LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stilte coupés in de trein

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door gezondheid »

Wat ik zie gebeuren is dat men met een boze blik probeert te communiceren naar de overlastgever. Luidruchtige bellers bijvoorbeeld. Wel heb ik meegemaakt dat een ander iemand duidelijk probeerde te maken zachter te gaan praten. Maar diegene hoorde de ander niet. Als de treinen overvol zijn probeer ik soms nog een eerste klas kaartje te scoren.

Misschien een idee dat er luid om geroepen wordt in de stiltecoupé dat het een stiltecoupé is. Ook irritant is dat mensen met een MP3-speler niet te benaderen zijn. Ze hebben hun hoofdtelefoon zo luid staan dat je het gesnerp van de muziek hoort. Dan heb ik het echt over zeer harde volume wat niet goed kan zijn voor het gehoor van de luisteraar.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door puma73 »

gezondheid schreef:Wat ik zie gebeuren is dat men met een boze blik probeert te communiceren naar de overlastgever. Luidruchtige bellers bijvoorbeeld. Wel heb ik meegemaakt dat een ander iemand duidelijk probeerde te maken zachter te gaan praten. Maar diegene hoorde de ander niet. Als de treinen overvol zijn probeer ik soms nog een eerste klas kaartje te scoren.

Misschien een idee dat er luid om geroepen wordt in de stiltecoupé dat het een stiltecoupé is. Ook irritant is dat mensen met een MP3-speler niet te benaderen zijn. Ze hebben hun hoofdtelefoon zo luid staan dat je het gesnerp van de muziek hoort. Dan heb ik het echt over zeer harde volume wat niet goed kan zijn voor het gehoor van de luisteraar.
Er is gevraagd naar uw actie om overlast in een stiltecoupé te beëindigen. U komt helaas niet verder dan wat u ziet gebeuren. Zoals gebruikelijk weer een maatschappelijk probleem aankaarten en willen dat de overheid streng ingrijpt i.p.v zelf iets te doen aan het probleem.

Verbieden en ingrijpen door de overheid is uw credo en zelf iets aan de oplossing van het probleem bijdragen is er (zo als altijd) niet bij. Laat een ander maar mijn vuile was maar uit het vuur halen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Moneyman »

gezondheid schreef:Misschien een idee dat er luid om geroepen wordt in de stiltecoupé dat het een stiltecoupé is.
Ja, laten we luid gaan omroepen in stilte-coupés. Dan hebben we zo het volgende topic met een klacht...
gezondheid schreef:Ze hebben hun hoofdtelefoon zo luid staan dat je het gesnerp van de muziek hoort. Dan heb ik het echt over zeer harde volume wat niet goed kan zijn voor het gehoor van de luisteraar.
Dat hoeft helemaal niet. Heel veel (zeker goedkopere) oordopjes en hoofdtelefoons zijn niet goed afgeschermd, waardoor ook op een normaal volume al geluid hoorbaar is voor de mensen om je heen. Niet te snel conclusies trekken...

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door newmikey »

puma73 schreef: Laat een ander maar mijn vuile was maar uit het vuur halen.
Met je hele bericht volledig eens maar dit vond ik er één voor een tegeltje. Wat een prachtige contaminatie!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door puma73 »

newmikey schreef:
puma73 schreef: Laat een ander maar mijn vuile was maar uit het vuur halen.
Met je hele bericht volledig eens maar dit vond ik er één voor een tegeltje. Wat een prachtige contaminatie!
Ach er worden hier zoveel spreekwoorden en gezegden uit hun verband gerukt, ikdacht laat ik het ook een keertje doen. Ik vond hem wel aardig.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik vond hem ook heel mooi... en zo toepasselijk. Vuile was veroorzaakt vast stankoverlast bij het verbranden ;-)

En kan iemand deze meneer met zijn eeuwige stomme onderwerpen ook eens Nederlands leren? Het is 'stiltecoupés".

Ik weet niet wat een 'coupe' te maken heeft met de trein.

gezondheid
Berichten: 1367
Lid geworden op: 03 nov 2011 08:37

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door gezondheid »

Het woord in aangepast Miepje1. Het toestenbord staat meestal op de functie die ik niet wens. En dan komt de ' teken een vakje daarnaast.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Nu nog even de spatie na 'stilte' weghalen en het is goed ;-)
Volgens mij ben je van slag. 'in' 'toestenbord' en 'de 'teken'.
Ik vind jouw topics verschrikkelijk maar meestal schrijf je juist heel netjes, dat moet gezegd worden.

Mucha

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

madfred
Berichten: 332
Lid geworden op: 13 mei 2011 21:48

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door madfred »

Wat wordt er precies bedoeld met een stiltecoupé? Mag je daar niet bellen, of alleen op normaal gespreksniveau? Mag je een normaal gesprek voeren?
Ik ben een keer aangesproken door een zeer geagiteerde dame die het "bijzonder asociaal" vond dat ik (bijna fluisterend) een gesprek van ongeveer 20 seconden voerde met mijn dochter die me zou ophalen en wat verlaat was. De betreffende "dame" zat twee rijen verderop. Tegen de tijd dat ze bij mij was had ik het gesprek allang beëindigd. Toch vond ze het nodig om mij op luide toon erop te wijzen dat dit een stiltecoupé eerste klas was. Ze eiste zelfs mijn kaartje te zien omdat ze niet wilde geloven dat ik eerste klas had betaald. Ik heb gewoon nergens op gereageerd, en na een paar minuten werd een andere reiziger het toch wel een beetje beu. Zij heeft de klagende dame er fijntjes op gewezen dat ze door haar "geklaag" al veel meer overlast had gecreëerd dan welk telefoongesprek dan ook. De conducteur is erbij gekomen en die heeft geluisterd naar de zowel de klaagster, de andere dame en naar mij. Zijn reactie was dat er weliswaar sprake is van een stiltecoupé maar dat betekent niet dat je helemaal geen geluid mag maken. Alleen wordt je geacht rekening te houden met je mede passagiers. En dat deed ik ook door het gesprek kort te houden en op laag volume.
Hiermee wil ik zeggen dat sommige mensen wel heel ver gaan om gelijk te krijgen, zelfs als ze geen gelijk hebben.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb wel eens aan iemand gevraagd, wijzende op de teksten op het raam: welk deel van het woord 'stilte' begrijpt u niet? De boodschap kwam wel over, gelukkig.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Brahms »

madfred schreef:............Wat wordt er precies bedoeld met een stiltecoupé? Mag je daar niet bellen, of alleen op normaal gespreksniveau? Mag je een normaal gesprek voeren?..........
Het woord zegt het toch duidelijk -> STIL

Complete stilte dus, niet bellen, niet praten. Niet hard maar zeker ook niet zacht.

Wat je dus deed, even zachtjes bellen, is dus niet toegestaan ! Dat doe je maar even op een andere plek in de trein.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Quark »

Mag je nog wel hoesten, niezen of ademhalen ? :D Heb vaak in zo'n coupe zitten lezen, maar nog nooit meegemaakt dat het er stil is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door kweenie »

sjohie schreef:Rover gaat, best wel apart, grandioos voorbij aan een van hun eigen stokpaardjes, namelijk het gebrek aan zitplaatsen op sommige trajecten (tijdens sommige tijden), waardoor jan en alleman in zulke coupés gaan zitten.
Dat betekent niet dat je je niets zou hoeven aantrekken van de aard van de coupé. Het is toch ook niet zo dat je vroeger ook maar zo zou mogen roken in een niet-roken coupé als het andere deel vol was?
Aan de andere kant, er wordt ook veel gewerkt onderweg in de trein, iets wat de NS ook niet ontmoedigt, getuige hun stopcontacten voor laptops etc, dus dan kan een klein telefoongesprekje wel eens noodzakelijk zijn.
Als je een telefoongesprek wilt voeren, dan moet je naar een andere coupé of even naar het balkon gaan. Daar is een stiltecoupé namelijk niet voor bedoeld. Er zijn inderdaad veel mensen die rustig willen werken of studeren en voor wie het juist intens storend is als er in de omgeving iemand aan het bellen is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Brahms »

kweenie schreef:.....
Aan de andere kant, er wordt ook veel gewerkt onderweg in de trein, iets wat de NS ook niet ontmoedigt, getuige hun stopcontacten voor laptops etc, dus dan kan een klein telefoongesprekje wel eens noodzakelijk zijn.
Als je een telefoongesprek wilt voeren, dan moet je naar een andere coupé of even naar het balkon gaan. Daar is een stiltecoupé namelijk niet voor bedoeld. Er zijn inderdaad veel mensen die rustig willen werken of studeren en voor wie het juist intens storend is als er in de omgeving iemand aan het bellen is.........
Juist ! "Even" bellen mag gewoon niet. Als iedereen in een stilte coupe "even" gaat bellen is er geen verschil meer me
tussen stilte coupe en rest van de trein.
Hoe moeilijk kan het zijn, in een stiltecoupe is het STIL.

Maar goed Gezondheid, wat was nou je probleem waarom je dit topic bent begonnen.........?
Laatst gewijzigd door Brahms op 30 apr 2016 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door prem »

Ik kom niet zo vaak in een trein maar mag je in zo'n stiltecoupé wel praten, als je met iemand bent? Of is het als in een bibliotheek van vroeger?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door Brahms »

prem schreef:Ik kom niet zo vaak in een trein maar mag je in zo'n stiltecoupé wel praten, als je met iemand bent ?
Zucht, zucht -> even topic doorlezen en je weet het......... :shock:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door kweenie »

Brahms schreef:
prem schreef:Ik kom niet zo vaak in een trein maar mag je in zo'n stiltecoupé wel praten, als je met iemand bent ?
Zucht, zucht -> even topic doorlezen en je weet het......... :shock:
Prem geeft volgens mij juist de kern van het probleem aan. Er is blijkbaar voor veel mensen niet bekend wat de regels zijn van een stiltecoupé. Daardoor krijg je juist de irritaties en ergernissen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door angel1978 »

Waarom zouden de 'regels' bekend moeten zijn bij mensen die zelden of nooit per trein reizen?
Wat is er onduidelijk aan het woord stilte in stiltecoupe?

prem
Berichten: 1986
Lid geworden op: 12 feb 2007 14:49

Re: Stilte coupés in de trein

Ongelezen bericht door prem »

Stilte bestaat in feite niet, dus een paar regels zouden wel welkom zijn. Dat kan toch met een bord op de wand ?
Geen muziek.
Niet bellen.
Alleen fluisteren.
Bijvoorbeeld.

Gesloten