Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

fonsflons schreef:
23 nov 2022 15:13
Hoe zie je dat voor je? Rechter vraagt om bewijs en jij zegt: omdat ik denk dat zeker te weten.
Rechter: maar weet u het zeker of denkt u het?
Jij: ik denk het zeker te weten.
Lowieze schreef:
23 nov 2022 15:15
Hoe weet u dan zeker dat uw dochter onterecht die controlekaart heeft betaald? U kunt dit toch ook niet controleren?
Als ik het niet zeker weet gooi ik het ook niet voor de rechter. Dan is het gewoon leergeld voor dochterlief.

Het gaat mij erom dat de mogenlijkheid er wel is. Je zult inderdaad wel met fatsoenijke argumentatie moeten komen.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04
Moneyman schreef:
23 nov 2022 14:41
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 13:54
Is afhankelijk van de leeftijd van het meisje. Als ze 17 of 18 is hebt u gelijk, gaat het om een meisje van 10 dan wordt het anders.
Een meisje wat blijkbaar in staat is een OV-chipkaart te hebben én zelfstandig kan reizen, wordt ook oud genoeg geacht de keuze te maken om wel of niet een schikking te accepteren.
Nou nee.... Er zullen wel zeker jonge meisjes (m/v/x) zijn die voldoende bijdehand zijn om die keuze te maken. Maar de meesten echt niet, die zullen in hun onzekerheid (passend bij die leeftijd) snel onder de indruk zijn van de boze conducteur.
Helaas. Jij mag dat vinden, maar dat is niet hoe de rechter toetst. Maar die discussie ga ik niet eens met je aan, want die veronderstelde minderjarigheid blijkt nergens uit.
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04
Moneyman schreef:
23 nov 2022 14:41
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 14:19
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.
Lekker bezig Jules :lol: :lol: Een procedure bij de rechter is geen bezwaarprocedure. Wat scontra schrijft is volkomen terecht.
Een beetje zielig die lol van je. Er wordt hier gedaan alsof er geen mogelijkheden zijn en die zijn er wel. Dat is dus een hiaat in het betoog van scontra.
Als je een hiaat ziet, moet je die aanvullen - en niet ten onrechte hetgeen wat wél gespreven wordt als onwaar wegzetten. Want wat er geschreven werd, was en is volledig waar. En die rechter? Laat ik die nou in de allereerste post in dit topic al als optie benoemd hebben...
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04
En voordat het halve forum weer gaat roepen dat het zinloos is, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter. Ja, misschien zinloos in de ogen van sommigen, maar principes mogen wat kosten als je onheus behandeld voelt.
Veel succes in de strijd dan maar :mrgreen:

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

scontra schreef:
23 nov 2022 15:00
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 14:19
okay, 11 dan of 12...
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55

Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.
Er wordt je aangeboden om een boete af te kopen.
Je kiest er, geheel vrijwillig, voor om dat te doen, wat zou er dan nog voor de rechter moeten worden gebracht ?
Er zou voor de rechter gebracht kunnen worden dat er sprake is van onevenwichtige machtsverhouding waardoor een kind zich onder druk heeft gevoeld om deze controlekaart te accepteren in plaats van de reguliere boete waar wel bezwaar tegen mogelijk is en dat het kind deze consequentie niet kon overzien.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het kind had niet tijdig ingecheckt dus het was kiezen of kabelen. Lagere schikking, of hogere boete. Want ook die boete was niet van tafel gegaan.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04

, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter.
Dan, voor het geval uw dochtertje in een vergelijkbare situatie terecht mocht komen, haar maar heel goed instrueren dat zij altijd de boete moet accepteren want dan kan papa proberen om het bij de rechter ongedaan te laten maken.
Succes.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

scontra schreef:
23 nov 2022 16:18
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04

, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter.
Dan, voor het geval uw dochtertje in een vergelijkbare situatie terecht mocht komen, haar maar heel goed instrueren dat zij altijd de boete moet accepteren want dan kan papa proberen om het bij de rechter ongedaan te laten maken.
Succes.
Waarom zo denigrerend? U stelt mij een vraag en ik beantwoord deze naar eer en geweten. Laten we eens wat liever zijn tegen elkaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door scontra »

Ts spreekt over zijn dochter en niemand heeft ook maar enig idee hoe oud die dochter dan wel is.
In ieder geval is ze zelfstandig genoeg om alleen te reizen, heeft ze een OV-kaart en een bankrekening met bijbehorende bankpas.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Zeker. Ik geef dan ook de reactie dat bij een 17 of 18 jarige ik er niet aan zou beginnen. Maar bij een 10 jarige er wel een optie is. Dat is alles.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 16:24
scontra schreef:
23 nov 2022 16:18
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:04

, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter.
Dan, voor het geval uw dochtertje in een vergelijkbare situatie terecht mocht komen, haar maar heel goed instrueren dat zij altijd de boete moet accepteren want dan kan papa proberen om het bij de rechter ongedaan te laten maken.
Succes.
Waarom zo denigrerend? U stelt mij een vraag en ik beantwoord deze naar eer en geweten. Laten we eens wat liever zijn tegen elkaar.
Helemaal niet denigrerend bedoeld !
Maar u spreekt over uw dochtertje en dan ga ik er vanuit dat u haar papa bent, wat is daar niet correct aan ?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

U bent abuis. Leest u mijn eerdere reactie:
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:25

Als ik het niet zeker weet gooi ik het ook niet voor de rechter. Dan is het gewoon leergeld voor dochterlief.

Het gaat mij erom dat de mogenlijkheid er wel is. Je zult inderdaad wel met fatsoenijke argumentatie moeten komen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

fonsflons schreef:
23 nov 2022 16:33
Het enige denigrerende dat ik in dit draadje lees is dat een conducteur die zijn werk doet een 'boze conducteur die zijn machtspositie misbruikt om iemand een controlekaart aan te naaien' wordt genoemd.

Misschien is iets liever zijn tegen elkaar inderdaad een beter uitgangspunt dan zelf iemand zwart neer te zetten.
Wat is dit? Een spelletje Deltoerbashen?
De vraag was welke kans van slagen het had om dit bij de rechter aan te kaarten. Ik heb daartoe een fictief voorbeeld geformuleerd.

NB
Ik reis regelmatig in het openbaar vervoer. Ik heb alles respect voor de diverse conducteurs. Wat die allemaal niet voor hun kiezen krijgen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door witte angora »

scontra schreef:
23 nov 2022 15:00
Je kiest er, geheel vrijwillig, voor om dat te doen, wat zou er dan nog voor de rechter moeten worden gebracht ?
Het stand[punt van een boze vader.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 16:41
Wat is dit? Een spelletje Deltoerbashen?
Nee. Gewoon actie = reactie.
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 16:41
De vraag was welke kans van slagen het had om dit bij de rechter aan te kaarten. Ik heb daartoe een fictief voorbeeld geformuleerd.
Houd het voortaan maar bij het topic dan. Scheelt een hoop onnodige ruis over (in het topic helemaal niet aanwezige) minderjarigheid.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Er staat ook nergens dat deze meerderjarig is. Ik heb gewoon beide mogelijkheden benoemd omdat de uitkomst anders kan zijn. En de ruis veroorzaakt u en uw vrienden hier omdat iedere keer iemand anders op een reactie van mij reageert en uit de context gooit. Maar ik gun u uw plezier.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door juliomariner »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 13:22
Was gewoon mijn ervaring. Niet voor TS van belang inderdaad. Wilde het ook alleen maar even kwijt.
Ik reis nooit met het OV, heb zelfs geen OVchip card.
Heeft helemaal niets te maken met het topic maar ik wilde het wel ff kwijt.

Ik ben het nu kwijt, een hele opluchting.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door moederslink »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 15:50
(...)
Er zou voor de rechter gebracht kunnen worden dat er sprake is van onevenwichtige machtsverhouding waardoor een kind zich onder druk heeft gevoeld om deze controlekaart te accepteren in plaats van de reguliere boete waar wel bezwaar tegen mogelijk is en dat het kind deze consequentie niet kon overzien.
Bij een jong kind kan ik mij dit voorstellen.
In dit geval zal dochter wel ouder zijn , eigen ov chip, eigen bankpas.
Maar we kunnen het TS vragen?!
Hoewel : TS Marmar 10001 is zegge en schrijven 3 minuten on line geweest :mrgreen:
Ingecheckt : 22 nov 20.42u
Uitgecheckt: 22 nov 20.45u

Plaats reactie