Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
JohnBoon
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 aug 2023 12:47

Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door JohnBoon »

Ls,

Onlangs heb ik vermissing van mijn rijbewijs geregistreerd op de RDW site. Bij het aanvragen van een nieuw rijbewijs op het Gemeentehuis werd ik verrast met extra 34,35 euro kosten voor vermissing. Dit bovenop de al 48 euro voor een nieuw rijbewijs. De Gemeente verklaard onderzoek te moeten verrichten naar identiteisfraude etc. en daar horen kosten bij. In 2017 kwam dit al ter sprake bij Radar en vraag me af waarom er nog steeds Gemeenten zijn die de burgers beroven voor zgn. onderzoek. Makkelijk geld verdienen!!

Citaat Gemeente Ombudsman:
De legesverordening is onderhevig aan autonoom beleid, dit betekent dat gemeenten zelf kunnen bepalen of ze gebruik maken van een verordening of niet. Voor gemeente Nissewaard geldt; zoals je uit de mail ook kunt opmaken inderdaad een Legesverordening. Hierin staat ook dat er kosten kunnen worden verrekend bij het aanvragen van documenten, verlies is hier geen uitzondering op.

Zie het gesloten topic wat wat mij betreft wel weer wat aandacht mag krijgen vanuit de Overheid!

https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... stolen-is/

Met vriendelijke groet,
John Boon

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnBoon schreef:
01 aug 2023 13:49
De Gemeente verklaard onderzoek te moeten verrichten naar identiteisfraude etc. en daar horen kosten bij. In 2017 kwam dit al ter sprake bij Radar en vraag me af waarom er nog steeds Gemeenten zijn die de burgers beroven voor zgn. onderzoek. Makkelijk geld verdienen!!
Nou nou.... "burgers beroven"... "makkelijk geld verdienen"... Kom eens uit die slachtofferrol... :roll:

Jij bent degene die je rijbewijs kwijt raakt. Waarom zou iemand anders dan jij daar de kosten voor moeten dragen?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn vraag is, hoe weet u dat deze gestolen is en dat u hem niet gewoon bent kwijt geraakt? Als ie gestolen is, dan zal er meer gestolen zijn en zal u wel aangifte hebben gedaan toch? Als u hem gewoon kwijtgeraakt bent, dan lijkt een boete me terecht.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Dus als het goed is moeten anderen betalen(geen onderzoekskosten willen betalen) omdat jij niet goed op je spullen past.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Ik vraag me wel af hoe een gemeente onderzoekt of er identiteitsfraude is gepleegd .... dat zou Ts alleen zelf merken denk ik (doordat er deurwaarders op de stoep staan om de betaling voor contracten/aankopen die niet door hem zijn aangegaan, op te halen).

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door witte angora »

Nijogeth schreef:
02 aug 2023 10:43
Mijn vraag is, hoe weet u dat deze gestolen is en dat u hem niet gewoon bent kwijt geraakt? Als ie gestolen is, dan zal er meer gestolen zijn en zal u wel aangifte hebben gedaan toch? Als u hem gewoon kwijtgeraakt bent, dan lijkt een boete me terecht.
Ts heeft het volgens mij over een vermissing, niet over gestolen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door witte angora »

JohnBoon schreef:
01 aug 2023 13:49
De Gemeente verklaard onderzoek te moeten verrichten naar identiteisfraude etc. en daar horen kosten bij.
Behalve dat het om identiteitsfraude gaat: iedereen kan wel zeggen dat hij jij is en jouw document verloren heeft. Ik vermoed dus zo dat er simpelweg nagegaan moet worden of jij wel jij bent. Meer als dat is het niet. Maar ambtenaren werken ook niet voor niks, en op koffie en uit het raam staren kunnen ze ook niet leven. Dus ja... iemand moet die kosten betalen, en dat ben jij dus. Logischer dan dat wordt het niet.

Alkmaarder
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 jun 2023 13:54

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door Alkmaarder »

Wat mij betreft hadden ze u de reële onderzoekskosten in rekening gebracht, niet slechts 34,35 euro. Te duur? Dan rijdt u toch niet. Makkelijk zat.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door witte angora »

Een rijbewijs is natuurlijk niet alleen een rijbewijs. Het is in veel gevallen ook bruikbaar als identificatiedocument.

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

JohnBoon schreef:
01 aug 2023 13:49
Ls,

Hierin staat ook dat er kosten kunnen worden verrekend bij het aanvragen van documenten, verlies is hier geen uitzondering op.
Is het nu gestolen of verloren?

In beide gevallen…de mensen die bij de gemeente werken doen geen vrijwilligerswerk.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
02 aug 2023 11:35
Nijogeth schreef:
02 aug 2023 10:43
Mijn vraag is, hoe weet u dat deze gestolen is en dat u hem niet gewoon bent kwijt geraakt? Als ie gestolen is, dan zal er meer gestolen zijn en zal u wel aangifte hebben gedaan toch? Als u hem gewoon kwijtgeraakt bent, dan lijkt een boete me terecht.
Ts heeft het volgens mij over een vermissing, niet over gestolen.
Kijk naar de titel van het topic.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Boete betalen als je rijbewijs gestolen is (nog steeds actueel)

Ongelezen bericht door rwolters »

JohnBoon schreef:
01 aug 2023 13:49

vraag me af waarom er nog steeds Gemeenten zijn die de burgers beroven voor zgn. onderzoek. Makkelijk geld verdienen!!

Leg eens uit hoe ze met zo'n klein bedrag geld verdienen.

Plaats reactie