zonnepanelen via verhuurder

Denk je dat je bent opgelicht? Vraag hier om tips.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Volgens mij bijna € 7.000,00. Is de Ts verplicht die zonnepanelen te nemen?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Nijogeth »

witte angora schreef:
06 nov 2023 17:46
Klopt, 575,-. Ruim 7000 euro per jaar.
Geen idee wat jouw appartement waard is, maar daar heb je in 40 jaar waarschijnlijk de prijs er net uit. Zou je het moeten kopen, heb je een hypotheek, kost het je nog meer uiteindelijk.

PGros
Berichten: 1139
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door PGros »

Nee, want na 40 jaar kun je niets met je huurhuis en je eigen huis kun je weer verkopen! Dus kost je niet meer.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
06 nov 2023 17:46
Klopt, 575,-. Ruim 7000 euro per jaar. Maar dat is niet waar het om gaat: het gaat om het idee dat bij TS lijkt te leven dat hij zoveel geld aan de zonnepanelen kwijt is zonder dat het zijn eigendom is.
Maar je haalt het er wel zelf bij. :wink: En zoveel geld, 23 euro p.m., is ook zoveel niet. Reparatie en onderhoud heeft hij als huurder dan geen omkijken naar en bovendien levert het hem voordeel op t.a.v. de energierekening.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

PGros schreef:
06 nov 2023 19:06
Nee, want na 40 jaar kun je niets met je huurhuis en je eigen huis kun je weer verkopen! Dus kost je niet meer.
Maar als eigenaar komt alle onderhoud en verduurzaming voor eigen rekening. Een huurder hoeft voor een reparatie maar 1 belletje of mailtje te sturen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch hou je met een koophuis na 30 jaar nog altijd een leuk bedrag in de pocket, wat bij een huurhuis dus niet het geval is.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
06 nov 2023 20:16
Toch hou je met een koophuis na 30 jaar nog altijd een leuk bedrag in de pocket, wat bij een huurhuis dus niet het geval is.
Maar daar moet je wel vanaf halen wat je allemaal betaald hebt ( kosten onderhoud, rente ).
In totaal blijft er dan maar weinig over.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
06 nov 2023 20:16
Toch hou je met een koophuis na 30 jaar nog altijd een leuk bedrag in de pocket, wat bij een huurhuis dus niet het geval is.
Dat moet je nog maar afwachten. De huizen kunnen zomaar in waarde dalen, dat is wel vaker gebeurd. Bovendien hou je eventuele overwaarde niet in de pocket, je zult toch ergens moeten wonen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou... we hebben hier dus het huis van mijn ouders te koop staan. Levert toch nog een aardige stuiver op, neem me niet kwalijk. In de afgelopen 40 jaar zo'n 4 x over de kop gegaan, hypotheek afbetaald, noem maar op.

Vrienden van hen hadden de woning eerder al verkocht om naar een gehuurde aanleunwoning te gaan. Het geld werd keurig verdeeld onder de kinderen, en dat was ook nog wel een leuke opbrengst.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
06 nov 2023 20:23
Nou... we hebben hier dus het huis van mijn ouders te koop staan. Levert toch nog een aardige stuiver op, neem me niet kwalijk. In de afgelopen 40 jaar zo'n 4 x over de kop gegaan, hypotheek afbetaald, noem maar op.

Vrienden van hen hadden de woning eerder al verkocht om naar een gehuurde aanleunwoning te gaan. Het geld werd keurig verdeeld onder de kinderen, en dat was ook nog wel een leuke opbrengst.
Is het dan nog niet verkocht? Wat die vrienden hebben gedaan, vind ik ronduit asociaal, zeker gezien het grote woningtekort. Ze hadden ook een appartementje kunnen kopen. Ik weet dat meer mensen dit geintje uithalen, wordt de hoogste tijd dat de wbv's ook eens naar het vermogen gaan kijken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, als de opbrengst op de rekening van de huurders blijft staan, is er geen huurtoeslag.. .

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
06 nov 2023 20:31
Is het dan nog niet verkocht?
We zitten te etteren met een notaris die niet zo heel hard loopt/het erg druk heeft, en een erfgenaam die momenteel weer over alles moeilijk loopt te doen. Niet alleen dat, maar zowel diegene als een tweede wil met niemand communiceren, dat schiet dus ook erg op. We zijn nu, 10 maanden na het overlijden, nog steeds bezig spullen te verdelen... De woning had eind juni al overgenomen moeten worden, maar ja... In principe had alles ergens in augustus afgerond kunnen worden. :roll:

De notaris weet volgens mij ook niet goed waar hij mee bezig is. Zal uiteindelijk wel een keer goed komen, maar makkelijker wordt het er ook niet op. Maar die krijgt volgens mij ook wel een sik van het geruzie van de moeilijke erfgenaam.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
06 nov 2023 20:31
Wat die vrienden hebben gedaan, vind ik ronduit asociaal, zeker gezien het grote woningtekort. Ze hadden ook een appartementje kunnen kopen.
Deels ja, deels nee. Een van de twee is al lang geleden overleden, waarna de ander vrij snel hertrouwde. Het voordeel van het verdelen van het vermogen is dat je aanzienlijk minder gedoe hebt met de erfenis als de langstlevende komt te overlijden. Maar, eerlijk is eerlijk, vooral met de langstlevende is er nog wel wat gedoe geweest richting mijn vader. Gedoe dat wij ook iets hadden van: 'waar haalt die de moed vandaan om mijn vader min of meer iets te verbieden wat hij zelf in het kwadraat doet'. Maar goed, Pa haalde zijn schouders er over op, en dat was het.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat weet die notaris echt wel, maar hoe langer soldaat, hoe langer soldij.

Echt onvoordelig als het huis nog niet vrtkocht//overgedragen is per 1 januari 2024.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Jablan »

Want in onbewoonde staat wordt het dan als belegging gezien, Lady ??

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bewoond of onbewoond, is een andere kwestie,maar voor de vermogensrendementsheffing per 1-1-24 wordt de waarde van die woning op 6,17% genomen, en geld op een bankrekening voor 0,36%

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
06 nov 2023 21:15
Tja, als de opbrengst op de rekening van de huurders blijft staan, is er geen huurtoeslag.. .
Gelukkig en terecht kijkt de BD wel naar het vermogen, maar ik had het over 'dat het de hoogste tijd wordt dat wbv's eens naar het vermogen gaat kijken'.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
06 nov 2023 22:33
Dat weet die notaris echt wel, maar hoe langer soldaat, hoe langer soldij.

Echt onvoordelig als het huis nog niet vrtkocht//overgedragen is per 1 januari 2024.
Dat laatste weet ik. Het eerste, we hebben hier een concept waar hij uitleg over heeft gegeven. Op één punt gaat hij gigantisch de mist in. Eigenlijk zelfs op twee punten, als je de aantekeningen van zijn voorganger erbij haalt - en juist die aantekeningen zijn daarin bepalend. Maar ja...

Voor mij speelt inderdaad dat ik onder de vermogensrendementsheffing uit kan komen door een deel 'groen' te beleggen. Maar dan moet het wel op de rekening staan ja. Het is een ongelooflijk triest zooitje bij elkaar. En waarvoor? Geen idee. Terwijl het allemaal echt niet zo moeilijk is. Gewoon even allemaal meewerken en hoppa.

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Wie zit er nu nog in het originele topic.?

Zonnepanelen via verhuurder!

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: zonnepanelen via verhuurder

Ongelezen bericht door angel1978 »

Thijs124 schreef:
07 nov 2023 10:04
Wie zit er nu nog in het originele topic.?

Zonnepanelen via verhuurder!
Eens dat het alle kanten op gaat en dat iedereen het gebruikt om zijn eigen 'problemen' te bespreken.
Maar TS heeft volgens mij gewoon al antwoord gehad en reageert verder toch niet meer, dus zou eerder ervoor pleiten het topic te sluiten.

Plaats reactie