Valys

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
Neehus
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 jul 2022 13:31

Valys

Ongelezen bericht door Neehus »

Graag zou ik jullie ervaringen willen weten, over het reizen met de Valys. Ondanks dat dit een mooie optie is voor ouderen en mensen die slecht ter been zijn is de service niet gericht op deze doelgroep. Mijn ouders zijn aangewezen op de Valies voor uitstapjes of visite naar familie. Het gebeurt regelmatig dat er niet een kwartier van retoren wordt gebeld als ze worden opgehaald. Dat is voor oudere mensen heel vervelend en ze schieten dan ook gelijk in de stress als ze onverwachts voor de deur staan. Ook zijn ze vaak veel te vroeg of te laat. Maar hier is nog overheen te komen. Wat ik erger vindt is dat ze ook vaak heel erg lang onderweg zijn. Zo moesten ze laatst vanaf Vinkeveen eerst naar Den Haag om vervolgens naar Den Helder te gaan. Een rit die 2 uur langer duurde danken normale rit. Volgens contract mag dit allemaal. Maar het ergste vond ik nog dat mijn ouders met 3 personen achterin moesten zitten en de rit 2,5 uur duurde. Wat voor jonge mensen al een opgave is. Als je hierover een klacht indient wordt er alleen gezegd dat dit volgens contract mag. Op de vraag of ze willen dat er ook zo met hun ouders of opa en oma wordt omgegaan, geven ze geen antwoord. Bij een klacht dreigen ze ook dat je geen derden mag inschakelen. Wat is dit voor een machtsmisbruik? Ik hoop dat we ons samen sterker kunnen maken, zodat mensen die dit soort vervoer nodig hebben comfortabel kunnen reizen.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 jul 2022 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: valys ipv valies

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valys

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het moet wel betaalbaar blijven. Nagenoeg elke auto is type goedgekeurd voor 5 personen en hebben ook 5 gordels. Ook zal ongetwijfeld in de voorwaarden staan dat ritjes gecombineerd mogen en kunnen worden. Dat werkt namelijk kosten besparend.
Willen uw ouders sect van a naar b gebracht worden, dan zullen ze op eigen kosten een taxi moeten nemen. Alles heeft immers een prijs.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Dan maar terug naar de goede oude tijd. Toen er geen Valys was en ouderen afhankelijk waren van hun kinderen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Valys

Ongelezen bericht door scontra »

Het is geen privé taxibedrijf waar je op luxe wijze van A naar B wordt gebracht.
Het is een sociaal aanvullende vervoersmogelijkheid, welke best wel comfortabel is, voor mensen met een indicatie.
Ritten worden, waar nodig, gecombineerd zodat het maar zeldzaam voorkomt dat er geen medereizigers zijn en je direct naar de plaats van bestemming wordt gebracht.
Zo is het altijd al geweest en zo zal het ook altijd blijven, aangezien deze vorm van vervoer uit de algemene middelen wordt gefinancierd.
Het is een vorm van vervoer waarbij je enig ongemak zal moeten (kunnen) accepteren. Heeft niets met machtsmisbruik te maken en als u hiertegen actie wil ondernemen, dan kunt u misschien zelf iets op poten zeten middels Facebook.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valys

Ongelezen bericht door moederslink »

Tja , Valys ___ een rit mag maximaal 1.5 x , qua tijd, langer duren dan een rechtstreekse route.
En ja men kan met meerdere reizigers in één auto komen te zitten.
Dat kan heel vervelend en benauwd zitten zijn.
En dat niet iedere chauffeur van te voren opbelt komt ook ( veel) te vaak voor, dan staan ze idd plotseling voor de deur, maar ze wachten wel hoor.
Meestal staan ouderen toch al wel in de startblokken immers?

Vlg mij kun je ook een soort " garantstelling " ad telefoon afspreken dat je uiterlijk zo en zo laat op de plaats van bestemming bent. Bijvoorbeeld bij het bijwonen van een uitvaart of bruiloft .
Verder niet , dat is het dan .
Je instellen op een lange zit, ook soms ongemakkelijk, is dan maar het beste.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door Nijogeth »

breien schreef:
31 jul 2022 19:22
Komt Valys zo maar langs om ouderen op een ritje mee te nemen?
Ja, inderdaad. Je geeft je op voor Valys en op een dag staat er ineens een taxibedrijf voor de deur om je op te halen. Je hebt dan 5 minuten om jezelf in die taxi te hijsen en het is verplicht mee te gaan. Waarheen, dat weet alleen de taxichauffeur. Hoe je terug komt, dat zoek je zelf maar uit.

Het is helaas niet zo dat je in aanmerking moet komen voor Valys, dan zelf een rit heen en terug inplant en het taxibedrijf een schatting geeft hoe laat ze er zijn (bijvoorbeeld een kwartier ervoor of erna). Werkte het maar zo, dat zou het makkelijk maken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Valys

Ongelezen bericht door 16again »

moederslink schreef:
31 jul 2022 19:10
Tja , Valys ___ een rit mag maximaal 1.5 x , qua tijd, langer duren dan een rechtstreekse route.
Dus de klacht over omweg van Vinkeveen via DenHaag naar DenHelder is meer dan terecht.

Dit soort werk wordt publiekelijk aanbesteed. Dat is blijkbaar goedkoper dan een overheid , die het zelf verzorgt.
De "winnaar" van de aanbesteding is steevast het bedrijf met laagste prijs onder de streep. Die pas achteraf eens gaat nadenken hoe eea daadwerkelijk in te vullen is voor dat bedrag.
En de ouderen staan te wachten in de kou....

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dit is beter dan dat iedereen het vertikt een aanbesteding te doen toch? Echt rendabel wordt het pas als er ritten gecombineerd kunnen worden. Helaas is het vaak genoeg helemaal niet mogelijk.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Valys

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
31 jul 2022 20:03
Dit is beter dan dat iedereen het vertikt een aanbesteding te doen toch?
Voor bedragen boven een drempel dienen overheden aan te besteden. Wat niet altijd goed uitpakt:
https://www.ambulanceblog.nl/de-harde-l ... lancezorg/
Aanbesteding winnen, terwijl je in het betreffende land geen chauffeurs noch voertuigen hebt.

De overheid is in ieder geval goedkoop uit....

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Valys

Ongelezen bericht door marnix »

Mijn moeder is er in het verleden maar mee gestopt,
Er gebeurde de raarste dingen, ze werd met een omweg die veel langer duurde dan toegestaan ergens gebracht voor familiebezoek,
toen ze aankwam, stond het "ophalende" busje al te wachten, toen maar niet mee gegaan.
Het leven werd voor haar een stuk rustiger sinds ze geen valys meer gebruikte.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Transvision biedt de mogelijkheid van een terugbelservice. Indien gewenst, verzoekt de Pashouder bij de reservering (per telefoon en per internet) om enkele minuten (ongeveer vijf) voor de komst van de Vervoerder telefonisch op de hoogte gesteld te worden van de komst van de Vervoerder. Het bericht bevat de samenvatting van de Rit (zie vorige paragraaf). In de samenvatting wordt aangegeven of er gebruik wordt gemaakt van deze terugbelservice. De Pashouder geeft bij de reservering het telefoonnummer door, waarop hij bereikbaar is ten behoeve van de terugbelservice. Ook is er een mogelijkheid om deze service via sms te ontvangen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valys

Ongelezen bericht door moederslink »

Dát klopt: het tel nr is dan ook bekend, ware het niet dat zo.n 6-7 vd 10 chauffeurs het vertikken om van tevoren te bellen dat ze er er over zoveel minuten zullen zijn.

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Ik lees nergens dat de chauffeur moet bellen

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Valys

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Dat zou de centrale moeten doen.

marcvhulst
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 aug 2021 01:43

Re: Valys

Ongelezen bericht door marcvhulst »

Wanneer de chauffeur extreem om rijdt dan kun je de klantenservice bellen en vragen om een compensatie want de taxichauffeur moet wel een redelijke route rijden.
Van de reiziger moet wel verwacht worden dat wanneer ze op bezoek gaan de heenreis bij het bezoek op tellen (advies hierbij is dat je in overleg met de boekingscentrale de rit goed moet uitstippelen, zij kunnen dit in hun systeem zien).

De chauffeur hoort je normaal gesproken - wanneer je telefoonnummer bekend is - ruim van te voren te bellen - en zo weet de chauffeur ook waar je precies staat aangezien je niet door het zelfde taxibedrijf wordt opgehaald als dat je bent afgezet.

Wanneer er meerdere personen mee reizen dan zou het normaal gesproken zo zijn dat ze niet zoveel mogelijk personen in een personentaxi te "proppen" maar zetten ze een bus in, zo kunnen reizigers ook een rollator of opvouwbare rolstoel meenemen (wanneer er een elektrische rolstoel of scootmobiel mee gaan dan wordt er minimaal een normale zitplaats opgeofferd wordt)

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Valys

Ongelezen bericht door moederslink »

Nijogeth schreef:
01 aug 2022 12:43
Dat zou de centrale moeten doen.
Mijn ervaring: de centrale belt nooit , zij weten niet exact wie waar rijdt.
Ik krijg bij de boeking altijd te horen dat de chauffeur zal bellen wanneer ik aangeef graag gebeld te willen worden.
Hij ziet nl precies hoe laat ie bij mij kan zijn.

AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: Valys

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

Ik schrik hier een beetje van de reactie's.
Heb een totaal andere ervaring en ben dik tevreden!
In 80% van de gevallen wordt ik gebeld.
Denk ook dat je eigen houding in het geheel belangrijk is.

Groetjes van Appie uit Delft.

beertjebee
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 aug 2022 10:35

Re: Valys

Ongelezen bericht door beertjebee »

Ook ik maak regelmatig gebruik van Valys en ben meestal blij met die vervoersoptie, temeer omdat het ov in deze regio nogal uitgedund is.
Ik word de meeste keren gebeld van tevoren en dat is voor beide partijen het meest praktisch! Ze verschijnen ook meestal binnen de marge van tijd, maar ik heb ook al wel eens 1 1/2 uur en een keer 3 kwartier staan wachten en dat is niet prettig. De chauffeur kan daar niets aan doen, er zijn vaak onverwachte omstandigheden daar de reden van, maar Valys kan dat dan wel de gebruiker even netjes doorgeven, vind ik. Als je dan zelf belt naar Valys kan niemand je te woord staan en krijg je een irritant muziekje te horen en dat is niet correct. De beide keren hadden de chauffeurs Valys gebeld en gevraagd het mij door te geven, maar dat gebeurt dan weer niet!!! Qua communicatie kan er nog heel wat verbeteren bij Valys!!!

Plaats reactie