LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] NS prijzen veel te hoog

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.

Te duur

Goedkoop
4
44%
Ik reis niet per trein
3
33%
Maakt me niets uit
2
22%
 
Totaal aantal stemmen: 9

Mechwarrior94
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2008 01:54

NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Mechwarrior94 »

Zoals velen van jullie waarschijnlijk al in de gaten hebben gehad, de prijzen van de NS schieten omhoog de laatste paar jaar.

voorbeeld:
Workum - Leeuwarden retourtje
vroeger: 12 gulden
Nu: 12 euro

Het bedrag is dus maar liefst verdubbeld! Voor mensen die het openbaar vervoer echt nodig hebben, denk aan studenten, mensen met een uitkering, 65 plussers, etc., kunnen dan dus ook niet meer zo snel per trein er op uit. Erg lastig en mensen worden gedwongen om andere plannen te maken.

Wat denken jullie hierover?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Guardian72 »

vroeger? wanneer?

Want elk jaar gaan prijzen omhoog - dus vroeger moet wel aangeduid zijn.

Buiten dat - dit kan je de NS niet aanrekenen - want het is een Arriva traject.

Mechwarrior94
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2008 01:54

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Mechwarrior94 »

Guardian72 schreef:vroeger? wanneer?

Want elk jaar gaan prijzen omhoog - dus vroeger moet wel aangeduid zijn.

Buiten dat - dit kan je de NS niet aanrekenen - want het is een Arriva traject.
Ik noemde maar een voorbeeld, ook op andere trajecten gebeurt dit. Het is dus niet alleen Arriva. Ik ben echter gestopt om met de trein te reizen, met de bus kan ik 2 uur reizen voor 2,50 euro, ongeacht waar heen.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Nog wel.

Zodra overal de OV chipkaart ingevoerd is - vervallen alle speciale actiekaartjes en actietarieven.

Je dacht dat trein duur was?

Nee - de bus (3 zone abbonnement) gaat van 57 euro /maand naar 134 euro/maand (geldig in 2 steden).
De NS zijn hierbij vergeleken amateurs :(

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Monique1983 »

Enkele reizen (op saldo reizen, in- en uitchecken)met OV-chipkaart is bij NS nu goedkoper dan een kaartje kopen voor een enkele reis. Het is precies de helft van de prijs van een retour. Per 1 juli had NS de prijzen al naar elkaar toegetrokken door enkeltjes goedkoper te maken en de retourtjes iets duurder.

Ik vind het wel meevallen, hoeveel extra het kost met de invoering van OV-chipkaart. Maar scheelt wel als je een kortingskaart hebt...

tk2476
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 dec 2009 11:42

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door tk2476 »

Kan iemand me vertellen waarom openbaar vervoer in NL zo duur is in vergelijking met andere landen?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De prijzen zijn asociaal duur hier om met de trein te
reizen.
Met auto ben je veel goedkoper uit + dat je altijd een
zitplaats hebt waar je uiteindelijk voor betaald.

villasappho
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2009 23:26

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door villasappho »

Weten jullie dat als iedere Nederlander van hun salaris of loon 5 euro per maand jn lat houden iedereen gratis kan reizen. Maar ja dan krijgen we het gezeik weer van ik ga nooit met het OV of de illegalen dan!? Nederland geeft geld uit aan dingen die minder belangrijk zijn ze bouwen niet nieuwe wegen dan ze het OV goedkoop/gratis maken!

EagleOne2002
Berichten: 375
Lid geworden op: 18 sep 2009 09:15

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door EagleOne2002 »

Chocomelk schreef:De prijzen zijn asociaal duur hier om met de trein te
reizen.
Met auto ben je veel goedkoper uit + dat je altijd een
zitplaats hebt waar je uiteindelijk voor betaald.
Daar komt ook verandering in als het aan de regering ligt, met rekening rijden.
Ze weten van gekheid niet wat ze moeten verzinnen om de mensen het geld uit de beurs te trekken.

Maarten Otto
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2010 09:52

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Maarten Otto »

Ten eerste wordt de treindienst tussen Workum en Leeuwarden niet uitgevoerd door NS maar door het Britse Arriva trains Nederland. Voor klachten omtrent die vervoerder moet je je wenden tot de concessieverlener die jullie zelf hebben gekozen door middel van een provinciale staten verkiezing. In die concessie staat bijvoorbeeld ook hoe de vervoerder aan zijn geld mag komen en daarvoor mag vragen.

Maar om een vergelijking te maken:

In nederland is het maximum alsvolgd: (Genomen is 332 tariefeenheden (Groningen-Maastricht) waarbij de zekerheid gegeven kan worden dat het hier om het maximum tarief gaat voor nederland). En omdat we hier alleen het "turn up and go" principe hebben hanteren we hetzelfde "turn up and go" tarief voor Engeland.

Code: Selecteer alles

                      2e klas  	       1e klas
	            vol tarief reductie  vol tarief   reductie
Enkele reis 	€ 33,30 	€ 20,00 	€ 56,60 	€ 34,00
Dagretour 	  € 44,60 	€ 26,80 	€ 75,80 	€ 45,50
Nu naar Engeland waar we dezelfde afstand nemen (London-York):
£111,50 voor een enkele reis. Voor een retour betaal je het dubbele.

Ik hoop dat het toch duidelijk mag zijn dat nederlanders een keer moeten stoppen met zeuren over de prijzen van de trein.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Maarten Otto,
Treinprijzen kun je niet gaan vergelijken met Engeland, daar is
zowieso al alles duurder dan hier.

De spreuk die ze hier in Nederland hebben is : reis met het openbaar vervoer.
Het is gewoon asociaal duur het openbaar vervoer + heb je vaak niet eens
een zitplaats in de trein.
Nee voor mij geen openbaar vervoer.

Maarten Otto
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 mar 2010 09:52

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Maarten Otto »

Prima, gooien we het over een andere boeg, namelijk de klantwaardering voor NS, Arriva, Veolia, Syntus en Conexxion rail.

Uit TNS/Nipo onderzoek komt namelijk iedere kwartaal een klantwaardering. Deze klantwaardering is een voorwaarde waar een ondergrens aan gekoppeld zit. Als die ondergrens gehaald wordt mag de vervoerder de prijs verhogen. Dit onderzoek vind plaats in de trein en op stations aan de hand van enquête formulieren die door reizigers worden ingevuld.

Al een aantal jaar komt er een percentage uit van 7,5 of meer. Met andere woorden... 75% is tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van de spoorbedrijven, en hop... een jaar later is het kaartje een paar procent duurder, plus de inflatiecorrectie.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Maarten Otto schreef:Prima, gooien we het over een andere boeg, namelijk de klantwaardering voor NS, Arriva, Veolia, Syntus en Conexxion rail.

Uit TNS/Nipo onderzoek komt namelijk iedere kwartaal een klantwaardering. Deze klantwaardering is een voorwaarde waar een ondergrens aan gekoppeld zit. Als die ondergrens gehaald wordt mag de vervoerder de prijs verhogen. Dit onderzoek vind plaats in de trein en op stations aan de hand van enquête formulieren die door reizigers worden ingevuld.

Al een aantal jaar komt er een percentage uit van 7,5 of meer. Met andere woorden... 75% is tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van de spoorbedrijven, en hop... een jaar later is het kaartje een paar procent duurder, plus de inflatiecorrectie.
En jij gelooft die uitslagen van dat onderzoek, mensen die niet eens een zitplaats
hebben kunnen het papier amper of niet invullen, ook vele mensen hebben er
helemaal geen zin in.

Maar vind jij de prijzen van het openbaar oke ?

Mechwarrior94
Berichten: 53
Lid geworden op: 27 nov 2008 01:54

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Mechwarrior94 »

@Maarten Otto
onzin, het zijn NS aparaten die hier staan en niet van de Arriva. de Arriva huurt het spoor zodat ze deze kan gebruiken. Is iets anders dan eigenaar zijn. Zelfde geld voor de kaartmachines, deze worden dus alleen aangeraakt door NS personeel en niet door Arriva.

@Guardian72
die OV chipkaart is weer zo iets, in kleinere stadjes en dorpen kan je die dus niet krijgen. Het is voor de randstad aardig goed geregeld, maar met het platteland word geen rekening gehouden. Dit heb ik aan de Connexxion ook voorgelegd tijdens een passagiers vergadering (passagiers mochten vertellen over positieve en negatieve dingen over de Connexxion te Friesland), hier zaten diverse hoge heren en ook deze waren het eens met mij. Je kan die dingen niet verkrijgen en oplaad punten zijn er echt niet zo veel als in de randstad! Je mag al blij zijn als je een bus/trein aantreft met zo'n ding en dat het nog werkende is ook! Dus vervoer is vrijwel onmogelijk met dat ding hier op het platte land! Geen internet en auto? Dan mag je op je fiets naar Leeuwarden of Heerenveen om zo'n ding te halen! Niet echt interresant dus!

@Chocomelk
Ik denk dat Maarten Otto het hele punt niet snapt, waarschijnlijk zelf nooit met het OV geweest en heb zo'n vermoedde dat hij er ook niet over nadenkt. Anders zou hij wel in de gaten hebben dat er wel degelijk een valide punt is!

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: NS prijzen veel te hoog

Ongelezen bericht door Guardian72 »

[quote="Maarten Otto"]
Uit TNS/Nipo onderzoek komt namelijk iedere kwartaal een klantwaardering. Deze klantwaardering is een voorwaarde waar een ondergrens aan gekoppeld zit. Als die ondergrens gehaald wordt mag de vervoerder de prijs verhogen. Dit onderzoek vind plaats in de trein en op stations aan de hand van enquête formulieren die door reizigers worden ingevuld.
[\quote]

En het onderzoek vind plaats dmv Internet / online enquetes (echte enquetes dan). En dat door mensen die zich daar voor aangemeld hebben.

Ik ben er namenlijk zo een.

En, tevredenheid word gevraagd op grond van:
Rijd de trein op tijd (redelijk), is er voldoende zitplaats (nee), is de trein schoon (redelijk), zijn de voorzieningen op stations in orde (ja, maar veel te duur), voelt u zich veilig op de stations (hangt er vanaf welke), bent u tevreden over de dienstverlening (matig), geeft de NS goede informatie (Nee) etc.

Ik ben nog nooit vragen tegengekomen over "is de prijs in verhouding tot de kwaliteit goed".

Het zou dus nooit zo mogen zijn dat iemand die zegt 'dienstverlening is goed' automatisch zou bedoelen 'verhoog die prijzen maar'. De OV jaarkaart is trouwens ook weer 120 euro (per jaar) duurder.. geweldig :(

Gesloten