Beller deed zich voor als autodealer

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
noRush
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 apr 2024 13:53

Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door noRush »

Vorige week werd ik gebeld door telefoonummer +31883767865 waarbij een goed nederlands sprekende dame zich voordeed als medewerker van autodealer waar ik mijn auto heb gekocht. Kia, in dit geval.
Zij vertelde dat ze belde om een afspraak te maken voor onderhoud aan de auto dat binnenkort moet gebeuren.
Nou is dit toevallig ook de periode van het jaar waarin ik altijd een jaarlijkse beurt laat uitvoeren, dus ik dacht 'Perfect, attent dat jullie mij bellen'.

Ik vroeg hierbij 'gaat het om een grote of kleine beurt en met of zonder APK?' Hierop kreeg ik antwoord later even terug gebeld de worden door een collega, gezien ze het niet wist of kon zien.
Vervolgens hadden we een afspraak gemaakt voor de week daarop (deze week) waarbij ik de auto kon langsbrengen bij de dealer. Ook hadden we een leenfiets besproken.

Qua persoonsgegevens heb ik volgens mij alleen mijn kenteken opgenoemd.

Vandaag, eenmaal aangekomen bij de dealer was er echter nergens een registratie van de afspraak te vinden. Ook ben ik de tussentijd niet meer gebeld door haar collega voor wat meer informatie over de onderhoudsbeurt.

Ik dacht nog, 'prima, foutje, kan gebeuren..' en was weer richting huis vertrokken.
Eenmaal thuis besloot ik het nummer te bellen waarmee ik eerder door de 'kia dealer' was gebeld.
Hierop kreeg ik meteen de voicemail.
Ik besloot hierop het telefoonnummer te googlen en kwam toen toch wat verontrustende berichten over dit nummer tegen:
https://www.wieheeftgebeld.nl/nummer/31883767865

En dit knaagt aan me, ik probeer te begrijpen wat nou het doel was geweest van deze actie?
Dit lijkt me vrij onschuldig, maar is dit nou echt een scam? Wat is het grotere geheel hierachter?
Probeert iemand een profiel op te stellen? Datasets te valideren?

Hopelijk kan iemand hier mij er iets over vertellen :)
Thanks!

16again
Berichten: 16119
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door 16again »

noRush schreef:
17 apr 2024 14:19
Nou is dit toevallig ook de periode van het jaar waarin ik altijd een jaarlijkse beurt laat uitvoeren
Toevallig? Als je kenteken al bekend was, dan kan men bij RDW checken, wanneer APK verloopt.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb van Suzuki ook al twee keer een aanbod gehad voor de APK. Die inderdaad over 5 1/2 week verloopt. Maar waarom bel je zelf niet met de dealer voor een afspraak?

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ziet er toch gewoon eruit als een extern callcenter wat voor diverse autodealers werkt. Is blijkbaar iets fout gegaan bij het vastleggen van de afspraak. Ik zie niets om me zorgen over te maken.

Speedy123
Berichten: 1221
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Dat is toevallig zeg, dat nummer belde mij ook een paar keer totdat ik de gelegenheid had om op te nemen. Het ging om een onderzoek van Ford naar de klanttevredenheid na het uitvoeren van een grote beurt.

Mijn auto had net een grote beurt gehad dus e.e.a. klopte wel. Nadat ik aangaf de online enquête van Ford Nederland al ingevuld te hebben, ben ik niet meer gebeld.

Het lijkt me gewoon een legitiem callcenter bedrijf dat in opdracht klanten belt. Denk dat er bij u iets fout gegaan is in de systemen om de afspraak in te plannen.

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Dagkoers »

heeft u ook uw bankrekeningnummer gegeven?

Thijs124
Berichten: 707
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wat zou dat bank nummer nou uitmaken?
Daar kun je alleen geld naar toe sturen, anders niks.

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Wat schiet de beller er mee op als hij deze afspraak maakt?
Je gaat naar de autodealer en die weet van niks, maar de beller schiet daar zelf ook niks mee op

Het klinkt meer als slecht georganiseerde centrale planning, dan als bewust misleiding

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Methusalah »

Gevalletje Hanlon's Razor:

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Wat dat betreft sluit ik mij bij de rest aan. Extern callcenter en een menselijke fout.

gps
Berichten: 11
Lid geworden op: 11 jun 2005 00:06

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door gps »

Ook via dit nummer afspraak gemaakt met Opel dealer. Kom ik daar wisten ze nergens van. Maar na enig onderzoek kwamen ze er achter dat het toch wel klopte en dat er iets was fout gegaan. Maar er moest wel een nieuwe afspraak gemaakt worden. Balen dus en heb ik besloten om niet meer naar de Opel dealer te gaan.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Beller deed zich voor als autodealer

Ongelezen bericht door Moneyman »

gps schreef:
26 apr 2024 21:42
Balen dus en heb ik besloten om niet meer naar de Opel dealer te gaan.
Dus omdat er bij de communicatie tussen een callcenter en een dealer één keer iets fout gaat, laat je de dealer gelijk helemaal vallen?

Plaats reactie