LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Online orientatie en zoekgedrag

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Jolijn schreef:
JespervR schreef:
Jolijn schreef::oops: Ik geloof dat de meeste studenten hier inzicht krijgen hoe een goede enquête op te stellen.
Daar hebben we zelfs een boek voor :wink: Alleen blijkt het in de realiteit toch wat lastiger dan beschreven. Vandaar ook dat er proef enquetes worden gehouden. Helaas hebben die toch niet alle problemen aan het licht gebracht.
Ik vind dat je goed met de 'kritiek' omgaat, leuk en attent reageert op de berichten.
Inderdaad, we maken het hier wel eens anders mee, netjes zo!

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

rozemarijntje schreef:troostprijs?stofzuiger :oops: ??
We hebben er al eentje op het forum... :mrgreen:

JespervR
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2012 13:45

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door JespervR »

Bedankt voor alle reacties!

De enquete is inderdaad door een docent gecontroleerd. Deze had kleine aanwijzingen betreffende de volgorde van de vragen maar niet zoals hier voorgesteld werd om de persoonlijke vragen aan het einde te doen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door witte angora »

Zelfs de docent leert hier nog enquêtes te maken. :lol:

Maar verder: ik heb de vragen inmiddels ingevuld, het was goed te doen allemaal.

Wat ik me in alle eerlijkheid afvraag: heb je eerst een doel voor de enquête gesteld, en daar de vragen bij bedacht die stapsgewijs naar dat doel gaan, of heb je geprobeerd zoveel mogelijk vragen te stellen die op zich wel logisch zijn, maar zonder dat je precies weet waar je heen wilt? In dat laatste geval is het een stuk lastiger om tot een eindresultaat te komen.

De vragen zijn namelijk erg algemeen, terwijl je onderzoek zich op één bepaald merk richt.

JespervR
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 jun 2012 13:45

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door JespervR »

witte angora schreef:Zelfs de docent leert hier nog enquêtes te maken. :lol:

Maar verder: ik heb de vragen inmiddels ingevuld, het was goed te doen allemaal.

Wat ik me in alle eerlijkheid afvraag: heb je eerst een doel voor de enquête gesteld, en daar de vragen bij bedacht die stapsgewijs naar dat doel gaan, of heb je geprobeerd zoveel mogelijk vragen te stellen die op zich wel logisch zijn, maar zonder dat je precies weet waar je heen wilt? In dat laatste geval is het een stuk lastiger om tot een eindresultaat te komen.

De vragen zijn namelijk erg algemeen, terwijl je onderzoek zich op één bepaald merk richt.
Bedankt voor het invullen :D Er is vooraf wel een doel gesteld. En dan voornamelijk om een duidelijk beeld te krijgen van:
de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep

Door de informatie uit de enquete wordt er een algemeen beeld geschetst waarbij het aan mij is om de gegevens te gaan koppelen aan middelen en uitingen zodat het bedrijf in beeld komt bij de consument. De enquete hoeft mij dus niet direct een oplossing te bieden.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door kuklos »

JespervR schreef:de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep
Dan zou ik je als tip willen meegeven om voor de enquête heel duidelijk te vermelden dat jij de respondenten wil indelen in doelgroepen en daarom bepaalde gegevens vraagt. Na afloop kan je zelf nog een extra blad toevoegen waarin je de doelgroepen uitlegt.
Ondanks dat sommige mensen meer weerstand zullen hebben tegen extra tijd spenderen zal het zeker helpen om weerstand tegen bepaalde vragen weg te nemen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Online orientatie en zoekgedrag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

kuklos schreef:
JespervR schreef:de kennis van het merk
het gebruik van internet per doelgroep
Middelen die gebruikt worden per doelgroep
Dan zou ik je als tip willen meegeven om voor de enquête heel duidelijk te vermelden dat jij de respondenten wil indelen in doelgroepen en daarom bepaalde gegevens vraagt. Na afloop kan je zelf nog een extra blad toevoegen waarin je de doelgroepen uitlegt.
Ondanks dat sommige mensen meer weerstand zullen hebben tegen extra tijd spenderen zal het zeker helpen om weerstand tegen bepaalde vragen weg te nemen.
Dat kan inderdaad een hoop weerstand wegnemen.

Voor mij was het eigenlijk vrij logisch, omdat men ook wil kijken of er significante verschillen tussen bepaalde antwoorden zijn bijvoorbeeld bij mensen van een andere leeftijdscategorie, inkomen of opleidingsniveau. Met kruistabellen kan men nagaan of er wel of juist geen relatie is tussen bijvoorbeeld informeren via internet en leeftijd.

Gesloten