LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderzoek naar verschillende advertenties

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
LKlaver
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2012 09:57

Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door LKlaver »

Beste mensen,

Op dit moment werk ik aan mijn afstudeeronderzoek voor de master Communicatiewetenschap. Hiervoor ben ik hard op zoek naar mensen die mijn vragenlijst willen invullen. Het invullen neemt hooguit 10 minuten in beslag.

Over de inhoud van het onderzoek kan ik nog niet veel kwijt, om beïnvloeding bij het invullen van de vragenlijst te voorkomen. Ik kan alleen vertellen dat het over verschillende soorten advertenties gaat.

De vragenlijst is hier te vinden:
https://vuass.qualtrics.com/SE/?SID=SV_5tJyrqMOeBcxlNG

Alvast bedankt voor de medewerking!

Met vriendelijke groet,
Lisa Klaver

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door kuklos »

Wat moet ik met deze onzin enquete? Je plakt wat foto's van bestaande auto's onder een valse naam en gooit er een onzin reclame slogan in en dat zou een consument moeten opwarmen?

Auto's koop je deels op reputatie, niet enkel op een slogan in een advertentie. Wat is het doel van deze enquete? Kijken hoe weinig jij van auto's en auto verkopen snapt? Of dat wij een auto onder een fictieve naam kunnen beoordelen?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vond dit een leuke enquete, de eerste eigenlijk in een lange reeks.

Goed opgezet, leuk om te doen, en ja, het is natuurlijk geen echte enquete, maar waarschijnlijk gewoon bedoeld om te leren hoe je een enquete op moet zetten en hoe je de resultaten daarvan moet interpreteren. Vandaar ook geen bestaande advertenties, denk ik, maar twee eigen brouwsels.

Het enige wat ik mis is de invulmogelijkheid 'Weet niet/geen mening'. Die zou ik bij veel vragen ingevuld hebben.

LKlaver
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 mei 2012 09:57

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door LKlaver »

Bedankt allebei voor het invullen!

Het doel van dit onderzoek is bekijken wat verschillende soorten slogans met mensen doen. Oftewel; beïnvloedt dit de manier waarop je de auto ziet, wat je van de auto vindt, wat je van de advertentie vindt etc. Het gaat dus niet om mensen aan te zetten deze auto te willen kopen, want daar is uiteraard meer voor nodig.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door newmikey »

Ik kan er niet zoveel mee. Nietszeggende advertenties van het kaliber "onze reep chocola". Wat moet je daar nu van zeggen? "Laat me koud"? "Géén idee"? Een advertentie voor auto's bevat meestal/altijd op z'n minst enkele gegevens over topsnelheid, verbruik, kwaliteit, bereik, motortypen, extra pakketten etc. - m.a.w. onderscheidende zaken. Deze beide advertenties bevatten nul komma noppes aan informatie. Het kan natuurlijk zijn dat je aleen maar onderzoekt wat de modelnaam bij consumenten voor associaties oproept maar als dat het enige is, verspil je onze tijd met te veel gelijkaardige vragen.

Bovendien lijkt me dat je moet uitkijken voor een overtreding op de wet op de persoonsgegevens. In de voorlaatste pagina vraag je een aantal privacy gevoelige zaken zoals leeftijd, opleiding en nationaliteit en op de laatste pagina koppel je daar, in ieder geval voor een bepaalde categorie studenten NAW gegevens aan. Die twee samen vormen een redelijk explosieve mix, vooral als je niet de daartoe geëigende en voorgeschreven disclaimer gebruikt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kuklos schreef:Wat moet ik met deze onzin enquete? Je plakt wat foto's van bestaande auto's onder een valse naam en gooit er een onzin reclame slogan in en dat zou een consument moeten opwarmen?

Auto's koop je deels op reputatie, niet enkel op een slogan in een advertentie. Wat is het doel van deze enquete? Kijken hoe weinig jij van auto's en auto verkopen snapt? Of dat wij een auto onder een fictieve naam kunnen beoordelen?
Volgens mij snap jij het niet helemaal. Dit is juist een hele goede enquete voor het doel. Beter dan een aantal bestaande reclames op een rij leggen en daar een beoordeling over te geven.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Onderzoek naar verschillende advertenties

Ongelezen bericht door kuklos »

Ik snap het prima. Maar als je wil weten wat een reclameslogan met mensen doet, neem dan iets wat veel minder merktrouw heeft, zoals een wasmiddel. Bij auto's is er zeer veel merktrouw.

Gesloten