LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
PaulKirschner
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2016 08:42

Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door PaulKirschner »

Ik heb een dalurenabonnement en was er blij mee. OP 10 januari veranderde de NS de dienstregeling. Daarvoor stapte ik op een NS-trein in Hoensbroek om 6:21 met overstap in Sittard op weg naar Amsterdam (dus keurig in de daluren). Idem voor een rit terug naar huis (instappen in Amsterdam in de daluur maar overstappen in Sittard buiten de daluren). Tegenwoordig moet ik om 6:20 op een trein van Arriva (dalurentarief) omdat de NS aan Arriva deze concessie voor de stoptrein gaf maar overstappen op een NS-trein in Sittard (17 minuten later en dus buiten dalurentarief). Door geen eigen schuld moet ik nu delen - en soms het grootste deel - van mijn rit buiten de daluren maken!
Met andere woorden, mijn dalurenabonnement is nauwelijks wat waard meer voor mij. Dat kan toch niet!
Laatst gewijzigd door Radar op 18 dec 2016 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Mucha

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

PaulKirschner schreef:Ik heb een dalurenabonnement en was er blij mee. OP 10 januari veranderde de NS de dienstregeling. Daarvoor stapte ik op een NS-trein in Hoensbroek om 6:21 met overstap in Sittard op weg naar Amsterdam (dus keurig in de daluren). Idem voor een rit terug naar huis (instappen in Amsterdam in de daluur maar overstappen in Sittard buiten de daluren). Tegenwoordig moet ik om 6:20 op een trein van Arriva (dalurentarief) omdat de NS aan Arriva deze concessie voor de stoptrein gaf maar overstappen op een NS-trein in Sittard (17 minuten later en dus buiten dalurentarief). Door geen eigen schuld moet ik nu delen - en soms het grootste deel - van mijn rit buiten de daluren maken!
Met andere woorden, mijn dalurenabonnement is nauwelijks wat waard meer voor mij. Dat kan toch niet!
Dan neem je toch een trein eerder?

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door BL2 »

De nieuwe dienstregeling ging in op 11 december.
De consessie voor de stoptreinen in Limburg is NIET door NS aan Arriva gegeven, maar door de provincie aan Arriva gegund, dat is iets compleet anders.
Verder, wil je toch goedkoop reizen, neem een trein eerder, waarbij het reistraject bij NS begint in het daluur.
Terugrit blijft het grootste deel dalurentarief (waarbij je eigenlijk reist in de spitsuren) !

PaulKirschner
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 dec 2016 08:42

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door PaulKirschner »

Ik wens jou het beste met om 5:50 te vertreken 'sochtends.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door BL2 »

PaulKirschner schreef:Ik wens jou het beste met om 5:50 te vertreken 'sochtends.
Vreemde reactie ! Maar je wilt (terecht overigens) goedkoop reizen, dan moet je ook aan de voorwaarden voldoen.
En het is wat voordeliger, omdat niet iedereen op de tijden aan het reizen is.

Overigens, maar geheel ontopic, ik werk meestal al rond die tijd :D

absent
Berichten: 315
Lid geworden op: 26 okt 2016 18:30

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door absent »

PaulKirschner schreef:Ik wens jou het beste met om 5:50 te vertreken 'sochtends.
Tegen die tijd heb ik er al een dik uur reistijd opzitten, voor 06:00h wil ik altijd Utrecht voorbij zijn. En dan ga ik nog wel met de eigen auto.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

breien schreef:Het probleem is dat de NS zo veel klanten heeft dat men het niet iedereen perfect naar de zin kan maken. Bij een nieuwe dienstregeling zullen er altijd klanten zijn die er nadelen van ondervinden.
Helaas voor TS heeft de NS de dienstregeling geen rekening gehouden met zijn/ haar wensen
Inderdaad. Zo simpel is het. TS heeft in dit geval gewoon pech. En ja, dat kan dus wél.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door joep873 »

breien schreef:Het probleem is dat de NS zo veel klanten heeft dat men het niet iedereen perfect naar de zin kan maken. Bij een nieuwe dienstregeling zullen er altijd klanten zijn die er nadelen van ondervinden.
Alleen heeft dit niets te maken met de dienstregeling maar met het feit dat de concessie van NS naar Arriva is gegaan.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

joep873 schreef:
breien schreef:Het probleem is dat de NS zo veel klanten heeft dat men het niet iedereen perfect naar de zin kan maken. Bij een nieuwe dienstregeling zullen er altijd klanten zijn die er nadelen van ondervinden.
Alleen heeft dit niets te maken met de dienstregeling maar met het feit dat de concessie van NS naar Arriva is gegaan.
Dus? Voor Arriva geldt exact hetzelfde.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door joep873 »

Moneyman schreef:Dus? Voor Arriva geldt exact hetzelfde.
Qua dienstregeling is er vrijwel niets veranderd. Punt is dat de TS 's ochtends niet meer direct bij NS kan inchecken, maar nu eerst een stukje met Arriva moet reizen voor hij bij een NS-incheckpunt komt, en daar te laat is om daar nog korting te krijgen.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Moneyman »

En dus heeft het probleem van TS niets te maken met een gewijzigde dienstregeling van NS, zoals TS zelf in de topictitel en OP schrijft.

joep873
Berichten: 394
Lid geworden op: 14 mei 2010 19:11

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door joep873 »

Moneyman schreef:En dus heeft het probleem van TS niets te maken met een gewijzigde dienstregeling van NS, zoals TS zelf in de topictitel en OP schrijft.
De OP vermeldt een duidelijk onjuiste datum, maar geeft verder alleen aan dat het probleem tegelijk ontstaan is met het ingaan met de nieuwe NS-dienstregeling. Over de titel wordt vermeld Titel door Moderatie aangepast; geen idee wat er oorspronkelijk stond.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door BL2 »

De verandering van vervoerder was tegelijk met ingang nieuwe dienstregeling.
Als TS het eerste deel van zijn reis bv met een bus aflegd en de rest van de reis per trein had deze hetzelfde probleem gehad. Ook dan checkt hij pas na einde daltijd in.

Zolang je nog niet bij Arriva kan inchecken en kan uitchecken bij NS blijft dit probleempje bestaan.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

PaulKirschner schreef:Ik wens jou het beste met om 5:50 te vertreken 'sochtends.
Voor ik de kans had dichter bij huis te werken vertrok ik ook gewoon iedere ochtend om 05:20 hoor.

Als je niet eerder wil reizen kies je ervoor dus iets meer te betalen. Reis je in de spits? Dan reis je dus niet in daluren.
En anders neem je maar een trajectabonnement.

Je kan niet altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Ik zie het probleem niet.

witte angora
Berichten: 30797
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb ook wel een baan gehad dat ik al om 5.30 uur in de bus moest zitten. Niets mis mee. Het heeft ook wel een bepaalde charme, jij bent onderweg naar je werk, en je ziet geleidelijk aan in steeds meer huizen het licht branden. Je 'ziet' Nederland wakker worden.

Maar in jouw geval moet je dus een half uur eerder van huis, dat is wel een beetje overdreven ja, je moet toch iedere dag een half uur 'volmaken' zeg maar, je moet toch je tijd zien te vullen.

De frustratie en de klacht snap ik wel. Nu heb je alleen in de middag iets aan je voordeelabonnement.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door Julie4444 »

witte angora schreef:Ik heb ook wel een baan gehad dat ik al om 5.30 uur in de bus moest zitten. Niets mis mee. Het heeft ook wel een bepaalde charme, jij bent onderweg naar je werk, en je ziet geleidelijk aan in steeds meer huizen het licht branden. Je 'ziet' Nederland wakker worden.

Maar in jouw geval moet je dus een half uur eerder van huis, dat is wel een beetje overdreven ja, je moet toch iedere dag een half uur 'volmaken' zeg maar, je moet toch je tijd zien te vullen.

De frustratie en de klacht snap ik wel. Nu heb je alleen in de middag iets aan je voordeelabonnement.
Maar als TS een half uur eerder begint kan hij ook een half uur eerder naar huis.

Feit blijft dat TS ervoor kiest om in de spits te reizen en dit gezever dus om niets is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nieuwe NS dienstregeling gevolgen voor dalurenabonnement

Ongelezen bericht door kweenie »

Eigenlijk is het eerder raar dat je voorheen voor een rit van tweeënhalf uur, waarbij je maar 10 minuten in de daluren reisde, voor de volledige rit maar het daltarief hoefde te betalen. En dat iemand die 'toevallig' in Sittard woont en daarom 20 minuten korter reist wel de volledige prijs moest betalen.

Ik denk dat je niet vreemd moet opkijken als het over een paar jaar zo wordt dat de 'overgang' van dal naar spitstarief ook wordt doorberekend als die overgang onderweg plaatsvindt.

Maar voorlopig zit er niets anders op dan die 10 euro per dag extra te betalen. Gelukkig hoef je niet iedere dag deze rit te maken en heb je voor de terugreis nog wel het grootste deel van de reis korting. Dus je kortingskaart heeft nog wel zin voor de helft van de ritten.

Gesloten