LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS compenseert niet ivm corona

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Michelh1972
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:56

NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Michelh1972 »

Goedendag,

Ik vind het schandalig dat de NS niet compenseert als je kind vanwege coronamaatregelen niet naar school mag.

Wij hebben een jaarabonnement op trajectvrij reizen. Kosten per maand 129euro. Nu al een maand aantoonbaar niet gereisd. Bij navraag geeft NS als antwoord dat ze niks compenseren, maar dat je wel op een flexconstructie gezet kan worden. Deze is als je weer gaat reizen veel duurder.

Het enige wat je retour krijgt is een deel van het maandbedrag wat je vooruit betaald hebt. Ik vind het schandalig dat heel Nederland inschikt en compenseert. Zelfs de overheid. Maar de NS denkt er niet aan en zet je aan het werk om omslachtig je abonnement om te zetten, zodat je de misschien laatste weken nog wat kan besparen, met als gevaar dat als je weer naar school moet, je veel hogere kosten krijgt of weer je abonnement moet gaan aanpassen.

Zijn jullie het met mij eens dat de NS hierop aangepakt moet gaan worden?

Moderator: witregels, spaties en hoofdletters toegevoegd omwille van de leesbaarheid

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19
Beste antwoord
Gekozen door Michelh1972

Re: NS compenseert niet ivm corona

door De Gelaarsde Kat » 13 apr 2020 12:06

Ivo.w schreef:
13 apr 2020 11:57
Maar zoals zo vaak wordt hier door de klant voor de goedkope optie gekozen, om vervolgens de service en rechten te verwachten die bij de dure optie horen. Zo werkt het natuurlijk niet. Want rechten voor de klant en service aan de klant kosten nu eenmaal geld.
Als ik TS goed begrepen heb, heeft hij het niet breed, en was dat dus op zich een verstandige keuze.

Helaas, niemand had een werkende glazen bol en zag deze crisis aankomen.
Het is sh!t, maar TS zal er toch mee moeten dealen, zoals wij allemaal.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Michelh1972 schreef:
12 apr 2020 17:10
Zijn jullie het met mij eens dat de NS hierop aangepakt moet gaan worden?
Nee dat ben ik niet met u eens. De NS is ook de dupe van de nieuwe overheidsmaatregelen maar vervoerd nog wel steeds. U kind had dus gewoon gebruik kunnen maken van de diensten van het abonnement.

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Er moet dus onderscheid gemaakt gaan worden van reizigers. Er rijden nog steeds treinen en er zijn mensen die nog steeds afhankelijk zijn van de trein. Moet de NS dan al hun abonnementhouders gaan screenen of ze wel of geen gebruik maken van de trein? Lijkt mij een gevalletje onmogelijk vanwege de wet op de privicy.

En alle mensen die nu een werkloze auto voor de deur hebben staan, hoeven deze dan ook geen wegenbelasting en verzekering te betalen? Er wordt ook aantoonbaar niet mee gereden.

Helaas, uw wens zal niet (snel) in vervulling gaan.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nee hoor, ik ben het niet met u eens.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door witte angora »

Michelh1972 schreef:
12 apr 2020 17:10
Ik vind het schandalig dat de NS niet compenseert als je kind vanwege coronamaatregelen niet naar school mag.
[...]
Zijn jullie het met mij eens dat de NS hierop aangepakt moet gaan worden?
Ik haal er even twee dingen uit. De eerste en de laatste zin.

Ligt het aan de NS dat je kind niet naar school kan? Nee? Hoezo moet de NS dan aan worden gepakt en moet de NS compenseren? Je kind kan immers nog steeds met de trein reizen.

Wat het abonnement betreft: bij mijn weten is een flex abonnement niet duurder dan een gewoon abonnement. Een aantal maanden geleden ben ik overgestapt van een 'gewoon' weekend vrij naar een flexweekendvrij. Volgens mij was het zelfs iets goedkoper.

Het grote voordeel van flex is dat je je abonnement voortdurend aan kunt passen. Upgraden kan op elk moment. Downgraden kan een maand na de laatste wijziging. Dat downgraden naar een basisabonnement heb ik dus gedaan omdat dagjesmensen op het moment niet gewenst zijn in de trein. Dus van een abonnement van 37 euro naar een abonnement van 0 euro. Gewoon via de klantenservice geregeld. Scheelt me dus 37 euro per maand.

Eerlijk gezegd snap ik je probleem dus niet zo. Waarom wil je niet naar een flexabonnement? Dan had je het per direct naar een basisabonnement kunnen zetten dat verder niks kost. En als je kind weer naar school kan, dan zet je weer je gewone abonnement er op.

ZeerPrivé
Berichten: 5452
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Reizigersvereniging Rover heeft recent een schriftelijke oproep gedaan aan alle OV-bedrijven om de reizigers de mogelijkheid te bieden hun abonnement tijdelijk 'on hold' te zetten.

Volledig artikel https://www.rover.nl/nieuws/36-overig/1 ... onnementen

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nee.
ik ben het niet met u eens. Absoluut niet zelfs.
De NS heeft belang klantvriendelijk te opereren en daarom zal men best een beetje meedenken en met suggesties voor een alternatief komen.
Maar het is goed om te begrijpen dat u degene bent die een abonnement heeft afgesloten. Een abonnement, en dat is heel belangrijk, dat u nog steeds kunt gebruiken. Dat u het op dit moment niet nodig heeft, komt niet voor rekening van de NS. En of dat nu is omdat uw kind gestopt is met school, of ziek thuis is of dat er geen school is vanwege de coronacrisis, maakt daarvoor niet uit.
Het zou anders liggen als u een abonnement zou hebben en de dienstregeling zou zijn stopgezet: dan zou NS moeten compenseren.
Nu niet. Absoluut niet.

U heeft pech en die pech kost geld.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Jammer voor TS, en met hem/haar nog vele anderen, is 'pech' nog steeds niet 'weg'.
En 'pech' is wellicht zelfs een ietsje zwak uitgedrukt als het om de huidige coronacrisis gaat.

Fatal3rr0r
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 aug 2019 11:16

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Fatal3rr0r »

weer een geval van ikke ikke ikke en totaal geen oog voor de omstandigheden waarin iedereen zich bevind.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door witte angora »

Omstandigheden waarin iedereen voor zichzelf de schade zoveel mogelijk beperkt wil houden. Wat is daar mis mee?

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door mahadma »

Behalve al de reisburo's enz enz moet dus ook de NS failliet? Denk even mee, vraagsteller, corona treft ons allemaal.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts heeft geen schade.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
12 apr 2020 21:30
Omstandigheden waarin iedereen voor zichzelf de schade zoveel mogelijk beperkt wil houden. Wat is daar mis mee?
..... door de schade af te wentelen op iemand die er net zo weinig aan kan doen, maar in ieder geval geen verantwoordelijkheid draagt voor de beslissingen die het individu genomen heeft.

Daar is veel mis mee.
Het wordt kennelijk niet meer geaccepteerd dat je nadeel kan hebben van de situatie. Iemand anders moet voor jouw pech opdraaien. De overheid als reddende engel, ultieme verzekeraar.
Om de rekening van iemands nadeel elders neer te leggen zijn goede argumenten nodig. Alleen wijzen naar de eigen pech en hoe oneerlijk dat wel niet is, is niet genoeg.
Het egocentrisme, de 'sense of entitlement', de overtuiging ergens 'recht' op te hebben. Daar is héél veel mis mee.

We zijn niets meer gewend kennelijk én geconditioneerd dat er altijd wel iemand of iets (lees: de ander, de overheid) ons behoedt voor welk nadeel dan ook.

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door rvjapio »

Nee hoor. De NS rijdt. U niet blijkbaar. Schandalig, dat stuk van u.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Uw kind mag niet naar school.
Uw kind mag echter wel reizen. De NS komt haar afspraak dus gewoon na.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door witte angora »

tttlocke schreef:
12 apr 2020 21:49
witte angora schreef:
12 apr 2020 21:30
Omstandigheden waarin iedereen voor zichzelf de schade zoveel mogelijk beperkt wil houden. Wat is daar mis mee?
..... door de schade af te wentelen op iemand die er net zo weinig aan kan doen, maar in ieder geval geen verantwoordelijkheid draagt voor de beslissingen die het individu genomen heeft.

Daar is veel mis mee.
Daar kan ik me maar deels in vinden. Achteraf claimen, wat de TS wil, kan natuurlijk niet. In zoverre draagt de NS uiteraard geen verantwoordelijkheid voor de beslissing van TS om het abonnement niet te veranderen.

Maar je kunt er wel op anticiperen. Waarom zou je betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken? Er is een mogelijkheid om het abonnement aan te passen, dat communiceert de NS ook. Wat is er dan mis mee als iemand daar gebruik van wil maken?

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
13 apr 2020 07:06
Maar je kunt er wel op anticiperen. Waarom zou je betalen voor iets waar je geen gebruik van kan maken? Er is een mogelijkheid om het abonnement aan te passen, dat communiceert de NS ook. Wat is er dan mis mee als iemand daar gebruik van wil maken?
Dat is hetzelfde als bij ziekte en een lange vakantie. Scholen zijn 's zomers 6 weken dicht, en dan heb je nog de herfst/kerst/voorjaarsvakantie. Allemaal momenten dat er gewoon betaald wordt voor de trein.

Er is niets mis met het zelf aanpassen van de reisproduct. Echter geeft TS te kennen dit niet te willen. Dan houdt het gewoon op.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Het zou netjes zijn als de NS de mogelijkheid gaf tot tijdelijk stopzetten toch?
Kan me voorstellen dat veel mensen hier nu tegen aan lopen.

Michelh1972
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:56

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door Michelh1972 »

Nou ik hoor het al.veel bijval krijg ik niet.voor de duidelijkheid,ik ben een alleenstaande man met kind die de eindjes aan elkaar moet knopen.als je dmv een afschrijving eraan herinnerd word dat de ns abo 1mnd onnodig is geweest omdat hij dat alleen gebruikt voor school,dan is dat zonde vh geld.ja,de vakanties betaal ik gewoon door.geen probleem.maar als iedereen die door de corona financieel in de problemen komen,dan word daar door vele instanties en bedrijven op gereageerd en gecompenseerd.een groot bedrijf als ns die zelf al minder treinen inzetten en besparen,zouden dan best een vangnet op kunnen zetten voor de minima.dit is waarom ik het schandalig vind.ook al is dat misschien een groot woord.omzetten van abo heb ik slechte ervaringen mee.duurt vaak lang voor het geregeld is en als je gaat berekenen in mijn situatie,dan is de jaarabo goedkoper en minder omslachtig.
Maar goed het is duidelijk dat ik in de minderheid sta.ik laat het hier ook bij.
Bedankt voor jullie meningen.

De Gelaarsde Kat
Berichten: 119
Lid geworden op: 12 apr 2020 16:19

Re: NS compenseert niet ivm corona

Ongelezen bericht door De Gelaarsde Kat »

Beste TS, hier een aardig overzicht van Rover met 'tips en trucs' wat je zou kunnen doen bij welk abonnement:
https://www.rover.nl/nieuws/36-overig/1 ... elijkheden
Wellicht kun je er iets mee.

Wat betreft dat 'vangnet voor de minima', heb je enig idee van hoeveel er al gratis dan wel goedkoper is voor 'de minima'?
Misschien is de fiets een optie voor je kind? Ik reed er destijds iedere dag 20 km mee naar school. En weer terug.

Gesloten