Geld terug na retourneren,

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
mmoreice
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:51

Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door mmoreice »

Yeah! Er is consumentenrecht -> dus retouren van consumenten moeten gewoon teruggestuurd kunnen worden en terugbetaald worden binnen de daarvoor geldende termijnen.

Okay, als verkoper met een kleine website loop ik nu tegen een interessante uitdaging aan. Ik heb een klant die meerdere bestellingen heeft geplaatst onder een valse naam en met valse adresgegevens en factuurgegevens. Gewoon om mij een beetje te pesten of zo (rancuneuze klanten, grrrr! :( )

de klant heeft betaald (via Ideal) en er zijn bestellingen retour gekomen (niet afleverbaar, en 1 bestelling heeft klant toch in handen gekregen en retour gestuurd met mijn eigen retour-procedure) - maar ik heb de retouren allemaal afgekeurd want de klant is geen natuurlijk persoon, want zijn klantgegevens kloppen niet.

Ben ik wettelijk verplicht de retouren te accepteren?

Wanneer ik blijf weigeren dan zal de klant het wel uit zijn hoofd houden om nog eens een bestelling te doen, het kost hem/haar dan geld. Wanneer ik toegeef dan is dat een uitnodiging om het gratis retourneren nog meer te misbruiken.

Op mails reageert de klant niet - en hij/zij is niet telefonisch te bereiken. Ik ben niet opgelicht, dus aangifte doen lijkt me ook niet aan de orde.

Wanneer ik wettelijk verplicht zou zijn om de retouren aan te nemen - en ik doe het niet, hoe sterk staat de klant dan? Dan zal hij een zaak tegen me moeten beginnen met zijn valse persoonsgegevens, klant kan zich 100% zeker niet identificeren met die gegevens.

Iemand ?

Moneyman
Berichten: 30166
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door Moneyman »

mmoreice schreef:
24 apr 2024 13:15
...maar ik heb de retouren allemaal afgekeurd want de klant is geen natuurlijk persoon, want zijn klantgegevens kloppen niet.
Hier zit de crux. Denk je dat, weet je dat, kun je dat bewijzen? En: niet-kloppende gegevens maken niet dat er geen sprake is van een natuurlijk persoon.

Als klip en klaar is dat het consumentenrecht niet van toepassing is, kan je de retouren gewoon afwijzen. Maar als de koper tóch een consument blijkt te zijn, ga je nat.

mmoreice
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:51

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door mmoreice »

Moneyman schreef:
24 apr 2024 14:42
mmoreice schreef:
24 apr 2024 13:15
...maar ik heb de retouren allemaal afgekeurd want de klant is geen natuurlijk persoon, want zijn klantgegevens kloppen niet.
Hier zit de crux. Denk je dat, weet je dat, kun je dat bewijzen? En: niet-kloppende gegevens maken niet dat er geen sprake is van een natuurlijk persoon.

Als klip en klaar is dat het consumentenrecht niet van toepassing is, kan je de retouren gewoon afwijzen. Maar als de koper tóch een consument blijkt te zijn, ga je nat.
De koper is zeer zeker een consument - maar hij gebruikt factuuradressen van bestaande bedrijven (waar de de naam van de klant niet kennen) en tankstations - en laat bestellingen afleveren ook bij tankstations. Punt is alleen dat deze consument zich als iemand anders voordoet - en daarom mogelijk geen consument is ?

witte angora
Berichten: 30849
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou nou... ook onder een valse naam kan iemand een consument zijn. De natuurlijke persoon verandert namelijk niet, enkel de identiteit is een beetje een dingetje.

Je moet uiteraard wel je administratie kloppend kunnen hebben. Iets aan consument A leveren en vervolgens van consument B terug krijgen is een beetje apart. Ook als consument A dezelfde is als consument B. Je hebt een overeenkomst met consument A, niet met consument B.

Maar dit is een consumentenforum, jouw vraag past toch meer bij een zakelijk forum?

alfatrion
Berichten: 21921
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door alfatrion »

1. Vereist is dat de klant de koop ondubbelzinnig herroept. Het terugsturen van de goederen is hiervoor onvoldoende.
2. Het is mogelijk dat er sprake is van misbruik van recht. Om welke aantallen hebben we het en binnen welke periode?

Moneyman
Berichten: 30166
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door Moneyman »

mmoreice schreef:
24 apr 2024 14:59
Moneyman schreef:
24 apr 2024 14:42
mmoreice schreef:
24 apr 2024 13:15
...maar ik heb de retouren allemaal afgekeurd want de klant is geen natuurlijk persoon, want zijn klantgegevens kloppen niet.
Hier zit de crux. Denk je dat, weet je dat, kun je dat bewijzen? En: niet-kloppende gegevens maken niet dat er geen sprake is van een natuurlijk persoon.

Als klip en klaar is dat het consumentenrecht niet van toepassing is, kan je de retouren gewoon afwijzen. Maar als de koper tóch een consument blijkt te zijn, ga je nat.
De koper is zeer zeker een consument - maar hij gebruikt factuuradressen van bestaande bedrijven (waar de de naam van de klant niet kennen) en tankstations - en laat bestellingen afleveren ook bij tankstations. Punt is alleen dat deze consument zich als iemand anders voordoet - en daarom mogelijk geen consument is ?
Je hebt dus te maken met iemand die een valse identiteit aanneemt. Dat is iets anders dan dat iemand geen consument is. De vraag is natuurlijk: weet je wie dit is? De bestellingen worden immers gewoon betaald, begrijp ik. En is er überhaupt fatsoenlijk herroepen?

Je kunt de retouren weigeren totdat degene die het retourrecht claimt zich fatsoenlijk heeft gelegitimeerd. En dan zou je standpunt kunnen zijn: jij bent niet degene die besteld heeft. Los daarvan zou je, als het dan nog doorgaat, aangifte kunnen doen.

mmoreice
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2006 12:51

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door mmoreice »

Bedankt ik doe prima inzichten op - Het gaat om zes bestellingen nu, die steeds teruggestuurd worden door klant zelf - of doordat ze niet afleverbaar zijn (geweigerd bij ontvanger omdat de geadresseerde onbekend is). Ik ga er niet failliet aan, maar het is vervelend en ik heb voor deze 'trol' wel al 6 X DHL moeten betalen (en 1X nog eens extra voor een retourzending). De waarde van zijn bestellingen is ongeveer het dubbele - met alle werk die ik ervan heb nog steeds niet dekkend in de kosten die ik maak. Ik ga gewoon eens niet terugbetalen en zien of de 'klant'iets terugeist en dan inderdaad vragen zich te identificeren (of een IBAN vragen en 1 cent overmaken, dan weet ik ook wie het is...) - maar vanzelfsprekend is dat dit misbruik is door deze klant.

Moneyman
Berichten: 30166
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar er is toch al betaald? Je hebt dan toch gegevens van degene die je heeft betaald?

Dagkoers
Berichten: 583
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Misschien kan je dit verhaal delen bij de politie.
Je hebt in ieder geval een bestaand rekening nummer.
Misschien de klant opwachten bij de benzinepomp en dan in een goed gesprek gaan?
Ik heb het idee als de klant de boel loopt te beduvelen is dat een strafbaar feit?

Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Geld terug na retourneren,

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om terug te betalen.

Wat u wel kunt doen is om zijn IPadres, rekeningnummer en eventueel adressen te blokkeren bij het verzend programma, zodat deze persoon geen nieuwe bestellingen kan plaatsen.

Plaats reactie