Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 nov 2022 20:33
Volgens mij gaat dit topic over de prijsverhogingen bij de NS, niet of het wel of geen optie is om een auto aan te houden of weg te doen. En of mijn auto duur is of niet, dat gaat je ten eerste niks aan, ten tweede - dat is aan mij om te bepalen.
U komt zelf met de vergelijking:” Dan is een abonnement van nog geen 40 euro voor de eerste klas wel fijn, enkel kosten voor de bus kunnen er bij komen. Maar doorgaans ben ik daarmee stukken voordeliger uit dan als ik de auto zou pakken.“

Waarom zou daar niet op gereageerd mogen worden?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door angel1978 »

moederslink schreef:
03 nov 2022 20:42
Eens! Waarom het nu weer persoonlijk maken , gericht tegen WA :roll: ?
Het gaat over de nieuwe prijzen vd NS.
Er was er maar een die het persoonlijk maakte door over de eigen auto te beginnen.
Wil je het daar niet over hebben, noem het dan niet.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door moederslink »

angel1978 schreef:
03 nov 2022 20:51
moederslink schreef:
03 nov 2022 20:42
Eens! Waarom het nu weer persoonlijk maken , gericht tegen WA :roll: ?
Het gaat over de nieuwe prijzen vd NS.
Er was er maar een die het persoonlijk maakte door over de eigen auto te beginnen.
Wil je het daar niet over hebben, noem het dan niet.
Als vergelijking auto versus OV.

Niet dat er bv moet worden ingegaan of WA wel/ niet een auto moet aanhouden .

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Jablan »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 17:36
Jablan schreef:
03 nov 2022 17:23
Volgens Bahn.de kost een losse enkele reis Bad Bentheim (ik heb maar het eerste Duitse station genomen) - Berlin Hbf morgen tussen de 71,90 en 98,90. Gegeven de afstand (bijna 500 km) een nette prijs.
In Nederland kennen we maar 1 vaste prijs per traject. Het maakt dus niet uit wanneer je een kaartje haalt, het blijft hetzelfde. Dit kaartje is ook alleen via de vervoerder te krijgen. Onder andere in Duitsland zijn er andere systemen. Je hebt de keuze in het soort ticket (voor een bepaalde trein, op datum, een traject, een dagkaart per regio/type trein/hele land, omwisselbaar ticket, flexibel ticket, enz). Ook zijn er meerdere plekken waar je tickets kan kopen. Als ik nu kijk voor morgen beginnen de prijzen met €42,- van Bad Bentheim naar Berlijn. Voor volgende week donderdag staat de prijs nu op €23,90.
Nederland heeft ook actietarieven, kortingen naar leeftijd, tijdstippen, dagen, etc. Ze zijn alleen waanzinnig goed verstopt op de verschillende sites van de vervoerders en eigenlijk alleen bekend bij wie al gebruik maakt van trein of bus.

DB hanteert het airline-principe bij de tarieven voor de lange afstand (IC/ICE). Vroeg boeken op een vaste trein is het goedkoopst, een losse enkele reis kort voor vertrek het duurst. Dat is logisch, omdat de afstanden veel groter zijn. (Oost-West 750; Noord-Zuid 1200 km).

De Nederlandse prijsmodellen kom je weer tegen bij de overige treinen: RE/RB/S. Het 9-euro-ticket van afgelopen zomer was hier geldig plus in metro, tram, bus; de opvolger heet nu 49-euro Duitsland-ticket.

Als je al wilt vergelijken: het kwaliteitsniveau* van de IC/ICE bestaat niet in Nederland. Wat hier intercity heet, is in Duitsland een RE en wat hier 'sprinter' wordt genoemd, is daar een RB of een S.

* kwaliteit: optelsom van materieel, gemiddelde snelheid, aantal stops en het comfort onderweg. Boordbistro bijvoorbeeld.


Terug naar WA en de prijsverhogingen bij NS. Op zich valt het mee bij een inflatie van tien procent of meer.
Belangrijker voor de keuze wel of geen trein lijkt mij de puin-en-paniek-dienstregeling, Prorail 'er rijden bussen' en wat er overblijft in het stad- en streekvervoer, want ook daar gaan de prijzen omhoog bij een krimpend aanbod.

Hier in huis is die keuze allang gemaakt - zoon is erg blij met zijn auto en hem krijg je niet meer vrijwillig de trein in.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
03 nov 2022 21:20

Als vergelijking auto versus OV.

Niet dat er bv moet worden ingegaan of WA wel/ niet een auto moet aanhouden .
Niemand zegt ook dat dat moet hè, alleen dat het een optie is.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Jablan “Hier in huis is die keuze allang gemaakt - zoon is erg blij met zijn auto en hem krijg je niet meer vrijwillig de trein in.”

Dat kan ik goed geloven hoor. Mijn kinderen moesten met de trein naar hun opleiding na de middelbare school en zij waren ook zo blij toen ze daar vanaf waren. Ze zouden voor geen goud met de trein naar hun werk willen. Hoewel hun baas het juist probeert te stimuleren om met het openbaar vervoer te komen, maar dat is veel te omslachtig

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Sinds jaar en dag heb ik een NS-flex abonnement, weekend vrij. Kosten: 37,70 euro per maand voor de eerste klas.

Dus 8 dagen per maand onbekend eerste klasse reizen. Je denkt dat NS daar ook maar iets aan verdient?

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

Bezorgdeburger schreef:
03 nov 2022 20:02
witte angora schreef:
03 nov 2022 17:15
Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:
Je begint zelf dit onderwerp en dan zouden mensen niet mogen reageren?
Wat een dure auto heb jij voor 3000 km per Jaar. Reken je km prijs eens uit en vergelijk dat met je treinkaartjes of abonnement
Dus als het uitkomt moet je wel de km prijs berekenen en als het niet uitkomt dan hoeft het niet.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:46
Dirkie schreef:
03 nov 2022 12:36
witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Zo kan ik het. De trein rijdt toch wel of ik nu mee ga of niet. En omdat die kosten toch al gemaakt zijn hoef ik niet te betalen :D

juliomariner
Berichten: 4835
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door juliomariner »

Voor veel mensen vooral in het buitengebied is OV gewoon geen goed alternatief voor de auto.
Als ik vanaf mijn voormalige woonplaats in Nederland met de trein wil moet ik eerst met de fiets naar een buurtbus halte. Daarna met de buurtbus naar een plaats met busstation (echter buurtbus rijd niet in weekend en s'avonds maar tot 8 uur.
Daarna met de bus naar een andere plaats met een treiunstation.
Al met al ben je dan al een uur onderweg om bij de trein te komen.
In die tijd ben ik met de auto al op de plaats van bestemming terwijk ik dan dus op de trein moet stappen.
OV in Nederland is leuk voor druk bevolkte gebieden en steden maar woon je in een klein dorp is het dus gewoon geen alternatief.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
03 nov 2022 13:27
Minister-president Joop den Uyl zei het zo mooi in zijn televisietoespraak op 1 december 1973 over de oliecrisis (vanaf 11'10"):
We zullen ons blijvend moeten instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen, bepaalde uitzichten vallen daardoor weg; maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.
Let vooral ook op zijn geamuseerde glimlach bij die laatste zin!
Grappig; ik zit nu Nederland is vol te kijken, met daarin direct dit citaat :wink:

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, dat was een goeie.

Plaats reactie