Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
12 jan 2024 16:43
I. Voor FlixCompanies: Algemene voorwaarden personenvervoer
Datum: 28-12-2023
Dit is aardig actueel en heb het eea net van internet geplukt.
Je bedoelt deze? Daar wordt niet gesproken over conducteurs. In de bus (en ook de Flixx-bus) is sinds jaar en dag sprake van controleurs.

Het is natuurlijk een nutteloze discussie: er wordt nu in duizend bochten gewrongen om te beargumenteren dat er óók in de bus sprake zou zijn van een conducteur (ooit iemand dat horen zeggen...?), en dat alles alleen maar om een gezochte verbinding te maken met een algemene informatiepagina van de Rijksoverheid, waar een conducteur genoemd wordt.

En dat terwijl diezelfde voorwaarden als waar jij je op beroept gewoon de échte basis voor de verplichting al noemen (in art. 7.4)...

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zie het vragen tot tonen van het ID niet als bezwaarlijk. Het maken of geven van een kopie wel.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Har45 »

Moneyman schreef:
12 jan 2024 16:48
moederslink schreef:
12 jan 2024 16:43
I. Voor FlixCompanies: Algemene voorwaarden personenvervoer
Datum: 28-12-2023
Dit is aardig actueel en heb het eea net van internet geplukt.
Je bedoelt deze? Daar wordt niet gesproken over conducteurs. In de bus (en ook de Flixx-bus) is sinds jaar en dag sprake van controleurs.

Het is natuurlijk een nutteloze discussie: er wordt nu in duizend bochten gewrongen om te beargumenteren dat er óók in de bus sprake zou zijn van een conducteur (ooit iemand dat horen zeggen...?), en dat alles alleen maar om een gezochte verbinding te maken met een algemene informatiepagina van de Rijksoverheid, waar een conducteur genoemd wordt.

En dat terwijl diezelfde voorwaarden als waar jij je op beroept gewoon de échte basis voor de verplichting al noemen (in art. 7.4)...
En toch bestaat nog steeds het beroep conducteur OOK voor bussen.

https://www.nationaleberoepengids.nl/busconducteur

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou, op die tekst van die beroepengids valt heel wat af te dingen. Écht heel wat.
(…) Vaak stapt de conducteur in bij een halte ergens tijdens de route en controleert dan iedereen in het voertuig, of wacht de conducteur bij een halte en controleert iedereen die naar buiten komt. De verantwoordelijkheden betreffende veiligheid en informatieverstrekking die de treinconducteur heeft, heeft de bus- of tramconducteur meestal niet.
Volgens mij worden hier precies de werkzaamheden van een controleur beschreven, niet die van een conducteur.

En dan zie ik ook nog het beroep “stationschef” genoemd worden. Tjongejonge.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Heeft de buschauffeur het recht mijn ID te checken?

Ongelezen bericht door Har45 »

Erthanax schreef:
12 jan 2024 18:19
Nou, op die tekst van die beroepengids valt heel wat af te dingen. Écht heel wat.
(…) Vaak stapt de conducteur in bij een halte ergens tijdens de route en controleert dan iedereen in het voertuig, of wacht de conducteur bij een halte en controleert iedereen die naar buiten komt. De verantwoordelijkheden betreffende veiligheid en informatieverstrekking die de treinconducteur heeft, heeft de bus- of tramconducteur meestal niet.
Volgens mij worden hier precies de werkzaamheden van een controleur beschreven, niet die van een conducteur.

En dan zie ik ook nog het beroep “stationschef” genoemd worden. Tjongejonge.
Ik verzin het niet zelf maar de beroepengids ziet de functie van (bus) conducteur en controleur toch echt apart

Verwante beroepen Conducteur

Controleur openbaar vervoer

Gesloten