OVPAY schrijft geld af

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Kitmanders
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2024 17:17

OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Kitmanders »

Ov pay is gekoppeld aan mijn ING APP. Dit kan je niet ontkoppelen.
Al 2x is er onterecht t starttarief van mijn betaalrekening afgeschreven 20 euro.
Mag OVPAY dat zomaar doen?
Ze zeggen dat t komt doordat ik met mijn tas(portemonnee met betaalkaart) langs een NS poortje ben gelopen.
Ik wil de koppeling ongedaan maken.ben er boos over.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vaak wordt er 20 euro afgeschreven omdat men vergeten is uit te checken. Dan wordt er 20 euro afgeschreven als correctietarief.
Dat verhaal van met je tas langs een NS poortje lopen is natuurlijk onzin.
U kunt beter uw vraag stellen, voor meer informatie, op de community van NS https://community.ns.nl/

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Cro »

Met je tas / portemonnee langs een poortje zou wel degelijk kunnen, maar je moet dan wel binnen een centimeter of 10 van een in / uitcheck lezer komen met je tas.

Wat echter tegenwoordig vaker gebeurt is dat mensen meerdere methodes hebben om in te checken, bijvoorbeeld bankpas, OV kaart, telefoon of horloge en dan bijvoorbeeld per ongeluk 2 methodes tegelijk activeren, doordat de OV Chip kaart en bank pas beide in de portemonnee zitten of bij voorbeeld in een telefoon hoesje.

Oplossing is dan bijvoorbeeld om de passen te bewaren in een hoesje dat NFC blokkeert.

Via de OVPAY site kan je het geld weer terughalen: https://www.ovpay.nl/nl/veelgestelde-vr ... itgecheckt , deze site heeft ook nog informatie: https://www.ov-chipkaart.nl/ovpay

Dit is iets waar destijds ook direct voor gewaarschuwd werd bij het invoeren van deze functionaliteit, daar nu in principe iedere bankpas van deelnemende banken ook een OV kaart is, tenzij je zelf actie onderneemt en een andere bankpas regelt zonder NFC support.

Het is namelijk schijnbaar niet makkelijk uit te zetten als ik https://nl.wikipedia.org/wiki/OVpay mag geloven.
Betaalpassen van de banken ABN AMRO, ASN, Bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS en VISA-debitkaarten van Triodos Bank worden geaccepteerd, evenals creditcards van creditcardmaatschappijen Mastercard en VISA. Ook een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V-PAY, Mastercard of VISA wordt geaccepteerd. Gebruikers van deze betaalpassen hebben niet de mogelijkheid om OVpay uit te zetten. Zelfs het uitzetten van contactloos betalen, als dat mogelijk is, werkt niet voor OVpay. De limieten van contactloos betalen zijn ook niet van toepassing.[7] Iemand die hier niet van gediend is, is aangewezen op een betaalpas of een creditcard die niet compatibel is met OVpay.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Seinhuis »

OVpay kunt u (voor zover ik weet) niet uitschakelen. Wel kunt u NFC uitzetten op uw telefoon. U kunt op https://ovpay.nl/nl/ de kosten terug krijgen. Om fraude te voorkomen kan dit niet oneindig.


U moet uw pas of telefoon 2 seconden bijna tegen het apparaat aan hebben gezeten om het systemen contact te maken.

De meest gemaakte fout:
Indien u gebruik maakt van digitale treinkaart (online gekocht) dan kunt u het beste in de NS app of NS international app de poort openen. Dan wordt de bankpas tijdelijk uitgeschakeld.
Officieel zijn treinkaartjes op een telefoon op PDF niet geldig. (Dus of PDF uitdrukken of NS app gebruiken).

Indien uw OV chipkaart in uw telefoon hoesje zit dan hebt u het risico dat het verkeerde pas wordt gescand. Haal uw OV pas uit het hoesje of schakel NFC uit.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lowieze schreef:
12 jan 2024 09:33
Vaak wordt er 20 euro afgeschreven omdat men vergeten is uit te checken. Dan wordt er 20 euro afgeschreven als correctietarief.
Dat verhaal van met je tas langs een NS poortje lopen is natuurlijk onzin.
U kunt beter uw vraag stellen, voor meer informatie, op de community van NS https://community.ns.nl/
Iedereen die door een NS-poortje loopt, loopt met zijn tas langs het poortje.
De tas kan bij het linkerpoortje dichtbij de kaartlezer komen en inchecken, terwijl je met je rechterhand bij je "eigen" paaltje incheckt; doordat het bij beide paaltjes 2 seconden duurt wordt 2x ingecheckt.
Dat "vergeten uit te checken" komt dan doordat de tas bij het verlaten van het station niet dichtbij de kaartlezer komt.
Als je aantoont dat je op diezelfde tijd met je OV-pas hebt ingecheckt, dan kan je het geld volgens mij terug krijgen.
En dan opletten dat je tas niet bij de kaartlezer in de buurt komt natuurlijk.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

HandigeHarrie schreef:
12 jan 2024 10:19


Iedereen die door een NS-poortje loopt, loopt met zijn tas langs het poortje.
De tas kan bij het linkerpoortje dichtbij de kaartlezer komen en inchecken, terwijl je met je rechterhand bij je "eigen" paaltje incheckt; doordat het bij beide paaltjes 2 seconden duurt wordt 2x ingecheckt.
Dat "vergeten uit te checken" komt dan doordat de tas bij het verlaten van het station niet dichtbij de kaartlezer komt.
Als je aantoont dat je op diezelfde tijd met je OV-pas hebt ingecheckt, dan kan je het geld volgens mij terug krijgen.
En dan opletten dat je tas niet bij de kaartlezer in de buurt komt natuurlijk.
Sorry maar dit is echt onzin. Toont u maar eens aan dat je incheckt door met je tas langs een incheckpoortje te lopen. Dat lukt niet. Mensen werden hier in het begin bang voor gemaakt, maar in de praktijk bleek dit helemaal niet mogelijk te zijn.

Edit: https://youtube.com/watch?v=duHmg5xyltI ... jB7Lsofjh5
Fons van Radar controleert het inchecken met een paar passen tegelijk. Het blijkt dus door de fouten van de passagiers zelf te komen dat ze een naheffing krijgen van OVPay

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door BL2 »

In het OV is hier ook bij herhaling op gewezen, door omroepberichten en op de schermen.
->Bied slechts één kaart los aan<-
Dat een kaart in een tas incheckt is gewoon onmogelijk.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Kitmanders schreef:
11 jan 2024 17:24
Ik wil de koppeling ongedaan maken.ben er boos over.
De koppeling is helaas niet los te maken. U kunt wel het geld terug krijgen door daar om te verzoeken.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Cro »

BL2 schreef:
12 jan 2024 11:08

Dat een kaart in een tas incheckt is gewoon onmogelijk.
Dat is het niet, een vriendin van mij deed / doet dit zelfs bewust met een OV Chipkaart in een handtas. Die checkt gewoon in als je de handtas bij de lezer houd, in dat opzicht is die tas niet anders dan een portemonnee of telefoonhoesje, komt dat binnen 10 cm van de lezer en is er geen afscherming voor NFC dan kan er een in of uit boeking gedaan worden.

Als je niet stilstaat bij een automaat, maar er langsloopt zonder te stoppen is het een ander verhaal.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »


BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door BL2 »

Cro schreef:
12 jan 2024 11:36

Dat een kaart in een tas incheckt is gewoon onmogelijk....

.....Die checkt gewoon in als je de handtas bij de lezer houd......
Vanzelfsprekend, als je de tas op de kaartlezer legt en laat liggen, maar dat is natuurlijk een bewuste actie. En dan nog moet de tas niet te dik zijn, anders is de afstand al te groot.

Dat iemand, zelfs meerdere malen zoals TS aangeeft incheckt door in de buurt te komen van een in- uitcheckpunt is onmogelijk, dan zouden er dagelijks tienduizenden foutieve transacties moeten plaatsvinden.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Lowieze schreef:
12 jan 2024 10:41
HandigeHarrie schreef:
12 jan 2024 10:19


Iedereen die door een NS-poortje loopt, loopt met zijn tas langs het poortje.
De tas kan bij het linkerpoortje dichtbij de kaartlezer komen en inchecken, terwijl je met je rechterhand bij je "eigen" paaltje incheckt; doordat het bij beide paaltjes 2 seconden duurt wordt 2x ingecheckt.
Dat "vergeten uit te checken" komt dan doordat de tas bij het verlaten van het station niet dichtbij de kaartlezer komt.
Als je aantoont dat je op diezelfde tijd met je OV-pas hebt ingecheckt, dan kan je het geld volgens mij terug krijgen.
En dan opletten dat je tas niet bij de kaartlezer in de buurt komt natuurlijk.
Sorry maar dit is echt onzin. Toont u maar eens aan dat je incheckt door met je tas langs een incheckpoortje te lopen. Dat lukt niet. Mensen werden hier in het begin bang voor gemaakt, maar in de praktijk bleek dit helemaal niet mogelijk te zijn.

Edit: https://youtube.com/watch?v=duHmg5xyltI ... jB7Lsofjh5
Fons van Radar controleert het inchecken met een paar passen tegelijk. Het blijkt dus door de fouten van de passagiers zelf te komen dat ze een naheffing krijgen van OVPay
Het is nogal kras om over "onmogelijk" te spreken. Ik zal niet zeggen dat het veelvuldig gebeurd, maar waarom zou het onmogelijk zijn? Het voorbeeld van Fons gaat over iets anders: meerdere passen bij dezelfde kaartlezer houden.
Er zit bijvoorbeeld vaak een voorvak aan een tas, als je je tas met bankpas die daar zit bij de kaartlezer links houdt terwijl je stil staat om je OV-pas bij de andere kaartlezer te houden, dan zit de tas ook 2 seconden bij de kaartlezer. Of je portemonnee zit onderin je tas en die komt bij de kaartlezer terwijl je met je OV aan de andere kant incheckt.
De kans is klein, maar niet onmogelijk.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door k2p »

Waarom is die **** niet gewoon uit te zetten? Waarom wordt dit de consument door de strot geduwd?
Je kunt als burger toch niet zeggen, ach, dan maar geen bankpas?!

Ik wil gewoon kunnen bankieren en contactloos kunnen betalen. Maar flikker toch op met je verplichte OV. Dat wil ik helemaal niet. Daar heb ik een kaartje voor van de NS. En een overeenkomst met de NS. En dat gebruik ik al zelden. Waarom de banken dat nu per sé over moeten nemen is me een raadsel

Nu moet ik als burger die dat niet wilt, het risico lopen dat als ik langs een OV poortje loop, mijn bank mee snaait?! En dat kan ik niet uitzetten?! Bizar!

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Erthanax »

Tja, onmogelijk is een groot woord, maar ik weet heel zeker dat je heel veel moeite moet doen om “per ongeluk” op een tweede paal naast of achter je in te checken tijdens het inchecken op de eerste paal. In de praktijk is het vrijwel onmogelijk. Dat het bij dezelfde persoon vaker voorkomt, maakt de kans nog veel kleiner. Dat het TS meer dan eens is overkomen, wijst volgens mij juist op een fout van TS.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Methusalah »

k2p schreef:
12 jan 2024 14:24
Waarom is die **** niet gewoon uit te zetten? Waarom wordt dit de consument door de strot geduwd?
Je kunt als burger toch niet zeggen, ach, dan maar geen bankpas?!

Ik wil gewoon kunnen bankieren en contactloos kunnen betalen. Maar flikker toch op met je verplichte OV. Dat wil ik helemaal niet. Daar heb ik een kaartje voor van de NS. En een overeenkomst met de NS. En dat gebruik ik al zelden. Waarom de banken dat nu per sé over moeten nemen is me een raadsel

Nu moet ik als burger die dat niet wilt, het risico lopen dat als ik langs een OV poortje loop, mijn bank mee snaait?! En dat kan ik niet uitzetten?! Bizar!
Omdat de wereld niet om jou draait?

Voor 99,9% van de bevolking is dit een gemak en geen last. Hadden we al veel eerder moeten doen in plaats van de OV chipkaart.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Methusalah schreef:
12 jan 2024 16:57
Omdat de wereld niet om jou draait? Voor 99,9% van de bevolking is dit een gemak en geen last. Hadden we al veel eerder moeten doen in plaats van de OV chipkaart.
Zo te zien mis je het punt. Het gaat niet om de vraag of dit product op de markt gezet moet worden (daarvoor zou jouw argument wellicht gelden), maar om de vraag of je het als gebruiker zou moeten kunnen aan- of uitzetten. Het is toch gewoon heel raar dat je niet zelf kunt beslissen of je dat überhaupt aan wilt hebben staan?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik deel de mening van k2p. Je zou dit bij de bank gewoon moeten kunnen instellen. Ja, het kan een gemak zijn, maar het kan ook een last zijn. Ik heb nu al twee keer met de betaalpas willen uitchecken. Dat geld heb ik later wel weer teruggekregen, maar toch: voorkomen is beter dan genezen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:
12 jan 2024 16:59
Methusalah schreef:
12 jan 2024 16:57
Omdat de wereld niet om jou draait? Voor 99,9% van de bevolking is dit een gemak en geen last. Hadden we al veel eerder moeten doen in plaats van de OV chipkaart.
Zo te zien mis je het punt. Het gaat niet om de vraag of dit product op de markt gezet moet worden (daarvoor zou jouw argument wellicht gelden), maar om de vraag of je het als gebruiker zou moeten kunnen aan- of uitzetten. Het is toch gewoon heel raar dat je niet zelf kunt beslissen of je dat überhaupt aan wilt hebben staan?
Het is toch gewoon het kunnen betalen met je pinpas?
Moet je dan voor elke plek waar je dit kunt, apart aangeven of je dit aan of uit wilt hebben staan?
Ik zou het gelijk trekken met alle andere manieren van contactloos betalen en dit heb je aan- of uit staan. Maar niet ook nog apart een aan/uit knop voor de parkeerautomaat, pinautomaat in de winkel, tankautomaat, ...

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

angel1978 schreef:
12 jan 2024 17:15
Het is toch gewoon het kunnen betalen met je pinpas?
Moet je dan voor elke plek waar je dit kunt, apart aangeven of je dit aan of uit wilt hebben staan?
Ik zou het zeker niet gek vinden als je specifieke betalingen uit zou kunnen schakelen. Ik lees nooit over problemen bij reguliere contactloze betaalautomaten, maar wel vaak over OVpay. Ik vind die wens dus niet gek.

Methusalah
Berichten: 1176
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Methusalah »

Moneyman schreef:
12 jan 2024 16:59
Methusalah schreef:
12 jan 2024 16:57
Omdat de wereld niet om jou draait? Voor 99,9% van de bevolking is dit een gemak en geen last. Hadden we al veel eerder moeten doen in plaats van de OV chipkaart.
Zo te zien mis je het punt. Het gaat niet om de vraag of dit product op de markt gezet moet worden (daarvoor zou jouw argument wellicht gelden), maar om de vraag of je het als gebruiker zou moeten kunnen aan- of uitzetten. Het is toch gewoon heel raar dat je niet zelf kunt beslissen of je dat überhaupt aan wilt hebben staan?
Point taken. Al ben ik van mening dat je je in moeilijke bochten moet wringen om dat per ongeluk te doen. Maar ik ben inderdaad niet tegen een opt-out.

Plaats reactie