Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

rwolters schreef:
03 nov 2022 13:16
Ga eens met een duitse trein en je snapt het.
Bijna voor de deur instappen, restaurant aanwezig, WiFi en stroom. Met de vele werkzaamheden in de laatste paar maanden iets minder prettig, maar dat was tijdelijk en op bepaalde dagen.
Erthanax schreef:
03 nov 2022 13:27
"Gratis" openbaar vervoer kost de overheid,en dus de belastingbetaler, vermoedelijk nog meer geld en lost de capaciteitsproblemen al helemaal niet op.
Gratis bespaard ook geld. In Luxemburg is het OV gratis omdat ze er achter kwamen dat de verkoop en controle van kaartjes duurder was dan de opbrengst.
taxikemperman schreef:
03 nov 2022 13:55
Heb je dat ooit geprobeerd?
Mij is dat nog nooit gelukt
Omdat “De Berlijner” niet voor uw deur stopt, of omdat u deze prijs niet kan vinden? Met een Super Sparpreis Europa kan je behoorlijk goedkoop reizen. Je kiest voor een bepaalde trein op een bepaald moment en niet omboekbaar. Mis je de trein of een overstap heb je pech, daar moet je op lange afstanden wel rekening mee houden.
Ik ga binnenkort met de trein naar Budapest. Met 2 personen een enkele reis voor €66,90. Een prijs per kilometer van 5 cent voor 2 personen. Als vergelijk, met 2 personen naar Amsterdam is €38,80 en geeft een prijs per kilometer van 36 cent per kilometer.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

PGros schreef:
03 nov 2022 14:18
Dat is dus de denkfout. Je hebt al een auto en die doe je ook niet weg.
Als ik besluit morgen naar Utrecht te gaan kan ik met de trein en met de auto. Met de auto hoef ik met verzekering echt geen rekening te houden. Die is betaald voor alles wat ik met de auto doe. Maar morgen naar Utrecht maakt de verzekering niet duurder en de aanschaf veranderd ook niet. De belasting blijft precies hetzelfde, ook daar komt niets bij. En de APK moet ik toch betalen.
Geen denkfout maar een keuze. Je hebt dus gekozen voor de auto. Waarom zou je dan nog met het OV gaan? De kosten vergelijken gaat alleen maar op als je of alleen met het OV reist of alleen met de auto. Als je met beide reist is de vergelijking niet meer eerlijk te maken.
En ik spreek uit ervaring want ook ik bezit een auto.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dirkie schreef:
03 nov 2022 12:36
witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.
Maar die kosten zijn vast en heb je ook als je met de trein gaat en de auto thuis laat staan. Het enige is waardeverlies (wat momenteel erg minimaal is), bandenslijtage (wat op een simpel ritje niet veel is) en benzine.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Die goedkope treinen in Duitsland geldt alleen voor bepaalde treinen die overal stoppen. Is geen eerlijke vergelijking.

Dat iedereen al een auto heeft is een non argument als het gaat om een prijsvergelijking.

Reizen met de trein is veel relaxer en je kan op langere trajecten ook werken op je laptop bv. En beetje afhankelijk van waar je woont kom je met de auto overdag vaak in een file. Zeker in de spitsuren die steeds langer worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik heb met mijn abonnement ook 7 vrije ( keuze) dagen per jaar én meereiskorting voor iemand anders.
Dan moet je bij de kaartautomaat je OV CHIPKAART op het display leggen en kun je je ' bestelling ' ophalen.
Dit zal niet meer werken met je bankpas, neem ik aan.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door witte angora »

Dirkie schreef:
03 nov 2022 14:55
PGros schreef:
03 nov 2022 14:18
Dat is dus de denkfout. Je hebt al een auto en die doe je ook niet weg.
Als ik besluit morgen naar Utrecht te gaan kan ik met de trein en met de auto. Met de auto hoef ik met verzekering echt geen rekening te houden. Die is betaald voor alles wat ik met de auto doe. Maar morgen naar Utrecht maakt de verzekering niet duurder en de aanschaf veranderd ook niet. De belasting blijft precies hetzelfde, ook daar komt niets bij. En de APK moet ik toch betalen.
Geen denkfout maar een keuze. Je hebt dus gekozen voor de auto. Waarom zou je dan nog met het OV gaan?
Ik heb gekozen voor beiden, en ik gebruik datgene wat op een bepaald moment het beste uitkomt. Als ik van hier de regio in moet is het OV een drama. Idem op het ogenblik als ik naar mijn vader wil. Dan komt de auto beter uit.

Het OV is met name in het weekend voordelig als ik lange ritten wil maken. Nederland, en de wereld, is nu eenmaal groter dan de regio rondom Utrecht. Dan is een abonnement van nog geen 40 euro voor de eerste klas wel fijn, enkel kosten voor de bus kunnen er bij komen. Maar doorgaans ben ik daarmee stukken voordeliger uit dan als ik de auto zou pakken.

Dat betekent dus dat een rit van 18 euro benzine in het weekend erg duur is, en onnodig - als de trein eens een keer zou rijden. Maar die rijdt niet. Net als afgelopen weekend de keuze hebben tussen drie kwartier in Deventer, Amersfoort of Utrecht wachten omdat de treinen om het uur rijden, en er simpelweg geen aansluiting is? Wat moet ik dus nog met een abonnement dat alleen maar duurder wordt?

En nee, ondanks dat ik nog geen 3000 kilometer per jaar meer rijdt, is de auto weg doen geen optie.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
03 nov 2022 16:42
Ik heb met mijn abonnement ook 7 vrije ( keuze) dagen per jaar én meereiskorting voor iemand anders.
Dan moet je bij de kaartautomaat je OV CHIPKAART op het display leggen en kun je je ' bestelling ' ophalen.
Dit zal niet meer werken met je bankpas, neem ik aan.
Op dit moment nog niet nee. Eerst kunnen de mensen die niet met korting reizen hun bankpas of smartphone gebruiken om in te checken. Vooral voor toeristen is dit handig.
Later is het de bedoeling dat iedereen met zijn bankpas of smartphone kan in- en uitchecken.
Volgens mij hebben ze het dan over eind 2023.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 nov 2022 16:45
Ik heb gekozen voor beiden, en ik gebruik datgene wat op een bepaald moment het beste uitkomt. Als ik van hier de regio in moet is het OV een drama. Idem op het ogenblik als ik naar mijn vader wil. Dan komt de auto beter uit.

Het OV is met name in het weekend voordelig als ik lange ritten wil maken. Nederland, en de wereld, is nu eenmaal groter dan de regio rondom Utrecht. Dan is een abonnement van nog geen 40 euro voor de eerste klas wel fijn, enkel kosten voor de bus kunnen er bij komen. Maar doorgaans ben ik daarmee stukken voordeliger uit dan als ik de auto zou pakken.

Dat betekent dus dat een rit van 18 euro benzine in het weekend erg duur is, en onnodig - als de trein eens een keer zou rijden. Maar die rijdt niet. Net als afgelopen weekend de keuze hebben tussen drie kwartier in Deventer, Amersfoort of Utrecht wachten omdat de treinen om het uur rijden, en er simpelweg geen aansluiting is? Wat moet ik dus nog met een abonnement dat alleen maar duurder wordt?

En nee, ondanks dat ik nog geen 3000 kilometer per jaar meer rijdt, is de auto weg doen geen optie.
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
03 nov 2022 17:15
Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:
Waarom niet?

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Hophophop »

Waarom zou Lowieze iets niet duur mogen vinden? Ze zegt toch niet dat je het niet mag doen ofzo.

Zelf ben ik recentelijk van werkgever gewisseld. Ik zit daardoor nu tijdelijk zonder auto, want de oude werkgever wilde zijn auto terug. Ik heb nu zelf wat geregeld, maar die auto wordt op zijn vroegst eind november geleverd.

Ik had nu veel meer geld over per maand (auto's zijn duur), maar mijn god, wat mis ik dat ding. Je bent gewoon zoveel flexibeler dan met het OV.
Laatst gewijzigd door Hophophop op 03 nov 2022 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Wat is jullie mening (niet over wat ik moet doen, maar in het algemeen) over deze verhogingen/verlagingen?
In jouw situatie? Accepteren en het abonnement verlengen. Autokosten stijgen ook.
NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 12:21
Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland. Waarom is het hier zo duur?
Omdat je een normale prijs vergelijkt met een actietarief vol voorwaarden, dat snel uitverkocht is.

Volgens Bahn.de kost een losse enkele reis Bad Bentheim (ik heb maar het eerste Duitse station genomen) - Berlin Hbf morgen tussen de 71,90 en 98,90. Gegeven de afstand (bijna 500 km) een nette prijs.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:19
witte angora schreef:
03 nov 2022 17:15
Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:
Waarom niet?
Omdat je mijn omstandigheden niet voldoende kent om te stellen dat de auto wegdoen een optie is.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door PGros »

Hophophop schreef:
03 nov 2022 17:22
Waarom zou Lowieze iets niet duur mogen vinden? Ze zegt toch niet dat je het niet mag doen ofzo.
Er wordt wel gezegd dat de auto wegdoen een optie is en daar is de reactie op.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Hophophop »

PGros schreef:
03 nov 2022 17:27
Hophophop schreef:
03 nov 2022 17:22
Waarom zou Lowieze iets niet duur mogen vinden? Ze zegt toch niet dat je het niet mag doen ofzo.
Er wordt wel gezegd dat de auto wegdoen een optie is en daar is de reactie op.
Oh, op die manier. Ja daar heb je gelijk in.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Jablan schreef:
03 nov 2022 17:23
NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 12:21
Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland. Waarom is het hier zo duur?
Omdat je een normale prijs vergelijkt met een actietarief vol voorwaarden, dat snel uitverkocht is.

Volgens Bahn.de kost een losse enkele reis Bad Bentheim (ik heb maar het eerste Duitse station genomen) - Berlin Hbf morgen tussen de 71,90 en 98,90. Gegeven de afstand (bijna 500 km) een nette prijs.
In Nederland kennen we maar 1 vaste prijs per traject. Het maakt dus niet uit wanneer je een kaartje haalt, het blijft hetzelfde. Dit kaartje is ook alleen via de vervoerder te krijgen. Onder andere in Duitsland zijn er andere systemen. Je hebt de keuze in het soort ticket (voor een bepaalde trein, op datum, een traject, een dagkaart per regio/type trein/hele land, omwisselbaar ticket, flexibel ticket, enz). Ook zijn er meerdere plekken waar je tickets kan kopen. Als ik nu kijk voor morgen beginnen de prijzen met €42,- van Bad Bentheim naar Berlijn. Voor volgende week donderdag staat de prijs nu op €23,90.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een auto wegdoen is altijd een optie, maar ik houd de mijne ook aan. Is een eigen keuze.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

witte angora schreef:
03 nov 2022 17:15
Lowieze schreef:
03 nov 2022 17:12
Het is natuurlijk wel een optie, alleen voelt u daar niks voor.
Ik vind het nogal een dure oplossing hoor.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat jij daar iets over kan zeggen. :wink:
Je begint zelf dit onderwerp en dan zouden mensen niet mogen reageren?
Wat een dure auto heb jij voor 3000 km per Jaar. Reken je km prijs eens uit en vergelijk dat met je treinkaartjes of abonnement

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij gaat dit topic over de prijsverhogingen bij de NS, niet of het wel of geen optie is om een auto aan te houden of weg te doen. En of mijn auto duur is of niet, dat gaat je ten eerste niks aan, ten tweede - dat is aan mij om te bepalen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door moederslink »

Eens! Waarom het nu weer persoonlijk maken , gericht tegen WA :roll: ?
Het gaat over de nieuwe prijzen vd NS.
Laatst gewijzigd door moederslink op 03 nov 2022 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie