OVPAY schrijft geld af

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door rwolters »

Moneyman schreef:
12 jan 2024 17:19
angel1978 schreef:
12 jan 2024 17:15
Het is toch gewoon het kunnen betalen met je pinpas?
Moet je dan voor elke plek waar je dit kunt, apart aangeven of je dit aan of uit wilt hebben staan?
Ik zou het zeker niet gek vinden als je specifieke betalingen uit zou kunnen schakelen. Ik lees nooit over problemen bij reguliere contactloze betaalautomaten, maar wel vaak over OVpay. Ik vind die wens dus niet gek.
Dat heb je in principe al met bedragen boven een bepaalde waarde. Als je het zo wilt maken dat iemand het kan activeren of deactiveren voor specifieke uitgaven dan krijg je echt een een gedrocht van een oplossing. Want je kunt dat dan niet gaan beperken tot bepaalde categorieen, want dan weet je dat er altijd weer mensen zijn die wat anders willen. De 1 zou OV willen blokkeren, iemand anders vertrouwt de supermarkt niet, enz. Dan wordt er heel veel geld uitgegeven om zo'n systeem te maken en 99% van de gebruikers laat alles geactiveerd staan.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

angel1978 schreef:
12 jan 2024 17:15
Het is toch gewoon het kunnen betalen met je pinpas?
Het is niet gewoon betalen met je betaalpas. Je moet eerst inchecken en daarna weer uitchecken. Er zijn dus meer stappen. Het is naar verluid ook niet mogelijk om OVpay uit te zetten door contactloos betalen uit te zetten. En het wordt bij de bank separaat genoemd. Dat alles rechtvaardigt voor mij een separate instellingsmogelijkheid.
Methusalah schreef:
12 jan 2024 17:34
Al ben ik van mening dat je je in moeilijke bochten moet wringen om dat per ongeluk te doen.
Ik: laat in de avond, moe en op de automatische piloot. Of gewoon druk zijn met iets anders en dan ook nog de pas tegen het plaaltje moeten houden.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

alfatrion schreef:
12 jan 2024 17:58

Ik: laat in de avond, moe en op de automatische piloot. Of gewoon druk zijn met iets anders en dan ook nog de pas tegen het plaaltje moeten houden.
Dat laatste kan natuurlijk ook gebeuren door in te checken met je smartphone of smartwatch en om welke reden dan ook uit te checken met je OV-pas. Het blijft een kwestie van zelf opletten.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

alfatrion schreef:
12 jan 2024 17:58
Ik: laat in de avond, moe en op de automatische piloot. Of gewoon druk zijn met iets anders en dan ook nog de pas tegen het plaaltje moeten houden.
Nou moeilijk hoor...

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
12 jan 2024 17:58
angel1978 schreef:
12 jan 2024 17:15
Het is toch gewoon het kunnen betalen met je pinpas?
Het is niet gewoon betalen met je betaalpas. Je moet eerst inchecken en daarna weer uitchecken. Er zijn dus meer stappen. Het is naar verluid ook niet mogelijk om OVpay uit te zetten door contactloos betalen uit te zetten. En het wordt bij de bank separaat genoemd. Dat alles rechtvaardigt voor mij een separate instellingsmogelijkheid.
Methusalah schreef:
12 jan 2024 17:34
Al ben ik van mening dat je je in moeilijke bochten moet wringen om dat per ongeluk te doen.
Ik: laat in de avond, moe en op de automatische piloot. Of gewoon druk zijn met iets anders en dan ook nog de pas tegen het plaaltje moeten houden.
Ik ben al decennia moe, laat en op de automatische piloot en ik zou niet weten hoe ik dit per ongeluk fout moet doen. Pasje uit mijn pashouder, pasje tegen apparaat, pasje terug in pashouder. Kind kan de was doen.

En wat heb je verder bij een poortje te zoeken als je niet in- of uitcheckt en ook nog per ongeluk met je pasje er tegen aan loopt. Ik noem dat een zeer onwaarschijnlijk scenario.


En serieus.. Moeheid als excuus. Ligt het ook aan de auto als je door moeheid een paaltje raakt of ligt dat toch echt helemaal aan je zelf?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Methusalah, je bent nu aan het invullen.
Lowieze schreef:
12 jan 2024 18:11
Het blijft een kwestie van zelf opletten.
Tuurlijk, maar als ik OVpay met de mobiel kon uitzetten, dan zou dit niet gebeuren. Ik zou het dus erg fijn vinden om dit uit te kunnen zetten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door rwolters »

De halve wereld gebruikt dit al jaren on gebruik te maken van het OV naar in Nederland ziet men weer problemen. En toen het er nog niet was vond iedereen het belachelijk want in andere landen kon je gewoon met je pinpas reizen.... Categorie zeuren om te zeuren.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Seinhuis »

alfatrion schreef:
12 jan 2024 21:40
Tuurlijk, maar als ik OVpay met de mobiel kon uitzetten, dan zou dit niet gebeuren. Ik zou het dus erg fijn vinden om dit uit te kunnen zetten.
Dit kan op 2 manieren (had ik vanmorgen ook beschreven)

Handmatig uitzetten van NFC (instellingen of balk bovenin de mobiel naar beneden te halen)
Of bij het openen van NS app (dan wordt NFC uitgezet)

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Met de mobiel uitzetten voor de betaalpas :wink:

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Ts heeft het in het openingstopic over de mobiele ING app waarin de pinpas ook geactiveerd is en dat kan alleen als de mobiele telefoon over een NFC chip beschikt.
Die NFC chip kan op de telefoon zelf tijdelijk uitgeschakeld worden en is zelfs slim om te doen want dan voorkom je onverwachte afschrijvingen zoals deze ovpay betaling.
Wat je vaak ziet is dat de ov kaart in een telefoonhoes bewaard wordt en dan wint de NFC chip in de telefoon vaak omdat die het dichtste bij is.
Ov pay waarschuwt er wel voor om de ov kaart en de bankpas niet bij elkaar te bewaren mede omdat beide als betaalmiddel geaccepteerd worden en daar valt een digitale bankpas ook onder.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nee, hoor. De NFC chip wordt niet gebruikt om de instellingen van de betaalpas aan te passen.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door BL2 »

Het probleem met Apple is dat je NFC niet kunt uitschakelen. Dit is door NS opgelost door verplicht te maken dat het ticket in de NSApp wordt gezet, de App kan de NFC wel onderdrukken.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door k2p »

Zoals anderen al zeggen, is dit niet gewoon contactloos betalen. Je kunt de pas veel verder van de lezer afhouden en hij scant al. En ik moet de zelfde pas 2x gebruiken om te betalen in het ov. Doe je het maar 1x, dan raak ik geld kwijt.

En bovendien, ik wil maar 1 scanbare pas op zak hebben, niet 2, om juist gezeik te voorkomen. En dat kan nu niet, want de ene kan ik niet mee betalen in de supermarkt, en de ander kan geen abonnementen opgeladen krijgen. Dus nu moet ik er wel 2 hebben.

En dan word ik nog voor 'dom' uitgemaakt als het fout gaat, omdat ik blijkbaar slecht ben opgevoed door de ov-bedrijven.

k2p
Berichten: 1191
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door k2p »

Trouwens, wat is de volgende stap? Uit gemak worden alle betaalpasjes ook creditcards, waar je ongewild tot 1000 euro rood kan staan, en 15% rente mag betalen? Uitzetten kan niet? Lekker makkelijk... voor de bank...

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door BL2 »

k2p schreef:
13 jan 2024 19:29
......waar je ongewild tot 1000 euro rood kan staan.....
We gaan weer fors off-topic, maar meer uitgeven dan je bezit is natuurlijk nooit verstandig.
Kan je echt niet met geld omgaan, neem dan geen kaart waarop je rood kan staan, dan gebeurd dit ook niet zogenaamd ongewild.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door alfatrion »

BL2 schreef:
14 jan 2024 00:05
We gaan weer fors off-topic, (...)
Niet op reageren dan, maak je er ook geen off-topic discussie van.
BL2 schreef:
14 jan 2024 00:05
Kan je echt niet met geld omgaan, neem dan geen kaart waarop je rood kan staan, dan gebeurd dit ook niet zogenaamd ongewild.
En als je niet wilt kunnen in- en uitchecken met een betaalpas , dan moet je ook maar geen bankrekening nemen?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou moet ik zeggen dat de ene lezer gevoeliger staat dan het andere. Op Utrecht CS kunnen veel mensen zonder hulp niet bij de twee rechter lezers van de toiletten betalen, om wat te noemen. Mij lukt het in ieder geval niet. Zijn die dingen kapot? Nee, de schoonmaker lukt het wel. Bij de andere lezers lukt het iedereen zonder hulp. Kennelijk niet goed afgesteld? Geen idee.

Geen idee hoe de lezers bij de toegangspoortjes van NS zijn afgesteld. Het zou toch al een stuk ongerustheid schelen als eens werd gezegd hoe dicht bij je een pasje minimaal moet houden voor je in kunt checken. 'Kan niet' vind ik eerlijk gezegd zo vaag. En verkeerd afgesteld zou misschien ook nog eens kunnen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

ov-chipkaart.nl:

Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent;

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lowieze schreef:
14 jan 2024 10:37
ov-chipkaart.nl:

Je checkt in door je OV-chipkaart tegen de lezer van het poortje of de paal te houden. Je hoort dan een piepje en het scherm geeft aan dat je ingecheckt bent;
Dat geeft geen antwoord op de vraag van WA. Want de lezers werken ook als je ze er niet tegen houdt. Maar hoe ver die afstand is? Geen idee.

Uiteraard maakt het daarbij ook nogal uit of je een losse pas voor de lezer houdt, of dat die pas nog in een hoes/tas/jas/enzovoort zit.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: OVPAY schrijft geld af

Ongelezen bericht door Lowieze »

Je moet je pas een paar seconden tegen de lezer houden, dit geldt ook voor de toiletten op NS-stations.

Plaats reactie