HEM

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
FriendlyGiant
Berichten: 5
Lid geworden op: 12 sep 2015 13:53

HEM

Ongelezen bericht door FriendlyGiant »

Ik ben begin maart gebeld door een Hollandse Energiemaatschappij medewerker. Mij werd verteld dat mijn vorige contract, bij Innova, op fraudulente manier zou zijn gemaakt. Dit zou niet mijn schuld zijn, maar dat van een oneerlijke verkoper van Innova en dat deze verkoper dit bij meerdere mensen zou hebben gedaan. Nu had ik net recent een zeer negatieve ervaring met Innova en ik maakte de fout om de HEM verkoper te geloven.

Ik kon mijn contract bij HEM kostenloos opnieuw activeren en een opzegboete bij Innova zou niet voor mijn rekening zijn. Dit klonk heel mooi, vooral omdat ik toch al hoopte van Innova af te komen. Nu wordt duidelijk dat dit een verkooptaktiek was van HEM, dat er geen intentie is om eventuele boetes te vergoeden. Dus sta ik zometeen voor een boete, puur omdat HEM leugens hanteert om contracten aan te smeren.

Ik probeerde vandaag via de HEM klantenservice opheldering te vragen. Na bijna een kwartier in de wacht te staan, word ik doorverbonden met een medewerker, die nog niet eens klaar is om mij aan te horen. Dus hier moet ik ook nog op wachten. Uiteindelijk word ik te woord gestaan, probeer het verhaal uit te leggen. Zodra duideijk is dat ik probeer opheldering te krijgen over een leugen van een HEM medewerker, wordt de verbinding abrupt verbroken.

Ik heb meerdere medische problemen, waaronder een ernstige slaapstoornis en clusterhoofdpijn. Als gevolg, ben ik niet altijd helder. Ik leef van een WAJONG uitkering (rond bijstandsniveau). Ik heb geen spaarpot om op terug te vallen. Ik heb genoeg inkomen om van te leven, maar niet om te sparen. Dus een dergelijke boete is voor mij extreem problematisch. Na mijn vaste lasten heb ik ongeveer 300 euro per maand om van te leven. Boodschappen worden steeds duurder, dus het is maar de vraag hoe lang dit genoeg blijft om van te eten.

HEM verkopers zijn oplichters. HEM klantenservice helpt totaal niet, laten je wachten en verbreken de verbinding zodra ze het idee krijgen dat er vragen zijn over hun fraudulente werkwijze. Inmiddels sta ik voor een contract wat ik niet wil, voor een boete die ik probeerde te voorkomen, puur omdat energiecontract verkopers kunnen liegen zonder enige gevolgen. Dit is blijkbaar de norm voor deze schurken. Ze weten dat ze hier mee weg kunnen komen. Ik vermoed dat deze werkwijze vanuit HEM wordt aangemoedigd. Voor HEM is elk nieuw contract winst. Wie ze benadelen door dit bedrog is niet HEM's probleem.

Hoe meer ik online zoek, hoe meer duidelijk wordt dat heel veel energiemaatschappijen zo handelen. Maar zonder kan en mag je ook niet. Om eerlijk te zijn ben ik ten einde raad. De hele energiemaatschappij wereld voelt als een doolhof van oplichters waar je niet omheen kan. Hoe waakzaam je ook wordt, er is er altijd een die door middel van leugens en loze beloftes je een diepere financiele hellhole in lokt. Ik had gehoopt dat ik volgende maand van vakantiegeld een nieuwe PC kon kopen, omdat mijn oude van ellende aan mekaar hangt en het elk moment kan begeven. Maar die hoop is inmiddels ook weg. Dat geld gaat naar boetes omdat overal oplichters zijn en je als nobody totaal geen bescherming hebt tegen dat tuig. Integendeel. Ze hebben alle bescherming naar enige consequenties voor hun acties.

NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: HEM

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... bedenktijd.
Zie hier wat tips en hulp van Consuwijzer. Het kan zijn dat u nog in de herroepingstijd zit, maar wellicht is het hoofdstuk “contract vernietigen bij misleiding” ook toepasbaar.

Als tip: maak een notitie van de oude tarieven en de nieuwe tarieven. Mocht het ooit zo ver gaan komen dat het rechtszaak word, dan kunnen de tarieven uw verhaal sterken. Immers, waarom zou je overstappen als je zelf een dure boete zou moeten betalen terwijl er geen tot nauwelijks voordeel uit de tarieven zou blijken.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 943
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: HEM

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

NeoDutchio schreef:
22 apr 2024 14:15
https://www.consuwijzer.nl/vergelijken- ... bedenktijd.
Zie hier wat tips en hulp van Consuwijzer. Het kan zijn dat u nog in de herroepingstijd zit, maar wellicht is het hoofdstuk “contract vernietigen bij misleiding” ook toepasbaar.

Als tip: maak een notitie van de oude tarieven en de nieuwe tarieven. Mocht het ooit zo ver gaan komen dat het rechtszaak word, dan kunnen de tarieven uw verhaal sterken. Immers, waarom zou je overstappen als je zelf een dure boete zou moeten betalen terwijl er geen tot nauwelijks voordeel uit de tarieven zou blijken.
Prima reactie. Ik zou er nog bij willen vermelden dat TS het beste ook de opname van het gesprek opvraagt voordat deze vernietigd mag worden.

GerritaV
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: HEM

Ongelezen bericht door GerritaV »

Allereerst mijn adviezen:

Zorg dat u kunt aantonen op welke dag u als eerste belde omdat u het niet eens was met het contract. Was dat binnen 14 dagen na het (digitaal) tekenen? Dan kunt u er op aan sturen dat u op dat moment het contract had willen ontbinden maar dat u de kans niet kreeg doordat de verbinding verbroken werd. Was het niet binnen die 14 dagen maar wel voor het contract van start ging? De startdatum had uitgesteld kunnen worden om tijd te geven voor onderzoek.

Neem eventueel contact op met uw telefoonmaatschappij of zij het gesprek met de wederverkoper opgeslagen hebben.

Bel nog een paar keer met HEM, neem contact op met hun chat, of vul contactformulieren in. Als er vaak genoeg contact is in een paar weken, wordt het vaak geëscaleerd naar een klachtenafdeling. U kunt daar ook zelf op aandringen, en vaak is er een klachtenformulier dat u in kunt vullen. Een klachtenafdeling zal de beoordeling van het contract serieus oppakken, iets wat de gemiddelde klantenservicemedewerker gewoon niet kan - omdat ze geen toegang hebben tot die delen van de database, niet omdat ze niet vaardig genoeg zijn.

U kunt bij Innova vragen of zij de levering terug kunnen gaan vragen. Leg ook daar uit wat er aan de hand is. Ze kunnen het niet eisen, maar ze kunnen wel bij HEM aandringen op een onderzoek.

Een truc die 'verkeerde' wederverkopers uithalen is dat ze alleen het laatste stuk van het gesprek opnemen waarin u het contract bevestigd. Dit is tegen de regels en zou het contract ongeldig moeten maken. De opname moet, als u daarom vraagt, met u gedeeld worden.




Wat achtergrond info



De verkoper met het verhaal was waarschijnlijk een zogenaamde wederverkoper. Dit zijn veelal freelancers of telefoonkantoren die een hoeveelheid energiecontracten 'inkopen' om deze vervolgens door te verkopen aan u. Vandaar een weder-verkoper.

Deze verkopers krijgen meestal niet per uur betaald, zeker de freelancers niet. Ze hebben geld uitgegeven om de contracten te mogen verkopen, en vaak ook aan een lijst met telefoonnummers die waar dan ook vandaan komt. Als ze geen contracten verkopen, is het puur verlies. Sommigen geven het op en blijven achter met schulden, anderen gaan liegen.

Dit is niet om het te verexcuseren of om sympathie te wekken. Als u weet waarom ze gaan liegen, is het hopelijk makkelijker om kritisch te blijven.

Dit zijn dus geen medewerkers van de HEM zelf, en medewerkers van de HEM kunnen zich zelfs beledigd voelen als u hen over één kam scheert met de wederverkopers.


De meeste medewerkers van een klantenservice willen dit soort zaken niet behandelen. Het kost veel tijd, een andere afdeling moet het oppakken om uit te zoeken, en de persoon die ze spreken is bijna nooit tevreden over de 'oplossing' die ze kunnen bieden. Vanuit hun oogpunt brengt het hun afhandeltijd omhoog, hun klant tevredenheidsscore omlaag, en als ze het te vaak doorzetten gaat de leidinggevende vragen stellen waarom ze werk maken in plaats van afhandelen. Alleen maar nadelen dus.

Wederom, dit is geen excuus, maar hopelijk helpt het om er van de andere kant naar te kijken.

Met in gedachten wat ik eerder zei, ze weten vaak echt wel dat er mensen op die manier voorgelogen worden. Helaas is het voor hun ook moeilijk om dat aan te gaan tonen, en worden ze er op afgerekend als ze te makkelijk om onderzoek vragen. Het beste wat u kunt doen is op hun empathie werken. Als ze voor u aan de slag willen gaan omdat ze met u te doen hebben, krijgt u veel meer gedaan.

Als er in plaats daarvan geschreeuwd wordt en van ze geëist wordt dat ze het direct regelen, wat niet niet binnen hun mogelijkheden ligt, dan hoeft u alleen op weerstand te rekenen. Gaat het gesprek nergens heen, dan hangen ze op. In het beste geval houdt u dit vol en wordt het sneller naar het klachtenteam gezet.

Als er heel bot gezegd wordt dat wat u wilt niet kan, vraag dan wat wél kan.

Over het beoordelen van het contract gaan vaak meerdere weken heen. Het wordt naar de juiste collega doorgezet, die stuurt een verzoek om de opname, moet de opname afluisteren en stuurt de uitslag door. De wederverkopers hebben (geloof ik) drie weken om de opname op te sturen. Doen ze dat niet (zelfs als de verkoop eigenlijk perfect en correct was) dan is het contract automatisch ongeldig.

Zeg in die periode het contract niet op. Stap niet over naar een andere leverancier. Ze kunnen u alleen op de juiste manier terugzetten bij uw vorige leverancier als ze de (onterechte) leverancier nog zijn. Wordt de juiste procedure niet gevolgd, dan gaat Innova er van uit dat de overname terecht was, en krijgt u de boete. Zelfs als u weer terug bij Innova bent.

deKeijzerCor
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2024 23:59

Re: HEM

Ongelezen bericht door deKeijzerCor »

Dreigementen en stalken HEM
De laatste 7 dagen ben ik 3x gebeld door medewerkers van de "debiteurenadministratie" van HEM.
Er zou een factuur openstaan van ruim €6800,= ( bij het derde telefoontje was dat in eens € 7800,=) die ik ogenblikkelijk moest betalen.
Wij zijn in 2023 in de maand augustus ongevraagd klant bij hun geweest, maar na betaling van ons verbruik, overgestapt naar Essent ( deze zou de overstap met HEM regelen )
De medewerkers zijn bijzonder onbeleefd, schreeuwen en dreigen met onmiddellijke inbeslagname.
Op mijn vraag of ze mij konden uitleggen hoe ze aan dat bedrag kwamen en me daar een overzicht van wilden sturen werd gezegd, dat ze daar niet aan begonnen; ze wilden de gegevens wel telefonisch doorgeven, zodat we konden overmaken.
Ik lees erg veel negatieve ervaringen ( ook vergelijkbaar met de onze) en vraag me af met welk recht ze mij mogen lastig vallen, per telefoon en 's avonds rond 20.30.
De agressie, geschreeuw en gedreig ben ik nu echt wel beu.
Laatst gewijzigd door deKeijzerCor op 24 apr 2024 00:20, 1 keer totaal gewijzigd.

deKeijzerCor
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 apr 2024 23:59

Re: HEM

Ongelezen bericht door deKeijzerCor »

deKeijzerCor schreef:
24 apr 2024 00:14
Dreigementen en stalken HEM
De laatste 7 dagen ben ik 3x gebeld door medewerkers van de "debiteurenadministratie" van HEM.
Er zou een factuur openstaan van ruim €6800,= ( bij het derde telefoontje was dat in eens € 7800,=) die ik ogenblikkelijk moest betalen.
Wij zijn in 2023 in de maand augustus ongevraagd klant bij hun geweest, maar na betaling van ons verbruik, overgestapt naar Essent ( deze zou de overstap met HEM regelen )
De medewerkers zijn bijzonder onbeleefd, schreeuwen en dreigen met onmiddellijke inbeslagname.
Op mijn vraag of ze mij konden uitleggen hoe ze aan dat bedrag kwamen en me daar een overzicht van wilden sturen werd gezegd, dat ze daar niet aan begonnen; ze wilden de gegevens wel telefonisch doorgeven, zodat we konden overmaken.
Ik lees erg veel negatieve ervaringen ( ook vergelijkbaar met de onze) en vraag me af met welk recht ze mij mogen lastig vallen, per telefoon en 's avonds rond 20.30.
De agressie, geschreeuw en gedreig ben ik nu echt wel beu.
Vandaag wederom gebeld met dezelfde dreigementen en weigern tot opzenden van bewijsstukken.
Hoe kan ik dit laten stoppen.

Thijs124
Berichten: 729
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: HEM

Ongelezen bericht door Thijs124 »


NeoDutchio
Berichten: 12335
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: HEM

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

deKeijzerCor schreef:
24 apr 2024 00:14
Wij zijn in 2023 in de maand augustus ongevraagd klant bij hun geweest, maar na betaling van ons verbruik, overgestapt naar Essent ( deze zou de overstap met HEM regelen )
De medewerkers zijn bijzonder onbeleefd, schreeuwen en dreigen met onmiddellijke inbeslagname.
Op mijn vraag of ze mij konden uitleggen hoe ze aan dat bedrag kwamen en me daar een overzicht van wilden sturen werd gezegd, dat ze daar niet aan begonnen; ze wilden de gegevens wel telefonisch doorgeven, zodat we konden overmaken.
De overstap regelen is schijnbaar gebeurd, maar dat zegt niets over een mogelijke overstapboete. Zat u nog in de herroepingstijd toen u opgezegd heeft, of hebt u in een lopend contract zelf besloten om over te stappen?
deKeijzerCor schreef:
24 apr 2024 00:14
Ik lees erg veel negatieve ervaringen ( ook vergelijkbaar met de onze) en vraag me af met welk recht ze mij mogen lastig vallen, per telefoon en 's avonds rond 20.30.
De agressie, geschreeuw en gedreig ben ik nu echt wel beu.
Mocht de vordering juist zijn, dan mogen ze u gewoon bellen. Echter zullen ze wel met een onderbouwing moeten komen waar de vordering uit bestaat.
Hebben ze het wel telefonisch aangegeven?

GerritaV
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: HEM

Ongelezen bericht door GerritaV »

deKeijzerCor schreef:
24 apr 2024 00:14
Dreigementen en stalken HEM
De laatste 7 dagen ben ik 3x gebeld door medewerkers van de "debiteurenadministratie" van HEM.
Er zou een factuur openstaan van ruim €6800,= ( bij het derde telefoontje was dat in eens € 7800,=) die ik ogenblikkelijk moest betalen.
Wij zijn in 2023 in de maand augustus ongevraagd klant bij hun geweest, maar na betaling van ons verbruik, overgestapt naar Essent ( deze zou de overstap met HEM regelen )
De medewerkers zijn bijzonder onbeleefd, schreeuwen en dreigen met onmiddellijke inbeslagname.
Op mijn vraag of ze mij konden uitleggen hoe ze aan dat bedrag kwamen en me daar een overzicht van wilden sturen werd gezegd, dat ze daar niet aan begonnen; ze wilden de gegevens wel telefonisch doorgeven, zodat we konden overmaken.
Ik lees erg veel negatieve ervaringen ( ook vergelijkbaar met de onze) en vraag me af met welk recht ze mij mogen lastig vallen, per telefoon en 's avonds rond 20.30.
De agressie, geschreeuw en gedreig ben ik nu echt wel beu.
Ten eerste, heeft u het telefoonnummer waarmee gebeld wordt in een zoekmachine gezocht? Als het niet de HEM is maar echte oplichters, dan zou het bekend kunnen zijn bij de politie.

Neem vooral contact op met de HEM om na te vragen of ze het echt zijn. Het is heel goed mogelijk dat u niet door de HEM gebeld wordt.

Hoe ze aan uw nummer en de kennis zijn gekomen dat u inderdaad bij de HEM was, is een ander verhaal.

Vooral dit:
"Op mijn vraag of ze mij konden uitleggen hoe ze aan dat bedrag kwamen en me daar een overzicht van wilden sturen werd gezegd, dat ze daar niet aan begonnen; ze wilden de gegevens wel telefonisch doorgeven, zodat we konden overmaken."

geeft mij het vermoeden dat het hier ordinaire oplichters betreft, en niet de HEM zelf.

Voor de HEM (als ze enigszins professioneel zijn op de debiteurenadministratie) zou het een paar klikjes in het systeem moeten zijn om de nodige documentatie per mail op te sturen. Uw e-mail hebben ze waarschijnlijk al met uw contract destijds gekregen.

Probeer in te loggen in de online omgeving (als die er is bij de HEM). Bij andere leveranciers weet ik dat daar het open saldo en de facturen nog jaren nadat u overgestapt bent te vinden zijn. Moet van de belastingdienst.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: HEM

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Goed nieuws voor HEM klanten lees ik in de Volkskrant:

https://www.volkskrant.nl/economie/hem- ... ~b88dc0ce/

Moneyman
Berichten: 30164
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: HEM

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nou zeg dat! Denk dat er een complete exodus op gang komt daar...
Zo kan iedereen die vanaf 2023 klant is geworden kosteloos vertrekken.

witte angora
Berichten: 30847
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: HEM

Ongelezen bericht door witte angora »

Heb de link even leesbaar gemaakt: https://archive.is/uiQcM

Plaats reactie