Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar in dit geval zal het Duitse recht gelden? Het lijkt me sowieso goed om dat eerst helder te krijgen.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door PGros »

J. Deltoer schreef:
10 jan 2024 13:44
rwolters schreef:
10 jan 2024 12:55
Misschien kosten gaan claimen bij degene die verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de treinen. Beginnen bij de vakbonden en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ik moest vorig jaar in Den Haag zijn, maar onverlaten hebben urenlang de a12 geblokkeerd waardoor ik veel te laat was en hoge kosten heb gehad. Ik ga uw advies volgen en deze declareren bij eenieder die hier op een of andere manier voor verantwoordelijk is. D66, rob jetten, dierenpartij, carice van houten, sander schimmelpenninck, npo, bnnvara, greenpeace en groenlinks. Wat zal ik binnenlopen.
1 was het geen staking en 2 was het bekend en kon je gewoon overal in Den Haag komen (Gewoon in navigatie even dat stukje weg als onbereikbaar zetten).

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door juliomariner »

rwolters schreef:
10 jan 2024 12:55
Misschien kosten gaan claimen bij degene die verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de treinen. Beginnen bij de vakbonden en dan eens kijken wat er gebeurt.
Lijkt me een inbreuk op het stakingsrecht. Als de kosten geclaimd zouden kunnen worden bij de vakbonden zou dat een beperking van het europese recht op staken zijn denk ik.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Was volgens mij sarcastisch bedoeld.

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door juliomariner »

Zou kunnen. Ik kan meestal de reacties van Wolters niet volgen.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het is heel simpel, je hebt een vervoerovereenkomst met de NS. Daar koop je je tickets. Die hebben ze je keurig netjes terugbetaald, en daar stopt het. Had je een pakketreis geboekt kreeg je ook je hotelkosten terug, maar een non refundable boeking is precies dat.
De DB veroorzaakt het probleem, maar is nergens in het verhaal een partij waar jij persoonlijk een overeenkomst mee hebt.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door BL2 »

NS vergoedt geen gevolgschade. In het wetboekartikel 8:108 is bepaald dat vervoersbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vervolgschade van reizigers, zoals het missen van een vliegtuig, hotelovernachtingen, veerboten en belangrijke afspraken als gevolg van een treinvertraging. “De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
10 jan 2024 13:44
rwolters schreef:
10 jan 2024 12:55
Misschien kosten gaan claimen bij degene die verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de treinen. Beginnen bij de vakbonden en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ik moest vorig jaar in Den Haag zijn, maar onverlaten hebben urenlang de a12 geblokkeerd waardoor ik veel te laat was en hoge kosten heb gehad. Ik ga uw advies volgen en deze declareren bij eenieder die hier op een of andere manier voor verantwoordelijk is. D66, rob jetten, dierenpartij, carice van houten, sander schimmelpenninck, npo, bnnvara, greenpeace en groenlinks. Wat zal ik binnenlopen.
Moet je gewoon doen. Maar weinig kans want er zijn genoeg andere routes de stad in en uit. Als een weg geblokkeerd is geeft je navigatiesysteem vanzelf een alternatieve route aan.

PS: D66 en Rob Jetten hebben de snelweg niet geblokkeerd.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
10 jan 2024 15:46
Goederen en over de weg. Niet van toepassing dus. Boek 8 kent twee gescheiden regelingen voor goederenvervoer en personenvervoer. Afdeling 8.I.2.4 gaat over personenvervoer en daarin komt ik een dergelijke bepaling niet tegen.
Als je een vent bent ga je TS helpen met een proefproces.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
10 jan 2024 21:10
NS vergoedt geen gevolgschade. In het wetboekartikel 8:108 is bepaald dat vervoersbedrijven niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor vervolgschade van reizigers, zoals het missen van een vliegtuig, hotelovernachtingen, veerboten en belangrijke afspraken als gevolg van een treinvertraging. “De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook.
Daarmee lijkt mij de casus van TS meteen duidelijk. Ik ga er ook vanuit dat voor DB een soortgelijke bepaling geldt.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

@BL2:
Hoe kijk je aan tegen het feit dat dit artikel in Afdeling 8.I.2.5 "Overeenkomst tot binnenlands openbaar personenvervoer" staat en TS het heeft over een internationale treinreis?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door BL2 »

De treinreis, indien geboekt bij NS Internationaal wordt al terugbetaald volgens TS.
Het gaat in dit geval over de gevolgschade en daarvoor is (ook) NS Internationaal niet verantwoordelijk.
Dat is iets tussen hotel en TS, waarbij hij een kamer heeft geboekt waarop geen wijzigingen, omboeken, annulering mogelijk is.
Verder is het hotel niet verantwoordelijk dat TS de keuze heeft gemaakt per trein te reizen, hij had ook per auto, vliegtuig kunnen gaan.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is het Duitse recht hier niet van toepassing? Juist omdat DB degene is die verzaakt?

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door BL2 »

Het treinkaartje is niet bij DB maar via NS Internationaal gekocht. Die is de uitvoerende partij.
Overigens keert DB (Die Bahn) ook geen gevolgschade uit, het is overmacht net als bij veel andere incidenten in de vervoerssector.
Zie: http://www.fahrgastrechte.info/

TS had natuurlijk om dit te "verzekeren" een kamer met annuleer mogelijkheid moeten boeken.

Plaats reactie