Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Bij de NS op 17-12-23 een reis geboekt als verrassing voor mijn vrouw haar verjaardag naar Berlijn
Vertrek 10-01 terug 13-01
Tegelijk een hotel geboekt (Non refundable)
In de pop-up van de NS app vanochtend stond dat we moesten vertrekken naar Hilversum, maar na het openen van de app blijkt dat alle treinen naar Duitsland tot en met vrijdag zijn geannuleerd in verband met een geplande staking
NS betaald mij de treintickets terug, maar verwijst mij voor de hotelkosten naar de DB.
Iemand nog een andere mogelijkheid die ik kan proberen?
Laatst gewijzigd door taxikemperman op 10 jan 2024 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Deze staking is al maandenlang bekend, het zal lastig zijn om geld terug te halen.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Als de staking al maanden bekend was, waarom verkoopt de NS dan tickets?
Waar haalt u de informatie vandaan dat dit al maanden bekend is? Dan kan ik dat gebruiken bij de NS

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij was dit pas afgelopen vrijdag of zo bekend via de nieuwsmedia.

Hoe het met de hotelkosten zit weet ik niet. NS heeft alleen de tickets verkocht, niet het hotel blijkbaar. Wat je zou kunnen proberen is dat NS de hotelkosten ook vergoedt, en de kosten bij DB terug haalt. Als NS dit in één keer zou kunnen doen voor alle Nederlandse gedupeerden zou het voor DB wel eens heel veel werk kunnen schelen om alles uit te zoeken. Het zou in ieder geval heel wat onterechte claims schelen.

Het is ook maar een brainstorm-ideetje, maar misschien levert het wat op.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taxikemperman schreef:
10 jan 2024 11:19
Als de staking al maanden bekend was, waarom verkoopt de NS dan tickets?
Waar haalt u de informatie vandaan dat dit al maanden bekend is? Dan kan ik dat gebruiken bij de NS
Ik kom nu net zelf terug uit Duitsland. Deze tickets heb ik in oktober al geboekt, maar begin december kwam het bericht al dat er vanaf 8 januari gestaakt zou gaan worden. Half december kwam de spanning dat ze mogelijk al eerder zouden gaan staken. Dat had betekend dat ik niet meer terug kon komen.
Waarschijnlijk omdat de gesprekken nog liepen in Duitsland was er een mogelijk dat de staking van de baan ging en ging de verkoop nog door.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

NS is natuurlijk niet verantwoordelijk voor die hotelkosten. Ook DB niet.
Dat u niet terugbaar boekt is uw keuze. De kamer is dan voordeliger maar bij niet opdagen zijn de kosten voor u. Mogelijk dat uw reisverzekering nog kosten dekt.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik zou zeggen, pak de auto. U hebt toch een hotel.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In dit geval gaat het om losse tickets. Hierdoor moet u elk overeenkomst apart zien.
Schade (treinkaart) wordt vergoed. Vervolgschade (hotel) hoeft niet vergoed te worden.

Misschien kunt u bij uw reisverzekering proberen. Maar de kans is aanwezig dat u deze kosten nergens kunt verhalen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
10 jan 2024 11:14
Deze staking is al maandenlang bekend, het zal lastig zijn om geld terug te halen.
De stakingsdreiging is al heel lang bekend. De staking zelf niet.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door rwolters »

Misschien kosten gaan claimen bij degene die verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de treinen. Beginnen bij de vakbonden en dan eens kijken wat er gebeurt.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
10 jan 2024 12:53
NeoDutchio schreef:
10 jan 2024 11:14
Deze staking is al maandenlang bekend, het zal lastig zijn om geld terug te halen.
De stakingsdreiging is al heel lang bekend. De staking zelf niet.
Op 13 december was al bekend dat er tot 7 januari niet gestaakt werd. Voor daarna waren nieuwe en langere stakingen aangekondigd. Dan is het dus niet slim om niet flexibel te boeken.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Misschien dat het in Duitsland bekend was, maar ik heb er in Nederland niets over gehoord

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

rwolters schreef:
10 jan 2024 12:55
Misschien kosten gaan claimen bij degene die verantwoordelijk zijn voor het niet rijden van de treinen. Beginnen bij de vakbonden en dan eens kijken wat er gebeurt.
Ik moest vorig jaar in Den Haag zijn, maar onverlaten hebben urenlang de a12 geblokkeerd waardoor ik veel te laat was en hoge kosten heb gehad. Ik ga uw advies volgen en deze declareren bij eenieder die hier op een of andere manier voor verantwoordelijk is. D66, rob jetten, dierenpartij, carice van houten, sander schimmelpenninck, npo, bnnvara, greenpeace en groenlinks. Wat zal ik binnenlopen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat lag aan de wegbeheerders, Jules. Die hadden ervoor moeten zorgen dat je vrijelijk over de A12 Den Haag kon bereiken. Ik zou om te beginnen een klacht indienen over degene die die dag de meeste koffie heeft gedronken.

Maar hoe het met dat hotel van TS zit weet ik niet, dat lijkt me toch een iets andere kwestie te zijn. :D

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als de staking bij DB is, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat je inderdaad bij hen moet aankloppen.
Ook het type staking beïnvloedt de toerekenbaarheid. Een tekortkoming door een staking binnen de eigen onderneming zal eerder toerekenbaar zijn dan een tekortkoming door een staking binnen een andere onderneming. Daarnaast zal een staking bij een individuele onderneming waarschijnlijk sneller toerekenbaar zijn dan een algemenere staking die is ingezet om een landelijk overleg kracht bij te zetten en uitgaat van de vakbonden of een hele sector treft. Toen een loodseigenaar zich bij een staking van zijn eigen werknemers door een arbeidsconflict eind jaren '80 beriep op overmacht, oordeelde de Hoge Raad dan ook dat dit een risico was dat in beginsel voor rekening van de loodseigenaar kwam. De schade aan een lading sinaasappels die door de staking niet uit een ongekoelde loods konden worden gehaald kwam voor zijn rekening.
https://www.lexology.com/library/detail ... 4ba9b7675a

HADES2001
Berichten: 540
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door HADES2001 »

Heb je al gebeld met het Hotel of zei toevallig een coulance kunnen doen en op een andere datum te gaan? Nooit geschoten is altijd mis

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
10 jan 2024 11:25
.....Wat je zou kunnen proberen is dat NS de hotelkosten ook vergoedt, en de kosten bij DB terug haalt. Als NS dit in één keer zou kunnen doen .....
Dit idee is natuurlijk compleet onzinnig. NS is geen partij in de hotelboeking, en DB trouwens ook niet. Verder zijn vervoerders altijd uitgesloten van gevolgschade.
Zie het als heel erg pech hebben, je zult niets terugkrijgen, ook niet van de Deutsche vakbonden.
Enige optie is coulance van het hotel, maar je hebt zelf al gekozen voor "geen geld terug, geen wijzigingen" bij de boeking........

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
10 jan 2024 14:27
Dit idee is natuurlijk compleet onzinnig.
Dat idee is gebaseerd op het recht op schadevergoeding. Als er sprake is van overmacht - en dat lijkt wel voor NS en niet voor DB te gelden - dan is er geen recht op schadevergoeding.
BL2 schreef:
10 jan 2024 14:27
Verder zijn vervoerders altijd uitgesloten van gevolgschade.
In welke wet staat dat?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Onder het nationaal en internationaal recht zijn er duidelijke afspraken over de aansprakelijkheid voor het vervoer van goederen over de weg. In Boek 8 van het Burgerlijk Wetboek en het CMR verdrag staat dat vervoerders enkel aansprakelijk zijn voor schade of verlies en vertraging van de levering.

Zal voor personen ook wel gelden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Internationale treinreis uitgevallen door staking. wie verantwoordelijk voor kosten

Ongelezen bericht door alfatrion »

Goederen en over de weg. Niet van toepassing dus. Boek 8 kent twee gescheiden regelingen voor goederenvervoer en personenvervoer. Afdeling 8.I.2.4 gaat over personenvervoer en daarin komt ik een dergelijke bepaling niet tegen.

Plaats reactie