Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
marmar10001
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2022 20:42

Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door marmar10001 »

Mijn dochter kreeg tijdens controle op een HTM-tramlijn in Den Haag in plaats van een normale boete een zgn. "controlekaart". Haar werd verteld dat deze goedkoper was dan een normale boete (40 ipv 55 euro) dus dat ze die maar beter kon betalen. Dat deed zij vervolgens. Hier komt nog bij dat mijn dochter net had ingecheckt met haar OV-chipkaart (bewijs aanwezig), maar te laat volgens de controleur. Uiteraard heb ik als vader bezwaar hiertegen gemaakt maar dat kan volgens de HTM niet omdat zij "vrijwillig" gekozen had voor die controlekaart. Als ze voor die 55 euro variant had gekozen was bezwaar wel mogelijk geweest. Dit kan toch niet rechtsgeldig zijn? Welke bezwaarprocedure raad u mij nu aan?

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Die controlekaart is feitelijk een minnelijke schikking. Daar staat inderdaad, anders dan bij een boete, geen bezwaar tegen open.

Dit staat overigens ook gewoon op de site van HTM:
Wat is een controlekaart?

De controlekaart is een alternatief voor een proces verbaal en kost € 42,00. Deze dient direct (met een bankpas) te worden betaald bij de controleur. U koopt dan eigenlijk alsnog een vervoerbewijs, echter tegen een verhoogd tarief. Daarmee voorkomt u dat een proces verbaal wordt uitgeschreven. U kunt dan echter achteraf geen bezwaar maken. Met een controlekaart kunt u 2 uur reizen met alle bussen en trams van HTM (niet geldig op de HTM Nachtbus).
Een dergelijke overeenkomst kan je eigenlijk alleen onderuit komen door een beroep te doen op een ontbindende omstandigheid, zoals dwang, dwaling, bedrog enzovoort. Maar dan moet je dus zelf gaan procederen, en de kans dat je dat lukt is -anders dan wanneer je bezwaar gemaakt had tegen de boete- heel klein.

Zie het maar als een les.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door witte angora »

marmar10001 schreef:
22 nov 2022 20:45
Hier komt nog bij dat mijn dochter net had ingecheckt met haar OV-chipkaart (bewijs aanwezig), maar te laat volgens de controleur.
Kansloos om hier wat mee te willen bereiken. Toevallig afgelopen weekend, eerste klas was bomvol, op het moment dat de conductrice haar hoofd liet zien stroomde de coupé leeg. Helaas was het hele treinstel eerste klas, dus de meute kon als haringen in een ton op het balkon gaan staan. En natuurlijk hadden ze geen van allen in de eerste klas gezeten.... :lol: :lol:

Het is dat één passagier (ook geen eerste klas kaartje) de conductrice aan de praat hield tot het volgende station, anders weet ik niet wat er was gebeurd... :mrgreen:

Oftewel: inchecken doe je op het moment dat je instapt. Niet op het moment dat je een controleur ziet.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door k2p »

Je zou heel misschien, en zeker ben ik er helemaal niet van. De kosten van het in en uitchecken op de oorspronkelijke kaart terug kunnen vragen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als je pas incheckt in de tram als je de conducteur ziet aankomen, ben je te laat.
Door de keuze te maken voor een controlekaart, kun je hier verder niets meer mee doen dan je verlies te nemen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raadsel68 schreef:
23 nov 2022 11:05
Ik snapte er geen joker van.
Dat geldt ook voor jouw post, eerlijk gezegd. Maar goed, die is voor TS toch niet van belang zo te zien.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Ik moest een keer van Schiphol naar Utrecht. De rechtstreekse trein was net weg, dus besloot ik via Rotterdam te gaan. Ik kreeg een boete van de conducteur omdat ik voor die trein een toeslag moest betalen wat ik helaas niet wist. De boete was 10 euro, dus een stuk minder.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 12:50
Ik moest een keer van Schiphol naar Utrecht. De rechtstreekse trein was net weg, dus besloot ik via Rotterdam te gaan. Ik kreeg een boete van de conducteur omdat ik voor die trein een toeslag moest betalen wat ik helaas niet wist. De boete was 10 euro, dus een stuk minder.
Die 10 euro is 5 euro voor de toeslag + 5 euro administratiekosten.
Ik begrijp niet helemaal wat dit met de vraag van TS te maken heeft.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
23 nov 2022 13:11
Ik begrijp niet helemaal wat dit met de vraag van TS te maken heeft.
Niets :wink:

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Was gewoon mijn ervaring. Niet voor TS van belang inderdaad. Wilde het ook alleen maar even kwijt.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In de tram moet gelijk na het instappen ingecheckt worden of (alleen bij HTM) in de automaat een kaart gekocht worden.

Indien uw dochter op een stoel zat en de conducteur zag dat uw dochter opstond om snel in te checken dan is de check in ongeldig en is de controlekaart of uitstel van betaling terecht.


Alleen als de check in op hetzelfde halte is geregistreerd als waar uw dochter in is gestapt en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld halte voor de ingang van haar school) dan is mogelijk kans op een onterechte waarnemingen.

Alleen wanneer de controlekaart aantoonbaar onterecht is uitgeschreven of wanneer er sprake is van reizen op abonnement waarbij sprake is van gratis reizen in de zone dan kunt u uw klacht indienen bij www.ovombudsman.nl.
Uiteraard zonder beloftes, maar ik denk dat de ombudsman en eventueel daarna www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... r-vervoer/ de enige mogelijkheden tot protest zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Seinhuis schreef:
23 nov 2022 13:32
In de tram moet gelijk na het instappen ingecheckt worden of (alleen bij HTM) in de automaat een kaart gekocht worden. Indien uw dochter op een stoel zat en de conducteur zag dat uw dochter opstond om snel in te checken dan is de check in ongeldig en is de controlekaart of uitstel van betaling terecht.
Dat geldt net zo goed als de dochter niet op een stoel zat...
Seinhuis schreef:
23 nov 2022 13:32
Alleen als de check in op hetzelfde halte is geregistreerd als waar uw dochter in is gestapt en u kunt dit aantonen (bijvoorbeeld halte voor de ingang van haar school) dan is mogelijk kans op een onterechte waarnemingen. Alleen wanneer de controlekaart aantoonbaar onterecht is uitgeschreven of wanneer er sprake is van reizen op abonnement waarbij sprake is van gratis reizen in de zone dan kunt u uw klacht indienen bij www.ovombudsman.nl.
En dat kost weer bijna 30 euro, met weinig kans op succes. Er is immers al een schikking getroffen.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
23 nov 2022 13:37
met weinig kans op succes. Er is immers al een schikking getroffen.
Is afhankelijk van de leeftijd van het meisje. Als ze 17 of 18 is hebt u gelijk, gaat het om een meisje van 10 dan wordt het anders.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door scontra »

marmar10001 schreef:
22 nov 2022 20:45
Hier komt nog bij dat mijn dochter net had ingecheckt met haar OV-chipkaart (bewijs aanwezig), maar te laat volgens de controleur. Welke bezwaarprocedure raad u mij nu aan?
Er zijn, sedert de invoering van de Ov-kaart, meer smoezen verzonnen waarom er niet of niet tijdig is ingecheckt dan er woorden in het woordenboek staan.
Er wordt niet zomaar een boete o.i.d. uitgeschreven, zij zijn daar ook niet op uit.

Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.

Er bestaat geen bezwaarprocedure en ik raad u dan ook aan om dit te laten rusten, maar misschien nog wel even uw dochter instrueren over het juist inchecken :oops:

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 13:54
Moneyman schreef:
23 nov 2022 13:37
met weinig kans op succes. Er is immers al een schikking getroffen.
Is afhankelijk van de leeftijd van het meisje. Als ze 17 of 18 is hebt u gelijk, gaat het om een meisje van 10 dan wordt het anders.
Kinderen van 10 reizen gratis.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

okay, 11 dan of 12...
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55

Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 13:54
Moneyman schreef:
23 nov 2022 13:37
met weinig kans op succes. Er is immers al een schikking getroffen.
Is afhankelijk van de leeftijd van het meisje. Als ze 17 of 18 is hebt u gelijk, gaat het om een meisje van 10 dan wordt het anders.
Een meisje wat blijkbaar in staat is een OV-chipkaart te hebben én zelfstandig kan reizen, wordt ook oud genoeg geacht de keuze te maken om wel of niet een schikking te accepteren.
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 14:19
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55
Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.
Lekker bezig Jules :lol: :lol: Een procedure bij de rechter is geen bezwaarprocedure. Wat scontra schrijft is volkomen terecht.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door scontra »

J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 14:19
okay, 11 dan of 12...
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55

Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.
Er wordt je aangeboden om een boete af te kopen.
Je kiest er, geheel vrijwillig, voor om dat te doen, wat zou er dan nog voor de rechter moeten worden gebracht ?

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Moneyman schreef:
23 nov 2022 14:41
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 13:54
Moneyman schreef:
23 nov 2022 13:37
met weinig kans op succes. Er is immers al een schikking getroffen.
Is afhankelijk van de leeftijd van het meisje. Als ze 17 of 18 is hebt u gelijk, gaat het om een meisje van 10 dan wordt het anders.
Een meisje wat blijkbaar in staat is een OV-chipkaart te hebben én zelfstandig kan reizen, wordt ook oud genoeg geacht de keuze te maken om wel of niet een schikking te accepteren.
Nou nee....
Er zullen wel zeker jonge meisjes (m/v/x) zijn die voldoende bijdehand zijn om die keuze te maken. Maar de meesten echt niet, die zullen in hun onzekerheid (passend bij die leeftijd) snel onder de indruk zijn van de boze conducteur.

Moneyman schreef:
23 nov 2022 14:41
J. Deltoer schreef:
23 nov 2022 14:19
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55
Een controle kaart is een vervangend vervoersbewijs met een verhoogd tarief en door deze te accepteren is bezwaar maken niet mogelijk.
Dat is natuurlijk niet waar. U kunt altijd terecht bij de rechter.
Lekker bezig Jules :lol: :lol: Een procedure bij de rechter is geen bezwaarprocedure. Wat scontra schrijft is volkomen terecht.
Een beetje zielig die lol van je. Er wordt hier gedaan alsof er geen mogelijkheden zijn en die zijn er wel. Dat is dus een hiaat in het betoog van scontra.

En voordat het halve forum weer gaat roepen dat het zinloos is, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter. Ja, misschien zinloos in de ogen van sommigen, maar principes mogen wat kosten als je onheus behandeld voelt.
Laat onverlet:
scontra schreef:
23 nov 2022 13:55
Er zijn, sedert de invoering van de Ov-kaart, meer smoezen verzonnen waarom er niet of niet tijdig is ingecheckt dan er woorden in het woordenboek staan.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Controlekaart als boete op tram en geen bezwaar mogen maken?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“En voordat het halve forum weer gaat roepen dat het zinloos is, als ik zeker denk te weten dat mijn dochtertje zo'n controlekaart aangenaaid is geworden, gooi ik het voor de rechter. Ja, misschien zinloos in de ogen van sommigen, maar principes mogen wat kosten als je onheus behandeld voelt.”

Hoe weet u dan zeker dat uw dochter onterecht die controlekaart heeft betaald? U kunt dit toch ook niet controleren?

Plaats reactie