Misleiding door malafide advertentiebureau

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
FUB
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2023 11:53

Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door FUB »

Leuk! Een advertentie in een lokale uitgave van Bouwen en Wonen in de Regio door Caja Media uit Tolbert. Deze editie verschijnt zowel in het voorjaar als in het najaar en afgesproken om in beide edities te adverteren.

In de zomervakantie ontvingen wij de proef voor de tweede editie. Een blanco mail met alleen de drukproef en exact dezelfde opmaak als de vorige keer, dus akkoord. Een dag later opnieuw een mail; “mijn collega is ziek en gezien de druk graag nogmaals een akkoord op de drukproef”. Echter, nu stonden er ineens kosten vermeld onderaan de mail. Er ging al een alarmbel af. Akkoord op de drukproef met de mededeling dat het alleen om de drukproef gaat en dat de genoemde kosten niet voor onze rekening zijn. In het kostenoverzicht stond bovendien een verkeerde naam. Direct reactie en nee hoor, “U ontvangt eenmalig een factuur zoals afgesproken”.

Helaas en uiteraard hebben wij wel een factuur ontvangen. Deze vorm van oplichting / fraude onder de noemer malafide advertentiebureaus was ons niet bekend. Het bedrijf heet Brand Periodieken en Online Media B.V. gevestigd in een pand dat te huur staat in Almere. Voor iets waar wij nooit akkoord op hebben gegeven en waarvan nooit een plaatsing heeft plaatsgevonden kregen wij een factuur van ruim boven de 1000 euro.

Brand Periodieken heeft een incassobureau ingeschakeld. Dit bedrijf genaamd Safe Collect B.V. uit Emmen (met een virtueel kantoor aan de Herengracht in Amsterdam) wast zijn handen in onschuld en heeft geen idee waar wij het over hebben. De samenwerking en de stempel malafide incassobureau laten wij in het midden.

Dat dit soort bedrijven bestaan in Nederland en hiermee wegkomen is ongekend. Voor ons was dit de eerste maar ook de laatste keer dat wij zakendoen met Caja Media of een andere dergelijke partij. Caja reageert snel en geeft aan van dit bedrijf bij verschillende instanties melding te hebben gedaan alleen ze kunnen niks voor ons betekenen. Wij vinden dat Caja op zijn minst in de communicatie duidelijk mag maken dat deze manier van oplichting plaatsvindt om bedrijven scherp te houden en een rechtszaak tegen deze oplichters is tevens een optie.

Wij kenden deze vorm van oplichting nog niet en hoe voorzichtig wij ook waren in alles wat op papier staat, er komt een hoop gezeur en frustratie achter weg. Wij doen ons verhaal om dit soort praktijken onder de aandacht te blijven brengen. Wat wij hebben gedaan:
- Melding bij de ABN Amro (hier bankiert Brand Periodieken en het rekeningnummer kunnen wij desgevraagd geven) met het vermoeden van fraude en een verzoek tot onderzoek, met als doel om de rekening te blokkeren;
- Melding op deze en andere sites;
- Aangifte bij de politie.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

FUB schreef:
19 dec 2023 16:19
Wij kenden deze vorm van oplichting nog niet en hoe voorzichtig wij ook waren in alles wat op papier staat, er komt een hoop gezeur en frustratie achter weg. Wij doen ons verhaal om dit soort praktijken onder de aandacht te blijven brengen. Wat wij hebben gedaan:
- Melding bij de ABN Amro (hier bankiert Brand Periodieken en het rekeningnummer kunnen wij desgevraagd geven) met het vermoeden van fraude en een verzoek tot onderzoek, met als doel om de rekening te blokkeren;
- Melding op deze en andere sites;
- Aangifte bij de politie.
Deze vorm van oplichting is al jaren aan de gang. Het is al zo vaak onder de aandacht gebracht zonder dat het u bereikt heeft. Uw waarschuwing kan dus ook op de grote stapel. Zo lang mensen ingaan op ongevraagde verkopers zal dit probleem blijven bestaan.

Aygulf
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 aug 2018 16:39

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Aygulf »

"Een dag later opnieuw een mail; “mijn collega is ziek en gezien de druk graag nogmaals een akkoord op de drukproef”. Echter, nu stonden er ineens kosten vermeld onderaan de mail. Er ging al een alarmbel af. Akkoord op de drukproef met de mededeling dat het alleen om de drukproef gaat en dat de genoemde kosten niet voor onze rekening zijn. In het kostenoverzicht stond bovendien een verkeerde naam."

Er staan nu ineens kosten op en een verkeerde naam! Toch geeft u akkoord.....

KRET
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 jan 2024 14:06

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door KRET »

Wij zijn onlangs ook helaas slachtoffer geworden van zulk gelijke praktijken van Brand Periodieken & Media. Ook bij ons was een advertentie die we in een regionaal blad hebben laten plaatsen de "binnenkomer".
We moesten snel akkoord geven op de "drukproef" zodat deze advertentie nog meekon in de volgende druk.
Lang verhaal kort.. We kregen een paar maanden later een factuur van ook ruim boven de € 1000,- en later werd contact gezocht door ook Safe Collect Incasso.
Alles lijkt erop dat deze partijen veel ervaring hebben met deze schimmige praktijken en dat de processen en de timing van de berichtgeving precies op elkaar afgestemd zijn.

Uiteindelijk en levert alleen maar negatieve energie en kosten op.
We komen ook graag in contact met andere slachtoffers om de ervaringen te delen

rvg222
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2024 18:43

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door rvg222 »

Ook wij zijn opgelicht door Brand Periodieken en Online Media B.V.
Ruim 1500 euro voor een advertentie die nergens te vinden is.

Beeblebrox
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 feb 2024 17:02

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Beeblebrox »

Ik heb een soortgelijk verhaal, alleen bij een andere groep handelsnamen (van een en dezelfde persoon). In mijn geval MMS (zgn in Paterswolde), Med Pers (zgn in Rotterdam) en Emdé Adviezen in Groningen. Ik zie dat deze parasiet er al járen mee bezig is en al tientallen zo niet honderden mensen heeft gedupeerd.

Teu01
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2024 10:35

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Teu01 »

Ook hier op het moment bezig met deze oplichters. Misschien een idee om de zaken te bundelen en samen dit te lijf te gaan? Want betalen dat kunnen ze vergeten. Betaal liever het geld aan een advocaat dan aan oplichters. Hoe is de stand van zaken bij jullie op het moment?

flip025
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2024 21:58

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door flip025 »

Ik heb de zaak verloren en moet nu in plaats van 600 euro ruim 1500 euro betalen en de kosten van de advocaat. De rechter vond dat het duidelijk was waarmee ik akkoord ging. Als ik dat van te voren had geweten dan had ik gewoon betaald.

FUB
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2023 11:53

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door FUB »

Als Radar / Avrotros een beetje eigenwaarde heeft dan gaat het de gangen van Flip025 na. De reactie van deze persoon / oplichter gelooft toch niemand.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Thijs124 »

De gangen van flip025 nagaan?
Met prive detective?
En waarom is hij een oplichter?
Als je iemand beschuldigd van oplichting, zeg dan op zijn minst waarom.
Is hij zelf misschien dat malafide advertentiebureau?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... ik lees bedragen van 1000 euro voor een zakelijke advertentie. Geen idee hoe groot die advertentie is, en geen idee wat gangbare prijzen zijn. Maar zo heel erg uit de bocht zal dat toch niet vliegen? Je hebt toch wel een aardig bereik moet ik zeggen.

Het verhaal van de OP snap ik niet helemaal. Iemand kan inderdaad ziek zijn, en er kan inderdaad op stel en sprong van alles geregeld moeten worden waardoor er een tweede akkoord moet komen, met inderdaad een tweede naam. Wat is daar mis mee? En wat was de precieze afspraak? Eerste advertentie gratis, tweede betalen of zoiets?

Ik vind de geboden informatie eigenlijk wel erg summier om er wat over te kunnen zeggen. Het woord 'oplichting' zou ik op dit moment nog niet willen bezigen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door witte angora »

FUB schreef:
23 feb 2024 20:53
Als Radar / Avrotros een beetje eigenwaarde heeft dan gaat het de gangen van Flip025 na. De reactie van deze persoon / oplichter gelooft toch niemand.
Ik zit er nog even naar te kijken, maar jij bent dus dezelfde als de TS. Waarom zou ik het bericht van Flip025 niet geloven? En hoezo eigenwaarde van Avrotros? Avrotros is geen belanghebbende in deze zaak, is niet benadeeld, is niet jouw tegenpartij.

Ik krijg het gevoel dat het besef is doorgedrongen dat je geen poot hebt om op te staan, en dat je nu vooral bezig bent 'schuldigen' te zoeken.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het is mogelijk dat een bedrijf onder een anoniem profiel probeert om anderen ervan te weerhouden een zeer kansrijke rechtszaak te starten. Het kan.

Er zijn echter ook bedrijven die heel bewust en zeer nauwkeurig precies langs de randen van de wet opereren en zo onnozele slachtoffers geld uit de zak kloppen, zonder dat er wettelijk iets aan te doen is. Ga je dan procederen, dan ga je dus de boot in. Dat kan ook heel goed.

Ik zie geen reden om het verhaal van flip025 in twijfel te trekken. Ik zie het als een waarschuwing aan de lezer: Denk na ongelukkige, voor u iets tekent!

FUB
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2023 11:53

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door FUB »

Een laatste bericht vanaf onze kant voor iedereen die het wil lezen (en stuur anders gerust een privébericht, wij bellen gegarandeerd). Wij hebben ons verhaal gedaan en nu het meer en meer aandacht krijgt zien wij opeens opmerkelijke en snelle reacties voorbij komen. Trek jullie eigen conclusies mensen wat betreft bovenstaande. Fijn weekend.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door witte angora »

FUB schreef:
24 feb 2024 11:04
Een laatste bericht vanaf onze kant voor iedereen die het wil lezen (en stuur anders gerust een privébericht, wij bellen gegarandeerd). Wij hebben ons verhaal gedaan en nu het meer en meer aandacht krijgt zien wij opeens opmerkelijke en snelle reacties voorbij komen. Trek jullie eigen conclusies mensen wat betreft bovenstaande. Fijn weekend.
Geen idee welke conclusies jij trekt aan de hand van de reacties hier. Dit is gewoon een openbaar forum waar heel Nederland mag reageren. Hier komen nu eenmaal een aantal mensen die dagelijks, en anders wekelijks, wel ergens op reageren. En een binding met dat bedrijf hebben we zeker niet. Het enige wat we doen is kritische vragen stellen. En daar wordt dus weer geen antwoord op gegeven.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Petra1987 »

flip025 schreef:
22 feb 2024 22:06
Ik heb de zaak verloren en moet nu in plaats van 600 euro ruim 1500 euro betalen en de kosten van de advocaat. De rechter vond dat het duidelijk was waarmee ik akkoord ging. Als ik dat van te voren had geweten dan had ik gewoon betaald.
Flip heeft maar 1 reactie en bedrijven lezen mee. Flip, kun je de zaaknr geven, dan kunnen wij meelezen.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Petra1987 schreef:
25 feb 2024 14:41
flip025 schreef:
22 feb 2024 22:06
Ik heb de zaak verloren en moet nu in plaats van 600 euro ruim 1500 euro betalen en de kosten van de advocaat. De rechter vond dat het duidelijk was waarmee ik akkoord ging. Als ik dat van te voren had geweten dan had ik gewoon betaald.
Flip heeft maar 1 reactie en bedrijven lezen mee. Flip, kun je de zaaknr geven, dan kunnen wij meelezen.
Die Flip lijkt me zo nep als maar wat, puur gericht om anderen bang te maken.

Petra1987
Berichten: 524
Lid geworden op: 28 aug 2018 21:17

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Petra1987 »

J. Deltoer schreef:
25 feb 2024 15:28
Petra1987 schreef:
25 feb 2024 14:41
flip025 schreef:
22 feb 2024 22:06

Die Flip lijkt me zo nep als maar wat, puur gericht om anderen bang te maken.
Het is pure bangmakerij, want als mensen niet betalen, dan wordt het een flop voor flip. En er is wel jurisprudentie, dat de rechter bedrijven veroordeeld. Maar van Flip is er niets......

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Flip (Caja?) Heeft misschien wel een intieme band met Caja media.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Misleiding door malafide advertentiebureau

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Alsof de uitkomst van een rechtszaak bij voorbaat vaststaat.

Plaats reactie