Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
FrikFlinterman
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 okt 2023 14:28

Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door FrikFlinterman »

Nadat ik betaald had voor een online cursus (regie) kreeg ik het lespakket thuisgestuurd. Bij het openen zag ik een karig gevulde multomap met dunne zwartwit kopietjes van een amateuracteur die zelf iets geschreven had. Ik ben zelf hogeropgeleid en kan dus goed inschatten wat ik voor me had. Ik heb gebruik gemaakt van mijn herroepingsrecht als consument, binnen 14 dagen annuleren en terugsturen, wat ik gedaan heb. In hun voorwaarden staat dat er niet geannuleerd kan worden als je eenmaal ingelogd bent. Dat heb ik niet gedaan, wel is gelijk na inschrijving (betaling) mij een inlogcode toegestuurd. Zij stellen nu dat dat gelijk staat aan inloggen. Hoe dan ook, ik sta in mijn recht als consument, maar ik ga het niet krijgen..hun websites, Linkedin-profielen, reviews zijn allemaal fantastisch. Na een emailwisseling hebben ze besloten niet meer te antwoorden.
Bij verder spitten op internet tref je meer slachtoffers zoals ik.
Ik voel me verplicht andere mensen te waarschuwen.
Ook ben ik benieuwd wat ik nog kan doen om mijn geld (300 euro) terug te krijgen.
Het gaat dus om NHOC, de Ondernemersschool ofwel Thuiscursus.nl


Dagkoers
Berichten: 580
Lid geworden op: 07 mei 2023 21:12

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Dagkoers »

Heeft u een klacht ingediend?
Ga anders naar het JL!

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door BL2 »

FrikFlinterman schreef:
20 okt 2023 14:51
Bij verder spitten op internet tref je meer slachtoffers zoals ik.
Ik voel me verplicht andere mensen te waarschuwen.
Hoger opgeleid of niet, je eerst even inlezen als je iets duurs besteld kan nooit kwaad.
Maar toch bedankt voor de waarschuwing, hopen dat andere mensen wel even verder kijken alvorens te bestellen.....

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Seinhuis »

FrikFlinterman schreef:
20 okt 2023 14:51
Ook ben ik benieuwd wat ik nog kan doen om mijn geld (300 euro) terug te krijgen.
Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Ook kunt u contact opnemen met een advocaat of een deurwaarder.

Ook ik denk dat u recht hebt op 14 dagen bedenktijd. Alle regels hierover (inclusief uitzonderingen) staat op www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overee ... bedenktijd

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Als ik het goed lees lokken ze het inloggen uit, door meteen een inlogcode te sturen (i.p.v. dit in de documenten te zetten die bij het toegestuurde pakket horen).
Dan sturen ze een standaard-antwoord als mensen gebruik maken van het herroepingsrecht. Het is als eerste de vraag of deze voorwaarde toegestaan ?
Maar u schrijft dat u helemaal niet ingelogd heeft, ook niet toen u die inlogcode ontving. Dan moeten ze bewijs kunnen leveren dat er vanaf uw IP-adres in ingelogd en u kunt mailen dat u als ze niet reageren na 14 dagen een incassotraject gaat starten. En dat dan ook doen.
Gelikte websites, geen begeleiding etc., het doet me denken aan NCOI die door de onderwijsinspectie op de vingers zijn getikt als ik het me goed herinner.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
23 okt 2023 14:02
Als ik het goed lees lokken ze het inloggen uit, door meteen een inlogcode te sturen (i.p.v. dit in de documenten te zetten die bij het toegestuurde pakket horen).
Dan sturen ze een standaard-antwoord als mensen gebruik maken van het herroepingsrecht. Het is als eerste de vraag of deze voorwaarde toegestaan ?
Maar u schrijft dat u helemaal niet ingelogd heeft, ook niet toen u die inlogcode ontving. Dan moeten ze bewijs kunnen leveren dat er vanaf uw IP-adres in ingelogd en u kunt mailen dat u als ze niet reageren na 14 dagen een incassotraject gaat starten. En dat dan ook doen.
Gelikte websites, geen begeleiding etc., het doet me denken aan NCOI die door de onderwijsinspectie op de vingers zijn getikt als ik het me goed herinner.
Bewijs leveren dat iemand ingelogd is kan niemand. Een logfile is niet gewaarmerkt, iedereen kan er eentje aanmaken danwel wijzigen met een simpele editor als Notepad. Datum/tijd van een bestand kan je ook heel eenvoudig aanpassen.

Het gaat hier dan ook niet om bewijs voering, de leverancier is van mening dat er geen sprake is van herroepens recht.
Al onze cursussen zijn professionele opleidingen. Daarom is voor deze thuisopleidingen wettelijk geen herroepingsrecht verplicht. Lees onze algemene voorwaarden voor meer informatie, of neem contact op met onze opleidingsadviseurs.
In hun algemene voorwaarden staat:
ARTIKEL 9: ANNULERING EN WIJZIGING OPLEIDING
9.1.Bij afstandsonderwijs is, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, en voor de consument na afloop van de bedenktijd van 14 dagen waarbinnen kosteloos kan worden geannuleerd, geen annulering meer mogelijk. De bedenktijd vervalt indien het eerste leermoment heeft plaatsgevonden en de cursist heeft ingelogd in de digitale leeromgeving waar de didactische materialen kunnen worden geraadpleegd en gedownload. Dit geldt ook als de inloggegevens voor e-learning zijn verstrekt. Het eerste leermoment gaat ook in als de cursist de betreffende 'voorbereidingsinformatie' en het leesmateriaal via e-mail heeft ontvangen.
ARTIKEL 10: BEEINDIGING EN WIJZIGING OPLEIDING
10.1. Indien het een hobbycursus betreft, heeft de consument gedurende 14 kalenderdagen na het sluiten van een Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
Ze maken dus onderscheid tussen een hobby cursus en een professionele curus in hun algemene voorwaarden maar stellen ook op hun website dat al hun cursussen professioneel van aard zijn en dat er daarom hun inziens geen sprake is van 14 dagen herroepingsrecht..

Ik ben bang dat je in dit geval je rechtsbijstand verzekering nodig hebt want ik geloof nooit dat je er met deze organisatie uit gaat komen gezien hun uitlatingen op hun website en in hun algemene voorwaarden.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dit kun je prima zonder rechtsbijstandverzekering voorleggen aan de rechter. De zaak is helemaal niet ingewikkeld. Het herroepingsrecht is onafhankelijk van het soort cursus of opleiding en afhankelijk van de vraag of de koper een consument is of niet. Daarnaast betreft het een overeenkomst van opdracht en die kun je altijd tussentijds opzeggen als consument.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Speedy123 »

alfatrion schreef:
23 okt 2023 14:46
Dit kun je prima zonder rechtsbijstandverzekering voorleggen aan de rechter. De zaak is helemaal niet ingewikkeld. Het herroepingsrecht is onafhankelijk van het soort cursus of opleiding en afhankelijk van de vraag of de koper een consument is of niet. Daarnaast betreft het een overeenkomst van opdracht en die kun je altijd tussentijds opzeggen als consument.
Denk je echt dat gewone mensen in staat zijn zelf een zaak voor de rechter te brengen zonder hulp van hun rechtsbijstand, juridisch loket of een advocaat?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja. Je kan gewoon een brief schrijven ala de rijdende rechter. De deurwaarder kan je helpen met formaliteiten.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door kuklos »

Een deurwaarder is dus ook gewoon professionele hulp, alleen niet als specifieke categorie genoemd door Speedy123.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Moneyman »

kuklos schreef:
23 okt 2023 17:29
Een deurwaarder is dus ook gewoon professionele hulp, alleen niet als specifieke categorie genoemd door Speedy123.
Het verschil is alleen dat je bij de wél genoemde categorieën meestal extra kosten hebt, die je niet hebt als je direct naar de deurwaarder gaat.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Petra1987 »

Wat let je om contact te zoeken met bijvoorbeeld het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO), waarin je aangeeft dat de opleiding van thuiscursus.nl niet voldoet aan de eisen.

https://www.thuiscursus.nl/erkenningen- ... gistraties

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Methusalah »

Speedy123 schreef:
23 okt 2023 14:36

Bewijs leveren dat iemand ingelogd is kan niemand. Een logfile is niet gewaarmerkt, iedereen kan er eentje aanmaken danwel wijzigen met een simpele editor als Notepad. Datum/tijd van een bestand kan je ook heel eenvoudig aanpassen.
Dat is niet helemaal waar, dat is geheel afhankelijk van de methode die gebruikt wordt (digid authenticatie bijvoorbeeld). Onwaarschijnlijk dat zij dat ook doen maar dat betekent niet dat het onmogelijk is.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

.[/quote]

In hun algemene voorwaarden staat:
ARTIKEL 9: ANNULERING EN WIJZIGING OPLEIDING
9.1.Bij afstandsonderwijs is, nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, en voor de consument na afloop van de bedenktijd van 14 dagen waarbinnen kosteloos kan worden geannuleerd, geen annulering meer mogelijk. De bedenktijd vervalt indien het eerste leermoment heeft plaatsgevonden en de cursist heeft ingelogd in de digitale leeromgeving waar de didactische materialen kunnen worden geraadpleegd en gedownload. Dit geldt ook als de inloggegevens voor e-learning zijn verstrekt. Het eerste leermoment gaat ook in als de cursist de betreffende 'voorbereidingsinformatie' en het leesmateriaal via e-mail heeft ontvangen.
ARTIKEL 10: BEEINDIGING EN WIJZIGING OPLEIDING
10.1. Indien het een hobbycursus betreft, heeft de consument gedurende 14 kalenderdagen na het sluiten van een Overeenkomst op Afstand het recht de Overeenkomst op Afstand zonder opgave van redenen te ontbinden.
Ze maken dus onderscheid tussen een hobby cursus en een professionele curus in hun algemene voorwaarden maar stellen ook op hun website dat al hun cursussen professioneel van aard zijn en dat er daarom hun inziens geen sprake is van 14 dagen herroepingsrecht..

Ik ben bang dat je in dit geval je rechtsbijstand verzekering nodig hebt want ik geloof nooit dat je er met deze organisatie uit gaat komen gezien hun uitlatingen op hun website en in hun algemene voorwaarden.
[/quote]

Een krom verhaal, je hebt wel 14 dagen herroepingsrecht, behalve als je ingelogd hebt (dat moeten zij dan maar aantonen, het is hun voorwaarde) of bij een e-learning-cursus een inlogcode toegestuurd hebt gekregen ........
Verder vraag ik mij af of die zwart-wit kopietjes zijn toegestuurd NA die 14 dagen ? Dan was de bedenktijd al om ?
De bedenktijd gaat wsl niet pas in na ontvangst van de multomap van een paar euro, met die kopietjes ?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Speedy123 »

HandigeHarrie schreef:
25 okt 2023 11:11

Een krom verhaal, je hebt wel 14 dagen herroepingsrecht, behalve als je ingelogd hebt (dat moeten zij dan maar aantonen, het is hun voorwaarde) of bij een e-learning-cursus een inlogcode toegestuurd hebt gekregen ........
Verder vraag ik mij af of die zwart-wit kopietjes zijn toegestuurd NA die 14 dagen ? Dan was de bedenktijd al om ?
De bedenktijd gaat wsl niet pas in na ontvangst van de multomap van een paar euro, met die kopietjes ?
Laat ik het dan heel duidelijk stellen, partijen die willens en wetens dit soort zaken op deze manier in hun voorwaarden opnemen, doen dat met een reden. Op mij komt het over dat ze liever geen geld terug willen betalen bij annulering. TS zegt problemen te ervaren om zijn geld terug te krijgen, dat sterk mij in mijn vermoeden.

Het gaat er voor TS om om gelijk te krijgen, om zijn geld terug te ontvangen. En het lijkt er dus op dat TS daarvoor naar de rechter zal moeten stappen.

Je mag het krom vinden maar zo lijken de zaken er toch echt voor te staan.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Speedy123 schreef:
25 okt 2023 11:36
HandigeHarrie schreef:
25 okt 2023 11:11

Een krom verhaal, je hebt wel 14 dagen herroepingsrecht, behalve als je ingelogd hebt (dat moeten zij dan maar aantonen, het is hun voorwaarde) of bij een e-learning-cursus een inlogcode toegestuurd hebt gekregen ........
Verder vraag ik mij af of die zwart-wit kopietjes zijn toegestuurd NA die 14 dagen ? Dan was de bedenktijd al om ?
De bedenktijd gaat wsl niet pas in na ontvangst van de multomap van een paar euro, met die kopietjes ?
Laat ik het dan heel duidelijk stellen, partijen die willens en wetens dit soort zaken op deze manier in hun voorwaarden opnemen, doen dat met een reden. Op mij komt het over dat ze liever geen geld terug willen betalen bij annulering. TS zegt problemen te ervaren om zijn geld terug te krijgen, dat sterk mij in mijn vermoeden.

Het gaat er voor TS om om gelijk te krijgen, om zijn geld terug te ontvangen. En het lijkt er dus op dat TS daarvoor naar de rechter zal moeten stappen.

Je mag het krom vinden maar zo lijken de zaken er toch echt voor te staan.
Ik bedoelde dat die voorwaarden krom zijn, niet dat jij een krom betoog zou hebben gepost.
Ik denk dan ook dat een rechter daar doorheen prikt, behalve als die prachtige multomap pas in de brievenbus viel nadat de 14 dagen bedenktijd voorbij waren, dan wordt het lastiger vrees ik.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan cursus van NHOC (Thuiscursus.nl, Ondernemersschool) niet annuleren

Ongelezen bericht door Moneyman »

HandigeHarrie schreef:
25 okt 2023 13:21
Ik denk dan ook dat een rechter daar doorheen prikt, behalve als die prachtige multomap pas in de brievenbus viel nadat de 14 dagen bedenktijd voorbij waren, dan wordt het lastiger vrees ik.
Dit soort voorwaarden is absoluut onredelijk bezwarend. Daar gaat de rechter (zeker tegenwoordig!) echt niet in mee.

Plaats reactie