Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
eedeng1
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 13:06

Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door eedeng1 »

Sinds een ruime week wordt mijn vrouw bijna continu telefonisch lastig gevallen door verschillende telefoonnummers, afkomstig uit Amsterdam (020-…). Op een gegeven moment werd zij tijdens het avondeten opnieuw gebeld en toen heb ik het telefoongesprek aangenomen. Vrijwel direct kregen we een man aan de andere kant van de lijn. Deze man deed zich voor als iemand van de HEM (Hollandse Energiemaatschappij). Ik vroeg hem daarop waarom zij in een zo kort tijdsbestek (in nog geen week) bijna 20 keer mijn vrouw aan het bellen zijn en gaf hem vervolgens te kennen dat wij verder geen interesse hebben in een andere energie-aanbieder. Toen kreeg het gesprek plots een andere wending. Meneer werd erg vervelend in zijn taalgebruik en liet mij weten dat als we niet gauw zouden gaan betalen, wij een enorm hoge boete zouden moeten gaan betalen. Huh? Een boete? Waarvoor? Ik kende tot dat moment de hele HEM niet en ik heb net eind vorig jaar bij onze huidige leverancier (al 16 jaar bij Essent) een jaarcontract afgesloten. Ik vond het maar een vreemd verhaal. Meneer had overigens geen boodschap aan het feit dat wij het vele bellen van hun kant als storend ervaren. Daar ging het nu niet om; wij moesten namelijk een contract betalen en anders zouden we wel zien wat er gaat gebeuren. Ik werd daar vervolgens best geïrriteerd over en heb hem te kennen gegeven dat ik niets met hen te maken heb en goed zit bij onze huidige leverancier. En als meneer mij meent zo te moeten behandelen, ik een zeer goede rechtsbijstandverzekering heb en het geheel met vertrouwen tegemoet zou zien. Vervolgens heb ik daarna direct opgehangen. Daarna was het een dag stil. Heerlijk. Tot gisteravond rond 19:00 uur. Mijn vrouw kreeg opeens een SMS van Debtt Incassobureau. Het SMS-je was even kort als veelzeggend; of we een openstaande vordering van de HEM willen betalen en dat kon dan via een zogeheten tinyURL. Eerlijk gezegd begint het ons nu wel te jeuken. Want wat moeten we hiermee? We zijn nog nooit met die gasten in zee geweest en hadden bovendien nog nooit van ze gehoord. Vanuit het niets krijgen we een dreigtelefoontje en vervolgens een SMS (?!) van een voor ons totaal onbekend incassobureau uit Dronten. Gekke is dat dat incassobureau gewoon bestaat en een keurmerk draagt. Hoe kunnen dit soort mensen een bedrijf runnen? Dit is gewoon malafide. Aan de hand van onze bevindingen hebben we ondertussen melding gemaakt bij de ACM en politie (en met beide persoonlijk contact gehad). Door het slechte gevoel wat wij met beide bedrijven hebben, hebben we voor de volledigheid ook melding gemaakt bij de Fraudehelpdesk en nu dus via hier bij TROS Radar. ACM liet me overigens weten dat er een diepgaand onderzoek loopt naar de HEM en hun activiteiten. Ik hoop dat ze met hun kont op de blaren kunnen zitten straks. Net goed. Dus mensen, pas alsjeblieft op met deze organisatie. Voor je het weet zit je middenin de ****, terwijl je eerder nooit iets met ze te maken hebt gehad.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door Jablan »

Waarvan akte. Heb je tussendoor bij Essent gecontroleerd of je nog steeds klant bent?

DeZevendeHenk
Berichten: 793
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Bij ons thuis staat juist Essent te boek als niet vies van smerige truken en dubieuze bureautjes, persoonlijke ervaring maar toch, weet je zeker dat ze je adres niet via Essent hebben?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door witte angora »

Kan het zijn dat je het slachtoffer bent van een derde die zich aan het oriënteren was, en per ongeluk op jouw adres een contract afsloot? Hoewel het dan wel vreemd is dat ze het telefoonnummer van je vrouw hebben.

Anderzijds: kan het zijn dat er misbruik wordt gemaakt van gegevens die ergens uit een datalek zijn gestolen?

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door witte angora »

Net even wat dingen opgezocht, kijk eerst hier maar eens naar:

https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-e ... s%20zetten

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door witte angora »

eedeng1 schreef:
09 mar 2024 13:27
tinyURL.
Geen idee wat een tinyURL is, maar bij Debbt kun je betalen via Ideal. Kijk maar eens in de veel gestelde vragen. Kijk maar uit dat je niet met een crimineel te maken hebt. Ik zou je adviseren om morgen eerst maar eens met Debtt zelf contact op te nemen.

https://debtt.com/incasso-energie/

Naar beneden scrollen, naar Ik wens contact over mijn betalingsachterstand; door daar op te klikken kom je bij de veel gestelde vragen.

NL-Toontje
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 okt 2017 11:30

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door NL-Toontje »

witte angora schreef:
10 mar 2024 20:50
eedeng1 schreef:
09 mar 2024 13:27
tinyURL.
Geen idee wat een tinyURL is, maar bij Debbt kun je betalen via Ideal. Kijk maar eens in de veel gestelde vragen. Kijk maar uit dat je niet met een crimineel te maken hebt. Ik zou je adviseren om morgen eerst maar eens met Debtt zelf contact op te nemen.

https://debtt.com/incasso-energie/

Naar beneden scrollen, naar Ik wens contact over mijn betalingsachterstand; door daar op te klikken kom je bij de veel gestelde vragen.
Contact opnemen met een incassobureau n.a.v. een SMS? Ben je betoeterd?
Ze sturen eerst maar een normale brief (weet je wel, via de ouderwetse post) waarin ze uit kunnen leggen wat het probleem precies is. Daarna zien we wel verder.

Ik zou zo'n SMS direct wissen en het nummer blokkeren.
Laatst gewijzigd door NL-Toontje op 10 mar 2024 21:18, 2 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door witte angora »

Bingo, je hebt inderdaad te maken met criminelen. TinyURL is niets anders dan een verkorting van een domeinnaam.
Controleer of een verkorte link veilig is
Bij een verkorte link kun je niet zien naar welke pagina je wordt doorgestuurd. Je zou terecht kunnen komen op een website met bijvoorbeeld malware. Zorg er dan ook voor dat je zeker weet dat een verkorte link veilig is om op te klikken door het webadres achter een verkorte link van Bitly en TinyURL te controleren.

Bron, plus link om het webadres achter een TinyURL te controleren: https://veiliginternetten.nl/thema/basi ... ks-veilig/

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door witte angora »

NL-Toontje schreef:
10 mar 2024 21:15
Contact opnemen met een incassobureau n.a.v. een SMS? Ben je betoeterd?
Ze sturen eerst maar een normale brief (weet je wel, via de ouderwetse post), waarin ze uit kunnen leggen wat het probleem precies is. Daarna zien we wel verder.
Niet betoeterd, juist niet. Debtt weet namelijk zeer waarschijnlijk ook van niks. Dan ben je er rap achter dat het daadwerkelijk om criminelen gaat. Ik denk, aangezien HEM genoemd is, dat de politie, ACM en alle andere instanties dit toch wel even willen weten. En Debtt zelf ook, aangezien ook zij dan actie kunnen ondernemen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door 16again »

witte angora schreef:
10 mar 2024 21:16
Bingo, je hebt inderdaad te maken met criminelen. TinyURL is niets anders dan een verkorting van een domeinnaam.
verkorting van een domeinnaam + de rest van het URL. Op zich niets mis mee.
Maar welk incassoburo zou dat gebruiken?

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Je kunt het beste eerst terug gaan naar de Basis.

Wie levert je energie op dit moment en de afgelopen perioden?
Afgelopen perioden kun je gewoon downloaden bij je bank. Huidige leverancier kun je navragen bij Essent.

Als blijkt dat je bij Essent zat en zit zou ik dus helemaal niks doen.
Zonde van de energie dan om je met incassobureaus te bemoeien. Ze hebben dan geen poot om op te staan.

Als blijkt dat je toch bij de HEM zat of zit, wordt het een ander verhaal

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Als dat laatste vt is dus een nieuwe energieleverancier met de ACM contact opnemen, zonder je toestemming een energiecontract beeindigen is niet de bedoeling en kan tot veel (financiele)zorgen leiden.
Maar zo te lezen is er een andere partij bezig.
Vooral niet dat incassoburo benaderen en tot slot: Altijd je bank afschriften controleren, dat scheelt een berg werk.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Zoals anderen al melden, dit lijkt geen zuivere koffie te zijn.

Debbt stelt op haar website de handelsnaam Debbt alleen te gebruiken voor bedrijven incasso. Incasso bij particulieren doen ze onder de handelsnaam Collect4U.

eedeng1
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 13:06

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door eedeng1 »

Goedenavond. Zeker. Eigenlijk hebben we dat direct de volgende ochtend gedaan. De dame van Essent heeft het een en ander gecheckt en we hoefden ons nergens druk over te maken, werd ons verteld. Ze liet echter wel weten dat zij dit soort meldingen van hun klanten vaker krijgen. Het schijnt ook bij hen bekend te zijn dat de HEM op een zeer bijzondere wijze mensen op een slinkse en valse wijze erin luist.


Jablan schreef:
10 mar 2024 19:37
Waarvan akte. Heb je tussendoor bij Essent gecontroleerd of je nog steeds klant bent?

eedeng1
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 13:06

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door eedeng1 »

Het gekke is inderdaad dat ze mijn vrouw continu telefonisch lastigvallen. Zover wij weten hebben ze geen idee wie we zijn en waar we wonen, want via mail of ons postadres hebben we tot dusver niets van hen vernomen. Ik denk dus inderdaad dat zij mijn vrouw haar telefoonnummer middels een datalek hebben weten te bemachtigen. Ik zou niet weten hoe anders.. We zijn daar over het algemeen erg voorzichtig mee.
witte angora schreef:
10 mar 2024 20:43
Kan het zijn dat je het slachtoffer bent van een derde die zich aan het oriënteren was, en per ongeluk op jouw adres een contract afsloot? Hoewel het dan wel vreemd is dat ze het telefoonnummer van je vrouw hebben.

Anderzijds: kan het zijn dat er misbruik wordt gemaakt van gegevens die ergens uit een datalek zijn gestolen?

eedeng1
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 13:06

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door eedeng1 »

Dank. Dat is dus exact wat wij ook gedaan hebben. We gaan ze niet wijzer maken dan dat ze zijn. We hebben op aanraden van de politie een printscreen gemaakt van het desbetreffende SMS-je en alle onbeantwoorde telefoongesprekken en vervolgens al die nummers geblokkeerd. Ik heb ook niet op die link in het SMS-je geklikt, want voor hetzelfde geld worden wij naar een een of andere automatische SEPA-machtiging doorverwezen. We hebben niets met hen te maken, en zoals gezegd, ook nog nooit van ze gehoord. Wel blijkt maar weer hoe kwetsbaar we met elkaar zijn, ondanks dat we zo voorzichtig zijn met het op internet gebruiken van onze persoonlijke gegevens..

NL-Toontje schreef:
10 mar 2024 21:15
witte angora schreef:
10 mar 2024 20:50
eedeng1 schreef:
09 mar 2024 13:27
tinyURL.
Geen idee wat een tinyURL is, maar bij Debbt kun je betalen via Ideal. Kijk maar eens in de veel gestelde vragen. Kijk maar uit dat je niet met een crimineel te maken hebt. Ik zou je adviseren om morgen eerst maar eens met Debtt zelf contact op te nemen.

https://debtt.com/incasso-energie/

Naar beneden scrollen, naar Ik wens contact over mijn betalingsachterstand; door daar op te klikken kom je bij de veel gestelde vragen.
Contact opnemen met een incassobureau n.a.v. een SMS? Ben je betoeterd?
Ze sturen eerst maar een normale brief (weet je wel, via de ouderwetse post) waarin ze uit kunnen leggen wat het probleem precies is. Daarna zien we wel verder.

Ik zou zo'n SMS direct wissen en het nummer blokkeren.

eedeng1
Berichten: 5
Lid geworden op: 09 mar 2024 13:06

Re: Hollandse Energiemaatschappij (& Debtt Incassobureau)

Ongelezen bericht door eedeng1 »

Dank voor je meedenken, maar zoals gezegd zitten wij al sinds 2007 onveranderd bij Essent. We hebben ook nooit de behoefte gevoeld om over te stappen naar een ander. We hebben inderdaad de volgende ochtend na het bizarre telefoongesprek met de HEM telefonisch contact gehad met Essent. Gelukkig is er niets aan de hand en zijn we niet door een of andere miraculeuze wijze overgestapt ofzo. Zoals jij al aangaf; wij gaan ons verder niet meer druk maken. We hebben nooit iets met de HEM of Debtt van doen gehad, en al helemaal niet met een incassobureau in de breedste zin des woords. Het is gewoon heel vaag en we worden er onrustig van. Maar we hebben ondertussen de juiste lijntjes uitgezet en hopen dat dit hele gedoe vanzelf ophoudt.
Een Wiskunde Student schreef:
11 mar 2024 08:37
Je kunt het beste eerst terug gaan naar de Basis.

Wie levert je energie op dit moment en de afgelopen perioden?
Afgelopen perioden kun je gewoon downloaden bij je bank. Huidige leverancier kun je navragen bij Essent.

Als blijkt dat je bij Essent zat en zit zou ik dus helemaal niks doen.
Zonde van de energie dan om je met incassobureaus te bemoeien. Ze hebben dan geen poot om op te staan.

Als blijkt dat je toch bij de HEM zat of zit, wordt het een ander verhaal

Plaats reactie