LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
asmi
Berichten: 66
Lid geworden op: 23 mar 2006 20:55

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door asmi »

Fijn dat je de chauffeur niet aanklaagt maar sta je er bij stil dat je met je kinderwagen ook anderen kunt verwonden? Zoals je zelf al schrijft: de wagen komt hárd aan!

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Zoals eerder geschreven. Wanneer deze kinderwagens en overigens ook andere bagage in de weg staat of een gevaar KAN vormen dan dient deze gewoon opgeklapt te worden. Uitzonderingen zijn niet toegestaan.De wet en de regels laten dit ook niet toe i.v.m. veiligheid. Nogmaals en het is keihard, maar ik heb liever 1 gewonde dan 2 of meer. Wanneer de veiligheid in het geding komt dan grijp ik in. Oud, gehandicapt of wat dan ook. Met veiligheid sol ik niet dus inklappen op mijn verzoek en anders uitstappen en de volgende nemen, maar dit dan pas wanneer er geen alternatieven zijn. Is het balkon vol en staan er al 2 dan is het jammer voor de 3e en die daarna komen. Die moeten er aan geloven.

Spijtig maar waar. Regels zijn regels en die zijn er voor iedereen. Gaan we de regels aanpassen dan is iedereen ineens gehandicapt of heeft last van zijn of haar rug of kan niet tillen en blablabla. Wanneer je het voor 1 toelaat dan wordt er verwacht dat het de volgende keer ook mag. Er wordt gewoon misbruik van gemaakt. De slechte verzieken het voor de goede.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

Dat is ook wel zo, maar je kunt ook TE star op de regels zitten. En regels gaan over de huidige situatie. Misschien moeten kinderwagen- fabriekanten daar eens een betere oplossing voor gaan ontwerpen, misschien moeten mensen elkaar eens wat meer helpen etc.

In de stadsbussen in Apeldoorn zit zo'n rolstoelplek met een gordel, misschien zou je die zo kunnen maken dat je daarmee ook een kinderwagen vast kunt zetten...
En misschien moet deze gehandicapte moeder in het OV met een sling om gaan lopen: als mensen zien dat je iets niet kunt, zijn ze er als de kippen bij om te helpen heb ik gemerkt :)

bijdehante mama
Berichten: 31
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:07

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door bijdehante mama »

als die regels voor kinderwagens gelden dan natuurlijk OOK voor weekendtassen of de boodschappen bij de AH. NIEMAND die ik hierover heb horen vloeken terwijl die 9 van de 10 keren voor de deur geploft worden of -nog leuker- in stoelen gegooid worden!

Ik heb met de kinderwagen nog nooit in de tram gestaan maar ik dacht inderdaad dat achterin juist bedóeld was voor mensen met oa kinderwagens of grotere tassen??

ik denk inderdaad dat het gewoon een kwestie is van fatsoenlijk naar elkaar toe doen en dan is het best leefbaar hier in Nederland. Anders echt niet. We zítten al op elkaars lip, ik heb er geen zin in om ook nog eens op iemands schoot te moeten zitten ( :wink: ) als die persoon er niet van gediend is.

tienepien: sling is helaas niet een optie daar ik niet meer dan vijf kilo kan tillen/dragen en mijn kindje bijna 10 kg weegt. En dan nóg vraag ik me af of mensen dan toeschieten om te helpen. Toen ik hoogzwanger was en tonnetje rond van het vasthouden van vocht werd ik gewoon weggeduwd omdat een muts dacht dat ik haar plaats zou innemen :roll:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Het geldt ook voor tassen en koffers.

En Tienepien. Voor veiligheid kan geen TE staan, want je zit met meerdere in een kleine ruimte. Je hebt samen met bijdehandtemama warschijnlijk nog geen zwaar incident meegemaakt. Paniek is dan niet te overzien. Zelfs handgemenen komen er dan te pas. Ik als chauffeur heb de veiligheid te waarborgen en dat doe ik ook. Dat enkele collegaas dit verzuimen is voor hen. Bij mij staan de regels als hoe ze zijn. Niet meer en niet minder.

kampvuur
Berichten: 243
Lid geworden op: 09 apr 2006 13:29

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door kampvuur »

Zo doe ik dat ook, als b.v oude mensen of jonge die moeilijk te been zijn rij ik geen meter, totdat ze ergens kunnen zitten.
Soms komen oude mensen tijdens het rijden naar voren voor vragen en babbeltjes...niet dat ik dat niet wil, maar adviseer ze toch maar even te gaan zitten, anders rij ik niet zoals ik wil doen, maar stapvoets...vind niemand leuk.

Als zo'n persoon te vallen komt heb ik alle mensen in me nek hangen, zo gaat dat...dus chauffeur bepaalt, en terecht!
Laatst gewijzigd door kampvuur op 18 jun 2007 10:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Wat ik ook niet begrijp is dat mensen denken dat wanneer zij een handicap of wat dan ook hebben, zij denken wel ontheffing te hebben voor de staande regels. Zij worden boos wanneer dat niet blijkt te zijn.

Mensen zijn zielig en hebben altijd van alles en nog wat, maar op momenten dat het erop aankomt dan hebben zij ineens niets meer, maar krijgen zij hun zin dan overdrijven ze ook nog eens extra om het de rest maar te tonen. Ik heb ook ontzettend veel last van mijn rug, maar merkt mijn omgeving dat.... Ja hooguit dat ik voorzichtig ben met tillen enzo, maar voor de rest hoor je mij niet klagen. Tegenwoordig heeft iedereen wat. Wanneer zij 1 straat verder moeten lopen dan noodzakelijk is dan beginnen ze al en moeten alle reizigers het horen en weten.

Mensen zijn gewoon verwent dat is heel het plaatje.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

Tuurlijk staat veiligheid voorop!

Maar in tegenstelling tot de laatste spreker vind ik wel dat er voor gehandicapte mensen in het OV meer moet kunnen. (Mits veilig!) Daar mag best wat meer creativiteit in gestopt worden :) (En dan uiteraard niet alleen door de chauffeur, of misschien zelfs nauwelijks door hem)

Zelf heb ik bijvoorbeeld heel duidelijk gemerkt dat je ontzettend afhankelijk wordt wanneer je een handicap hebt en dat mensen er alleen rekening mee houden wanneer ze dit zien.
Wanneer je niet kunt fietsen, een auto kunt besturen, goed kunt lopen, wordt OV al snel je enige manier om je te kunnen verplaatsen. Lijkt mij belangrijk genoeg om rekening mee te houden.

Maar goed, zo als zo vaak in dit forumdeel blijkt, moeten mensen gewoon meer rekening met elkaar houden en dan is er al heel veel verbeterd :)

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Heb ik allemaal geen tijd voor. Zelfs een rolstoeler zet ik niet op zijn of haar plek en vast. Doen zij zelf maar. In de tussentijd wordt mijn kas gestolen, ondanks het feit dat wij daarvoor instructie hebben gehad en wij meteen 10 minuten achter onze tijd aan rijden en mijn pauze naar zijn grootje gaat. In de tussentijd heb ik ook nog eens door de onhandigheid zelf over mijn tenen of voeten gereden wat weer een kneuzing of breuk kan leveren aan mijn lichaam, heb ik mijn rug verdraaid of mij vertild met de rolstoel op de plank duwen. Nee hoor niets voor mij. Ik heb daar geen geduld voor en mijn lichaam kan dat niet aan. Er is vervoer voor zulke mensen dus dan bestellen zij die maar. Mijn probleem niet. Klinkt hard maar het is nu eenmaal zo. Ik heb in dat vervoer gezeten en ik ben blij dat ik daar uit ben.

Voor mensen die ziender wijze slecht ter been zijn wil ik nog wel wachten tot zij zitten, maar ook voor deze mensen geldt dat zij gewoon hun tas, kinderwagen of wat dan ook op een veilige plek moet zetten zodat andere er geen last of gevaar van ondervinden. Nogmaals mensen die hebben al snel iets al zij ergens een voordeel uit kunnen trekken.

Mijn pauze is mij kostbaar. Kom voor diegeen die dat wel doen ook niet in mijn pauze informatie vragen als er een info balie in de buurt is of wanneer je teveel info nodig hebt. Ook wanneer jij je tas of portemonne bent vergeten zoek je het maar uit. Ik heb mijn pauze, kom daarna maar terug. Geloof mij er is geen enkele chauffeur die zit te wachten om tijdens zijn of haar pauze langdurig te worden gestoord of er wordt gevraagd contact op te nemen met een collega omdat hij of zij iets is vergeten. Daar bel je het klantenservice nummer maar voor op 0900 blablabla.

Is het nu eens een keer afgelopen met dit topic. Wij zijn er nu al zolang mee bezig om mensen hun rechten en plichten te vertellen terwijl zij niet luisteren of willen begrijpen.

Ik vind het helemaal niet erg om vragen te beantwoorden, maar iedere keer wordt de boel weer opgerakeld. Het wordt toch niet verandert. Voor niemand niet. Gehandicapt, ziek, oud, jong of wat dan ook.

Accepteer het en leg je er bij neer.

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

Lees nu gewoon eens goed wat er staat. Dan hoef je jezelf ook geen hartaanval te ergeren.

In je laatste 2 reacties kom je op mij erg klantonvriendelijk over trouwens, maar laten we dat maar op de ergernis houden.

Bailey
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 jun 2005 14:42

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik snap het wel hoor Maarten, daar is gewoon geen tijd voor. De rijtijden zijn zo krap, als je dat soort dingen ook nog moet gaan doen, dan zit je binnen no time te laat. En dan krijg je ook weer een hoop commentaar. Wat je ook doet, je doet het nooit goed :cry:

tienepien
Berichten: 880
Lid geworden op: 31 aug 2005 22:23

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door tienepien »

Het is toch logisch dat de chauffeur dat niet kan doen? Hij zit niet voor niets in zo'n hokje met een deurtje e.d.
Maar dat is volgens mij ook het punt niet. Het punt is dat er iets ontwikkeld moet worden waardoor in hun mobiliteit en bewegen beperkte mensen wel eenvoudig met het OV kunnen, ook met hun kindje. Maar het is uiteraard NIET de chauffeur die dit soort zaken moet bedenken.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De nieuwe huisregels m.b.t. kinderwagens van GVB

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Alle nieuwe autobussen moeten rolstoelvriendelijk zijn. EU-regel.

en Tienepien ik bedoelde dat ook niet als ergenis, maar meer algemeen. No hard feelings to you.

Gesloten