LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] OV-chipkaart

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Hoe zit het dan als toerist moet je dan ook een kaart kopen

OVCHIPKAARTGAST

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door OVCHIPKAARTGAST »

Even kort antwoord op jullie vragen over het verschil in kaarten.
Er zijn 3 soorten kaarten.
de persoonsgebondenkaart:
Hier kunnen de kortingskaarten, abonnementen, ov-jaarkaarten etc aan gekoppeld worden.
De anonieme kaart.
Hiermee kan men gewoon opladen en betalen, maar zonder persoonsgegevens op de kaart en zonder abonnenmenten
Er is ook niet-oplaadbare ov-chipkaart (voor toeristen en mensen die weinig reizen met het openbaarvervoer)
Vooraf ingestelde geldigheid. Bijvoorbeeld voor 3 dagen of 10 ritten.

........

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door ........ »

Antwoord op de aller eerste vraag...
Er zijn aparte scanners waar je de OVchipkaart langs haalt als u eerste klas wilt reizen.

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Los van dit alles: ik ben van mening dat je, omdat je het de vervoerder makkelijk maakt bij het innen van de rit-prijs, niet het dure ''bus-tarief'' zou moeten betalen, maar het goedkope voorverkooptarief. Anders stimuleer je nou niet echt het gebruik van de OV-chipkaart.

Roald

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Roald »

Ach ik denk dat er niet meer nadelen aanzitten dan aan de "normale" trein/strippenkaart... Alle aan- en/of opmerkingen die ik hier lees tegen de ov-chipkaart kan ook met een "normaal" kaartje.

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Antwoord op de aller eerste vraag...
Er zijn aparte scanners waar je de OVchipkaart langs haalt als u eerste klas wilt reizen.
Bedankt, dat wilde ik weten!

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Je kan ook grijs rijden op die manier. Door je kaart bij de halte na je instaphalte al langs de uitstapscanner te halen, en fijn te blijven zitten tot waar je echt moet uitstappen. Nee hoor, jullie zijn allemaal brave mensen, en dat zouden jullie NOOOOOOOOOOOIT doen, he? :roll: :roll: :evil: :evil:

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

De techniek is zover dat het chip kaart gewoon in je zak kan blijven zitten zodra je uit een voertuig stapt.
Het systeem wordt gewoon eerlijker want je gaat per kilometer betalen niet meer per zone.
dus stap in en de volgende halte is in een andere zone dan betaal je nu twee zone's maar straks is het b.v. 1 km en dan betaal je net alsof je in 1 zone ben gebleven.

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Omdat dubbel gebruik (strippenkaart en chipkaart )nog is toegestaan kan je nog altijd met een stuk karton die poortjes openen in een metrostation .
Controle hierop is niet overal zolang de metro rijdt .
Is de strippenkaart niet meer geldig dan zijn er inderdaad genoeg andere trucjes .
Het systeem zal dus alleen maar werken met een goede menselijke controle .Is nog goed voor de veiligheid of denken ze dat als ze moet betalen dat er dan geen vernieling of andere agressie er meer is.

reiziger13

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door reiziger13 »

voor al jullie vragen
ik heb de site gevonden
www.ov-chipkaart.nl
vanaf april in de regio Rotterdam met z'n allen uitproberen

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

Dus niet! Want mijn vraag wordt daar niet op beantwoord. Dan moet je weer gaan bellen en dat kost weer geld.

MTR

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door MTR »

Het OV-chipkaartsysteem is gebaseerd op de Octopuscard uit Hong Kong en is daar sinds de introductie in 1997 een enorm succes geworden. Hoewel de kaart nog niet geïntroduceerd is in Nederland, kan je in HK met de Octopuscard niet alleen je reizen met het OV betalen (trein, metro, bus, overzetboot, taxi, tram, kabelbaan). Het is inmiddels uitgegroeid tot een bijna universeel betaalmiddel voor kleine uitgaven: café's, snackbars, school- en bedrijfskantines, McDonalds, bloemenwinkels, sportclubs/fitnesscentra, taxi's, supermarkten en zelfs ondergrondse parkeergarages (geen ticket meer uit de automaat, maar gewoon je kaart voor het oog houden bij het inrijden en bij het uitrijden nogmaals je kaart langshouden voor het oog en het verschuldigde bedrag wordt van je kaart afgeschreven).

Sterker nog: er zijn zelfs gsm-covers met de chip ingebouwd, ringen, horloges met de octopusfunctie ingebakken. In HK zie je mensen gewoon hun polshorloge langs het leesoog van de tourniquette houden om toegang te krijgen tot de metro.

Door de autoloadfunctie kom je nooit zonder geld te zitten en kan je zelfs meerdere kaarten linken aan een hoofdrekening. Verder is het mogelijk om per kaart een maximum autoloadbedrag opgeven zodat zoon- en/of dochterlief maar maximaal een bepaald bedrag per dag kan uitgeven.

Waarom mensen zo argwanend kijken tegen deze geweldige technologie begrijp ik eerlijk gezegd niet: Als het argument de privacy is kan ik gewoon verwijzen naar de beruchte Airmiles-kaart. In HK worden trouwe reizigers beloond met extra reiskilometers op hun Octopuskaart die om de zoveel tijd bij een incheckpunt automatisch op je chip geladen worden.

Het is inmiddels al zover dat bijna alle huidige parkeerautomaten in HK vervangen worden door een Octopuscardversie en ook bij openbare telefooncellen kan je gewoon bellen door gewoon je octopuscard langs het toestel te houden: alhoewel, je kunt ook gewoon je portemonnaie of handtas waar je chip erin zit er langs houden, want door de RFID-technologie die werkt via inductie moet de kaart zelfs niet uit je beurs gehaald worden :P .

Terwijl er hier weer zo over gezeurd en ellenlang over vergaderd wordt is het het al jarenlang schering en inslag in Hong Kong en dat van de ene dag op de ander en er waren bij de introductie nooit grote problemen opgetreden. En met alleen al meer dan 2 miljoen reizigers per dag in de hongkongse metro, terwijl Rotterdamse metro maar 300.000 reizigers heeft moet de introductie toch niet te moeilijk zijn.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door karr-2 »

Kortom per direct invoeren, ik zie het wel zitten. Scheelt een hoop zwartrijders in de trein en de metro.

klaasvd
Berichten: 160
Lid geworden op: 14 feb 2005 23:27

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door klaasvd »

Wat een geweldig idee, nadat net bekend is dat de chipknip een flop is.

Gast

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Gast »

jahè

jov
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jan 2006 23:27

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door jov »

ik heb de kaart nu een paar weken, maar ritten buiten de abonnementszone zijn bijna altijd duurder met de ov-chipkaart dan met een normale strippenkaart. Het mag dan misschien eerlijker zijn, het is in ieder geval weer duurder.

De regels op het gebied van overstappen en niet uitchecken zijn wel slim, die straffen vrijwel ieder 'slim' idee af.

Technisch gezien is het een gruwel vergeleken met London: langzaam inchecken en de deurtjes pas openen als je er met je neus tegenaan bent gelopen. Ook weigeren de scanners regelmatig bij de eerste scan, en dat zorgt helemaal niet voor doorstroming.
Je kaart uitlezen gaat niet door je portemonnee voor de automaat te houden zoals in London, maar door hem in een opening neer te leggen (waar je portemonnee niet in past). Wanner je vervolgens druk bent met het tiptoetsscherm haalt een voorbijganger ongemerkt je kaart eruit.

Op een van de grotere metro-bus overstappunten Capelse Brug zorgen de spaarzaam aanwezige poortjes voor veel blauwe plekken en ongeduld. Nee, op veel punten in de Rotterdamse Metro zorgt de strippenkaart nog steeds voor heel veel ongemak.

Irisdj
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2006 17:14

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door Irisdj »

Begin november 2005 heb ik een oproepkaart gekregen om mijn ov jaarkaart 2006 op tehalen ik moest hier bij 2 pasfoto's meebrengen en een geldige id. De 2de pasfoto zou bedoeld zijn voor de ov-chipkaart die ik tot heden nog niet heb mogen ontvangen. Ik ben woonachtig in Rotterdam en studeer in Dordrecht.

Eind 2006 vervallen alle vervoersbewijzen in de Rotterdamse metro en moet iedereen reizen met een ov-chipkaart.

Na enig rond bellen naar ib-groep, ret, ns, conexxion, htm, gvb en ov-chipkaart klanten service, word ik van het kastje naar de muur gestuurd.

Hoe ga ik straks in Januari nog gebruik maken van mijn ov-jaarkaart als ik niet eens uit mijn stad weg kan komen door de tourniqets poortjes van de ret bij de metro stations.

Zijn er meer die zich hier om druk maken en zijn er mensen die een oplossing hier voor weten.

Irisdj.

just some girl
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2006 15:13

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door just some girl »

hi 'irisdj',
ik weet niet of je nog geinteresseerd bent in een antwoord op je vraag over de OV-chipkaart voor studenten, maar ik zit met hetzelfde probleem.
ik woon ook in rotterdam, ik studeer en heb dus ook een OV-studentenkaart, maar ik heb tot op heden geen OV-chipkaart voor studenten ontvangen, hoewel ik deze, net als jij, wel heb aangevraagd. maar ik heb een kleine en simpele oplossing voor het probleem met het openen van de poortjes gevonden...ik gebruik de zilveren strip op/van een oude strippenkaart om de poortjes te openen :wink:. in het openbaar vervoer zelf kan ik bij controle gewoon mijn normale OV-studentenkaart laten zien. ik hoop dat je hier wat aan hebt.

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door roro25 »

Als je de OV-kaart in de R'damse Metro gebruikt moet je de onderste gleuf geruiken waarop staat abonnementen e.d. Als je de ov-kaart met de korte kant in deze gleuf stopt gaat het poortje open. (maar ja je kan ook je pankpas, bonuskaart, airmileskaart, treinkaartje gebruiken.

Overigens komt heb ik gehoord de ov-studentenkaart vanaf nov-dec op de chipkaart.

Maar voor de niet studenten werd mij deze week weer duidelijk waarom de ov-chipkaart wordt ingevoerd. HEt is weer een middel om het OV stiekum duurder te maken. OV-bedrijven zijn in beperkte mate bevoegd om zelf tarieven vast te stellen.

Connexxion hanteert een starttarief van 72 eurocent (vergelijkbaar met de basisstrip op de strippenkaart Dit was eerst 67 eurocent.

Voor randstadrail tussen DEN haag en Rotterdam gelden ook verschillende tarieven. Den Haag hanteert starttarief van 67 eurocent en 13 cent per kilometer terwijl rotterdam 67 cent en 11 cent per km hanteert. en dit zijn dan de minimumtarieven

mlvld
Berichten: 16
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:53

Re: OV-chipkaart

Ongelezen bericht door mlvld »

Inmiddels is mijn OV chipkaart zowel bij de RET als de NS geldig. Het blijkt dus dat je de kaart zowel bij de RET als de NS moet activeren, in beide gevallen heb ik daar niets voor te betalen.

Op de website van de RET staat het volgende te lezen "Daarnaast is de prijs van de OV-chipkaart eerlijker, omdat er per kilometer betaald wordt.".

Maar is dit ook wel zo ?

Vandaag de proef op de som genomen, enkel reis van Vlaardingen naar Rotterdam Centraal.

Met de strippenkaart zou dit 3 zones zijn wat betekent dat je de vierde strip moet stempelen. Kosten met de strippenkaart zijn dan als volgt:

15 strippenkaart € 6,70 kosten per strip € 0,45

Een enkeltje Rotterdam kost dan € 1,80 en je kan in Rotterdam centrum nog met de tram, bus en metro reizen.

Met de OV chipkaart reis je op basis van kilometers en wordt er saldo van je kaart afgeschreven op basis van het station waarop je bent ingecheckt en waar je uitcheckt.

Een ritje naar Rotterdam kost op deze manier € 2,40 (de prijs van een enkeltje) en je mag niet met de trein, bus of metro. Deze manier van reizen kost dus 33% meer dan reizen met een strippenkaart.

Voor zover ik weet kan je geen retourtje kopen met de OV-chipkaart. Een retourtje Vlaardingen - Rotterdam Centraal kost € 3,70 (nog steeds duurder dan reizen met een strippenkaart).

Met je OV-chipkaart zou dit ritje je € 4,80 dit is 30% duurder dan wanneer je een normaal retourtje zou kopen.

Ik heb nog nooit getest wat het met de metro zou kosten maar ik heb toch een beetje vreemde smaak bij de tekst "de prijs van de OV-chipkaart is eerlijk". Op dit moment worden de mensen die zo een kaart hebben aangeschaft in de testperiode naar mijn idee alleen maar benadeeld door de OV bedrijven.

Rare zaak, ik stuur deze posting ook even naar de OV kijken wat ze voor reactie geven misschien snap ik het wel niet helemaal en kan ik voordeliger reizen ben benieuwd.

Gesloten