Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Esther1972
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2024 13:00

Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Esther1972 »

Ik vraag mezelf af wanneer het niet lukt met inchecken in de bus maar je wel geld op je rekening hebt je de bus uitgezet kan worden. Vanmorgen half 8 wilde ik naar mijn werk . De bus arriveert en ik stap in . Het apparaat weigert mijn pas te scannen. Dus ik zeg dat is vreemd doe dan maar een kaartje. Nee dat kon niet. En werd gedwongen de bus te verlaten. Ben 52 jaar. Onderweg naar werk. Ik wil betalen maar word geweigerd in de bus. Waardoor cliënten op het werk uren in een vieze inco gelegen hebben. Ik moest maar gaan lopen zei de bestuurder. Van Ridderkerk naar Rotterdam. Na jaren en duizenden euro's betaald te hebben aan de ret . Plus bij foutieve uitcheck haalt de ret even 17 euro van je rekening af .maar wel mij uit de bus zetten in de regen . Ik vraag me af of dit de nieuwe gang van zaken is in Nederland?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wat zei de klantenservice van de RET hiervan?

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door rwolters »

Esther1972 schreef:
28 mar 2024 16:11
Ik vraag mezelf af wanneer het niet lukt met inchecken in de bus maar je wel geld op je rekening hebt je de bus uitgezet kan worden. Vanmorgen half 8 wilde ik naar mijn werk . De bus arriveert en ik stap in . Het apparaat weigert mijn pas te scannen. Dus ik zeg dat is vreemd doe dan maar een kaartje. Nee dat kon niet. En werd gedwongen de bus te verlaten. Ben 52 jaar. Onderweg naar werk. Ik wil betalen maar word geweigerd in de bus. Waardoor cliënten op het werk uren in een vieze inco gelegen hebben. Ik moest maar gaan lopen zei de bestuurder. Van Ridderkerk naar Rotterdam. Na jaren en duizenden euro's betaald te hebben aan de ret . Plus bij foutieve uitcheck haalt de ret even 17 euro van je rekening af .maar wel mij uit de bus zetten in de regen . Ik vraag me af of dit de nieuwe gang van zaken is in Nederland?
Zo'n laatste zin slaat natuurlijk helemaal nergens en helpt ook niet bij het oplossen van het probleem. En dat je al duizenden euro's hebt betaald is ook niet relevant.

Terug naar het onderwerp: was het alleen voor jou een probleem of was de machine defect? Heb je meerdere passen geprobeerd? (bijvoorbeeld OV kaart en PIN pas)

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

De buschaffeur mag geen onderscheid maken tussen passengiers. Dus als u gratis mag reizen omdat uw pas niet gelezen kan worden, dan mag iedereen met een defecte pas gratis reizen.

U bent een keurige burger die pech heeft dat de pas defect is, anderen reizen express met een defecte pas.

Zie hiet het probleem voor de RET. Wat doen we als de reiziger een defecte pas heeft. Gratis reizen of weigeren?

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Esther1972 schreef:
28 mar 2024 16:11
IHet apparaat weigert mijn pas te scannen. Dus ik zeg dat is vreemd doe dan maar een kaartje. Nee dat kon niet.
Hoezo kon dat niet? Heeft de chauffeur het niet eens geprobeerd om u een los kaartje via de pas te verkopen?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

J. Deltoer schreef:
29 mar 2024 15:51
Esther1972 schreef:
28 mar 2024 16:11
IHet apparaat weigert mijn pas te scannen. Dus ik zeg dat is vreemd doe dan maar een kaartje. Nee dat kon niet.
Hoezo kon dat niet? Heeft de chauffeur het niet eens geprobeerd om u een los kaartje via de pas te verkopen?
De bus chauffeur verkoopt geen kaartjes meer. Je moet inchecken met een OV kaart, pin pas, credit card of je telefoon.
Vanaf 1 januari 2024 stopt de RET met de kaartverkoop bij de tramconducteur en buschauffeur. Na die datum kun je alleen nog mee met bus of tram als je met je betaalpas, creditcard of mobiel kunt inchecken bij het instappen.

kuklos
Berichten: 9774
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door kuklos »

Lowieze schreef:
29 mar 2024 15:26
Wat zei de klantenservice van de RET hiervan?
@Esther1972, hier gaat het om. Neem conact op met de RET en leg ze de situatie voor.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Hier worden nog gewoon kaartjes verkocht. Je moet er wel voor pinnen en inchecken met de pinpas is goedkoper. Maar als je erop staat dan kun je een kaartje kopen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
30 mar 2024 12:56
Hier worden nog gewoon kaartjes verkocht. Je moet er wel voor pinnen en inchecken met de pinpas is goedkoper. Maar als je erop staat dan kun je een kaartje kopen.
Maar daar heb je niet veel aan als elders bent waar geen kaartjes worden verkocht....

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

rwolters schreef:
30 mar 2024 13:51
alfatrion schreef:
30 mar 2024 12:56
Hier worden nog gewoon kaartjes verkocht. Je moet er wel voor pinnen en inchecken met de pinpas is goedkoper. Maar als je erop staat dan kun je een kaartje kopen.
Maar daar heb je niet veel aan als elders bent waar geen kaartjes worden verkocht....
Daar heb je 3x niks aan, bovendien weet niemand waar 'hier' is. Btw, hier kun je ook nog kaartjes bij de buschauffeur kopen...

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door BL2 »

-Wat gaf de kaartlezer aan als fout ?
-Meestal is er wel een tweede lezer, deze ook geprobeerd ?
-Hoe ging het bij de volgende bus ?

Maar inderdaad, zonder geldig vervoerbewijs mag de chauffeur je weigeren volgens de regeltjes

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Mag er tegenwoordig geweigerd worden om met contant geld af te rekenen ?
Dat is namelijk het geval als je alleen met pas of telefoon kan inchecken. Als het niet toegestaan is om kontant geld te weigeren, dan is het verplicht om kaartjes aan te bieden in de bus (en die kan je dan ook met een pasje afrekenen).

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

HandigeHarrie schreef:
30 mar 2024 14:48
dan is het verplicht om kaartjes aan te bieden in de bus (en die kan je dan ook met een pasje afrekenen).
Oh ja, waar staat dat? Er zijn meer dan genoeg (betaal)mogelijkheden om met de RET te reizen.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
30 mar 2024 14:05
Daar heb je 3x niks aan, bovendien weet niemand waar 'hier' is. Btw, hier kun je ook nog kaartjes bij de buschauffeur kopen...
Misschien kon het daar ook wel, maar volgde de chauffeur de regels niet. Misschien is daar wel dezelfde plek als hier of hier. Je weet het gewoon niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
30 mar 2024 15:11
ZeerPrivé schreef:
30 mar 2024 14:05
Daar heb je 3x niks aan, bovendien weet niemand waar 'hier' is. Btw, hier kun je ook nog kaartjes bij de buschauffeur kopen...
Misschien kon het daar ook wel, maar volgde de chauffeur de regels niet. Misschien is daar wel dezelfde plek als hier of hier. Je weet het gewoon niet.
Ja hoor, weet het wel. Kaartje kopen in de bus kan bij de RET ook, maar ja, als de pinpas het niet doet, geen kaartje dus.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
30 mar 2024 15:22


Ja hoor, weet het wel. Kaartje kopen in de bus kan bij de RET ook, maar ja, als de pinpas het niet doet, geen kaartje dus.
Vanaf 1 maart kun je geen kaartjes meer kopen in RET- bussen.
Je kunt nog wel vooraf een kaartje kopen bij een verkoopautomaat of bij een servicepunt.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
30 mar 2024 16:08
ZeerPrivé schreef:
30 mar 2024 15:22


Ja hoor, weet het wel. Kaartje kopen in de bus kan bij de RET ook, maar ja, als de pinpas het niet doet, geen kaartje dus.
Vanaf 1 maart kun je geen kaartjes meer kopen in RET- bussen.
Je kunt nog wel vooraf een kaartje kopen bij een verkoopautomaat of bij een servicepunt.
Oh, je hebt gelijk. Zie inderdaad dat het recent dus gewijzigd is https://www.dehavenloods.nl/nieuws/alge ... -en-de-bus

Maar hoe had TS dan een kaartje willen kopen als haar pinpas het niet doet? Cash is al jaren niet meer mogelijk bij de RET.

Zal de HTM (hier 8) ) ook wel snel volgen met die maatregel.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
30 mar 2024 16:18


Oh, je hebt gelijk. Zie inderdaad dat het recent dus gewijzigd is https://www.dehavenloods.nl/nieuws/alge ... -en-de-bus

Maar hoe had TS dan een kaartje willen kopen als haar pinpas het niet doet? Cash is al jaren niet meer mogelijk bij de RET.

Zal de HTM (hier 8) ) ook wel snel volgen met die maatregel.
Dat had de chauffeur dus ook gezegd dat een kaartje kopen niet kon :wink:
Als je geregeld met de bus rijdt, is het altijd handig om niet alleen een OV-pas te hebben, maar ook je bankpas mee te nemen (of creditcard of mobiel). Mogelijkheden genoeg om te betalen, maar het gebeurt weleens een enkele keer dat de kaartlezer ook niet goed werkt.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
30 mar 2024 16:30
Dat had de chauffeur dus ook gezegd dat een kaartje kopen niet kon :wink:
Als je geregeld met de bus rijdt, is het altijd handig om niet alleen een OV-pas te hebben, maar ook je bankpas mee te nemen (of creditcard of mobiel). Mogelijkheden genoeg om te betalen, maar het gebeurt weleens een enkele keer dat de kaartlezer ook niet goed werkt.
Ja, dat had de chauffeur gezegd, maar haar pinpas werkte niet, dus hoe had ze dat kaartje dan willen betalen?

TS heeft het over een pinpas, niet over een chipkaart. Als ik mij niet vergis staat er maar 1 pinautomaat in de bus. Wel meer kaartlezers voor OV chipkaart.

Het lag blijkbaar niet aan de pinautomaat, maar aan de pinpas. Anders had de chauffeur TS echt wel meegenomen, want dat valt onder overmacht.
https://www.ret.nl/vraag-antwoord/vervo ... html#c1330

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Inchecken in bus mislukt, kaartje kopen kon niet?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik lees nergens dat TS het over een pinpas heeft, kan dus ook een OV-pas geweest zijn.

Plaats reactie