LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
LongTruong
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2016 15:16

Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door LongTruong »

Beste Radar forumleden,

Voor mijn Master thesis aan de Universiteit Maastricht - School of Business and Economics - ben ik op zoek naar respondenten.

Sinds 1 januari 2016 is er een verbod in het leven geroepen waardoor o.a. winkeliers in Nederland geen gratis plastic tasjes meer mag verstrekken aan de consument.
Het doel van mijn onderzoek kan heel kort samengevat worden: hoe ervaart u de nieuwe wetgeving omtrent de plastic zak?

De enquête is Engelstalig maar de vraagstelling zou geen problemen moeten opleveren. U kunt de enquête vinden door op de hieronder staande link te klikken, het invullen zal ongeveer 10 minuten van uw tijd kosten.

https://maastrichtuniversity.eu.qualtri ... qUVcMuGkoR

Ik wil u alvast hartelijk bedanken voor uw deelname*!

Met vriendelijke groet,

Van Long Truong

*Mocht u interesse hebben in de resultaten dan kunt u altijd een berichtje achterlaten per PM/e-mail.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ingevuld. Goede enquete. Succes met je studie.

LongTruong
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2016 15:16

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door LongTruong »

Hartelijk dank, waardeer uw tijd enorm!

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door HADES2001 »

en gedaan, valt me wel op dat ik zelf altijd een (rug)zak meeneem maar daar in de enquete niet echt rekening mee word gehouden.

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door rookje »

Kom niet verder bij de prijzen "wat u er voor over heeft te betalen - in euro's". Heb er weinig voor over: heb voldoende tassen, bijna voor de rest van leven: vul ik 1 Euro in, bij alle tassen; kan dus niet aangeven dat het op mij niet van toepassing is. Jammer, kan de enquĕte niet afmaken. Want de vragen zijn goed.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Prima vragen, mooi duidelijk neergezet. Succes met je studie!

LongTruong
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2016 15:16

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door LongTruong »

Allereerst wil ik jullie graag bedanken voor de moeite die je hebt genomen.
HADES2001 schreef:en gedaan, valt me wel op dat ik zelf altijd een (rug)zak meeneem maar daar in de enquete niet echt rekening mee word gehouden.
De enquête bevat o.a. een aantal vragen waar u kunt aangeven hoe vaak u uw eigen tas/zak meeneemt naar de winkel, mijn excuses als deze niet duidelijk naar voren waren gekomen.
rookje schreef:Kom niet verder bij de prijzen "wat u er voor over heeft te betalen - in euro's". Heb er weinig voor over: heb voldoende tassen, bijna voor de rest van leven: vul ik 1 Euro in, bij alle tassen; kan dus niet aangeven dat het op mij niet van toepassing is. Jammer, kan de enquĕte niet afmaken. Want de vragen zijn goed.
Tijdens de testfase gaven verscheidene mensen een bedrag van 0 euro aan, ik had het hierbij neergelegd. Een optie 'n.v.t.' zou inderdaad een goede toevoeging zijn geweest!

Dankjewel Miepje1!

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door rookje »

LongTruong schreef:Allereerst wil ik jullie graag bedanken voor de moeite die je hebt genomen.
HADES2001 schreef:en gedaan, valt me wel op dat ik zelf altijd een (rug)zak meeneem maar daar in de enquete niet echt rekening mee word gehouden.
De enquête bevat o.a. een aantal vragen waar u kunt aangeven hoe vaak u uw eigen tas/zak meeneemt naar de winkel, mijn excuses als deze niet duidelijk naar voren waren gekomen.
rookje schreef:Kom niet verder bij de prijzen "wat u er voor over heeft te betalen - in euro's". Heb er weinig voor over: heb voldoende tassen, bijna voor de rest van leven: vul ik 1 Euro in, bij alle tassen; kan dus niet aangeven dat het op mij niet van toepassing is. Jammer, kan de enquĕte niet afmaken. Want de vragen zijn goed.
Tijdens de testfase gaven verscheidene mensen een bedrag van 0 euro aan, ik had het hierbij neergelegd. Een optie 'n.v.t.' zou inderdaad een goede toevoeging zijn geweest!

Dankjewel Miepje1!
Maar de vragen waren prima, hoor. Je ziet in het straatbeeld immers allemaal grote plastic tassen, ooit gewoon gratis! Heb er zoveel van, vandaar. Merk nu al dat men nu zelf tasjes weer meeneemt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door GJvdZ »

MichielFRL schreef:Enquete ingevuld.
Nu maar hopen dat de uitkomst er mede voor zorgt dat deze idioterie weer teruggedraaid wordt.
Welke idioterie? Dat mensen gewoon een tas meenemen i.p.v. een wegwerptasje gebruiken?

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik denk dat er geeneens zo heel veel mensen zijn die nu voortaan zelf een tas meenemen. Veel mensen betalen nu gewoon dat kwartje en hebben alsnog dat plastic tasje. Terwijl ze misschien thuis nog tientallen plastic tasjes hebben liggen. Gemakzucht ook denk ik.
De mensen die zo begaan zijn met het milieu namen voorheen al zelf een tas mee naar een winkel.

Ik denk dus dat het allemaal een druppel op de gloeiende plaat is. Misschien zou het beter zijn als een supermarkt voortaan alleen maar papieren tassen" gratis" verstrekt , en als alternatief steviger linnen tasjes ofzo tegen betaling. Maar zoiets verplichten is ook weer betutteling.

LongTruong
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2016 15:16

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door LongTruong »

Een hele goedemorgen allemaal,

Leuk dat het onderwerp een actieve discussie naar voren brengt!

De plastic tas en andere plastic producten is de laatste tijd een hottopic. Andere landen hebben soortgelijke initiatieven om het gebruik van de 'wegwerp' plastic tas terug te dringen al geïmplementeerd, zijn onderweg, of zelfs opgegeven. Dit is op verschillende manieren en schalen gebeurd met variërende effectiviteit. Vandaar ook mijn onderzoek naar de acceptatie door de Nederlandse bevolking consument.

Maar back on topic, naar mijn mening zal een prijssticker erop plakken niet de goede stimulans bieden en de daarop volgende doeltreffendheid van de wetgeving.
Er zijn zoveel factoren die een rol spelen bij de aankoopgedrag van de consument, misschien zal de prijs op korte termijn ons - de consument - afschrikken van het veelvuldig betalen voor een tas. Maar naarmate tijd voorbij gaat kan het zijn dat een groep consumenten de betaling als 'normaal' gaat ervaren en er een nieuwe gewoonte van maakt.
Daarom vind ik dat op lange termijn communicatie en educatie erg belangrijk zijn omtrent zulke initiatieven, meer dan een monetair stimulans. Wist u bijvoorbeeld dat de papieren tas een grotere 'footprint' achterlaat in vergelijking tot de plastic tas als er gekeken wordt naar de gehele levenscyclus (productie tot recycling/verwerking)?
Daarnaast is naar mijn mening de wetgeving niet duidelijk, niet concreet (misschien is de overheid nog aan het uitzoeken hoe en wat), en erg gehaast. Een klein voorbeeldje, er wordt een richtprijs gegeven van 0,25 eurocent maar het betekent ook dat de winkelier 0,01 eurocent kan vragen voor een plastic tas en dit op de bon aanslaan. Ik zie zelf niet geheel de werking hiervan.

Excuses voor een lap tekst maar misschien vindt dit wel interessant en is het stof tot nadenken. Ik ben nog sterk opzoek naar respondenten en waardeer het enorm als u 10 minuten van uw tijd wilt schenken aan mijn onderzoek! Mocht u nog een goede forum of website weten stuur mij een berichtje, hartelijk dank allemaal.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door moederslink »

Fijn dat je er steeds " bij " bent en reageert.
Ik heb de enquête ingevuld. Goede vragen! Succes met je studie !

rookje
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 feb 2016 19:39

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door rookje »

langste adem schreef:
Ik denk dus dat het allemaal een druppel op de gloeiende plaat is. Misschien zou het beter zijn als een supermarkt voortaan alleen maar papieren tassen" gratis" verstrekt , en als alternatief steviger linnen tasjes ofzo tegen betaling. Maar zoiets verplichten is ook weer betutteling.
In andere landen, b.v. USA, moet je toch ook 10 $ cent voor je papieren tas betalen. Ook daar is nu de tendens meer en meer om eigen tas mee te nemen. "Gratis", plastic of papier; dat woord zou geschrapt moeten worden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Goede, heledere vragen. Met plezier ingevuld. heel veel succes met je studie!

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door langste adem »

rookje schreef: "Gratis", plastic of papier; dat woord zou geschrapt moeten worden.
Gratis bestaat niet nee. Maar ik heb ook geen moeite met het betalen voor een tasje.

Ik wilde gisteren 2 sloffen sigaretten halen bij de sigarettenshop in de supermarkt, maar ze hadden er nog maar eentje en voor die 2e slof kreeg ik dus 10 losse pakjes. De cassiere maar sorry roepen dat ze geen tasje mocht geven. Ik zei geeft niet hoor, haal ik er wel even 1 bij de kassa. Maar wat bleek nou , ze had dus wel tasjes maar ze mocht ze dus niet gratis geven en dat vond ze vervelend. Pfff zeg dat dan meteen, maakt mij verder niks uit dat kwartje, die sigaretten waren 120 euro.

LongTruong
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 feb 2016 15:16

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door LongTruong »

@Moederslink & VioletPrue hartstikke bedankt!
De response rates van (online) enquêtes liggen eenmaal niet erg hoog, daarom vind ik wederzijds respect erg belangrijk. U schenkt uw tijd en dan is het wel zo fijn als u ook iets van de andere kant terug kunt verwachten, kwestie van give-and-take.
De cassiere maar ... vond ze vervelend.
&
Precies. Geld vragen voor plastic tasjes draagt niet bij aan een beter milieu. & Daarnaast is een plastic tas een stukje marketing.
De plastic zak blijft inderdaad gewoon beschikbaar alleen tegen een prijs, zoals jullie het al aangeven veroorzaakt de nieuwe regelgeving ook hinder bij verschillende groepen winkeliers.

Als ik de volgende stelling zou neerzetten:
'Een zakje meekrijgen is eenmaal een stukje beleving dat de consument kan verwachten na een dagje shoppen/aanschaf van een product. De mensen informeren en attenderen over de gevolgen van hun consumptie gedrag, op een gepaste manier, zal een meer langdurig en positieve uitkomst bieden.'

In veel winkels en horeca gelegenheden hangt er een groen pamflet betreffende de plastic zak en wordt er geld geïnd. Hoe ik het persoonlijk ervaar is dat er vaak niet meer naar omgekeken wordt, geen verdere uitleg.

mh73

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door mh73 »

Vorig jaar kreeg ik bericht dat ik geen plastic tasjes meer mocht meegeven. Ik sta op beurzen, dus ik heb geen winkel. Ik heb het zo geïnterpreteerd, dat ik dus een alternatief moest bieden en ik heb papieren tasjes ingekocht. De meeste van mijn collega's hebben ook papieren tasjes aangeschaft.

De echte winkeliers hebben allemaal bericht gehad van de overheid, met die mooie poster dat men dus voor de plastic tasjes moet gaan betalen. En vrijwel alle winkels hebben dat klakkeloos overgenomen en de poster in hun etalage geplakt.

Als ik een doos stofzuigerzakken koop, of papieren zakdoekjes, dan vind ik het helemaal niet erg om zelf een tasje mee te nemen. Maar als ik een berg kleding koop van 200 euro, dan is het toch te gek voor woorden dat je daar ook nog een tasje bij moet kopen? Stel je gaat naar een wat luxere winkelketen en je koopt een prachtige jas en dan wordt er bij het afrekenen gezegd: Wilt u er nog een tasje bij, dat kost dan € 0,50. In mijn ogen een gebrek aan service, dat ook aantoont dat de Nederlandse detailhandel (de echte winkels) gewoon zeer slecht in staat is zich om zich aan te passen aan veranderingen, laat staan zich in te leven in de klant. Een supergoedkope Primark kan het toch ook met papieren tassen. Waarom een H&M dan niet?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door Jablan »

Daar ben ik al een hele leuke variant op tegengekomen.

Broek op winkelrek € 79,95

Kassabon:
Winkelbezoekkorting € -0,50
Broek € 79,95
Tasje € 0,50

En wie in de webshop bestelt, krijgt dit (volgens de verkoopster):
Broek € 79,95
Verzendkosten € 10,00

:)

mh73

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:Daar ben ik al een hele leuke variant op tegengekomen.

Broek op winkelrek € 79,95

Kassabon:
Winkelbezoekkorting € -0,50
Broek € 79,95
Tasje € 0,50

En wie in de webshop bestelt, krijgt dit (volgens de verkoopster):
Broek € 79,95
Verzendkosten € 10,00

:)
In dat laatste geval is de prijs van de broek maar € 69,95, omdat de online winkelier minder kosten heeft.

Maar goed, om terug te komen op de tasjes, het is een creatieve en leuke oplossing, maar dan nog blijft er evenveel plastic rondzwerven.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Enquête "Betaal je voor je Plastic Tas"

Ongelezen bericht door Jablan »

Online € 89,95. Er staat geen min voor de tien euro. (Kleding online levert heel veel retouren op en dat zorgt weer voor extra kosten)

Rondzwervend plastic ... het zwerfvuil bij ons in de straat bestaat vooral uit plastic verpakkingen. Tasjes zien we (buurvrouw et moi) zelden. Hooguit de tassen van de supermarkten, waar al jaren betaald voor moet worden. Verder letten we er niet op.

Gesloten