ProRail zet roltrappen vaker stil

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens onderstaand bericht zet ProRail rolstrappen vaker stil om energie te besparen. Het voordeel is dat als mensen vaker de trap pakken, het bij kan dragen aan een betere spier- en botmassa.

Wat vinden jullie van deze stap van ProRail?

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... el-energie

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bij de metro in Rotterdam gaat de roltrap pas werken als iemand door de sensor gaat.

Uitschakelen is een slechte zaak, zeker voor mensen die slecht ter been zijn.

Straks zeker eerst naar het volgende station lopen en daar pas opstappen. Die beweging is ook “goed”.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door reggie2 »

Slechte zaak, ouderen of mensen met iets aan rug of benen worden dan achter gesteld.
Maar zover ik weet, is er op de meeste stations een lift.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lowieze »

Voor mij zou dat een slechte zaak zijn. Ik heb vaak een trolley koffer bij me als ik met de trein ga. Dan wordt de trap nemen wat problematisch. De liften op stations werken vaak niet, dat is nu al een probleem voor mensen met een fiets, wandelwagen, rollator of voor mensen die slecht ter been zijn.
Ik lees overigens dat ze het willen gaan doen, niet dat er al een besluit over is genomen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door moederslink »

Ook voor mij zou dat een slecht besluit zijn.
Ik kan niet met een koffer de trap op zeulen.
Er zijn erg veel ouderen onder ons .

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tijd dus om daar iets aan te doen. "We willen scherp kijken wanneer de roltrappen draaien en wanneer niet", vertelt woordvoerder Aldert Baas van ProRail aan EditieNL. "Misschien kunnen we ze op bepaalde tijdstippen, buiten de spits of 's nachts, uitschakelen. Of een sensor plaatsen

Sensor plaatsen lijkt mij een veel beter plan, dan op bepaalde tijden uitzetten. Liften werken inderdaad vaak niet.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is een sensor zo'n onverdeeld succes dan? Ik heb het wel eens meegemaakt dat de roltrap begint te draaien op het moment dat je je eerste voet er op zet. Prima voor je balans zou ik zeggen - not.

Liften zijn m.i. pas een redelijke vervanging als je er tientallen mensen tegelijk mee kan vervoeren. Mensen met kinderwagens en rolstoelen hebben die dingen sowieso al nodig. Het moet niet zo zijn dat die achter in de rij moeten aansluiten met tientallen wachtenden voor hen.

Aan de andere kant: het station wat ik nu gebruik, en dat in de vorige woonplaats, heeft geen eens een roltrap. Enkel gewone trappen en een lift. Dat gaat doorgaans goed, tot de lift het niet doet of voor onderhoud buiten dienst is. Dan moet je inderdaad naar een ander station. En dat is niet zo'n succes, niet alleen vanwege de afstand, maar ook vanwege parkeren: gratis vs. betaald.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Meestal zit de sensor in de aanloop naar zo’n roltrap.

Bezuinigen op het gebruik van elektra is een goed ding, maar de manier waarop moet wel goed overdacht worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door moederslink »

Het zou een beter plan zijn om de enorme " lichtvervuiling " in de steden te verminderen.
Duizenden ( kantoor) panden baden .savonds en .snachts in het licht.
Dan doe je wezenlijk iets aan vermindering van energie verspilling.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door sjohie »

Helder verhaal, ze verbruiken ~20% van de energie van een station, dus dat is nogal wat, en een logisch punt van aandacht als er bespaard kan worden. Waar ze dit gaan doen, zijn er liften voor mensen die slecht ter been zijn, dus in theorie is het alleen een vermindering van gemak, niet van netto service. Echter kan je er donder op zeggen dat cameraploegen gaan posten op een station waar ze dit doen, en de lift kapot is, om er een lekker smeuïg itempje over te kunnen maken.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Echter kan je er donder op zeggen dat cameraploegen gaan posten op een station waar ze dit doen, en de lift kapot is, om er een lekker smeuïg itempje over te kunnen maken.

En terecht, want ze doen het om de haverklap niet. Sta je dan met je kinderwagen, zoek het maar uit met de trappen.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lowieze »

Waar ik me dan weer bijzonder aan erger is de uitspraak van Ans Rietstra, directeur van Prorail, die roltrappen eigenlijk toch een luxeproduct vindt en veel winst ziet in het uitzetten van de roltrappen.
Een luxeproduct??

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Lowieze schreef:
25 apr 2022 14:31
Waar ik me dan weer bijzonder aan erger is de uitspraak van Ans Rietstra, directeur van Prorail, die roltrappen eigenlijk toch een luxeproduct vindt en veel winst ziet in het uitzetten van de roltrappen.
Een luxeproduct??
Idem hier, ondanks mijn leeftijd heb ik de roltrappen soms hard nodig. Zeker omdat je op de rest van een station al zo veel moet lopen. Dat kan voor die mevrouw niet veel lijken maar dan moet ze maar eens in mijn schoenen komen staan. Hoewel ik energiebesparing an sich natuurlijk wel toejuich.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 apr 2022 13:34
Liften zijn m.i. pas een redelijke vervanging als je er tientallen mensen tegelijk mee kan vervoeren. Mensen met kinderwagens en rolstoelen hebben die dingen sowieso al nodig. Het moet niet zo zijn dat die achter in de rij moeten aansluiten met tientallen wachtenden voor hen.
Maar... afgezien van grote stations in drukke tijden: hoeveel procent van de tijd is het zo druk met mensen die niet de trap kunnen nemen dat het door jou geschetste beeld voorkomt? Ik zie dat niet echt.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
25 apr 2022 14:31
Waar ik me dan weer bijzonder aan erger is de uitspraak van Ans Rietstra, directeur van Prorail, die roltrappen eigenlijk toch een luxeproduct vindt en veel winst ziet in het uitzetten van de roltrappen. Een luxeproduct??
Serieus... wat een bizarre uitspraak. Ja, voor mij is het luxe, maar juist voor degenen voor wie het eigenlijk bedoeld is, is het alles behalve luxe.

G7
Berichten: 2094
Lid geworden op: 05 okt 2005 15:01

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door G7 »

Voor een middelgrote stad kan ik melden, dat op ons CS geen eens roltrappen zijn. Moeten sws met de trappen. Zijn wel liften, maar als dan haal je vaak de volgende trein niet omdat voor sommige trajecten de overstaptijd erg krap is.
Lijkt mij toch ook een beter idee van die sensoren waar roltrappen zijn. Zie je nu ook al hier en daar met name in grote winkels. :idea:

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

moederslink schreef:
25 apr 2022 13:44
Het zou een beter plan zijn om de enorme " lichtvervuiling " in de steden te verminderen.
Duizenden ( kantoor) panden baden .savonds en .snachts in het licht.
Dan doe je wezenlijk iets aan vermindering van energie verspilling.
Dat komt vaak omdat medewerkers te belazerd zijn om het licht uit te doen als ze naar huis gaan. Ze zullen wel denken "het is toch mijn energierekening niet, laat de baas maar betalen".

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Lowieze schreef:
25 apr 2022 14:31
Waar ik me dan weer bijzonder aan erger is de uitspraak van Ans Rietstra, directeur van Prorail, die roltrappen eigenlijk toch een luxeproduct vindt en veel winst ziet in het uitzetten van de roltrappen.
Een luxeproduct??
Ja, een luxe product. Het is helemaal niet standaard op een station. Ik ken genoeg stations zonder roltrappen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Toen ik twee jaar geleden zo in de lappenmand zat, kon ik nog geen 100 meter recht vooruitlopen, laat staan een trap. Maar ik ben blij dat er voor de deur iets met vier draaiende wielen staat, als ik hem start.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Moneyman schreef:
25 apr 2022 15:14
Lowieze schreef:
25 apr 2022 14:31
Waar ik me dan weer bijzonder aan erger is de uitspraak van Ans Rietstra, directeur van Prorail, die roltrappen eigenlijk toch een luxeproduct vindt en veel winst ziet in het uitzetten van de roltrappen. Een luxeproduct??
Serieus... wat een bizarre uitspraak. Ja, voor mij is het luxe, maar juist voor degenen voor wie het eigenlijk bedoeld is, is het alles behalve luxe.
Als het geen luxe is, maar een standaard voorziening, hoe verklaar je dan dat op de meeste stations geen roltrappen zijn. Dat lijkt me dan toch de standaard, en als er wel roltrappen zijn is het een luxe.

Gesloten