OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
frst2023

OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door frst2023 »

Beste lezer,

Wat is er aan de hand:

Mijn vrouw reist met een niet nader te noemen reisproduct, beschikbaar gesteld door haar werkgever. Zij checkt daar mee in en uit tijdens haar dienstreizen. Onlangs werd er echter een bedrag van haar ING-rekening afgeschreven van 4, 00. Niet een heel schokkend bedrag. Het ging hierbij om een zogenaamde spookafschrijving van OVPAY. Sinds OVPAY is ingevoerd kun je met je bankpas in- en uitchecken. Mijn vrouw had echter niet ingecheckt met deze bankpas, maar met haar eigen reisproduct. Volgens OVPAY was het geen probleem om het bedrag terug te vragen. Wij hebben de procedure gevolgd en inderdaad, de uiteindelijke melding was dat een deel van het bedrag weer wordt teruggestort. Maar hier gaat het mis. Een deel van het bedrag. Een bedrag van 1,08 euro valt onder het instap-tarief en is niet terug te vorderen. En dat is raar want nogmaals: de Bankpas is niet ACTIEF aangeboden. De Bankpas is gescand door de scanner in de bus terwijl de bankpas in de jas van mijn vrouw zat. Een bankpas scannen terwijl de eigenaar van deze pas daar niet van op de hoogte is, valt onder Skimming. Dat is volgens mij strafbaar. Op deze manier kan OVPAY via dit soort scans blijkbaar steeds het instap-tarief incasseren.
Ik overweeg nu aangifte te doen tegen OVPAY in verband met skimming. In hoeverre dit juridisch echt haalbaar is weet ik nog niet. Kan Radar hier eens aandacht aan schenken? Klopt mijn verhaal? Als ik zo op internet en fora rondkijk zijn er meer mensen op deze manier gedupeerd.
Nogmaals het bedrag is natuurlijk heel erg klein, maar het gaat om het principe.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33
Beste antwoord
Gekozen door frst2023

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

door PGros » 14 aug 2023 13:39

Op ovpay staat:
Na vergoeding vragen:
Moet je nog iets voor je reis betalen?
Ja, €1,08 of €1,01
Bel de klantenservice om dit bedrag terug te vragen. Het nummer is 0900-1433 (gebruikelijke belkosten). We hebben je referentienummer en het bedrag nodig. Hou je die erbij? We zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur. En in het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.
Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Om te kunnen inchecken moet de pinpas of ov chipkaart tegen het apparaat aangehouden worden, of in ieder geval het afstand korter zijn dan 3 CM. De enige mogelijkheid is dat de pinpas of mobiele telefoon (met bank app) tegen de incheck apparaat is aangekomen(, dit kan ook onbewust gegaan zijn). De apparaten staan vast, daarom is van skimmen of fraude geen sprake.


Aangeraden wordt om mobiele telefoon, pinpas, creditcard of OV chipkaart los (uit het hoesje/portomonee) aan te bieden.


U kunt naar www.degeschillencommissie.nl/over-ons/c ... r-vervoer/ voor een bindend uitspraak om die euro terug te vragen. Ik durf niet te voorspellen wie er gelijk krijgt,

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Methusalah »

Ja, technisch gezien is dit verhaal onmogelijk. Zo'n apparaat is niet sterk genoeg om op die afstand de chip aan te spreken en vice versa. Dit moet anders zijn gegaan tenzij ze letterlijk met haar jaszak tegen het apparaat is aangelopen maar dit lijkt mij onwaarschijnlijk gezien de hoogte van die apparaten.

Skimmen is het sowieso niet want dat is de praktijk waarbij ze de chip/mageneetstrip op je pas kopiëren.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Lowieze »

“En dat is raar want nogmaals: de Bankpas is niet ACTIEF aangeboden. De Bankpas is gescand door de scanner in de bus terwijl de bankpas in de jas van mijn vrouw zat”

Ik reis regelmatig met het openbaar vervoer en dit lijkt me echt onmogelijk. Ik zie dat mensen hun pas, telefoon of smartwatch echt praktisch tegen de scanner moeten houden.


Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
14 aug 2023 13:06
“En dat is raar want nogmaals: de Bankpas is niet ACTIEF aangeboden. De Bankpas is gescand door de scanner in de bus terwijl de bankpas in de jas van mijn vrouw zat”

Ik reis regelmatig met het openbaar vervoer en dit lijkt me echt onmogelijk. Ik zie dat mensen hun pas, telefoon of smartwatch echt praktisch tegen de scanner moeten houden.
Je gaat je inderdaad afvragen of de vrouw van TS niet per ongeluk gewoon met haar bankpas ipv het "niet nader te noemen reisproduct" heeft ingecheckt. Is uit de administratie van het reisproduct te bewijzen dat er op dat moment (ook) met dat reisproduct is ingecheckt?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Morgan le Fay schreef:
14 aug 2023 13:09
Is al een tijdje bekend en de opmerking skimmen zou ik maar achterwege laten.
https://www.maxmeldpunt.nl/geld/reizen- ... eiskosten/
https://tweakers.net/nieuws/206698/beta ... it-is.html
Het gaat in deze links dus niet om praktijkgevallen, maar om ‘zou kunnen’.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik vraag me af of het relevant is wat er nu precies is gebeurd.... OV Pay honoreert het verzoek om restitutie (waar ik uit opmaak dat ze bevestigen dat het een foutieve checkin was) ... maar vergoed niet het instaptarief? Ik mis de logica daarvan.

In de aangehaalde linkjes lees ik ook dat men het geld terug krijgt...en ik lees daar niets over een voorbehoud voor het instaptarief.

frst2023

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door frst2023 »

De reacties zijn helder, bedankt ! Geen skimmen dus en ook niet strafbaar. Maar het instaptarief wordt niet vergoed inderdaad. Is voor mij nog niet duidelijk waarom niet.

PGros
Berichten: 1140
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door PGros »

Op ovpay staat:
Na vergoeding vragen:
Moet je nog iets voor je reis betalen?
Ja, €1,08 of €1,01
Bel de klantenservice om dit bedrag terug te vragen. Het nummer is 0900-1433 (gebruikelijke belkosten). We hebben je referentienummer en het bedrag nodig. Hou je die erbij? We zijn bereikbaar op werkdagen van 7.00 tot 21.30 uur. En in het weekend en op feestdagen van 10.00 uur tot 16.00 uur.

frst2023

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door frst2023 »

Dank voor het laatste antwoord. Ik ga bellen en de 1,08 aan een goed doel overmaken :)
( en nog wat meer !)

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lowieze schreef:
14 aug 2023 13:06
“En dat is raar want nogmaals: de Bankpas is niet ACTIEF aangeboden. De Bankpas is gescand door de scanner in de bus terwijl de bankpas in de jas van mijn vrouw zat”

Ik reis regelmatig met het openbaar vervoer en dit lijkt me echt onmogelijk. Ik zie dat mensen hun pas, telefoon of smartwatch echt praktisch tegen de scanner moeten houden.
Dat inderdaad. En net als bij andere contactloze betalingen: even langs scanner met je jas is niet voldoende. Je moet de pas of telefoon echt even tegen de lezer aanhouden. Ik heb vaak genoeg dat ik in de supermarkt te snel ben en het nog eens moet doen maar dan wat langzamer. Er is uiteraard over situaties waar je per ongeluk even tegen zo'n apparaat komt nagedacht. Plus dat er ook nog tijd nodig is om de NFC chip te lezen. Er moeten nadat er contact is gemaakt tussen NFC chip en lezer ca. 15 berichten worden uitgewisseld voordat er een betaling is uitgevoerd. Bij OV Pay werkt dat net zo.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door BL2 »

frst2023 schreef:
14 aug 2023 12:09
Beste lezer,
Mijn vrouw reist met een niet nader te noemen reisproduct,
"Beste forumleden. Fijn dat je je tijd hierin gestoken hebt. Mijn excuses dat ik op twee forums iedereen vrijwillig aan het werk heb gezet voor ruim 1,- euro retour......."

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... baar-81500

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien had de Ts nog een uurtje over tijdens een dienstreis van zijn vrouw.😁

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door Moneyman »

BL2 schreef:
14 aug 2023 17:49
"Beste forumleden. Fijn dat je je tijd hierin gestoken hebt. Mijn excuses dat ik op twee forums iedereen vrijwillig aan het werk heb gezet voor ruim 1,- euro retour......."

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... baar-81500
Mwah...
frst2023 schreef:
14 aug 2023 12:09
Nogmaals het bedrag is natuurlijk heel erg klein, maar het gaat om het principe.
Ik zie iemand die verontwaardigd is, en daar op een stevige maar correcte manier uiting aan geeft. Ik zie ook iemand die leest wat er geschreven wordt, daar iets mee doet, de forumleden bedankt én een goed doel sponsort.

En tóch vind jij deze trap na nodig...? Als er al iemand excuses moet maken, is het niet TS.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door angel1978 »

BL2 schreef:
14 aug 2023 17:49
frst2023 schreef:
14 aug 2023 12:09
Beste lezer,
Mijn vrouw reist met een niet nader te noemen reisproduct,
"Beste forumleden. Fijn dat je je tijd hierin gestoken hebt. Mijn excuses dat ik op twee forums iedereen vrijwillig aan het werk heb gezet voor ruim 1,- euro retour......."

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... baar-81500
Om maar even de eigen woorden te quoten:
Jammer weer zo'n onnodige opmerking, maar geeft mooi je eigen karakter weer.....

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
14 aug 2023 18:28
BL2 schreef:
14 aug 2023 17:49
"Beste forumleden. Fijn dat je je tijd hierin gestoken hebt. Mijn excuses dat ik op twee forums iedereen vrijwillig aan het werk heb gezet voor ruim 1,- euro retour......."

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ ... baar-81500
Mwah...
frst2023 schreef:
14 aug 2023 12:09
Nogmaals het bedrag is natuurlijk heel erg klein, maar het gaat om het principe.

Ik zie iemand die verontwaardigd is, en daar op een stevige maar correcte manier uiting aan geeft. Ik zie ook iemand die leest wat er geschreven wordt, daar iets mee doet, de forumleden bedankt én een goed doel sponsort.

En tóch vind jij deze trap na nodig...? Als er al iemand excuses moet maken, is het niet TS.
Precies, zeer ongepast....

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPay incasseert onbedoeld geld, maar geeft niet alles terug?

Ongelezen bericht door BL2 »

angel1978 schreef:
14 aug 2023 19:29
Precies, zeer ongepast....
Ik had geen andere reactie van je verwacht angel1978. Je reacties richting mij zijn zoooo voorspelbaar, ik wist al dat er weer wat ging komen....
En nu zelfs 2 berichten zelfs, prachtig !

Plaats reactie