LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De NS-Blokker dagkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door courier »

Deze prépayddagkaart werd geintroduceerd in het voorjaar met als voorwaarden: Op doordeweekse dagen buiten de spits, op zaterdagen/zondagen geen beperkingen maar NIET geldig op Koningsdag. Nu geldt bij NS dat erkende feestdagen als een zondag worden beschouwd en laten er nou in die periode 3 feestdagen vallen: 2e paasdag, hemelvaartsdag en 2e pinksterdag. En wat flikt de NS mij op 2e pinksterdag om 5 uur 's middags bij het inchecken: luide alarmbellen, kaart niet geldig! Uiteraard hierover uitgebreid gecorrespondeerd met de klantenservice en zij komen uiteindelijk niet verder dan de mededeling dat zij mijn kritiek hebben doorgegeven aan de verantwoordelijke afdeling en: "De collega's bij onze marketingafdeling nemen alle kritiek mee in de besluitvorming bij een (eventuele) toekomstige actie van de Blokker dagkaarten". NS gedraagt zich dus weer als de arrogante multinational die inhoudelijk de kaken stijf op elkaar houdt, is uitsluitend naar binnen gericht, als klant mag je al "blij" mag zijn dat je een klacht mag deponeren bij een gesloten doorgeefluik. Voorzichtig dus met die éénmalige acties die die niet-doordenkende marketeers van NS bedenken en per saldo contraproductief zijn.

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door Frantic2 »

nee.... 2e pinksterdag is een maandag... 17.00 uur is spits! Ook al is het tweede pinksterdag, hij is geldig op zaterdag en zondag en verder: buiten de spitstijden.

Zo zie ik het. U had beter even kunnen navragen of u op feestdagen ook mocht reizen met deze kaart.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door moederslink »

Zo las ik het in 1e instantie ook , en een maandag en in de spits, maar even gegoogled : 2e Pinksterdag is een erkende feestdag en geldt als een zondag. Dat maakt het wel onduidelijk.
Zelf had ik dit risico liever niet genomen en op maandag 2e Pinksterdag en om 1700u!
Dit moet dus zeker in de toekomst beter worden afgestemd/ gecommuniceerd worden tussen NS en de aanbieders van deze dagkaart en als klant beter even extra navragen.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik denk dat er op erkende feestdagen volgens een zondag-dienstregeling wordt gereden. Meer als dat is het niet. Staat er op je biljet dat je ook op erkende feestdagen in de spits mag reizen? Zo nee, dan mag het niet.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door courier »

Dank voor alle reacties; tja als NS zo bijdehand is om expliciet te melden dat de kaart niet geldig is op maandag Koningsdag dan kunnen ze in één moeite door ook wel vermelden dat in dit specifieke geval die erkende feestdagen gewoon als doordeweekse werkdag moeten worden beschouwd. Maar ja dat bekt niet zo lekker hè, ze draaien de klant liever een rad voor de ogen!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij was de kaart prima geldig op maandag tweede pinksterdag, buiten de spits. Precies zoals ze hebben aangegeven. Daarin verschilt deze maandag van Koningsdag, want op Koningsdag was de kaart in het geheel níet geldig, dus ook niet buiten de spits.

De 'fout' zit hem in jouw aannames dat tweede paasdag een feestdag is en dat die 'dus' als zondag zou meetellen en dat je 'dus' op die dag óók tijdens de spits zou kunnen rijden. Maar als je dat even van tevoren was nagegaan in plaats van zomaar deze aannames te doen, dan was je niet tegen dit 'probleem' aangelopen.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

courier schreef:Dank voor alle reacties; tja als NS zo bijdehand is om expliciet te melden dat de kaart niet geldig is op maandag Koningsdag dan kunnen ze in één moeite door ook wel vermelden dat in dit specifieke geval die erkende feestdagen gewoon als doordeweekse werkdag moeten worden beschouwd. Maar ja dat bekt niet zo lekker hè, ze draaien de klant liever een rad voor de ogen!
Waarom? Ook al zijn het feestdagen, het ZIJN toch doordeweekse dagen, waarop velen ook nog eens moeten werken? Waarom moeten ze expliciet vermelden dat voor deze doordeweekse dagen dezelfde regels gelden als voor andere doordeweekse dagen?
Laatst gewijzigd door Radar op 16 aug 2015 03:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Aanvallende opmerking verwijderd

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik had even gegoogled , schreef ik al , en 2e pinksterdag , in dit geval op maandag , is een officieel erkende feest/zon-dag in Nederland en wordt door de NS ook als een zondag aangemerkt. Nou is maar net de vraag of NS dit ook als een erkende feestdag erkent dus als een zondag zonder beperkingen w.b de spits met zo.n dagkaart of dit alleen erkent in de vorm van een zondagsdienstregeling.
Dit moet dan ook expliciet op zo.n kaart komen te staan , vind ik.
Nu stond er alleen ....uitgezonderd Koningsdag. Ik kan me voorstellen dat TS dacht dat het wel kon.
Het is wat onduidelijk zo.
Zelf had ik het risico , denk ik , niet genomen en zeker niet in de spits , maar ik had van te voren het e.e.a nagevraagd voor de zekerheid.

witte angora
Berichten: 30796
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door witte angora »

Moederslink, naar aanleiding van je bericht dacht ik: laat ik even op de site van de NS kijken. En dat is heel verhelderend. In de link zie je dat er heel veel verwarring over is geweest, maar dat er vorig jaar duidelijke regels over zijn opgesteld.

https://forum.ns.nl/acties-uitjes-10/da ... idvat-1377

Voor mij was dit eigenlijk ook nieuw, althans, dat er zoveel verwarring is geweest weet ik nu pas. Dus ik denk dat er toch beter/anders gecommuniceerd mag worden naar de klant toe, en dat is precies wat de topicstarter ook aangeeft.

Die communicatie hoeft uiteraard niet op het e-ticket zelf, dat kan het beste op de website van de aanbieder. Dan weet je als klant al bij de bestelling waar je aan toe bent (en kun je besluiten om het aanbod niet te nemen, als je van plan was precies op die dag te reizen).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door moederslink »

helemaal goed WA , ik heb je link ook gelezen nu, idd duidelijk zo.
Ik moet zeggen dat ik ook niet altijd per direct op de site zou kijken ( ben niet zo.n internetter) maar dat heb ik er nu wel van geleerd, sowieso de site dus ook checken en dan hoef je ook niet te bellen met de NS , scheelt weer knaken :D

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:Volgens mij was de kaart prima geldig op maandag tweede pinksterdag, buiten de spits. Precies zoals ze hebben aangegeven. Daarin verschilt deze maandag van Koningsdag, want op Koningsdag was de kaart in het geheel níet geldig, dus ook niet buiten de spits.

De 'fout' zit hem in jouw aannames dat tweede paasdag een feestdag is en dat die 'dus' als zondag zou meetellen en dat je 'dus' op die dag óók tijdens de spits zou kunnen rijden. Maar als je dat even van tevoren was nagegaan in plaats van zomaar deze aannames te doen, dan was je niet tegen dit 'probleem' aangelopen.
Is er op tweede paasdag ook een spits dan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor mij was dit eigenlijk ook nieuw, althans, dat er zoveel verwarring is geweest weet ik nu pas. Dus ik denk dat er toch beter/anders gecommuniceerd mag worden
Waarschijnlijk heeft een en ander wel in de voorwaarden gestaan waarnaar altijd wordt verwezen. Maar die zijn inmiddels natuurlijk al van de Blokker website af.
Is er op tweede paasdag ook een spits dan?
Het is niet van belang of de drukte zodanig is dat je van spits zou kunnen spreken. Ook in de vakantie heeft men het over de spits en ik rij zelf ook regelmatig op tijden die formeel spits zijn, maar waarbij het nou niet echt druk is. En andersom, overigens.

(Trouwens, ik denk dat het ook op tweede pinksterdag rond de sluitingstijd van de winkels en toeristische attracties drukker is dan de rest van de dag en dat er dus ook daadwerkelijk een avondspits is.)

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door courier »

Best wel handig die link naar NS-forum, maar laten we wel wezen: De NS is een commercieële instelling en er moet geld in het laatje komen. De NS verdient bakken met geld tijdens de ma/vrij ochtend/avondspits maar kampt met leegstand in het weekend. Dus daar hebben ze acties voor bedacht, zoals deze van Blokker. Ik denk ook dat de vaststelling juist is dat NS daar klanten mee trekt die niet zo vaak in het OV zitten, dus dat betekent gewoon extra omzet. Een `win/win`situatie dus, maar maak het dan niet moeilijker dan het al is en gebruik die paar feestdagen per jaar als extra impuls om meer dagkaarten te slijten. En waarom dat gedrocht dat feestdagen ineens werkdagen zijn? Feestdagen staan bij NS al meer dan 175 jaar gelijk aan zondagen en er is geen sprake van ochtend- en avondspits. Die bedrijven als Blokker, Kruidvat enz. hebben een keiharde onderhandelingspositie om dit bij NS gewoon af te dwingen,via eigen verkoopkanalen van NS is de extra omzet 0.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door kweenie »

Ook bij bijvoorbeeld de OV studentenkaart gelden andere regels dan bij de NS producten zelf.

En ook bij NS zelf zijn variëren de regels voor de prijzen van product tot product. Zo tellen bij het 'dal vrij' en 'weekend vrij'-product feestdagen buiten het weekend ook niet als vrije dag.
Terwijl bij de daluren-kaart een feestdag wél in zijn geheel als kortingsdag geldt, en ook bijvoorbeeld voor de 60+ kaart kan een feestdag als keuzedag worden opgenomen.

En dan heb je ook nog bij sommige kaarten acties tijdens de zomer- en kerstvakantie.

Het is dus altijd, ook bij de producten van de NS zelf, belangrijk om van tevoren goed na te gaan of voor een bepaald product nog een speciale regeling geldt op de feestdagen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door olaf79 »

Bij de AH NS Dagkaarten is het weer anders. Lekker handig.

stofzuigertje

Re: De NS-Blokker dagkaart

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op voor sommige normale werkdagen als Goede Vrijdag, vele werken behalve banken en overheid zit vaak bij studenten OV kaart een probleem...

Lees goed de voorwaarden vooraf en feestdagen, ja daar denken ze in de NS in hun eigen voordeel...
En op werkdagen, ja de spits op 2e paas of pinkster is er niet maar is het nu feest of werkdag????

Ja, de conducteurs worden soms ook gek van de steeds wisselende voorwaarden.
Kijk goed vooraf en houd rekening met hun soms vreemde denkwijze.

Gesloten