zonnepanelen via verhuurder

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
frehenxs
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 dec 2019 12:12

zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door frehenxs »

Als huurder heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn sociale huurwoning, dat gaat via verhuurder. Via een ingehuurde partij werd mij een contract aangeboden om ze te plaatsen en betaal hiervoor servicekosten aan de verhuurder. Echter deze servicekosten bedragen 23 euro per maand en dat met een contract voor 25 jaar. 23 x 12 (jaar) = 276 euro, x 25 (contract) = 6.900,00 euro ! Kan me niet voorstellen dat 8 panelen bij aanschaf € 6.900 euro kosten.. dit moet toch een soort van lease zijn dan die (onterecht??) wordt doorberekend aan de huurder, waardoor de huurder uiteindelijk het hele gelag betaald terwijl dénk ik de verhuurder én de derde partij hierop verdienen ?? Hoe zien jullie dat ??
Dacht en denk nog steeds lid te zijn van Radar, maar dat lijkt niet te achterhalen ? Contact is moeilijk en dit is tóch wel prangend ? Hoor graag.. MvgFred

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Geen idee wat het kost om ze zelf te laten plaatsen. Maar vergeet je niet dat de wbv ook het onderhoud zal moeten plegen? Een omvormer bijvoorbeeld gaat zo'n 10 jaar mee. Vervangen kost ook ca. 1000 euro. Dat moet toch ook ergens van betaald worden? Als je het zo bekijkt zal die 23 euro niet onredelijk zijn. Sterker nog: wees blij dat je niet met een energieprestatievergoeding te maken krijgt. Dan betaal je helemaal de hoofdprijs.

Hier vind je meer informatie: https://www.zonnepanelen-kosten.nl/prij ... nnepanelen,))%3D%20%E2%82%AC15%20per%20maand).

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Natuurlijk verdiend de derde partij, hoe kan anders de schoorsteen roken?
Die prijs van €6.900 is in deze tijd echt niet zo gek. Bedenkt daarbij dat of de verhuurder of de derde partij moet voorfinancieren. Die ziet dus pas over 25 jaar het hele bedrag weer op de rekening staan. Vergeet ook het risico niet dat iedereen loopt om het bij u werkend te houden.
Ik wou dat er mee bedrijven waren waarin je in 25 jaar je panelen kan financieren. Dan zou er geen enkel naakt dak meer zijn.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door 16again »

Je berekening rammelt: Als WBV nu geld leent om te plaatsen, hoeveel van jou geld gaat dan naar aflossing? 25 jaar lang.
Al zijn 8 panelen goedkoper dan dat bedrag, daarmee liggen ze nog niet op het dak.
Ik denk dat de WBV hier niet aan verdient. WBV krijgt of subsidie, of moet zijn woningvoorraad verduurzamen.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"heb ik zonnepanelen laten plaatsen op mijn sociale huurwoning"

Hebt U al eens goed uit laten rekenen of U op deze manier echt wel geld bespaart?
Het zou mij niets verbazen dat alles meegerekend U goedkoper uit was als U geen
panelen op het dak had liggen, maar ja, U kunt nu tenminste wel zeggen tegen
iedereen van: "Ik heb zonnepanelen op m

Om over een aantal jaar om een of andere reden gaan verhuizen en dat te horen krijgen van:

Die panelen en die omvormer nemen wij niet over want die dingen zijn van een merk en type wat
wij zelf nooit plaatsen en daar dus geen onderhoud aan kunnen plegen voor de volgende huurder.

Thijs124
Berichten: 681
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Mooie prijs.
Leaseprijs all in voor de gehele installatie met reparatie en onderhoud en rente betekent iets meer dan wat kosten 8 panelen.
Ik heb mijn complete installatie 10 jaar geleden gekocht. 9 stuks van 225 Wp geheel compleet. Totaalpakket destijds ca 3300 €, maar natuurlijk kwa capaciteit en rendement niet vergelijkbaar met jouw 8 panelen.
Na 9 jaar de omvormer kapot. De installateur van destijds bestaat niet meer.
Niemand wil de omvormer vervangen. Bedrijven willen nieuwe installatie aanleggen maar niets repareren dat door anderen is aangelegd. Ook electriciëns willen er niet aan beginnen. Uiteindelijk zelf maar gekocht en zelf kunnen installeren. Meer dan 50 jaar geleden LTS gedaan. Het is me gelukt. Uiteindelijk voor 600 € klaar. Maar een volgende storing is misschien weer problematisch.
Maar een contract met de Wbv is ideaal. Dan zorgen zij voor de vakkrachten. Je bent niet afhankelijk van een installateur die failliet gaat of gewoon stopt. En een vaste prijs misschien zelfs inflatie bestendig is toch super.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door 16again »

peter17111962 schreef:
06 nov 2023 10:34
Hebt U al eens goed uit laten rekenen of U op deze manier echt wel geld bespaart?
Zelfs in een wintermaand kom je rond de 100kWh, en hou je er ruim aan over bij huidig kWh tarief van 0,35
peter17111962 schreef:
06 nov 2023 10:34
Om over een aantal jaar om een of andere reden gaan verhuizen en dat te horen krijgen van:
Die panelen en die omvormer nemen wij niet over want die dingen zijn van een merk en type wat
wij zelf nooit plaatsen en daar dus geen onderhoud aan kunnen plegen voor de volgende huurder.
Geen probleem. Het spul op het dak is van de verhuurder.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
06 nov 2023 11:31
peter17111962 schreef:
06 nov 2023 10:34
Hebt U al eens goed uit laten rekenen of U op deze manier echt wel geld bespaart?
Zelfs in een wintermaand kom je rond de 100kWh, en hou je er ruim aan over bij huidig kWh tarief van 0,35
Dat weten we natuurlijk niet, ik zie nergens staan wat voor panelen het zijn, het kan bijvoorbeeld misschien wel een stuk meer zijn dan 100kWh, maar zou er troep gelegd zijn misschien wel minder.

Moet wel zeggen dat ik het vrij duur vind, tenzij hier echt top of de line panelen gebruikt zijn. Niet al te lang geleden was €1 per wattpiek zo'n beetje de goudenstandaard in de zonnepanelen branche, zat je daarboven was je (flink) te duur, ik heb installaties gezien die voor ver beneden die prijs gelegd zijn. Dat zal nu iets gestegen zijn, ik kom bij een beetje rondkijken nu prijzen tegen van €1,25 tot zo'n €1,50 per wattpiek, maar om aan de duurste prijs daar aan te komen zouden de hier geplaatste panelen dan panelen moeten zijn met 575Wp, en dat zou ik toch niet heel snel verwachten op een huurhuis.

En dan kijk ik naar een enkele installatie, als hier bijvoorbeeld sprake is van een woningbouw vereniging die groot kan inkopen en projectmatig alles kan laten leggen moet dat alsnog een stuk goedkoper kunnen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door 16again »

Cro schreef:
06 nov 2023 12:17
Moet wel zeggen dat ik het vrij duur vind, tenzij hier echt top of de line panelen gebruikt zijn. Niet al te lang geleden was €1 per wattpiek zo'n beetje de goudenstandaard in de zonnepanelen branche, zat je daarboven was je (flink) te duur, ik heb installaties gezien die voor ver beneden die prijs gelegd zijn.
Je doet alsof de WBV 6900,- betaald heeft. Dat is natuurlijk niet zo.

De 100kWh in een wintermaand is gebaseerd op een WBV elders die 8 panelen neerlegde. Met wel goede ligging van de panelen.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door henk51 »

WBV legt de dingen op dak betaald plaatsen/ onderhoud en rekent 23 euro per maand service kosten.
En u klaagt? De besparing is wellicht meer dan 23 euro dus verschil is winst.
Als u geen zonnepanelen neemt bent u veel meer kosten aan energie per maand kwijt.
U kunt de 6900 euro netjes op de bank laten staan en als u het vast zet brengt het ook nog eens meer dan 23 euro rente op per maand.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
06 nov 2023 13:05
Cro schreef:
06 nov 2023 12:17
Moet wel zeggen dat ik het vrij duur vind, tenzij hier echt top of de line panelen gebruikt zijn. Niet al te lang geleden was €1 per wattpiek zo'n beetje de goudenstandaard in de zonnepanelen branche, zat je daarboven was je (flink) te duur, ik heb installaties gezien die voor ver beneden die prijs gelegd zijn.
Je doet alsof de WBV 6900,- betaald heeft. Dat is natuurlijk niet zo.

De 100kWh in een wintermaand is gebaseerd op een WBV elders die 8 panelen neerlegde. Met wel goede ligging van de panelen.
Ik meende dat een WBV niet meer mag rekenen dan de werkelijke kosten en niet mag verdienen aan zaken die onder de service kosten vallen. Ik zou in dat geval dus inderdaad verwachten dat die €6900 de werkelijke kosten zijn.

jochemd
Berichten: 144
Lid geworden op: 17 feb 2022 20:47

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door jochemd »

frehenxs schreef:
06 nov 2023 01:26
.. dit moet toch een soort van lease zijn dan die (onterecht??) wordt doorberekend aan de huurder, waardoor de huurder uiteindelijk het hele gelag betaald terwijl dénk ik de verhuurder én de derde partij hierop verdienen ??
Een verhuurder mag niet verdienen op servicekosten. Gewoon elk jaar de afrekening van de verhuurder vragen en als die ruimte voor twijfel laat de onderliggende facturen opvragen of geld terug vragen. Dat een derde partij hier op verdient is vrij logisch, maar dat doet de schilder die door uw verhuurder wordt ingehuurd om uw woning te onderhouden ook.

Ten slotte: als u het bedrag zo onredelijk vindt, waarom bent u dan ingestapt?

Manusje,24681012
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2023 13:39

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Manusje,24681012 »

Heb zonnepanelen via de woningbouw vereniging, die zitten nu 13 jaar op mijn dak 3 stuks. Nu komen ze volgend jaar renoveren en wilde graag er 4 bij leggen. Maar betaal voor die 3 panelen 12,40 euro per maand toen, maar die gaan elk jaar met de huurverhoging mee, dus wordt steeds meer. Nu wilde ik vragen aan de woningbouw of ze er nu 8 nieuwe op willen leggen en dan het maand bedrag willen aanpassen. Dus ik wil dan nog voor die 8 panelen een bedrag bij betalen van 7,60 euro of misschien nog minder, is dit een terecht verzoek van mij?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door 16again »

jochemd schreef:
06 nov 2023 14:01
Een verhuurder mag niet verdienen op servicekosten.
Zijn dit servicekosten, of zit dit in de huur?
De WBV zal ongetwijfeld een onderhoudscontract hebben met externe partij. Kost ook geld.
Als er iemand verdient in deze, is het vooral TS.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
06 nov 2023 14:13
jochemd schreef:
06 nov 2023 14:01
Een verhuurder mag niet verdienen op servicekosten.
Zijn dit servicekosten, of zit dit in de huur?
De WBV zal ongetwijfeld een onderhoudscontract hebben met externe partij. Kost ook geld.
Als er iemand verdient in deze, is het vooral TS.
TS benoemd het in ieder geval zelf in de OP als servicekosten. Als dit niet klopt, tja, dan is dat natuurlijk TS zijn eigen fout.
Laatst gewijzigd door Cro op 06 nov 2023 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U berekend dat u in 25 jaar tijd 6900 euro aan extra servicekosten voor de zonnepanelen heeft betaald zonder dat ze u eigendom worden.
Dat lijkt een boel geld maar u betaald op jaarbasis 276 euro die u weer bespaard op uw energierekening en misschien op jaarbasis nog een bedrag van de energieleverancier terug krijgt.
De woningbouw zal m.i. voordat u besloot de zonnepanelen te laten plaatsen e.a. aan u uitgelegd hebben en heeft u waarschijnlijk niet begrepen dat de zonnepanelen niet uw eigendom zouden worden maar dat de WBV wel verplicht is om de zonnepanelen gedurende 25 jaar te onderhouden en bij een storing reparatieplicht heeft.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

8 panelen X400WPA=3200WPA=aan 2880 KWh gemiddelde opbrengst per jaar, kostprijs nu KWH ongeveer 35ctX2880=1008 Euro per jaar en dat tegen bovenstaande investering!!

Waar heb je het over??

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Ron5300 schreef:
06 nov 2023 14:31
U berekend dat u in 25 jaar tijd 6900 euro aan extra servicekosten voor de zonnepanelen heeft betaald zonder dat ze u eigendom worden.
Ik zit net even te rekenen. Ik betaal ook iedere maand flink wat huur voor de woning. Dermate veel zelfs dat de wbv de kosten over 30 jaar er ruimschoots uit zal hebben. Toch wordt de woning nooit van zijn leven mijn eigendom. Ik denk dat het met die zonnepanelen net zoiets is?

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
06 nov 2023 15:47
Ron5300 schreef:
06 nov 2023 14:31
U berekend dat u in 25 jaar tijd 6900 euro aan extra servicekosten voor de zonnepanelen heeft betaald zonder dat ze u eigendom worden.
Ik zit net even te rekenen. Ik betaal ook iedere maand flink wat huur voor de woning. Dermate veel zelfs dat de wbv de kosten over 30 jaar er ruimschoots uit zal hebben. Toch wordt de woning nooit van zijn leven mijn eigendom. Ik denk dat het met die zonnepanelen net zoiets is?
Flink wat huur? Dermate veel? € 575,- o.i.d. toch? Dat is toch echt weinig huur, hoor.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, 575,-. Ruim 7000 euro per jaar. Maar dat is niet waar het om gaat: het gaat om het idee dat bij TS lijkt te leven dat hij zoveel geld aan de zonnepanelen kwijt is zonder dat het zijn eigendom is.

Plaats reactie