Energie omzetting met contract overname

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
MKlopping
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2023 07:21

Energie omzetting met contract overname

Ongelezen bericht door MKlopping »

In augustus ben ik gebeld door een bedrijf waarvan zij zich voordeden alsof zij mij ondergebracht hadden bij mijn energie leverancier en aangegeven dat mijn huidige energie (of nu eigenlijk toenmalige energie) maatschappij de prijzen gingen verhogen. Zij hadden een energie maatschappij die het contract over konden nemen en nog wel tegen de huidige tarieven kon leveren. In de offerte waar ik akkoord op gegeven heb stonden hogere tarieven, maar ik ging er vanuit dat dat de tarieven zouden zijn van nadat mijn huidige contract afgelopen zou zijn en ik dus het teveel betaalde voorschot wel terug zou krijgen. Iemand wees mij erop dat ik niets op papier had staan van deze mondelinge overeenkomst en derhalve heb ik contact opgenomen met mijn oude leverancier. Zij konden niets doen, alleen de nieuwe maatschappij kon de omzetting nog ongedaan maken. De nieuwe maatschappij heb ik uiteindelijk gesproken (na een hele lange wachttijd aan de telefoon) maar wisten niets van deze mondelinge toezegging en ik moest een bezwaarschrift indienen.
Uiteindelijk heb ik van de nieuwe maatschappij te horen gekregen dat ik terug mag naar mijn oude leverancier, maar helaas kan dat niet meer omdat zij aangeven dat dit te laat is en zij het contract al opgeheven hebben. Ik heb contact gezocht met een advocaat en die gaf aan dat hij eerst diverse dingen moest bekijken om een beoordeling te maken van mijn rechtspositie. Alleen dit zou mij al veel geld gaan kosten en dan was de vraag of het mij wat op zou leveren. Ook het feit dat ik op internet vele meldingen kon vinden met hetzelfde verhaal wilden niet zeggen dat ik mijn gelijk zou krijgen en
mijn vraag is dan ook wat nu. Het lijkt er op dat ik nu vastzit aan mijn nieuwe energie maatschappij aan een veel hoger contract.
Ik sta op het punt om mijn verliezen maar voor lief te nemen en maar een overstap te maken naar een nieuwe maatschappij, tenzij iemand een betere oplossing heeft omdat ik nu dus in ieder geval mijn oude goedkope contract kwijt ben.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Energie omzetting met contract overname

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Aangezien u bij een advocaat in contact bent denk ik dat diegene u beter kan helpen dan wij.

Ook in dit geval geldt de regel; een ongevraagd aanbod is (meestal) een slecht aanbod.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Energie omzetting met contract overname

Ongelezen bericht door witte angora »

Je zou een nieuw contract kunnen sluiten bij je oude leverancier. Dan ben je er toch ook?

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Energie omzetting met contract overname

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U bent telefonisch benaderd door een overtuigende energie verkoper die maar één doel heeft namelijk u een energiecontract aan te smeren die u helemaal niet wenst.
Telefonisch akkoord gaan is geen optie meer maar het energiecontract naar uw ontfrutselde E-mail adres sturen mag dan weer wel en als u een akkoord geeft wordt de overstap in gang gezet en wordt het contract van uw oude leverancier naar de nieuwe leverancier overgezet.
Het is echter wel zo dat uw van uw vorige energie leverancier een bericht ontvangt dat u het energiecontract op heeft gezegd en er eindafrekening op gemaakt gaat worden waarbij de betaalde voorschotten met uw verbruik verrekend worden en als u teveel heeft betaald aan u uitgekeerd worden minus een eventuele opzeg boete als u voortijdig een een langlopend vast energie contract heeft afgesloten.
Ik vrees dat de ingeschakelde advocaat vrijwel niets voor u kan doen want zo te lezen is het nieuwe contract al ingegaan en wordt u door de nieuwe leverancier van energie voorzien.
Zoveel waarschuwingen op social media en in consumenten programma's die waarschuwen om niet op telefonische aanbiedingen in te gaan trappen niet alleen u maar ook anderen nog steeds in de verkoopverhalen die zoals ook nu weer blijkt te mooi zijn om waar te zijn.

GerritaV
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 feb 2024 17:57

Re: Energie omzetting met contract overname

Ongelezen bericht door GerritaV »

MKlopping schreef:
29 okt 2023 08:03
Uiteindelijk heb ik van de nieuwe maatschappij te horen gekregen dat ik terug mag naar mijn oude leverancier, maar helaas kan dat niet meer omdat zij aangeven dat dit te laat is en zij het contract al opgeheven hebben.

.....

Ik sta op het punt om mijn verliezen maar voor lief te nemen en maar een overstap te maken naar een nieuwe maatschappij, tenzij iemand een betere oplossing heeft omdat ik nu dus in ieder geval mijn oude goedkope contract kwijt ben.
Ik weet dat het erg laat is om nog te reageren, maar:


De nieuwe leverancier heeft aangegeven dat zij beoordelen dat het contract onterecht is en melden dit bij de oude leverancier. Ze zeggen zo ongeveer letterlijk 'dit contract is onterecht, we mogen niet leveren, het is niet legaal, neem de levering terug'.

Dit is, technisch gezien, een verzoek, maar wettelijk gezien een verplichting. De enige die hier een stokje voor kan steken dat bent u zelf, als u zou zeggen tegen de oude leverancier 'nee, ik wil toch niet terug'.

De levering is niet volgens de wetten en regels overgenomen en moet door de oude leverancier hersteld worden, omdat daar wel een geldig contract is.

De enige reden voor uw oude leverancier om daar niet aan mee te werken is omdat ze of incompetent zijn, of u niet terug willen en doen alsof ze incompetent zijn.

Plaats reactie