ProRail zet roltrappen vaker stil

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
25 apr 2022 15:12
witte angora schreef:
25 apr 2022 13:34
Liften zijn m.i. pas een redelijke vervanging als je er tientallen mensen tegelijk mee kan vervoeren. Mensen met kinderwagens en rolstoelen hebben die dingen sowieso al nodig. Het moet niet zo zijn dat die achter in de rij moeten aansluiten met tientallen wachtenden voor hen.
Maar... afgezien van grote stations in drukke tijden: hoeveel procent van de tijd is het zo druk met mensen die niet de trap kunnen nemen dat het door jou geschetste beeld voorkomt? Ik zie dat niet echt.
Op de grotere stations zie ik dat ieder weekend, vooral met de uitstappers. Mensen met grote koffers en dergelijke zie ik niet zo snel de trap pakken.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
25 apr 2022 16:33
Op de grotere stations zie ik dat ieder weekend, vooral met de uitstappers. Mensen met grote koffers en dergelijke zie ik niet zo snel de trap pakken.
Exact, op grote stations dus en op drukke tijden. Maar dat is natuurlijk maar een beperkt deel van de totale tijd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door moederslink »

Juist ouderen hebben de roltrap nodig en zullen niet snel de spits pakken.
Ook ik mag met mijn abonnement niet in de spits reizen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Methusalah »

Voor ouderen en mensen slecht ter been moet er altijd een alternatief zijn voor de trap.

Maar voor ieder ander persoon is het inderdaad een luxe. Als ik af en toe zie hoe lui mensen kunnen zijn schaam ik mij kapot. Ik roltrap echt nooit als er een normale trap is. Veel gezonder en veel sneller. Ook met bagage ren ik nog een trap op. Zat mensen die deze beweging kunnen gebruiken en alles doen om het te vermijden.

Zit hier een waardeoordeel in? Absoluut! :)

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Methusalah schreef:
25 apr 2022 17:55
Voor ouderen en mensen slecht ter been moet er altijd een alternatief zijn voor de trap.

Maar voor ieder ander persoon is het inderdaad een luxe. Als ik af en toe zie hoe lui mensen kunnen zijn schaam ik mij kapot. Ik roltrap echt nooit als er een normale trap is. Veel gezonder en veel sneller. Ook met bagage ren ik nog een trap op. Zat mensen die deze beweging kunnen gebruiken en alles doen om het te vermijden.

Zit hier een waardeoordeel in? Absoluut! :)
Sommigen nemen misschien de roltrap omdat ze te lui/gehaast/ongemotiveerd zijn om met de trap te gaan. Alleen zie je niet bij iedereen de handicap. Aan mijn schoenen zie je bijvoorbeeld totaal niet dat er een orthopedische aanpassing op zit. Op vlak terrein heb ik minder last dan op trappen, daarom ben ik blij met roltrappen. Dat mensen daar een waardeoordeel over hebben omdat ik te jong ben of ze me lui vinden zegt meer over die mensen dan over mij denk ik.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lisa29 schreef:
25 apr 2022 18:34
Methusalah schreef:
25 apr 2022 17:55
Voor ouderen en mensen slecht ter been moet er altijd een alternatief zijn voor de trap.

Maar voor ieder ander persoon is het inderdaad een luxe. Als ik af en toe zie hoe lui mensen kunnen zijn schaam ik mij kapot. Ik roltrap echt nooit als er een normale trap is. Veel gezonder en veel sneller. Ook met bagage ren ik nog een trap op. Zat mensen die deze beweging kunnen gebruiken en alles doen om het te vermijden.

Zit hier een waardeoordeel in? Absoluut! :)
Sommigen nemen misschien de roltrap omdat ze te lui/gehaast/ongemotiveerd zijn om met de trap te gaan. Alleen zie je niet bij iedereen de handicap. Aan mijn schoenen zie je bijvoorbeeld totaal niet dat er een orthopedische aanpassing op zit. Op vlak terrein heb ik minder last dan op trappen, daarom ben ik blij met roltrappen. Dat mensen daar een waardeoordeel over hebben omdat ik te jong ben of ze me lui vinden zegt meer over die mensen dan over mij denk ik.

Natuurlijk zijn die mensen er ook en jij valt dan gewoon onder de groep 'slecht ter been' ;) Maar geloof me het grootste deel wat op een roltrap staat kan makkelijk een normale trap nemen. Echt niet dat die duizenden mensen allemaal een verborgen handicap hebben. Dat zou statistisch gezien niet kunnen. Daar gaat mijn waardeoordeel over (en het is niet dat ik ze dan ter plekke voor luie donders uitmaak).

En ik ben ook echt wel een uitzondering. Persoonlijk gaat een roltrap mij te langzaam maar ik heb ook een schurfthekel aan mensen die niet rechts kunnen houden op een (rol)trap. Ik speer iedereen voorbij met twee treden te gelijk en als ik dan achter iemand aan moet hobbelen die doet alsof hij mount everest aan beklimmen is dan raak ik lichtelijk gefrustreerd.
Laatst gewijzigd door Methusalah op 25 apr 2022 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik schaam mij nooit kapot als ik vermoedelijk gezonde reizigers zie die staan te wachten (of zelf te dringen) bij de roltrap. Ik prijs mij dan juist gelukkig dat ik sneller de gewone trap kan nemen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar aan de buitenkant van mensen is, gelukkig, niet altijd te zien of zij een of ander probleem hebben. Beetje compassie graag.

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Methusalah schreef:
25 apr 2022 18:41
Lisa29 schreef:
25 apr 2022 18:34
Methusalah schreef:
25 apr 2022 17:55
Voor ouderen en mensen slecht ter been moet er altijd een alternatief zijn voor de trap.

Maar voor ieder ander persoon is het inderdaad een luxe. Als ik af en toe zie hoe lui mensen kunnen zijn schaam ik mij kapot. Ik roltrap echt nooit als er een normale trap is. Veel gezonder en veel sneller. Ook met bagage ren ik nog een trap op. Zat mensen die deze beweging kunnen gebruiken en alles doen om het te vermijden.

Zit hier een waardeoordeel in? Absoluut! :)
Sommigen nemen misschien de roltrap omdat ze te lui/gehaast/ongemotiveerd zijn om met de trap te gaan. Alleen zie je niet bij iedereen de handicap. Aan mijn schoenen zie je bijvoorbeeld totaal niet dat er een orthopedische aanpassing op zit. Op vlak terrein heb ik minder last dan op trappen, daarom ben ik blij met roltrappen. Dat mensen daar een waardeoordeel over hebben omdat ik te jong ben of ze me lui vinden zegt meer over die mensen dan over mij denk ik.

Natuurlijk zijn die mensen er ook en jij valt dan gewoon onder de groep 'slecht ter been' ;) Maar geloof me het grootste deel wat op een roltrap staat kan makkelijk een normale trap nemen. Echt niet dat die duizenden mensen allemaal een verborgen handicap hebben. Dat zou statistisch gezien niet kunnen. Daar gaat mijn waardeoordeel over (en het is niet dat ik ze dan ter plekke voor luie donders uitmaak).

En ben ik ook echt wel een uitzondering. Persoonlijk gaat een roltrap mij te langzaam maar ik heb ook een schurfthekel aan mensen die niet rechts kunnen houden op een (rol)trap. Ik speer iedereen voorbij met twee treden te gelijk en als ik dan achter iemand aan moet hobbelen die doet alsof hij mount everest aan beklimmen is dan raak ik lichtelijk gefrustreerd.
Ik vermoed dat het me daarom ook raakt. Ik hoorde in het verleden ook bij de groep die met 2 treden tegelijk de trap op rende. En dan bovenaan lachen om je kennissen die slomer zijn omdat ze met de roltrap gaan. Dat gaat nu echt niet meer helaas. Dat ik bij de groep hoor die slecht ter been is heb ik nog niet helemaal geaccepteerd merk ik. Dit soort berichten strooit zout in de wonde zeg maar.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lowieze »

“Ik speer iedereen voorbij met twee treden te gelijk en als ik dan achter iemand aan moet hobbelen die doet alsof hij mount everest aan beklimmen is dan raak ik lichtelijk gefrustreerd.”

Aan zulke mensen heb ik dan weer een hekel. Ik heb toch verschillende keren gezien dat mensen die wat langzamer liepen op een gewone trap bijna omver gelopen werden door “opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats.”

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
25 apr 2022 15:55
Maar ik ben blij dat er voor de deur iets met vier draaiende wielen staat, als ik hem start.
Kan ook niet goed zijn als die wielen meteen draaien als je m start ;)

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
25 apr 2022 18:50
Ik schaam mij nooit kapot als ik vermoedelijk gezonde reizigers zie die staan te wachten (of zelf te dringen) bij de roltrap. Ik prijs mij dan juist gelukkig dat ik sneller de gewone trap kan nemen.
Die ene keer dat ik dan de trein pak in het jaar en er zijn roltrappen, dan pak ik ook die roltrappen die ene keer in het jaar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
25 apr 2022 19:00
[...]Ik heb toch verschillende keren gezien dat mensen die wat langzamer liepen op een gewone trap bijna omver gelopen werden door “opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats.”
Voor mij altijd een reden om uiterst rechts te staan of te lopen .
Moet er niet aan denken om omver gelopen te worden. 🥴

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lowieze schreef:
25 apr 2022 19:00
“Ik speer iedereen voorbij met twee treden te gelijk en als ik dan achter iemand aan moet hobbelen die doet alsof hij mount everest aan beklimmen is dan raak ik lichtelijk gefrustreerd.”

Aan zulke mensen heb ik dan weer een hekel. Ik heb toch verschillende keren gezien dat mensen die wat langzamer liepen op een gewone trap bijna omver gelopen werden door “opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats.”

Eensch. Zo ben ik dan weer niet want dat is een andere vorm van hufterigheid waar ik ook niet tegen kan. Maar als 5 bevriende mensen zo nodig in een slakkengang naast elkaar een trap opgaan dan vraag ik wel of ik er even tussendoor kan. Vooral op stations is dat gewoon asociaal. Sommige mensen moeten een snelle overstap maken en dan is enige haast toch wel gewenst. Dat is ook gewoon rekening houden met elkaar.

breien schreef:
25 apr 2022 19:20
Treinreizen mag niet leuk worden.
https://nieuwspaal.nl/prorail-zet-roltr ... wikkelder/

Even voor de zekerheid, je weet dat dat een satire website is?

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Dit moeten ze zeker volhouden. Zullen nog meer mensen de trein mijden en toch kiezen voor de eigen auto.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
25 apr 2022 15:55
Toen ik twee jaar geleden zo in de lappenmand zat, kon ik nog geen 100 meter recht vooruitlopen, laat staan een trap. Maar ik ben blij dat er voor de deur iets met vier draaiende wielen staat, als ik hem start.
*lach* zo herkenbaar.
RTKL schreef:Vooral roltrappen die omhoog gaan verbruiken veel stroom.
Je zou je bijna afvragen uit welk tijdperk het ontwerp stamt.
breien schreef:
25 apr 2022 19:20
Treinreizen mag niet leuk worden.
Een technisch consultant heeft vergelijkbare uitspraken over ProRail:
- de beste wissel is geen wissel
- de beste overweg is geen overweg
- de beste trein is geen trein

Lisa29
Berichten: 559
Lid geworden op: 31 okt 2021 10:43

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Lisa29 »

Jablan schreef:
25 apr 2022 19:58
Lady1234 schreef:
25 apr 2022 15:55
Toen ik twee jaar geleden zo in de lappenmand zat, kon ik nog geen 100 meter recht vooruitlopen, laat staan een trap. Maar ik ben blij dat er voor de deur iets met vier draaiende wielen staat, als ik hem start.
*lach* zo herkenbaar.
RTKL schreef:Vooral roltrappen die omhoog gaan verbruiken veel stroom.
Je zou je bijna afvragen uit welk tijdperk het ontwerp stamt.
breien schreef:
25 apr 2022 19:20
Treinreizen mag niet leuk worden.
Een technisch consultant heeft vergelijkbare uitspraken over ProRail:
- de beste wissel is geen wissel
- de beste overweg is geen overweg
- de beste trein is geen trein
@breien: dank, dat relativeert de boel weer even.

In Duitsland is het nog erger trouwens, zag een filmpje van de ZDF waarin het een beetje wordt uitgelegd. 1 van de oplossingen die ze daar hebben is om conducteurs en machinisten op cursus te sturen. Zodat ze met grapjes kunnen reageren als een treinreiziger boos is vanwege vertraging/uitvallende treinen etc.... Is ook een methode😅

Ik ben zelf helaas echt afhankelijk van fiets en OV omdat ik mijn rijbewijs vanwege ziekte niet mag gebruiken. Als ik het zo schrijf voel ik me een beetje een zeur 🙃🙈 Terwijl ik eigenlijk graag met de trein reis. Het geld dat ik betaal voor reizen is stukken lager dan als ik met de auto zou gaan. En geen gedoe met parkeren 😇

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mijn vrouw had weigerachtige knieën en moest noodgedwongen voorzichtig en langzaam traplopen. Ik liep dan altijd achter haar, om te voorkomen dat ze door overhaaste of onoplettende types ondersteboven werd gelopen. Dat bleek helaas maar al te vaak noodzakelijk.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Ik_weet_niet_alles schreef:
25 apr 2022 19:52
Dit moeten ze zeker volhouden. Zullen nog meer mensen de trein mijden en toch kiezen voor de eigen auto.
Het is veel beter om totaal helemaal niets te doen aan energiebesparing en alles in de wereld om ons heen negeren. Gewoon lekker doorgaan zoals we al decennia doen. Maar dan niet klagen dat alles stervensduur gaat worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: ProRail zet roltrappen vaker stil

Ongelezen bericht door sjohie »

ZeerPrivé schreef:
25 apr 2022 14:03
Echter kan je er donder op zeggen dat cameraploegen gaan posten op een station waar ze dit doen, en de lift kapot is, om er een lekker smeuïg itempje over te kunnen maken.

En terecht, want ze doen het om de haverklap niet. Sta je dan met je kinderwagen, zoek het maar uit met de trappen.
Als ik daar zou staan met een kinderwagen, heb ik thuis veul uit te leggen, want wij hebben geen kinderen. En zoals in het artikel te lezen valt, er zijn liften waar ze van plan zijn om de roltrappen uit te zetten. Er is dus een alternatief voor mensen met grote koffers en kinderwagens etc.

Gesloten