LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Jeroen D
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 nov 2006 21:02

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Jeroen D »

GJF,

Ik ben erg geïnteresseerd in je ervaringen en informatie rondom aardwarmte systemen.

Zou je met mij contact op willen nemen aub?

Alvast bedankt,
Jeroen

flowerpower
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 nov 2006 20:40

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door flowerpower »

Kijk eens op www.peph.nl !!

snuggy
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2006 09:42

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door snuggy »

Ook ik ben op zoek naar mensen met praktijkervaring! GJF en Hanske reageer eens. Voor ons nieuw te bouwen huis en bestaand recreatiebedrijf(je) lijkt het ons wel wat maar zoeken contact met mensen die ervaring hebben met de warmtepomp, met getallen voor de dag kunnen komen en een deskundig bedrijf kunnen adviseren. Bij voorbaat dank!

De Boom
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 jan 2007 19:24

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door De Boom »

MBU, Hanske ben jij diezelfde Hans van MBU grondboringen en aardwarmtesystemen? Logisch dat je positief reageert op GJF zijn reactie, een collega of i.d.? Jij bent dan een van die 2 mannen, die dat "mooie" maar o zo vertekende praatje in Radar hielden. Mijn ervaring is dat leveranciers er erg weinig verstand van hebben. Als jij het bent en daar twijfel ik eigenlijk niet aan, dan ga je wel erg ver en heb je veel lef om hier nog te verschijnen en sterker nog alweer reklame te maken en slachtoffers te zoeken. Snuggy kijk uit!!!

RADAR zoek dit nu eens uit.

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Chanmaster »

De energie die door het doen circuleren van het water rond pomt verloren gaat is 4 x zoveel als wat u aan warmte kunt ophalen.
Bovendien is de aardwarmte slechts zeer beperkt aanwezig en wordt nauwelijks dan wel zeer langzaam weer opgewarmt.
Een volkomen waanzinnig idee om op deze wijze de elusie te wekken dat dit duurzame energie zou kunnen betreffen.
Wanneer ik een diepe kuil graaf en deze vul met sneeuw, dit is een proef zoals ik die vroeger ooit heb gedaan, en ik dek het gat goed af waarna ik het gat in juni heropen dan kan ik nog sneeuwballen gooien.
De aardbodem is een idolator en derhalve niet geschikt voor een project zoals hier omschreven.

Duurzame energiebronnen zijn:

a. Zonne-energie
b. Waterkracht-energie (witte steenkool)
c. Chemische-energie
d. Wijdenergie
e. Warmte uit geisers, vulcanisch gesteente etc.
e. (Nieuw) Boilogische warmte en gas.

Biologische warmte ontstaat door het veroorzaken van broei in afvalbergen. Een deel der warmte is nodig om het broeiproces te doen voortbestaan en een deel, wat overtollige warmte betreft, kan middels een collector worden aangewend als warmte.

Over technology gesproken!!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door Chanmaster »

een


Geplaatst op 17 Okt 2006 15:35 door een


--------------------------------------------------------------------------------

Klopt! Maar dat heb je met een gewoon CV ook. Ik denk dat de onderhoudskosten elkaar niet veel ontlopen. Maar inderdaad, in het programma wordt niet gesproken over evt. onderhoud.
Een gewone ketel kost niet zoveel, die investering valt meestal nog te overzien.

GJF
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 09:36

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door GJF »

Even een reactie op geberuiker "de boom" en wat hij schrijft:
---------

BerichtGeplaatst op: 10 Jan 2007 20:26 Onderwerp: warmtepomp

MBU, Hanske ben jij diezelfde Hans van MBU grondboringen en aardwarmtesystemen? Logisch dat je positief reageert op GJF zijn reactie, een collega of i.d.? Jij bent dan een van die 2 mannen, die dat "mooie" maar o zo vertekende praatje in Radar hielden. Mijn ervaring is dat leveranciers er erg weinig verstand van hebben. Als jij het bent en daar twijfel ik eigenlijk niet aan, dan ga je wel erg ver en heb je veel lef om hier nog te verschijnen en sterker nog alweer reklame te maken en slachtoffers te zoeken. Snuggy kijk uit!!!

RADAR zoek dit nu eens uit.
------------

Ik weet niet waar je het over hebt, de mensen die ik gezien heb tijdens de uitzending in Radar ken ik niet eens.
Een ieder die ECHT geinteresseerd is kan contact opnemen en eventueel de situatie hier bekijken.
Cijfers heb ik ook (spreadsheet vanaf Jan 2007 met wekelijkse draai en verbruik cijfers)
m.vr.gr.
GJF

RZ
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 nov 2007 21:31

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door RZ »

hallo,ben op zoek naar info over een wamtepomp en wil daarom wel eens contact met meneer GJF.

wilt u eens even reageren.

BVD mvg rz

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door kweenie »

Chanmaster, het principe van een warmtepomp is dat je gebruik maakt van het warmteverschil en dit door de pomp versterkt (zoals een koelkast de koelte versterkt). Het idee is dat je koud water door iets warmere grond stuurt, waardoor het water iets warmer wordt (en de grond iets koeler). 'Per meter' wordt er niet heel veel warmte opgenomen, maar door de lange afstand wordt het water over de hele lengte duidelijk verwarmd. En omdat er per meter niet heel veel warmte 'uit' de grond wordt gehaald, blijft de grond lang warm en is er genoeg warmte voor het stookseizoen. En is er ook genoeg tijd voor de grond om warmte uit de omliggende grond over te nemen.

Het is in zekere zin zelfs beter om het systeem in de zomer voor verkoeling te gebruiken, omdat je daarmee in feite de grond nog eens extra verwarmt. Die warmte kun je in de winter dan weer gebruiken.

Dan over slijtage. Een warmtepomp heeft veel minder last van slijtage dan een verwarmingsketel. In een verwarmingsketel worden heel hoge temperaturen opgewekt, die eerder slijtager veroorzaken (vooral temperatuurverschillen kunnen sneller slijtage geven). Ook zitten er veel erg fijne en precieze mechanische regelmechanismen in, die erg kwetsbaar zijn. Een warmtepomp is essentie erg simpel en log, waardoor er zwaardere constructies kunnen worden gebruikt, die minder aan slijtage onderhevig zijn. Ook is de temperatuur minder hoog. Vergelijk het met een koelkast. Het gebeurt zelden dat (de motor van) een koelkast stuk gaat. Veel koelkasten (behalve misschien heel goedkope merken) gaan decennia mee. Veel andere apparaten gaan sneller stuk.

Ik heb zelf overigens geen warmtepomp of zo. Ik heb wel gewerkt in een kantoor dat door een warmtepomp werd verwarmd en gekoeld. Het systeem werkte daar op zich goed, maar (zoals al eerder gemeld) kun je niet heel snel verwarmen of koelen (althans, in dat kantoor). Het systeem is goed voor een constante temperatuur met weinig schommelingen. Ik heb ook gemerkt dat als je veel ramen op de zonkant hebt, dat je dan dus moeilijk de temperatuur even kunt aanpassen als de zon ineens een tijd fel gaat schijnen (of alsa het juist bewolkt wordt). Dat zal dan ook een reden zijn dat je een goed geïsoleerd huis zult moeten hebben.

GJF
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 09:36

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door GJF »

RZ, voor mijn naam staat een envelopje incl mail adres
m.vr.gr.
GJF

GJF
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 okt 2006 09:36

Re: Aardwarmte verhaal trosradar rijp voor "de leugen regee

Ongelezen bericht door GJF »

Toen wij in 2005 de beslissing namen om een WP te installeren lag de olie prijs onder de $50. Deze is bijna verdubbeld.
Ik hoef niet uit te leggen welke invloed dat heeft op de prijs van gas (maar ook electra). In 2005 kwamen wij uit op een terugverdientijd van 8 jaar (LET WEL: nieuwbouw en op basis van de meerkosten van de installatie excl vloerverwarming e.d. omdat wij die toch al wilden)
- Hoe hoger de energie prijs, hoe korter de terugverdientijd
- Het koelen is in deze berekening niet eens meegenomen (hier zit wel de grootste besparing !)

Ik mag met de volgende uitspraak misschien wel ver vooruit kijken maar toch: Gas en Olie zijn een keer op ... voor de opwekking van electriciteit zijn er voldoende alternatieven :idea:
Ik kijk al uit naar de plaatsing van zonnepanelen zodra dit enigsins haalbaar is

Gesloten