Wettelijke garantie 2 hands auto

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

Bij wie moet ik aankloppen als ik problemen heb met mijn auto binnen de wettelijke garantie en de verkoper wil niet betalen of repareren. Arag rechtsbijstand helpt niet want die dekken alleen Bovag garantie bedrijven en Merk Dealers (belachelijk eigenlijk) Waar moet ik aan kloppen?

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05
Beste antwoord
Gekozen door ihalfweeg

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

door alfatrion » 10 nov 2022 19:06

ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
Bij wie moet ik aankloppen als ik problemen heb met mijn auto binnen de wettelijke garantie en de verkoper wil niet betalen of repareren.
Je moet bij de verkoper zijn en als die niet wil dan kun je dagvaarden.

Voor de goede orde:
- Een zakelijke verkoper draagt een (tot op zekere hoogte) omgekeerde bewijslast gedurende 6 of 12 maanden na aflevering.
- Dat een auto binnen die periode een defect heeft betekent niet persé dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoord.
- Bij tweedehandse auto telt mee in de beoordeling hoeveel kilometers u nog met de auto heeft kunnen rijden.
- Binnen die eerste 6 a 12 maanden kunnen er defecten optreden die de auto niet non-conform maken en waardoor je er toch niet mee kan rijden. Als dat zelfde gebrek optreed na één dag dan is dar een ander verhaal.
Seinhuis
Berichten: 2378
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Indien u lid bent dan kunt u bij www.anwb.nl/juridisch-advies om advies vragen.

Omdat de handelaar u niet wilt helpen zal u naar een advocaat moeten gaan.

DeZevendeHenk
Berichten: 800
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Ik zou aankloppen bij de partij die duidelijk gefaald heeft bij het uitvoeren van de aankoopkeuring.

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
Bij wie moet ik aankloppen als ik problemen heb met mijn auto binnen de wettelijke garantie en de verkoper wil niet betalen of repareren.
Dan blijft de rechter over.

Nijogeth
Berichten: 10044
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik mis een uitleg van TS over wat het probleem is. Een lekke band kan ook een probleem zijn, namelijk.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 15:27
Ik mis een uitleg van TS over wat het probleem is. Een lekke band kan ook een probleem zijn, namelijk.
Het is niet relevant wat het probleem is, is mijn vraag ook niet. Ik vraag alleen waar ik moet aankloppen?

Moneyman
Berichten: 30204
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Moneyman »

ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 15:45
Het is niet relevant wat het probleem is, is mijn vraag ook niet. Ik vraag alleen waar ik moet aankloppen?
Natuurlijk is dat wél relevant. Zonder te weten wat er speelt, is de kans dat we je de verkeerde kant opsturen veel te groot. En de open deuren kan je zelf ook bedenken.

Maar goed, je antwoord heb je al gehad. Als de rechter je vordering afwijst omdat je de verkeerde route hebt gevolgd, denk je misschien nog eens terug aan de vraag van Nijogeth en je antwoord erop...

Nijogeth
Berichten: 10044
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 15:45
Nijogeth schreef:
10 nov 2022 15:27
Ik mis een uitleg van TS over wat het probleem is. Een lekke band kan ook een probleem zijn, namelijk.
Het is niet relevant wat het probleem is, is mijn vraag ook niet. Ik vraag alleen waar ik moet aankloppen?
Om zeker te zijn dat ik geen verkeerd advies geef, hou ik het bij zekerheid. U dient aan te kloppen bij een garage (u mag zelf kiezen welke) om het probleem te laten verhelpen. Deze zal u helpen en vervolgens een rekening sturen. Betaal deze rekening op tijd en alles komt goed.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 15:57
ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 15:45
Nijogeth schreef:
10 nov 2022 15:27
Ik mis een uitleg van TS over wat het probleem is. Een lekke band kan ook een probleem zijn, namelijk.
Het is niet relevant wat het probleem is, is mijn vraag ook niet. Ik vraag alleen waar ik moet aankloppen?
Om zeker te zijn dat ik geen verkeerd advies geef, hou ik het bij zekerheid. U dient aan te kloppen bij een garage (u mag zelf kiezen welke) om het probleem te laten verhelpen. Deze zal u helpen en vervolgens een rekening sturen. Betaal deze rekening op tijd en alles komt goed.
Het is geen lekke band maar een cilinder die niet werkt en heb dat al vanaf het begin gemeld aan de verkoper. Maar deze zegt dat hij een andere auto voor ons regelt maar dat regelen en contacten duurt nu al 2 maanden en de garantiemaanden zijn voorbij. Maar goed ik heb dat al na een maand gemeld aan de garage alleen word niks mee gedaan.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door thecure »

ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
. Arag rechtsbijstand helpt niet want die dekken alleen Bovag garantie bedrijven en Merk Dealers (belachelijk eigenlijk) Waar moet ik aan kloppen?
Helemaal niet belachelijk. Dit voorkomt dat mensen een goedkoop jetcars autootje kopen van 1000 euro en de rechtsbijstand mag het oplossen. Altijd kopen bij bovag bedrijf of dealer!!

cherokee
Berichten: 337
Lid geworden op: 29 jul 2007 17:15

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door cherokee »

Een cilinder die niet werkt. Hm. Waarom werkt die cilinder niet? Is dat bekend? Dat kan heel goedkope en heel dure oorzaken hebben.
En: over welk merk en type motor hebben we het hier?
Hoe oud is de auto?
Wat is de km stand?
Wat was de koopprijs?
Op welke voorwaarden is de auto gekocht?
Zonder antwoorden op deze vragen wordt een advies heel moeilijk eigenlijk.

Nijogeth
Berichten: 10044
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 16:03
Het is geen lekke band maar een cilinder die niet werkt
Ok, dat is in elk geval iets. Al geprobeerd te bougies te wisselen? Dat zou een snelle goedkope oplossing kunnen zijn, maar dat is wel onderdeel van normaal onderhoud.

Bent u al met de auto naar de verkoper geweest?

kuklos
Berichten: 9799
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door kuklos »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 18:45
Bent u al met de auto naar de verkoper geweest?
ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 16:03
........... en heb dat al vanaf het begin gemeld aan de verkoper. Maar deze zegt dat hij een andere auto voor ons regelt maar dat regelen en contacten duurt nu al 2 maanden en de garantiemaanden zijn voorbij. Maar goed ik heb dat al na een maand gemeld aan de garage alleen word niks mee gedaan.

alfatrion
Berichten: 21923
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door alfatrion »

ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
Bij wie moet ik aankloppen als ik problemen heb met mijn auto binnen de wettelijke garantie en de verkoper wil niet betalen of repareren.
Je moet bij de verkoper zijn en als die niet wil dan kun je dagvaarden.

Voor de goede orde:
- Een zakelijke verkoper draagt een (tot op zekere hoogte) omgekeerde bewijslast gedurende 6 of 12 maanden na aflevering.
- Dat een auto binnen die periode een defect heeft betekent niet persé dat de auto niet aan de overeenkomst beantwoord.
- Bij tweedehandse auto telt mee in de beoordeling hoeveel kilometers u nog met de auto heeft kunnen rijden.
- Binnen die eerste 6 a 12 maanden kunnen er defecten optreden die de auto niet non-conform maken en waardoor je er toch niet mee kan rijden. Als dat zelfde gebrek optreed na één dag dan is dar een ander verhaal.

Nijogeth
Berichten: 10044
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kuklos schreef:
10 nov 2022 18:57
Nijogeth schreef:
10 nov 2022 18:45
Bent u al met de auto naar de verkoper geweest?
ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 16:03
........... en heb dat al vanaf het begin gemeld aan de verkoper. Maar deze zegt dat hij een andere auto voor ons regelt maar dat regelen en contacten duurt nu al 2 maanden en de garantiemaanden zijn voorbij. Maar goed ik heb dat al na een maand gemeld aan de garage alleen word niks mee gedaan.
Dat is geen antwoord op mijn vraag, dat kan prima via de telefoon of email zijn gegaan.

Edit: de reden waarom ik dat vraag is omdat de gemiddelde autoverkoper echt wel even snel kijkt of het de bougies zijn.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

thecure schreef:
10 nov 2022 17:23
ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
. Arag rechtsbijstand helpt niet want die dekken alleen Bovag garantie bedrijven en Merk Dealers (belachelijk eigenlijk) Waar moet ik aan kloppen?
Helemaal niet belachelijk. Dit voorkomt dat mensen een goedkoop jetcars autootje kopen van 1000 euro en de rechtsbijstand mag het oplossen. Altijd kopen bij bovag bedrijf of dealer!!
Bepaal jij dat! Wat een vervelende mannetjes zitten hier op het forum zeg, stel een simpele vraag en daar wil ik graag antwoord op. Daar is dit forum voor, ik zit niet te wachten op afzeik antwoorden. Gewoon antwoord wat ik vraag en als je geen antwoord heb hou je dan stil

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

kuklos schreef:
10 nov 2022 18:57
Nijogeth schreef:
10 nov 2022 18:45
Bent u al met de auto naar de verkoper geweest?
ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 16:03
........... en heb dat al vanaf het begin gemeld aan de verkoper. Maar deze zegt dat hij een andere auto voor ons regelt maar dat regelen en contacten duurt nu al 2 maanden en de garantiemaanden zijn voorbij. Maar goed ik heb dat al na een maand gemeld aan de garage alleen word niks mee gedaan.
Jazeker, toen moest de hele versnellingsbak vervangen worden, dus achteraf blijkt het een probleem auto te zijn.

ihalfweeg
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 nov 2022 16:37

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door ihalfweeg »

Nijogeth schreef:
10 nov 2022 18:45
ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 16:03
Het is geen lekke band maar een cilinder die niet werkt
Ok, dat is in elk geval iets. Al geprobeerd te bougies te wisselen? Dat zou een snelle goedkope oplossing kunnen zijn, maar dat is wel onderdeel van normaal onderhoud.

Bent u al met de auto naar de verkoper geweest?
LPG installatie heb ik ook moeten laten repareren en toen bleek ook dat de eerste cilinder de helft aan bar aangaf, dus bijna overleden

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door thecure »

ihalfweeg schreef:
10 nov 2022 20:12
thecure schreef:
10 nov 2022 17:23
ihalfweeg schreef:
08 nov 2022 19:29
. Arag rechtsbijstand helpt niet want die dekken alleen Bovag garantie bedrijven en Merk Dealers (belachelijk eigenlijk) Waar moet ik aan kloppen?
Helemaal niet belachelijk. Dit voorkomt dat mensen een goedkoop jetcars autootje kopen van 1000 euro en de rechtsbijstand mag het oplossen. Altijd kopen bij bovag bedrijf of dealer!!
Bepaal jij dat! Wat een vervelende mannetjes zitten hier op het forum zeg, stel een simpele vraag en daar wil ik graag antwoord op. Daar is dit forum voor, ik zit niet te wachten op afzeik antwoorden. Gewoon antwoord wat ik vraag en als je geen antwoord heb hou je dan stil
Nee dit bepaal ik niet, dit bepaalt de verzekeraar. Ik geef alleen een reden waarom zij deze beslissing nemen.

Over wat voor auto hebben we het? Leeftijd, km stand?

NeoDutchio
Berichten: 12336
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Wettelijke garantie 2 hands auto

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

We hebben het dus over een cilinder die niet werkt, de versnellingsbak is aan gort en de LPG installatie werkte niet. En dat allemaal vrij snel na aankoop? Dan is het zeker van belang wat u gekocht heeft, wat de prijs was, wat de leeftijd en kilometerstand was bij aanschaf. Het is niet gekocht bij een Bovag garage of merkdealer, waardoor ik kriebels krijg dat of de verkoper een vaag mannetje is of de auto een ouder model die via de handel goedkoop gedumpt is.
Om de juiste informatie te ontvangen is het absoluut van belang om meer te weten. U hebt niets aan hulp die u de verkeerde richting op brengt. Geeft u bewust die informatie niet?

Plaats reactie