energieplafond

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Jablan »

Maro12 schreef:
13 dec 2022 11:21
Zouden degelijke kozijnen zoveel verschil kunnen maken dus hierop?
Twijfel. Als je warm water ook van deze unit komt, dan is het verbruik wel logisch met een gezin.

Het extra verbruik door ongewenste ventilatie (tocht) kun je meten, wanneer je de kieren met breed plakband afplakt. Dan ben je de ergste tocht kwijt en dat zou je terug moeten zien in het verbruik van het apparaat.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door de auditu »

Geip Suusje schreef:
13 dec 2022 17:39
HandigeHarrie schreef:
13 dec 2022 16:07

Ik vind trouwens dat mensen die gasloos wonen een hoger elektraplafond zouden moeten krijgen, wordt daar nog over nagedacht?
Ik heb er over nagedacht.
Als men een hoger elektraplafond wil, bedenk dan dat elektra uit gas of steenkool gemaakt wordt, juist as het winter is.
Gaslozen hebben meestal zonnepanelen: saldering levert ze al veel subsidie op, die wordt betaald uit de zakken van mede-burgers.
Gaslozen zouden minder moeten zeuren, en zich beter bewust moeten zijn van hun bevoorrechte positie.
Dus wanneer je verwarmt met een gastoestel heb je voordeel van het plafond op gas, maar via opwekking van elektriciteit uit datzelfde gas, heb je geen recht op dat voordeel?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat zou dat zijn, 1200 kuub gas zou dan maximaal 1740 euro mogen kosten (1200x1,45). Dat zou volgens het prijsplafond 4350 kWh aan elektriciteit zijn.

j. Paus
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 dec 2022 10:30

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door j. Paus »

Met verbazing heb ik kennis genomen van de “kleine lettertjes” in de nieuwe regeling per 1 jan as.

Het gebruik van energie bij een gemiddelde gebruiker is zoals iedereen kan begrijpen niet gemiddeld maar is van vele factoren afhankelijk.
Waarom wordt dan nu het gebruik genomen van de periode voor de regeling als maatstaaf voor gemiddeld gebruik en een persoonlijk prijs plafond?

Factoren die het gebruik beïnvloeden en in een periode sterk kunnen wisselen zijn bv;
De samenstelling van het gezin.
De buiten temperatuur.
Het aantal zon uren (bij terug levering dmv zonnepanelen).

Zoals het er nu voorstaat zullen velen door deze rekenmethode geraakt worden bij een laag verbruik, bv door het extreem aantal zonuren in 2022, in de vorige periode wat het (persoonlijke) plafond naar beneden haalt.

Schijnt de zon minder volgend jaar en/of zoals in mijn geval komt er gezinsuitbreiding, dan zal mijn (persoonlijk) plafond aanzienlijk lager zijn dan mijn verwachte verbruik in 2023.
Dit ondanks dat het verbruik waarschijnlijk nog steeds onder het landelijk vastgesteld gemiddelde blijft.

De logica van deze constructie is in mijn ogen ver te zoeken.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door de auditu »

Geip Suusje schreef:
13 dec 2022 17:39
HandigeHarrie schreef:
13 dec 2022 16:07

Ik vind trouwens dat mensen die gasloos wonen een hoger elektraplafond zouden moeten krijgen, wordt daar nog over nagedacht?
Ik heb er over nagedacht.
Als men een hoger elektraplafond wil, bedenk dan dat elektra uit gas of steenkool gemaakt wordt, juist as het winter is.
Gaslozen hebben meestal zonnepanelen: saldering levert ze al veel subsidie op, die wordt betaald uit de zakken van mede-burgers.
Gaslozen zouden minder moeten zeuren, en zich beter bewust moeten zijn van hun bevoorrechte positie.
Natuurlijk. De goede fee heeft dit allemaal voor de "gaslozen" betaald. Lees het sprookje van de krekel en de mier nog eens op na. Of zijn het alleen zure druiven?

jamaqu
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 nov 2009 20:06

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door jamaqu »

Het ENERGIE PLAFOND is net zo'n onbegrijpelijke brei als de energie rekening. 4 vellen papier vol met voor een normaal mens onbegrijpelijke informatie. De belasting aangifte is nog eenvoudiger. Wanneer gaan we in dit land nu weer eens normaal doen? Niet iedereen is afgestudeerd.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Voor 4 vellen hoef je niet afgestudeerd te zijn hoor.

Als je de energierekening al onoverzichtelijk vindt, dan denk ik niet dat eenvoudig doen de oplossing is. Er is namelijk niets eenvoudigere dan de energierekening.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
14 dec 2022 13:34
Als je de energierekening al onoverzichtelijk vindt, dan denk ik niet dat eenvoudig doen de oplossing is. Er is namelijk niets eenvoudigere dan de energierekening.
Je houdt er een andere mening op na, dan de consumentenbond en ACM:
Energierekening nog lang niet begrijpelijk
Energierekeningen zijn nog niet altijd even duidelijk. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft dit gezien. De ACM heeft energieleveranciers gevraagd om die rekeningen begrijpelijker te maken.
https://www.consumentenbond.nl/energie- ... ierekening

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Voor de energieliberalisatie, de afsplitsing van waterbedrijven en centrale antennebedrijven, de splitsing van leveringsbedrijven en netwerkbedrijven en voor de invoer van de energiebelasting was het allemaal heel makkelijk.
Elek D : eindstand-beginstand x tarief
Elek N:eindstand - beginstand x tarief
vastrecht E aantal maanden x tarief
Gas : eindstand - beginstand x toeslag calorische waarde x tarief
vastrecht G aantal maanden x tarief
Water eindstand - beginstand x tarief
Vastrecht W aantal maanden x tarief
CAI aantal maanden x tarief

Soms stonden op de rekening ook nog de gemeentelijke heffingen en waterschapsheffingen.

Soms waren vroeger dingen echt beter.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
14 dec 2022 17:11
Voor de energieliberalisatie, de afsplitsing van waterbedrijven en centrale antennebedrijven, de splitsing van leveringsbedrijven en netwerkbedrijven en voor de invoer van de energiebelasting was het allemaal heel makkelijk.
Elek D : eindstand-beginstand x tarief
Elek N:eindstand - beginstand x tarief
vastrecht E aantal maanden x tarief
Gas : eindstand - beginstand x toeslag calorische waarde x tarief
vastrecht G aantal maanden x tarief
Water eindstand - beginstand x tarief
Vastrecht W aantal maanden x tarief
CAI aantal maanden x tarief

Soms stonden op de rekening ook nog de gemeentelijke heffingen en waterschapsheffingen.

Soms waren vroeger dingen echt beter.
Het leek vroeger beter omdat alles veel minder transparant was. Nu willen we alles in detail zien en dan vallen dingen opeens op. Hetzelfde met de apotheekkosten. Die waren er vroeger ook maar onzichtbaar.

En van terugkijken is nog nooit iemand beter geworden.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Even mijn afrekening van afgelopen jaar nakijken.
Mijn stroomprijs bestaat uit het tarief x verbruik. Daarbij komen nog leveringskosten, de vermindering energiebelasting en de netbeheerkosten. Een rijtje van 4 bedragen die samen de kosten voor stroom geven.

Bij Gas zijn het maar 3 bedragen, omdat daar de vermindering energiebelasting niet bijstaat.

Heel onoverzichtelijk vind ik het niet.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
14 dec 2022 17:04
Mensen die grotere huizen, zoals in elke plaats te vinden zijn, bezitten, zullen er financieel er redelijk warm bij zitten.
Dat zou je denken, maar soms is het 'oude geld' een beetje op. Laatst voor de kringloop spullen op moeten halen in een héél groot huis, stond het vol met Ikea-spullen. Mag van mij, daar niet van...

Ik denk dat er best wel mensen zijn die in een groot huis wonen, die het niet gaan redden. Voor hen is het prijsplafond absoluut ontoereikend.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door angel1978 »

breien schreef:
14 dec 2022 21:56
Voor die mensen is de oplossing verhuizen.
Want verhuizen kost niets en de huizen die betaalbaar zijn, goed geïsoleerd zijn en op de juiste plek staan zijn er voor het oprapen :roll:

Buitendijk H
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 dec 2022 00:55

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Buitendijk H »

Energie bedrijven hanteren al jaren onterecht verbruikte kwu en m3 in bepaalde jaargetijden. Zeker nu met slimme meters en zelf opgegeven standen in de App is dit helemaal onterecht. Zeker nu met dat prijsplafond dus wat hun aanhouden tot bv april, al is het hoger of lager, is dan maatgevend en niet wat ik werkelijk verbruikt heb. Ergo ik moet bijbetalen of ben een deel van het plafond kwijt voor de rest van het jaar. Dus een plafond voor het jaar 2023 gaat mank. Daarbij zitten er minimaal 5 maanden in waar het verbruik hoger zal zijn dus kom je zeker met hun berekening nooit uit. Daarbij hebben oa eneco de prijzen in november verdubbeld met oog op het plafond.
Ik zelf houd het elke maand bij met de standen en voer ze in op die eneco app sinds mijn contract in maart afliep. Steeds periodes met prijswijzigingen en die wil ik terugzien op de afrekening in maart. Als niet het geval en ook dat schatting verhaal niet overeenkomt met mijn standen stap ik naar de rechter denk veel mensen dit zullen doen. Hier ook een taak weggelegd voor Radar

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

In dit artikel wordt het energieplafond uitgelegd. Ziet er best ingewikkeld uit voor mensen die jaarlijks gemiddeld rond of net boven het maximum zitten wat verbruik betreft. Zo blijkt belangrijk in de berekening wanneer je je jaarafrekening krijgt.

https://nos.nl/l/2456389

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door PGros »

fonsflons schreef:
15 dec 2022 11:15
Als voorbeeld: gisteren alleen in de gedeeltes van het huis waar ik ook daadwerkelijk meer tijd doorbreng de verwarming van 8 tot 16u op 16 graden gehad. Daarna van 16u tot 18u op 17 graden, en van 18u tot 21u op 19 graden.
Ongeveer 15 kuub verbruikt.
Ik ben erg benieuwd hoeveel kuub het zou zijn op een dag als je van 8 tot 21u de verwarming op 19 graden zou hebben. Het huis opwarmen kost het meeste energie het vasthouden veel minder. Misschien ben je maar iets meer aan gas kwijt als je de hele dag dezelfde temperatuur hebt en dan voelt het de hele dag lekker in huis.
(15 kuub met zo'n lage temperatuur (16) is best veel.)

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door 16again »

PGros schreef:
15 dec 2022 11:40
Het huis opwarmen kost het meeste energie het vasthouden veel minder.
Die opvatting is hardnekkig, en in de regel onjuist.
Alleen als het verwarmingstoestel een fiks slechter rendement heeft tijdens de inhaalslag 's ochtends, kan aanlaten voordelig zijn.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door Dirkie »

Nijogeth schreef:
12 dec 2022 17:55
Overigens is 16 graden een prima binnentemperatuur. 18 graden is de ideale binnentemperatuur voor het lichaam, aldus de WHO.
Dan zijn ze wel vergeten om de mening van mijn vrouw en 2 dochters te vragen :mrgreen:

F. Hofman
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 jun 2006 21:11

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door F. Hofman »

Het gaat ook om het moment van afrekenen, wanneer je contract is ingegaan. In ons geval begin mei. Dus tot mei mag ik 1/3 van het totale verbruik "verbruiken". En vanaf mei tot eind van het jaar 2/3. Heb ik in de eerste periode minder verbruikt, dat is mooi maar de rest mag ik niet meenemen naar de 2de periode.
Heb ik in de eerste periode meer verbruikt, dan betaal ik daarvoor het hogere tarief. In de 2de periode hetzelfde. Minder dan 2/3 verbruikt is mooi, meer verbruikt is betalen tegen hoger tarief.
Volgens mij pleit dit ervoor om een contract in te laten gaan op 1 januari. Volgens mij werkt het zo. Mocht dat niet zo zijn, dan lees ik het graag.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: energieplafond

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik vind 16 graden voor de slaapkamers prima, maar in de rest van het huis wil ik het toch echt 19 graden hebben. Totnutoe is ondanks de koude temperaturen mijn vloerverwarming nog niet aan geweest, blijft binnenshuis goed op temperatuur.

Plaats reactie