LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Hoe krijg je jezelf van internet (Google etc.) af? Bespreek hier jouw ervaringen of discussieer mee over dit onderwerp.
haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

Ik ben daar dus benieuwd naar ook al laat je vaak zelf je sporen achter op het Internet. Wie geeft google het recht jouw gegevens op te slaan, zodat ze door iedereen te raadplegen zijn? Dat geldt voor websites en nieuwsgroep berichten. Je hebt nl. nooit iets getekend waarin jij google die toestemming gaf :?: Voor een (online) telefoonboek kun je wel kiezen of daarin vermeld te worden.

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je kletst uit je nek.
Als je iets op internet zet dan is dat openbaar.
Dat moet je bedenken als je iets op internet plaatst.
Wat je nu wilt is gewoon google en andere zoekmachines verantwoordelijk houden voor je eigen stommiteiten.
Als je iets op internet zet en je wilt dat niemand dat leest en te zien krijgt, zet het dan er niet op.
Mensen zijn wat dat betreft behoorlijk naïef.
Dat geldt voor websites en nieuwsgroep berichten. Je hebt nl. nooit iets getekend waarin jij google die toestemming gaf Voor een (online) telefoonboek kun je wel kiezen of daarin vermeld te worden.
Je geeft gewoon bij de telefoongidsen van te voren aan of je het wilt publiceren of niet. Bij het andere moet je zelf de beslissing maken of je iets op internet zet of niet.
Ga achteraf niet anderen de schuld geven. Je doet het zelf en je moet daarom ook de consequenties van dragen en te aanvaarden.
Nogmaals om google nu aan te klagen, is gewoon een bewijs hoe laag je IQ is en dat je er niet over nadenkt.

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

Ik ga niet inhoudelijk commentaar geven op asociale berichten van NN's Ik wil je nog wel even hier op wijzen :lol: Daarbij geeft je nick je "hoge" IQ al aan :roll:

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Mensen zetten soms met hun dronken kop iets op internet.
De zoekmachines (dus niet alleen google) indexeren alle publieke internetpagina's om iets gemakkelijker op internet te vinden.
Dat is de taak die ze hebben. En wil je niet dat je berichten op internet gevonden of gelezen wordt, zet het dan er niet op.
Bijvoorbeeld: Men heeft een familiepagina op internet, maar men wilt niet dat de zoekmachines dit vinden en dan begint men te klagen. Nogmaals zet het dan er niet op. Zet je iets op internet dan kan iedereen dat zien. Daar is internet ook voor bedoeld.
Internet is géén dienst of service. Internet is niets anders dan dat alle computers met elkaar verbonden zijn en dient om bestanden en gegevens uit te wisselen.
Wie geeft google het recht jouw gegevens op te slaan, zodat ze door iedereen te raadplegen zijn? Dat geldt voor websites en nieuwsgroep berichten. Je hebt nl. nooit iets getekend waarin jij google die toestemming gaf.
Dat is het doel van de zoekmachines. Om gegevens gemakkelijker op internet te vinden. Wat jij wilt kan dus niet.
Dus jij zet iets op internet en je gaat dus nu klagen dat jouw gegevens gevonden kunnen worden.
Wie geeft google het recht jouw gegevens op te slaan, zodat ze door iedereen te raadplegen zijn?
En de overige zoekmachines dan? Die doen hetzelfde als google.

Mensen die dingen op internet zetten en later gaan klagen dat hun gegevens op internet te vinden zijn, zijn behoorlijk naïef en hebben een laag IQ. Ze nemen hun verantwoordelijkheden niet en schuiven die af op anderen.
Als je niet wilt dat jouw berichten niet in nieuwsgroepen gelezen wordt, reageer dan niet.
Als je iets op internet zet, dan is dat voor iedereen toegangkelijk. Wil je dat niet, zet het dan er niet op. Simpel.

Wie geeft google het recht jouw gegevens op te slaan, zodat ze door iedereen te raadplegen zijn? Dat geldt voor websites en nieuwsgroep berichten. Je hebt nl. nooit iets getekend waarin jij google die toestemming gaf.
Google indexeerd alleen internet pagina's. Wil je dat jouw gegevens niet meer geïndexeerd wordt, haal ze dan van de betreffende pagina af.
Dus de wet van privacy is hier niet van toepassing. Dit heeft ook geen zin, omdat buitenlandse zoekmachines dat ook zullen indexeren.

sjapo
Berichten: 92
Lid geworden op: 19 apr 2006 00:56

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door sjapo »

Ik vind dit een hele reele vraag.

Vergis je niet in de markt waarde van google en de macht van dit medium.

De enige manier om hier onderuit te komen is je internet verbinding omlijden via een bedrijf die een proxyserver draait.

Al jou dataverkeer loopt dan via die server en zorgt ervoor dat de trace verdwijnt. Je betaald wel voor een lidmaatschap.

Dit geld ook voor wifi internet d.w.z. via lokale service providers(masten). In hoevere die tegenwoordig uw gegevens koppelen en moeten overleggen weet ik niet zeker.

Overigens kan je eenmaal verstuurde gegevens over internet nooit meer verwijderen, deze worden namelijk gecached en worden inprincipe voor eeuwig bewaard! Je moet je alleen wel zien te vinden.

Hoever een bedrijf als google is met het koppelen van individuele gegevens en dat in kaart brengen weet je niet.

Maar de verleiding is groot!

(goeie vraag trouwens)

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waarom wordt er alleen naar google gekeken?
Doe toch niet zo naïef!
Er zijn veeeeel meer zoekmachines dan google alleen.
Dus als je google aanpakt, dan moet je ook alle andere zoekmachines aanpakken! (wat trouwens totaal geen zin heeft)

Nogmaals: buiten google zijn er nog meer zoekmachines!

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

"Geplaatst op 08-05-2006 22:59 door ikbenik
Al het internet verkeer moet straks allemaal worden vastgelegd.
Is allemaal wel leuk, maar men vergeet even 1 ding.
Wat gebeurt er met je privacy als al die informatie zomaar op straat komt te liggen?
Ik maak me vooral zorgen over de veiligheid van die logsystemen.
Die kunnen dus ook gekraakt worden, en de informatie die ze dan vinden doorverkopen. Daar kan spyware en niet tegenop. ik verwacht dat dan alle aandacht naar die logsystemen verschoven wordt.

De box van Pandora wordt dagelijk geopend. ik weet het, het klinkt misschien nu zwaar overdreven. En ik hoop dat wat ik net beweerd heb nooit zal gebeuren. Maar ik vrees het ergste."

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

pardon!..... de dames en heren achter de PC zijn toch de gene die de informatie vrij geven?

als ik hier aan geef dat mijn pincode 1234 is en mijn adres hoekstraat 22 te beverwijk dan zet ik dat toch zelf neer... google dwingt je toch niet tot het plaatsen van die gegevens, google indexeerd de pagina waarop je die informatie zet (in dit geval de radar site) vervolgens zou je zeggen dat radar dan maar de boze boeman is en dat weg geeft... dan zou je wel een KLEIN beetje gelijk hebben omdat dit geblokkeerd kan worden.. maar hoe moest radar dat nu weten dat ik dat ging doen om 2:16? vervolgens komt google om 2:17 langs en radar had het nog net gezien om 2:18 maar telaat verwijderd staat het nog op google... ag jeej... maar google kan ook niet constand elke beweging van een site bij houden en meteen maar indexeren... en als een site uit de lucht is.. moettie dan maar meteen van google af.. en hoe weet google dat? misschien zijn er even technische problemen met de site of heeft google gewoon even een probleem om de site te bereiken.

en weet je... soms is dat opslaan van paginas gewoon HEEL handig! bv als je iets opzoekt over en bepaald onderdeel van een auto waar je mee bezig zijn maar tis wel een old timer en het aanbod van websites daalt aanzienlijk.. dan is een Cache (zoals ze het opslaan noemen) ook erg handig om toch nog even die site te bezoeken en eventueel op te slaan.


maar bottomline is: je geeft zelf je informatie weg! niet google!

en wat maakt het uit dat ze kunnen zien dat je die oude lamp voor 20 euri verkocht hebt? of die kapotte stofzuiger voor 30euri. het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets mis was met het product wat je verkocht of het verhaal niet helemaal waar was of weet ik het...

De enige manier om hier onderuit te komen is je internet verbinding omlijden via een bedrijf die een proxyserver draait.

Al jou dataverkeer loopt dan via die server en zorgt ervoor dat de trace verdwijnt. Je betaald wel voor een lidmaatschap.
een proxy server werkt hiervoor niet.. een proxy server hoe gek het ook klinkt (en das echt waar zoek het maar op!) INDEXEERD paginas om ze vervolgens aan de gebruikers te laten zien. een proxy gebruikten internet providers vroeger in het begin toen er er nog met langzame modems werdt ingebeld en een pagina sneller binnen was via een proxy in de buurt omdat het deze pagina al bevatte en het alleen maar terug hoefde te sturen inplaats van helemaal met een server in amerika te communiceren en via engeland en duitsland (bijwijs van spreken) terug te halen en dan weer te geven.

een proxy server gaat als een soort postbode tussen je browser en internet zitten, het is een fisieke server waar AL je gegevens doorheen gaan DUS OOK BANK GEGEVENS! het wordt TEN STRENGSTE afgeraden om proxys te gebruiken omdat je internet verkeer als het waren af getapt wordt om te kijken welke pagina er nu nodig is en welke informatie er nu verzonden worden.

Feit blijft... men typt ZELF dingen op websites... en wat google hier mee te maken heeft weet ik niet... google (en alle anderen) heeft zijn eigen verbinding en een proxy kan hier niets mee

wat je wel kan doen met een proxy is anoniem surfen... maar niet op de manier zoals het lijkt. op de paginas die je bezoek kan men niet zien dat je verbinding vanaf jou computer (ip-adres) kwam. omdat je die postbode tussen je browser en het internet had... infeite zien ze dus niet dat jij het bent, maar mocht er via de proxy iets gedaan worden wat niet door de beugel kan heeft de proxy altijd jouw ip en kan men altijd op jou terug vallen.

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

Geplaatst op 27 Jun 2006 02:21 door Dutch_com_freak
pardon!..... de dames en heren achter de PC zijn toch de gene die de informatie vrij geven?
diegene

Dat betekent niet dat de gegevens tot in lengte der dagen opgeslagen mogen blijven. Als ik mij ergens registreer en ik wil dat die gegevens na een maand worden verwijderd hebben ze het maar te doen (wet bescherming privacy) Er zijn instanties die dat zelfs moeten na 6 maanden

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat betekent niet dat de gegevens tot in lengte der dagen opgeslagen mogen blijven. Als ik mij ergens registreer en ik wil dat die gegevens na een maand worden verwijderd hebben ze het maar te doen (wet bescherming privacy) Er zijn instanties die dat zelfs moeten na 6 maanden
Zo werkt internet niet.
Wat jij wilt kan dus niet. Je kunt internet niet naar jouw hand zetten.

Alles wat je op internet zet is openbaar. Als je niet wilt dat gegevens van jouw op internet staat, dan moet je het er niet opzetten.

Jij zet dingen op internet en gaat dan over mensen klagen die jouw gegevens dan gebruiken. Jij zegt dan dat je er geen toestemming voor gegeven hebt.
Daarin vergis je je sterk! Dat heb je dus wel.

Dus wat je hier beweerd is onzin!! (het spijt me van mijn harde reactie, maar het is nu eenmaal zo.)

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Als ik op het amsterdam plein sta en ik maak een foto van me vriendin en jij staat daar toevallig achter bewaar ik die foto ook en laat ik die foto ook circuleren... 8) wordt ik dan ook aangeklaagt voor privacy schending? moet ik me vriendin dan maar rondom afknippen....


internet is als een groot plein/stad... en ik maak nog al graag foto's... google ook :)

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het probleem is dat wij diensten als google maar al te graag willen.
En is het er dan en doet precies wat wij willen, dan is het nog niet goed.

Dat je die foto maakt, moet je zelf weten.
Als je die foto op internet zet dan weet je dat veel mensen die foto kunnen gaan gebruiken.
Wil je dat niet, dan moet je het niet op internet zetten.
Alle informatie wat je op internet zet is openbaar.
Dan moet je niet achteraf gaan zeuren dat mensen van jouw informatie gebruik maken.
Door het op internet te zetten, ga je al accoord dat jouw informatie gebruikt zal worden.
En google is er puur om informatie sneller te vinden.
En als je google aanklaagd, vergeet dan ook niet om alle zoekmachines op internet aan te klagen , en niet alleen google.
Google is niet de enige!

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

Als ik op het amsterdam plein sta en ik maak een foto van me vriendin en jij staat daar toevallig achter bewaar ik die foto ook en laat ik die foto ook circuleren... Cool wordt ik dan ook aangeklaagt voor privacy schending? moet ik me vriendin dan maar rondom afknippen....
Het gaat hier om privacygegevens. Niet over portretrecht! :D

ikbenik

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als jij je persoonlijke gegevens op internet gezet wordt dan ben je daar zelf aansprakelijk en verantwoordelijk voor en niemand anders.
Op internet wordt daar zeer veelvuldig voor gewaarschuwd!

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

Misschien mocht je vrouw wel niet weten dat je op de wallen was ;) affin google maakt ook " plaatjes " van websites en indexeert de teksten daarna ;-)

btw... niet alleen google bewaard paginas ook bv Yahoo heeft een Cached optie (dus het bewaren van pagina's) msn zoeken heeft een functie Pagina in cache dus die ook maar aanklagen Ohnee wacht even das microsoft... die moet je geen oor aan naaien.... nee google is veel beter...

wat een onzin om alleen google hierover te benaderen... er zijn misschien wel 1000 zoek gevallen op internet...

waaronder bv:
2gogo UK
Alexa
All The Web
AltaVista
Boxke
BusinessWeb
Chelepa
DisInformation
Electric Monk
Excite
Expertise Search
Gloose
Go.com
Google (tip)
Gossip
HotBot
Joe Ant
Kelkoo Winkel zoekmachine (!)
Latis
Lycos
Metacazar
Microsoft Web Search
Mooter
MyBegin.com
Northern Light
Overture
Search
Search-net
Searchenginecolossus
SearchJohn
Searchopolis
SpiderIvy
Startmachine
Teoma
Thebest-sites
Top9
Trydot.com
Urpsearch
W3 Search Engines
Walhello
WebCrawler
Webkangaroo
What-U-Seek
Whitelines
Wisenut
Worldjump
Yahoo
Zoeksnel
Zoeqnet

allemaal meteen maar aanklagen die hap omdat ze paginas opslaan vanaf het internet wat IEDEREEN kan via bestand/opslaan als..

haverkoop
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 nov 2005 00:29

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door haverkoop »

Misschien mocht je vrouw wel niet weten dat je op de wallen was Wink affin
Wanneer je denkt mijn prive zaken erbij te moeten halen omdat je geen andere argumenten meer hebt, houd voor mij elke discussie op. Ondanks die "wink" van je.

Dutch_com_freak
Berichten: 414
Lid geworden op: 27 jun 2006 00:35

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Dutch_com_freak »

als je dat niet snapt kun je niet discussieren, eeneeuh was niet de bedoeling je prive erbij te halen vandaar de ;) maar verder met u discussieren heeft inderdaad geen zin als u de discussie niet leest en alleen op losse berichten af gaat.

als er nl fotos van je vrij komen dan weet iedereen waar je was dat is nl ook privacy schending... herinner je willem alexander en maxima nog met die hele rel over die foto's

al;s je iets niet snapt hoef je daar niet meteen een ander de schuld van te geven.

Snaak1
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2006 11:21

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Snaak1 »

Ik vind het wel een aparte discussie, omdat je deze toch inderdaad vaker voorkomt.

Mijn mening hierover is dat Google inderdaad zoals D_c_f beschrijft een middel is. Het is eigenlijk hetzelfde als iemand iets over straat roept, alleen hoort een beperkter publiek je. Ditzelfde geldt voor Internet alleen roepen heel veel mensen iets en ordent Google al deze uitingen voor je.

Als je het vanuit dit principe bekijkt, is het gewoon niet verstandig om je eigen gegevens in het openbaar te roepen. Wanneer om je persoonlijke gegevens gevraagd zal worden, zal dit altijd achter login of in andere systemen bewaard blijven en niet op een publiekelijk toegankelijk Internet site.

Dt soort discussies ontstaan volgens mij, omdat mensen door de vele mogelijkheden het moeilijk vinden om middel en de kern van de zaak gescheiden te houden. Het probleem is er altijd al geweest alleen deze middelen maken het transparanter. Dit is handig als je informatie wil zoeken of verspreiden, maar als je de fout maakt om je gegevens publiekelijk te zetten, blijft dit inderdaad langer bewaard en voor meer mensen toegankelijk.

Kortom iets meer opletten, maar besef waar iets voor bedoeld is en geef niet de schuld aan een middel als je het op een verkeerde manier gebruikt.

alfatrion
Berichten: 21938
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, de wet persoons bescherming wordt overtreden door google. De persoonsgegevens van iemand mogen in dit geval alleen slechts worden verwerkt indien de betrokkene hiervoor zijn ondubbelzinige toestemming heeft verleed. Daar is geen spraken van.

Google heeft methodes waarmee kan worden duidelijk gemaakt dat bepaalde pagina's niet de index mogen komen of niet getoont te worden. Dat lijkt mij een redelijke oplossing. Eentje die alleen niet goed werkt. Een pagina volgens het boekje uit de cache halen lukt niet. Als deze oplossing geimplementeerd zou worden zou de verantwoordelijk van google overgaan op de beheerders van de site.
De zoekmachines (dus niet alleen google) indexeren alle publieke internetpagina's om iets gemakkelijker op internet te vinden.
Dat is de taak die ze hebben.
Dieven geven zich zelf als taak om te stelen, maar als je jouw winkel leeg zouden roven zou jij roepen "de wet is de wet!"

Snaak1
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 jul 2006 11:21

Re: In hoeverre schendt google de wet op de privacy?

Ongelezen bericht door Snaak1 »

Hi Alfatrion,

Zoals boven uit mijn verhaal ook al zeg ben ik het niet echt met je standpunt eens.

Het feit dat Google het makkelijker maakt om iets te vinden heeft in principe niets te maken met Privacy. Je maakt een scheve vergelijking met de Dief aangezien de taak die de dief zicgzelf stelt illegaal is, het zoeken op Internet zover ik weet niet.

Ik ga mezelf herhalen, maar Google indexeerd inderdaad alleen. Een webbeheerder is altijd verantwoordelijk voor de content die gepost wordt.

Je technische oplossing zou inderdaad leuk zijn en Google heeft inderdaad methoden om bepaalde pagina's niet te indexeren (aak gebruikt wanneer Google regels omzeilt worden om hoog in resultaten te belanden). Mijn vraag is echter, hoe kan Google 'weten' dat een pagina persoonsgegevens bevat? Hoe herkent google het gebruik van een naam/adres/diverse nr. als deze op een pagina staan vermeld?

Bottom line, Google zoekt alleen openbare pagina's, de persoon die de informatie openbaar maakt (aan derden verstrekt) is schuldig niet het mechanisme dat ze toont of makkelijk opvraagbaar maakt.

Gesloten