Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door witte angora »

Sinds jaar en dag heb ik een NS-flex abonnement, weekend vrij. Kosten: 37,70 euro per maand voor de eerste klas.

De laatste tijd overwoog ik al om ermee te stoppen. Niet zozeer vanwege de kosten, maar vanwege het gebrek aan treinen en beroerde aansluitingen in het weekend. Naar mijn vader ga ik al niet eens meer met de trein, dat heeft geen nut. Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.

Intussen zijn de nieuwe tarieven bekend, ze staan in een pdf, zie link. Flex weekend vrij gaat nu 43,95 kosten, een verhoging van ruim 6 euro. Dat is wel even meer dan de 10% waar NS het over heeft... en ondertussen is de dienstregeling per 1 november verder uitgekleed. Oftewel: ik weet even niet wat ik ermee moet. Temeer omdat NS de abonnementen in de spits juist goedkoper maakt om méér mensen in de trein te krijgen - die alleen maar minder rijdt, korter is, en mensen er nu al als haringen in een ton staan.

Wat is jullie mening (niet over wat ik moet doen, maar in het algemeen) over deze verhogingen/verlagingen?

https://www.ns.nl/klantenservice/betale ... as%20prijs.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door moederslink »

Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen. :(
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Het was te verwachten dat het duurder werd, maar of ze zo meer klanten krijgen met hoe ze hun systeem en reizen hebben, betwijfel ik of er meer mensen met de trein zullen gaan.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
03 nov 2022 11:53
Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen. :(
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Wat is het verschil om met je ov-chipkaart of met je bankpas in te checken? Ik zie het probleem niet.

Hophophop
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 aug 2022 19:48

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Hophophop »

Als het alleen met een smartphone had gekund had ik het bezwaar begrepen, maar inchecken met je bankpas maakt het toch alleen maar makkelijk?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door angel1978 »

Lowieze schreef:
03 nov 2022 12:30
moederslink schreef:
03 nov 2022 11:53
Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen. :(
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ik vind de NS een rommeltje : minder treinen , duurder, volgepropte treinen , onveiligheid etc etc.
Wanneer ze het OV willen promoten zullen ze het eea toch écht anders moeten inrichten.
Wat is het verschil om met je ov-chipkaart of met je bankpas in te checken? Ik zie het probleem niet.
Ik zie het verschil wel. Een bankpas heb je sowieso en hoef je dus niet apart aan te schaffen en te verlengen.
Het wordt dus eenvoudiger

Enige 'probleem' is de verandering, maar er zullen altijd mensen zijn die niet tegen verandering kunnen. Daar kun je niet een hele maatschappij voor stil zetten, hoewel er genoeg zullen zijn die dat wel zouden willen.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

moederslink schreef:
03 nov 2022 11:53
Maar dat niet alleen: de OV-CHIPKAART gaat op termijn ook verdwijnen. :(
Dan moet je inchecken met je smartphone of bankpas.
Veel ouderen zullen hier wel weer aan moeten wennen.
Ook ik, ik heb ( nog steeds ) géén smartphone.
Ben vorige week in Londen geweest. Daar werkt dit systeem met bankpas of telefoon al jaren zonder problemen. En het went heel snel. Gewoon met je (in mijn geval) ING pas inchecken en (indien nodig) ook weer uitchecken (bij de bussen hoeft het niet). Je hoeft je niet van te voren aan te melden oid, kortom ideaal.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Wat een gezeur over de OV tarieven. Als je alle kosten van een auto berekent ben je ook veel geld kwijt. Plus de ergernis van files.
In de trein kun je zelfs nog wat werken als je wilt op langere trajecten. En met abonnementen voor jong en oud is een heleboel te besparen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
03 nov 2022 12:35


Ik zie het verschil wel. Een bankpas heb je sowieso en hoef je dus niet apart aan te schaffen en te verlengen.
Het wordt dus eenvoudiger

Enige 'probleem' is de verandering, maar er zullen altijd mensen zijn die niet tegen verandering kunnen. Daar kun je niet een hele maatschappij voor stil zetten, hoewel er genoeg zullen zijn die dat wel zouden willen.
Dat wordt dan weer met paard en wagen op pad :D

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Dirkie schreef:
03 nov 2022 12:36
witte angora schreef:
03 nov 2022 11:41
Terwijl de benzinekosten van die rit de helft zijn van dat abonnement.
Veel gemaakte denkfout. Die auto kost meer dan alleen benzine. Je hebt hem ooit gekocht of geleased, belasting, verzekering, onderhoud enz enz. En daarbij ook de benzine. Als je alle kosten meerekent kost die rit echt wel meer.
Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lowieze »

J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:46

Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Lowieze schreef:
03 nov 2022 12:49
J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:46

Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.
Misschien handig om eerst even te lezen waarop ik reageerde voordat je dit soort onzinnige klok-klepel reacties plaatst.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door rwolters »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 12:21
Vanaf mijn woonplaats naar Amsterdam, 1:23u, kost € 19,40 enkele reis met NS. Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?
Ga eens met een duitse trein en je snapt het.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Erthanax »

Inchecken met een bankpas lijkt me wel een goed idee. (Uitchecken trouwens ook.) Ik hoop dat het uitchecken en weer inchecken bij overstap op een andere vervoerder dan ook afgelopen is.

Ik heb jarenlang dagelijks met de trein gereisd en over het algemeen beviel dat goed. De laatste jaren is het er niet beter op geworden. De dienstregeling wordt uitgekleed, de treinen worden voller en steeds vaker overvol. Dat is geen stimulans om de trein te nemen. Misschien hoeven er dan minder mensen te staan. Maar minder reizigers betekent minder inkomsten, waardoor de prijzen enz. Bovendien is er een groot tekort aan personeel.

Een oplossing heb ik er ook niet echt voor. "Gratis" openbaar vervoer kost de overheid,en dus de belastingbetaler, vermoedelijk nog meer geld en lost de capaciteitsproblemen al helemaal niet op. Ik denk bv ook aan de "gratis" kinderopvang per 2025. Op zich een goed en belangrijk initiatief, maar er is geen personeel voor. In alle branches is een steeds nijpender personeelstekort: er zijn te weinig mensen voor te veel arbeidsplaatsen.

De oplossing kan dan gezocht worden in meer mensen, maar dat stuit op allerhande, ook praktische, bezwaren. Waar moeten ze wonen? In die huizen die er niet zijn en die niet gebouwd kunnen worden vanwege de stikstofmaatregelen en omdat er te weinig goede bouwvakkers en installateurs zijn?

Blijft over: minder arbeidsplaatsen, ofwel krimp van de economie. Minister-president Joop den Uyl zei het zo mooi in zijn televisietoespraak op 1 december 1973 over de oliecrisis (vanaf 11'10"):
We zullen ons blijvend moeten instellen op een levensgedrag met een zuiniger gebruik van grondstoffen en energie. Daardoor zal ons bestaan veranderen, bepaalde uitzichten vallen daardoor weg; maar ons bestaan hoeft er niet ongelukkiger op te worden.
Let vooral ook op zijn geamuseerde glimlach bij die laatste zin!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor reislustige mensen vind ik dat bedrag voor een heel weekend vrij reizen, en zelfs eerste klas, niet veel.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door taxikemperman »

NeoDutchio schreef:
03 nov 2022 12:21
Vanuit diezelfde woonplaats rechtstreeks naar Berlijn, vanaf €25,- met DB. En ja, ik woon in Nederland.
Waarom is het hier zo duur?
Heb je dat ooit geprobeerd?
Mij is dat nog nooit gelukt

Dirkie
Berichten: 2933
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door Dirkie »

J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:57
Lowieze schreef:
03 nov 2022 12:49
J. Deltoer schreef:
03 nov 2022 12:46

Veel gemaakte denkfout. Al die kosten heb je als autbezitter toch al. Dus hoef je inderdaad alleen de kosten van de benzine te tellen met een kleine opslag voor onderhoud en slijtage.
Onzin, het zijn steeds terugkerende kosten, net als een abonnement van NS.
Misschien handig om eerst even te lezen waarop ik reageerde voordat je dit soort onzinnige klok-klepel reacties plaatst.
Dat is juist het probleem. Als je met de trein reist weet je precies wat het kost, met de auto niet. De kilometer prijs wordt door veel factoren betaald. Simpelweg bepaalde kosten negeren met als argument dat je die toch al hebt slaat de discussie dood. Wat er bedoeld wordt is dat je die kosten niet weet of beseft. Maar geloof me bezitten van een auto is een behoorlijke kosten post. Als je geen auto hebt kun je aardig wat reisjes met het OV maken. Het enige is dat je de kosten van die reisjes meteen terug ziet op je bank afschrift waardoor je denkt dat het duur is. De kosten van je auto zie je niet zo direct en daarom valt het wel mee. Als je alle kosten die je maakt voor een auto in de periode dat je die auto in je bezit hebt (dus aanschaf, verzekering, brandstof, belasting, onderhoud, parkeren enz enz) dan kun je pas bepalen wat de prijs per kilometer was.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Nieuwe tarieven NS per 1 januari 2023

Ongelezen bericht door PGros »

Dat is dus de denkfout. Je hebt al een auto en die doe je ook niet weg.
Als ik besluit morgen naar Utrecht te gaan kan ik met de trein en met de auto. Met de auto hoef ik met verzekering echt geen rekening te houden. Die is betaald voor alles wat ik met de auto doe. Maar morgen naar Utrecht maakt de verzekering niet duurder en de aanschaf veranderd ook niet. De belasting blijft precies hetzelfde, ook daar komt niets bij. En de APK moet ik toch betalen.

Plaats reactie