Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Kan Odido niet achterhalen op welk IP adres deze mobiel met abonnement is besteld? Of is ervoor dit soort intern onderzoek ook toestemming nodig?

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door alfatrion »

sasa1980 schreef:
22 dec 2023 12:53
Ik moet €896 aan Odido betalen voor de iphone en het afkopen van het abonnement.
Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
Moneyman schreef:
22 dec 2023 16:02
Ja, dat kan wel degelijk als TS niet als "goed huisvader" voor de telefoon heeft gezorgd en zo onnodige extra schade heeft veroorzaakt. Het is dan geen wanprestatie (daarvoor moeten ze inderdaad bij de contractant zijn), maar een onrechtmatige daad.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door rwolters »

alfatrion schreef:
23 dec 2023 01:21
sasa1980 schreef:
22 dec 2023 12:53
Ik moet €896 aan Odido betalen voor de iphone en het afkopen van het abonnement.
Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
Moneyman schreef:
22 dec 2023 16:02
Ja, dat kan wel degelijk als TS niet als "goed huisvader" voor de telefoon heeft gezorgd en zo onnodige extra schade heeft veroorzaakt. Het is dan geen wanprestatie (daarvoor moeten ze inderdaad bij de contractant zijn), maar een onrechtmatige daad.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.
Hoe ga je bewijzen dat er geen overeenkomst is als de bestelling is gedaan met de gegevens van TS?

Een Wiskunde Student
Berichten: 217
Lid geworden op: 25 nov 2023 10:56

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door Een Wiskunde Student »

Erg geslepen en listig gedaan door deze fraudeurs, petje af . Is vast niet de 1e keer dat ze met dit bijltje gehakt hebben.

Je hebt de Iphone met DHL teruggestuurd naar de zogenaamde nieuwe "werkgever"? Dan heb je toch een adres waar dit bezorgd is? Ik zou daar eens gaan kijken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door BL2 »

sasa1980 schreef:
22 dec 2023 12:53
Ik ben dus slachtoffer
Echte slachtoffers kijken wat voor reacties er komen en geeft uit eigenbelang direct antwoord op gestelde vragen.....

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De telefoon kan toch op afstand geblokkeerd worden?

150747
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 jan 2020 10:10

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door 150747 »

Ik denk dat dit probleem snel op te lossen is.
Het Imeinummer is bekend en simpel te herleiden.
Dit kan Odido zelf doen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door Cro »

rwolters schreef:
23 dec 2023 08:32
alfatrion schreef:
23 dec 2023 01:21
sasa1980 schreef:
22 dec 2023 12:53
Ik moet €896 aan Odido betalen voor de iphone en het afkopen van het abonnement.
Dat abonnement hoef je niet te kopen. Of je de schade van het verlies van de telefoon moet vergoeden hangt af van de omstandigheden.
Moneyman schreef:
22 dec 2023 16:02
Ja, dat kan wel degelijk als TS niet als "goed huisvader" voor de telefoon heeft gezorgd en zo onnodige extra schade heeft veroorzaakt. Het is dan geen wanprestatie (daarvoor moeten ze inderdaad bij de contractant zijn), maar een onrechtmatige daad.
De onrechtmatige daad voelt wat onnatuurlijk aan. Als Odido een telefoon aan TS heeft geleverd op grond van een niet betaande overeenkomst met TS, dan zou ik zeggen dat er onverschuldigd betaald is. Ik heb niet wat de gevolgen zijn voor het niet kunnen voldoen daarvan.
Hoe ga je bewijzen dat er geen overeenkomst is als de bestelling is gedaan met de gegevens van TS?
Ik vermoed dat die bewijslast bij Odido ligt wanneer TS het bestaan van de overeenkomt betwist.

sasa1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2023 12:38

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door sasa1980 »

Ik zal het proberen te verduidelijken:

Ik heb telefonisch contact gehad waarbij mij dus mondeling is toegezegd dat ik was aangenomen. Ik heb via de email een contract toegestuurd gekregen, dus tot zover niets geks. Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen. Ik moest via mijn mobiel bankieren app wat qr codes scannen ivm bevestiging identiteit enz.
Ik zou een laptop en telefoon van de zaak krijgen, aangezien het een volledige thuiswerkfunctie betrof, echter was het voor mij niet bekend wanneer mijn werktelefoon bezorgd zou worden. Na het bericht dat de software ontbrak heb ik de telefoon naar een DHL punt gebracht en de code gescand die mij is toegezonden door de "werkgever".

Odido is mijn huidige provider, ik heb eerder dit jaar al een abonnement met telefoon daar afgesloten, dus het feit dat Odido niet heeft opgemerkt dat er met een ander mailadres en telefoonnummer binnen 6 mnd een nieuw abonnement met telefoon is afgesloten uit mijn naam, zou op zijn minst moeten opvallen, maar dat is mijn redenatie.
Ik heb Belsimpel en Ritel uiteraard gebeld zodra ik wist dat ik was opgelicht om te controleren of er met mijn gegevens wat was gedaan.

Hoop dat dit de boel enigszins verhelderd? Ja achteraf zie je alle tekenen luid en duidelijk, ik voel me ook enorm dom dat ik hierin ben getrapt, maar ja het is nu niet meer terug te draaien.... Ik verwacht opgelicht te worden met online aankopen of anderszins online zaken, maar via Indeed? Nee, dat had ik niet kunnen bedenken.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door alfatrion »

Cro schreef:
23 dec 2023 13:56
rwolters schreef:
23 dec 2023 08:32
(...)

Hoe ga je bewijzen dat er geen overeenkomst is als de bestelling is gedaan met de gegevens van TS?
Ik vermoed dat die bewijslast bij Odido ligt wanneer TS het bestaan van de overeenkomt betwist.
De bewijslast ligt uiteraard bij Odido.

sasa1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2023 12:38

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door sasa1980 »

BL2 schreef:
23 dec 2023 10:11
sasa1980 schreef:
22 dec 2023 12:53
Ik ben dus slachtoffer
Echte slachtoffers kijken wat voor reacties er komen en geeft uit eigenbelang direct antwoord op gestelde vragen.....
Wat is dit nu voor een reactie? Ik zit niet de hele dag achter de pc. Daarnaast dacht ik een melding te krijgen zodra er een reactie op mijn topic zou komen.... blijkbaar niet dus!

Ik heb inmiddels een reactie toegevoegd, hoop dat dit u kan bekoren?

sasa1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2023 12:38

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door sasa1980 »

Een Wiskunde Student schreef:
23 dec 2023 09:54
Erg geslepen en listig gedaan door deze fraudeurs, petje af . Is vast niet de 1e keer dat ze met dit bijltje gehakt hebben.

Je hebt de Iphone met DHL teruggestuurd naar de zogenaamde nieuwe "werkgever"? Dan heb je toch een adres waar dit bezorgd is? Ik zou daar eens gaan kijken.
Het is, zo bleek achteraf, naar een servicepunt gestuurd.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door kuklos »

@sasa1980, om wat voor soort functie ging het waarvoor je was aangenomen? En welk bedrijf staat er op het contract? Heb je dit geverifieerd (plaats etcetera)?

De vraag is eigenlijk of men je had kunnen verwijten dat je erin bent gestonken.

sasa1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2023 12:38

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door sasa1980 »

kuklos schreef:
23 dec 2023 15:47
@sasa1980, om wat voor soort functie ging het waarvoor je was aangenomen? En welk bedrijf staat er op het contract? Heb je dit geverifieerd (plaats etcetera)?

De vraag is eigenlijk of men je had kunnen verwijten dat je erin bent gestonken.
Klantenservice functie, het is een legitiem bedrijf, ik heb dit inderdaad nagekeken. Dit bedrijf baalt ook enorm dat hun naam hierin is misbruikt.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door kuklos »

Heb je nog nagekeken vanuit welke emailadres de mail gestuurd is?


Of je een sterke zaak hebt en Odido nat gaat durf ik helaas niet te zeggen; wel is de oplichting goed in elkaar opgezet. Helaas.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door jochemd »

sasa1980 schreef:
23 dec 2023 14:28
Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen.
Heb je daarvoor de "KopieID" app van de overheid gebruikt en een watermerk toegevoegd? Anders dan kunnen ze die kopie eindeloos blijven hergebruiken.

Ik neem aan dat je nog email hebt met de link waar je het hele spul hebt moeten uploaden. Als dat een derde partij is zou ik contact met hun opnemen en met een beroep op de AVG vragen om:
  • - inzage in alle gegevens van je die ze hebben;
    - de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke;
    - beperking van de verwerking van je persoonsgegevens zodat die niet meer door derden (de oplichters) te downloaden zijn, maar ook niet verwijderd worden (omdat dan vaak logfiles ook verwijderd worden)
sasa1980 schreef:
23 dec 2023 14:28
Ik moest via mijn mobiel bankieren app wat qr codes scannen ivm bevestiging identiteit enz.
Ik denk dat het nogal belangrijk is wat je hier precies hebt gedaan. Bedoel je dat de oplichters gebruik maakten van IDIN om jouw gegevens te controleren? Als dat zo is is er een traceerbaar contract want IDIN gebruik je niet zomaar. Of heb jij via IDIN o.i.d. je identiteit bevestigd bij mobiel.nl en op die manier akkoord gegeven op contract en bestelling? Of heb jij codes gescand en vervolgens bevestigingscodes doorgeveven aan de oplichters die ze ergens hebben ingevoerd?

Als je het niet meer weet zou ik zeker je bank inschakelen en bij hun vragen om de loggegevens van alle gebruik dat er is gemaakt van je mobiel bankieen app en controleren of er niet nog meer apparaten plotseling geregistreerd zijn bij je bank. En als je bij de foto van de bankpas die je hebt opgestuurd naar de oplichters niet je pasnummer etc. hebt afgeschermd zou ik ook maar meteen vragen of je je pas moet laten blokkeren. En daar zou ik niet mee wachten tot na Kerst.

sasa1980
Berichten: 7
Lid geworden op: 22 dec 2023 12:38

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door sasa1980 »

jochemd schreef:
23 dec 2023 16:43
sasa1980 schreef:
23 dec 2023 14:28
Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen.
Heb je daarvoor de "KopieID" app van de overheid gebruikt en een watermerk toegevoegd? Anders dan kunnen ze die kopie eindeloos blijven hergebruiken.

Ik neem aan dat je nog email hebt met de link waar je het hele spul hebt moeten uploaden. Als dat een derde partij is zou ik contact met hun opnemen en met een beroep op de AVG vragen om:
  • - inzage in alle gegevens van je die ze hebben;
    - de identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke;
    - beperking van de verwerking van je persoonsgegevens zodat die niet meer door derden (de oplichters) te downloaden zijn, maar ook niet verwijderd worden (omdat dan vaak logfiles ook verwijderd worden)
sasa1980 schreef:
23 dec 2023 14:28
Ik moest via mijn mobiel bankieren app wat qr codes scannen ivm bevestiging identiteit enz.
Ik denk dat het nogal belangrijk is wat je hier precies hebt gedaan. Bedoel je dat de oplichters gebruik maakten van IDIN om jouw gegevens te controleren? Als dat zo is is er een traceerbaar contract want IDIN gebruik je niet zomaar. Of heb jij via IDIN o.i.d. je identiteit bevestigd bij mobiel.nl en op die manier akkoord gegeven op contract en bestelling? Of heb jij codes gescand en vervolgens bevestigingscodes doorgeveven aan de oplichters die ze ergens hebben ingevoerd?

Als je het niet meer weet zou ik zeker je bank inschakelen en bij hun vragen om de loggegevens van alle gebruik dat er is gemaakt van je mobiel bankieen app en controleren of er niet nog meer apparaten plotseling geregistreerd zijn bij je bank. En als je bij de foto van de bankpas die je hebt opgestuurd naar de oplichters niet je pasnummer etc. hebt afgeschermd zou ik ook maar meteen vragen of je je pas moet laten blokkeren. En daar zou ik niet mee wachten tot na Kerst.
Ik wist niet van het bestaan van kopieId af, dus nee die heb ik niet gebruikt. Uiteraard heb ik direct mijn idkaart als gestolen gemeld bij de gemeente en een nieuwe aangevraagd. Ook mijn bankpas is reeds vervangen. Ik heb contact met de bank gehad en die ziet niet direct een probleem. Ik denk dat ik, zonder te weten, bij mobiel.nl mijn identiteit heb bevestigd. Ik heb geen codes of inloggegevens gedeeld.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar kreeg u dan berichten van Belsimpel en Ritel?

Uw ID kaart is toch niet gestolen?

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door kuklos »

jochemd schreef:
23 dec 2023 16:43
sasa1980 schreef:
23 dec 2023 14:28
Ik heb een foto van mijn bankpas en id kaart ge-upload in het "personeelsdossier", dus ja ze hadden al mijn gegevens voor handen.
Heb je daarvoor de "KopieID" app van de overheid gebruikt en een watermerk toegevoegd? Anders dan kunnen ze die kopie eindeloos blijven hergebruiken.
Dit is een goede tip, die ik ook nog niet kende. Dank je.

Moneyman
Berichten: 30117
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Vast aan abonnement met dure telefoon door vacaturefraude

Ongelezen bericht door Moneyman »

't Is een behoorlijk goed opgezette scam, zo te zien. Erg zuur. Hoe het afloopt als Odido je zou dagvaarden, durf ik echt niet te voorspellen.

Plaats reactie