LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht over koude NS treinen

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

Jolijn schreef:
ciske schreef:
Gemiddeld liggen de temperaturen tussen de 19 en 21 graden
Op zeer koude dagen is dit niet voldoende.
Het maakt toch niet uit hoe koud het buiten is, als het binnen 19-21 graden is?

Dat maakt wel uit, want binnen haalt het die temperaturen dan niet.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

avandalen schreef:Verkleumd tot op het bot
Al jaren kamp ik met het probleem dat de treinen van de NS zo koud zijn.]
Even @roko72 bijvallen: ik reis dag in dag uit, al een jaar of 10 met de trein en er is wel eens een trein (lees compartiment) die een te lage temperatuur heeft. Zeer incidenteel!! De treinen zijn prima verwarmd.
Behoorlijk gezanik van de TS.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Jolijn »

Als het binnen 19 graden is, is het 19 graden toch?

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

avandalen schreef:
RedShy schreef:En dit verhaal heb je al neergelegd bij de NS neem ik aan? Wat zeiden zij ervan?
Ik heb al meerdere keren schriftelijk een klacht ingediend, nooit meer iets van gehoord.
Vind ik niet gek.
Beste NS,

Ik ben gaan schaatsen bij een gevoelstemperatuur van -15 in Giethoorn en daarna ben ik met de trein terug gegaan naar Maastricht waar ik woon. Ik was tot op het bot verkleumd omdat de trein te koud was. De temperatuur in de trein schommelde tussen de 19 en 21 graden. Dat is te koud. Ik hoop dat u mijn klacht serieus neemt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

stronkstronk schreef:Even @roko72 bijvallen: ik reis dag in dag uit, al een jaar of 10 met de trein en er is wel eens een trein (lees compartiment) die een te lage temperatuur heeft. Zeer incidenteel!! De treinen zijn prima verwarmd.
Behoorlijk gezanik van de TS.

Je kan wel bijvallen maar alsnog geloof ik dat het klopt wat TS zegt, jij zegt incidenteel...bij het spoor is er van alles mis dus zou mij niks verbazen.

@Jolijn klopt 19 graden is 19 graden maar met kou is het toch verstandiger hoger te stoken.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

ciske schreef: Je kan wel bijvallen maar alsnog geloof ik dat het klopt wat TS zegt, jij zegt incidenteel...bij het spoor is er van alles mis dus zou mij niks verbazen.
Ik kan een heel heeeeeeel dik boek schrijven over alles wat er met de NS mis is. En hoeveel geld ik terug heb gehad bij vertraging etc etc. Dat de treinen warm genoeg zijn van binnen is uit eigen ervaring bevonden. Daar is niks mis mee. Helemaal niks.
Straks gaat iemand klagen dat de handvatten van de supermarktkarretjes veel te koud zijn en dan kom jij en zegt dat het je niks verbaast omdat er meer mis is bij de supermarkt.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

Straks gaat iemand klagen dat de handvatten van de supermarktkarretjes veel te koud zijn en dan kom jij en zegt dat het je niks verbaast omdat er meer mis is bij de supermarkt
dit slaat dus kant nog wal, ik ga er vanuit dat TS hier niet aan het liegen is.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

ciske schreef: @Jolijn klopt 19 graden is 19 graden maar met kou is het toch verstandiger hoger te stoken.
Niet mee eens. Thermostaat in huis overdag op 17 zetten en 's avonds op 18. Hier wen je aan. Het scheelt bakken met geld en kost minder energie. En als je dat doet dan zit je met 19-21 graden in een snikhete trein.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

stronkstronk schreef:
ciske schreef: @Jolijn klopt 19 graden is 19 graden maar met kou is het toch verstandiger hoger te stoken.
Niet mee eens. Thermostaat in huis overdag op 17 zetten en 's avonds op 18. Hier wen je aan. Het scheelt bakken met geld en kost minder energie. En als je dat doet dan zit je met 19-21 graden in een snikhete trein.

En daar ben ik het dus niet mee eens :lol:

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

ciske schreef:
Straks gaat iemand klagen dat de handvatten van de supermarktkarretjes veel te koud zijn en dan kom jij en zegt dat het je niks verbaast omdat er meer mis is bij de supermarkt
dit slaat dus kant nog wal, ik ga er vanuit dat TS hier niet aan het liegen is.
Ik ga er van uit dat ze/hij dat wel doet want de temperaturen in de treinen zijn prima. En zij/hij heeft er altijd last van. Dat zegt mij meer dan genoeg.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Probleem met zoiets is dat het erg subjectief is wat we als warm, koud of aangenaam ervaren. De een heeft het nooit koud en de ander altijd. Als ik erg moe ben of niet helemaal lekker heb ik het vrij snel akelig koud en zet ik de verwarming in huis op 20-21 graden, toch blijf ik het dan onbehaaglijk koud hebben. Op andere momenten vind ik diezelfde temperatuur aan de warme kant of heb ik het wel behaaglijk.

Als men na een aardige fysieke inspanning zoals een dagje schaatsen waarbij de spieren goed warmgedraaid zijn een poosje stil gaat zitten is het best mogelijk dat men het snel koud krijgt en de omgevingstemperatuur als koud ervaart. Zeker in combinatie met een beetje vermoeidheid van de dag. Misschien viel het ook wel mee met de daadwerkelijke temperatuur maar is het best mogelijk dat het zo ervaren werd.

Een trein kunnen ze ook niet veel warmer stoken. Als die trein dan eens overvol is, gaan de mensen van hun stokje omdat het snikheet is.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

En zij/hij heeft er altijd last van. Dat zegt mij meer dan genoeg.
Dit antwoord zegt mij meer dan genoeg.

@Emmy klopt de ene heeft het altijd warm de ander heeft het bij 15 graden al koud.

Warmer stoken heeft nog nooit geleid tot flauwvallen want in de trein stoken ze echt niet goed.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Dit zeg meneer @avandalen zelf op zijn website:
De redenen van de koude NS treinen
  • De NS vindt de treinen zelf niet koud.
    De NS is er alleen voor het vervoer, het is geen sauna.
    Er staat niets over de temperatuur in de voorwaarden.
    De temperatuur is ingesteld op de conducteurs die de hele dag op en neer lopen.
    De reizigers worden met de koude treinen gestraft voor het feit dat ze zoveel klagen over de NS.
    Het zorgt voor minder passagiers waardoor er minder materieel nodig is.
    Er hebben ooit mensen geklaagd over te warme treinen.
    De passagiers kunnen in de winter alle buitenkleding aanlaten in de trein, jas uittrekken en aantrekken is niet meer nodig.
    Het bespaart energie.
    Er is een rekenfout gemaakt bij het ontwerp van de treinen en daar kan niets meer aan worden gedaan.
    Mensen die klagen over de kou zijn te perfectionistisch.
    Mensen die klagen zijn koukleumen.
    Mensen die klagen overdrijven.
    Koude treinen voorkomen onzedelijke kleding.
En ik moet zeggen die laatste vind ik mooi gevonden. Hup NS! Stook de verwarming op tot een graad of 25-30!!
Bron

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:Warmer stoken heeft nog nooit geleid tot flauwvallen want in de trein stoken ze echt niet goed.
Nee daarom juist. Het zou kunnen gebeuren als de treinen tot een graad of 22-23 worden gestookt in de winter. Als de trein dan overvol is, krijgt men het al snel snikheet en dat met de winterse kleding aan.

Vergelijk het met een bus in de winter. Als deze nagenoeg leeg zit is het doorgaans redelijk aangenaam. Als die volgepropt is en je staat ertussenin ergens, is het snel snikheet door de warmte van al die mensen zelf.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Chocomelk »

19 graden in de trein zou voldoende moeten zijn vooral omdat
je ook daar met je jas en dergelijke aanzit.

Denk dat TS ontzettend koud is geweest en dan duurt het erg lang
voordat je opwarmt + de kleding die TS aanhad zal door en door kou zijn
geweest.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

Chocomelk schreef:
Denk dat TS ontzettend koud is geweest en dan duurt het erg lang
voordat je opwarmt + de kleding die TS aanhad zal door en door kou zijn
geweest.

juist :wink:

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Denk dat TS ontzettend koud is geweest en dan duurt het erg lang voordat je opwarmt + de kleding die TS aanhad zal door en door kou zijn
geweest.
+ de inspanning en vermoeidheid.
Meestal krijg je het dan niet meer warm ook niet bij 21 graden, maar moeten echt maatregelen genomen worden als omkleden, warm douchen of bovenop een verwarming gaan zitten. Anders krijgt men het kouder en kouder.

stronkstronk
Berichten: 288
Lid geworden op: 16 aug 2011 13:29

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door stronkstronk »

Chocomelk schreef:19 graden in de trein zou voldoende moeten zijn vooral omdat
je ook daar met je jas en dergelijke aanzit.

Denk dat TS ontzettend koud is geweest en dan duurt het erg lang
voordat je opwarmt + de kleding die TS aanhad zal door en door kou zijn
geweest.
Nog even weer een quootje van meneer:
Al jaren kamp ik met het probleem dat de treinen van de NS zo koud zijn; het is een reden dat ik het reizen met de trein liever mijdt.
Meneer moet dan echt een heel kouwelijk persoon zijn.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door Emmy75 »

stronkstronk schreef:Meneer moet dan echt een heel kouwelijk persoon zijn.
Misschien is het beter om de bloedsomloop eens te laten onderzoeken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Klacht over koude NS treinen

Ongelezen bericht door ciske »

stronkstronk schreef:
Chocomelk schreef:19 graden in de trein zou voldoende moeten zijn vooral omdat
je ook daar met je jas en dergelijke aanzit.

Denk dat TS ontzettend koud is geweest en dan duurt het erg lang
voordat je opwarmt + de kleding die TS aanhad zal door en door kou zijn
geweest.
Nog even weer een quootje van meneer:
Al jaren kamp ik met het probleem dat de treinen van de NS zo koud zijn; het is een reden dat ik het reizen met de trein liever mijdt.
Meneer moet dan echt een heel kouwelijk persoon zijn.

En???heb jij daar een probleem mee als TS kouwelijk is?

Gesloten