Onterechte reservering op creditcard?

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Loesoeinthesky
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2022 21:22

Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Loesoeinthesky »

Wij hebben via Europcar een auto gehuurd op vakantie. Hiervoor hebben wij een bedrag betaald + 100 euro borg en zouden we all risk verzekerd zijn.
Op de laatste dag hebben we onze auto geparkeerd in een parkeergarage en deze zou volgens Google 24/7 open zijn. We stonden er om 22.05 en toen was ie al dicht en zou pas de volgende ochtend open gaan. Onze vlucht ging echter die nacht dus konden de auto niet op tijd retourneren.
We hebben alles geprobeerd wat we konden om de eigenaar te bereiken, maar dit lukte niet. We hebben toen het noodnummer van Europcar gebeld en zij gaven aan dat we dan de sleutel+parkeerkaartje en adres moesten doen in de brievenbus, maar benoemde niks over kosten. Dit hebben we gedaan en nu zie ik net dat zij (bovenop het al betaalde bedrag+100 euro borg) nog een extra reservering van bijna 500 euro hebben gedaan. Mag dat überhaupt zomaar juridisch gezien?? En maken we nog een kans om dit terug te draaien bij de bank?
Ik heb Europcar al een mail gestuurd over de situatie en de vraag gesteld om de reservering terug te trekken. (Nog geen reactie)

Seinhuis
Berichten: 2386
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Neem contact op met je creditcard maatschappij indien je een betaling betwist.

Toen ik een auto ging huren werd een hogere bedrag gereserveerd maar het juiste bedrag afgeschreven. Echter niet elk bedrijf werkt even netjes.

Mocht je daarna problemen houden neem dan contact op met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

De achterliggende gedachte snap ik. Het is hoogstens niet netjes dat ze het niet duidelijk gezegd hebben.

Justmeagain
Berichten: 546
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Dus u vertrouwd klakkeloos op google info en loopt daardoor bijna uw vlucht mis. De verhuurder moet deze auto ophalen en waarschijnlijk ook de garage nog aftikken. Allemaal onnodig als u bij de garage even had gekeken naar de tijden.
..
590 is wellicht wat ruim genomen maar 300 euro zie ik wel als reële kosten.

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door k2p »

Volgens mij is die 500 euro de normale gang van zaken.
Waarschijnlijk was dit ook gebeurd als je de auto normaal had ingeleverd.
Het is waarschijnlijk een garantstelling voor eventuele schade.

NeoDutchio
Berichten: 12384
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Is die reservering gedaan nadat u had aangegeven dat de auto in de garage stond, of stond die reservering er al in bij het aangaan van de huur? Voor zover ik weet word er altijd een reservering gedaan ter hoogte van het eigen risico. Dit zodat de verhuurder zekerheid heeft dat dat ook geïncasseerd kan worden mocht het nodig zijn.

Loesoeinthesky
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2022 21:22

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Loesoeinthesky »

Het eerste bedrag wat was ingehouden als reservering was het huurbedrag en borg. Dit heb ik daar ter plekke met mijn credit card betaald. Het tweede bedrag (500 euro) is ingehouden na de huurperperiode.
Eigen risico hadden we niet.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zo geheel onterecht is die extra reservering in mijn ogen niet.

De all-risk verzekering is er voor schade aan het voertuig. Niet om de extra kosten te dekken voor een voertuig wat niet optijd en niet op de juiste plaats wordt ingeleverd.

De autoverhuurder heeft er niets mee te maken dat u door een foutieve weergave van openingstijden van de parkeergarage niet optijd de auto heeft teruggebracht. U heeft een overeenkomst met de verhuurder en de parkeergarage staat daar simpelweg buiten.

Doordat u de huurovereenkomst niet volledig bent nagekomen, heeft de verhuurder extra kosten moeten maken.
- Iemand van het personeel is tijd kwijt aan het halen van uw auto. 2 uurlonen is snel meer dan €100
- Dat personeelslid moet naar de parkeergarage toe reizen. Het is niet onredelijk om hiervoor de kosten van een taxi-rit te rekenen. Afhankelijk van de afstand kost dat enkele tientjes tot veel meer dan 100 euro.
- Waarschijnlijk moest de parkeergarage ook nog betaald worden. Als u de uitrijkaart van de parkeergarage niet samen met de sleutel heeft ingeleverd, rekenen parkeergarages snel €50.
- U moet een dag extra huur betalen. Want het ophalen van de auto is niet direct mogelijk maar pas op de volgende dag.
- U moet ook nog betalen voor de kosten van het aftanken van de auto. Kan ook weer oplopen tot (meer dan) 100 euro bij de huidige brandstofprijzen wanneer de tank bijna leeg was na aankomst bij het Europcar depot.

Kortom 300 euro kosten zit je zo aan. En als de parkeergarage zich niet in dezelfde plaats bevond als het vliegveld waar je de auto moest inleveren en de tank ook nog eens bijna leeg was, dan is 500+ euro aan werkelijke kosten niet ondenkbaar. En ja, al die kosten die hierboven genoemd zijn, mag de verhuurder volledig aan u doorberekenen. Met ook nog eens een toeslag voor extra administratiekosten. U bent immers verwijtbaar geweest ten opzichte van de verhuurder.

En nee, u kunt deze kosten waarschijnlijk nergens verhalen. De op Google genoemde openingstijden kunt u geen rechten aan ontlenen. De informatie wordt namelijk niet beheerd door de eigenaar van de parkeergarage.

Loesoeinthesky
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2022 21:22

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Loesoeinthesky »

Het gaat er meer over de manier waarop. Ze houden dat zomaar in van mijn credit card zonder hierover te informeren of wat dan ook. Ik vraag me af of dit zomaar mag, even los ervan of het het logisch is dat ik een rekening krijg.

Ivo.w
Berichten: 1769
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Loesoeinthesky schreef:
04 jun 2022 11:59
Het gaat er meer over de manier waarop. Ze houden dat zomaar in van mijn credit card zonder hierover te informeren of wat dan ook. Ik vraag me af of dit zomaar mag, even los ervan of het het logisch is dat ik een rekening krijg.
Nee, dat doen ze dus niet "zomaar".
Dat doen ze met gegronde en zeer verklaarbare redenen. En waarschijnlijk staat er ook het nodige in de algemene voorwaarden van uw huurovereenkomst hierover vastgelegd.

ateurlings
Berichten: 80
Lid geworden op: 24 nov 2010 17:14

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door ateurlings »

Maar een Reservering is toch geen betaling. Ik heb regelmatig honderden euro's aan reserveringen voor hotels, uit eten, autohuur, maar controleer pas de definitieve betalingen.
Daarnaast kan Google info inderdaad niet kloppen en kun je de autoverhuurder niet kwalijk nemen dat de extra kosten van ophalen en huurverlenging doorbelast worden.
En wat had u gedaan als het door de telefoon verteld was?

Moneyman
Berichten: 30318
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Loesoeinthesky schreef:
04 jun 2022 08:19
Het eerste bedrag wat was ingehouden als reservering was het huurbedrag en borg. Dit heb ik daar ter plekke met mijn credit card betaald. Het tweede bedrag (500 euro) is ingehouden na de huurperperiode.
Eigen risico hadden we niet.
Wees eens duidelijk: gaat het om een reservering (zoals je eerst schreef) of over een inhouding (zoals je nu schrijft)? Dat maakt nogal een verschil.

En heb je hen inmiddels al eens gebeld om een toelichting te vragen?

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Onterechte reservering op creditcard?

Ongelezen bericht door arvandongen »

In de reserveringsvoorwaarden staat beschreven wat Europcar nog mag inhouden ná de huurperiode en van de creditcard. Dit mag tot een paar weken na de huurperiode meen ik. Ook om eventuele verkeersboetes of niet-betaalde tolgelden tijdens de huurperiode te kunnen verrekenen. Het inhouden gebeurt niet 'zomaar', maar zal onderbouwd worden.

Het kan zijn dat je het niet eens bent met de naheffing. Misschien terecht. Misschien niet. Daarvoor kan je contact opnemen. Lees wel eerst even de huurvoorwaarden, zodat je weet wat er afgesproken is.

Plaats reactie