LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] APV

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
remboman
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 jan 2016 09:17

APV

Ongelezen bericht door remboman »

Onlangs in den Haag een boete gekregen voor het bij mij hebben van een geopend biertje terwijl ik 's nacht naar den Haag HS liep (ik kom niet uit den Haag). Nu werd ik staande gehouden door een tweetal agenten die begonnen te schermen met de APV. Nu ben ik de moeilijkste niet dus heb ik gezegd: "als het niet mag, dan zet ik hem aan de kant" enfin, einde van het verhaal: €99 boete (inclusief administratiekosten). Mijn vraag is nu de volgende: in welke mate kan men van mij verwachten dat ik als niet-Hagenaar de APV voor het centrum van de Haag ken?
Laatst gewijzigd door remboman op 01 mei 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

ArneLH
Berichten: 1662
Lid geworden op: 19 okt 2011 13:05
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: APV

Ongelezen bericht door ArneLH »

De APV van Den Haag is kennelijk op de voorgeschreven vastgesteld en bekendgemaakt (Gemeenteblad van 02-05-2012). Daarmee is, volgens de wet, de kous af.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: APV

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

remboman schreef:Onlangs in den Haag een boete gekregen voor het bij mij hebben van een geopend biertje terwijl ik 's nacht naar den Haag HS liep (ik kom niet uit den Haag). Nu werd ik staande gehouden door een tweetal agenten die begonnen te schermen met de APV. Nu ben ik de moeilijkste niet dus heb ik gezegd: "als het niet mag, dan zet ik hem aan de kant" enfin, einde van het verhaal: €99 boete (inclusief administratiekosten). Mijn vraag is nu de volgende: in welke mate kan men van mij verwachten dat ik als niet-Hagenaar de APV voor het centrum van de Haag ken?
U behoort de wet te kennen, en dus ook de APV van een gemeente waar u heen gaat. Bij elke gemeentegrens staat er een bordje dat de APV van kracht is. En de punten van de APV kunt u op internet vinden, u zou er dus van op de hoogte moeten kunnen zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: APV

Ongelezen bericht door Moneyman »

Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Zo simpel is het.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: APV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

remboman schreef:Onlangs in den Haag een boete gekregen voor het bij mij hebben van een geopend biertje terwijl ik 's nacht naar den Haag HS liep (ik kom niet uit den Haag). Nu werd ik staande gehouden door een tweetal agenten die begonnen te schermen met de APV. Nu ben ik de moeilijkste niet dus heb ik gezegd: "als het niet mag, dan zet ik hem aan de kant" enfin, einde van het verhaal: €99 boete (inclusief administratiekosten). Mijn vraag is nu de volgende: in welke mate kan men van mij verwachten dat ik als niet-Hagenaar de APV voor het centrum van de Haag ken?
Zou zeker bezwaar maken tegen de boete. Kans van slagen is erg klein, maar dan heb je ieder geval het gevoel dat ze iets hebben gedaan voor die € 9,00 administratiekosten.

Mucha

Re: APV

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: APV

Ongelezen bericht door Moneyman »

sylvesterb schreef:Zou zeker bezwaar maken tegen de boete. Kans van slagen is erg klein, maar dan heb je ieder geval het gevoel dat ze iets hebben gedaan voor die € 9,00 administratiekosten.
En zo zorgen we ervoor dat die administratiekosten alleen maar hoger worden. Waarom zou je in vredesnaam een heleboel tijd en geld verspillen een een kansloze missie als gevolg van je eigen fout?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: APV

Ongelezen bericht door hänschen klein »

In de APV staan de wettelijke regels, die alleen in de betreffende Gemeente van kracht zijn, maar gebaseerd zijn op een model-APV van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeentes). Zodra een item tot overlast gaat zorgen neemt een Gemeente de betreffende passages op of schrijft eigen artikelen. Mogelijk staat deze regel betreffende alcohol-consumeren op straat ook in de APV van uw eigen woonplaats. Indien niet, kunt u voortaan beter dáár uw biertjes op straat gaan staan drinken ... :-)

Joost_Niederer
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 mei 2017 15:42

Re: APV

Ongelezen bericht door Joost_Niederer »

Het is wel de moeite waard om even goed te kijken wát er precies in de Apv geregeld is. In sommige gevallen is het nuttigen van alcoholische dranken op de openbare weg niet toegestaan, in sommige gevallen het bij je hebben van geopende verpakkingen met alcoholische dranken, en soms is het juist weer beperkt tot bepaalde straten of delen. De Apv kan je gewoon raadplegen op wetten.overheid.nl daar is het met de zoekfunctie snel gevonden. Met vriendelijke groet, Joost Niederer

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: APV

Ongelezen bericht door ZaBo »

In mijn gemeente staan speciale borden ( rond, rode rand, een fles met een streep er doorheen wat in algemene betekenis heeft alcohol verboden) wij , inwoners van gemeente en bezoekers zijn geacht kennis te hebben van de betekenis van deze borden

Maar kan me voorstellen, dat als je niet bekend bent in een gemeente je dit over het hoofd ziet en je dit heel rauw op je dak valt, maar kennelijk is gemeente Den Haag niet genegen een uitzondering te maken ( wat hun goedrecht is), ik zou zeggen accepteer de boete en zie het als een harde aanwijzing en vervelende leerschool, dat je op de hoogte moet zijn wat wel en niet kan in een bepaalde gemeente

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: APV

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Zo simpel is het.
Waarom komen we dan zoveel vragen tegen of bedrijven die eigenlijk de consumenten wet negeren enz. Wanneer worden die aangepakt. Sorry maar je kunt niet alle wetten kennen nog weten nog op de hoogten van zijn. Misschien een cursus LOI bij Buna??? Bij ts was een waarschuwing naar mijn mening voldoende geweest. Je bent onderhand buitelander in eigen land in andere gemeentes. APV nooit van gehoord en ook geen bord als ik mijn dorp verlaat of binnen kom die dat meld. Ik ken blijkbaar niet alle wetten en regels. Maar daar kun je dus weer geen boete voor krijgen. Zo wel d :P an zou iedereen op deze forum een boete moeten krijgen.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: APV

Ongelezen bericht door sylvesterb »

In de APV staat trouwens:

Artikel 2:48 Verboden gebruik van drank of softdrugs

1. Het is voor personen die de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt verboden op de weg, die deel uitmaakt van een door het college aangewezen gebied,alcoholhoudende drank te nuttigen of aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank bij zich te hebben.

Dit gebied moet dan met borden zijn aangegeven. Immers lijkt me het niet dat je van elke beslissing van het college op de hoogte dient te zijn?

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: APV

Ongelezen bericht door john18 »

Eh vraagje. Staan die borden ook bij HS Den haag. Zo niet heeft hij misschien een reden om de bekeuring aan te vechten toch? Hij is immers met de trein de gemeente binnen gekomen lijkt mij uit zijn topic {aanname}

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: APV

Ongelezen bericht door Moneyman »

john18 schreef:
Moneyman schreef:Iedereen wordt geacht de wet te kennen. Zo simpel is het.
Waarom komen we dan zoveel vragen tegen of bedrijven die eigenlijk de consumenten wet negeren enz. Wanneer worden die aangepakt. Sorry maar je kunt niet alle wetten kennen nog weten nog op de hoogten van zijn. Misschien een cursus LOI bij Buna??? Bij ts was een waarschuwing naar mijn mening voldoende geweest. Je bent onderhand buitelander in eigen land in andere gemeentes. APV nooit van gehoord en ook geen bord als ik mijn dorp verlaat of binnen kom die dat meld. Ik ken blijkbaar niet alle wetten en regels. Maar daar kun je dus weer geen boete voor krijgen. Zo wel d :P an zou iedereen op deze forum een boete moeten krijgen.
Dat zit nu juist inbegrepen in dat "wordt geacht". Het is een noodzakelijke fictie, omdat anders iedereen zegt "o ja joh? Dat wist ik niet...".

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: APV

Ongelezen bericht door ZaBo »

john18 schreef:[quote="Moneyman" Je bent onderhand buitelander in eigen land in andere gemeentes. APV nooit van gehoord en ook geen bord als ik mijn dorp verlaat of binnen kom die dat meld. Ik ken blijkbaar niet alle wetten en regels. Maar daar kun je dus weer geen boete voor krijgen. Zo wel d :P an zou iedereen op deze forum een boete moeten krijgen.
Beste John 18,

Ik als niet 100% Nederlander begrijp je wel hoor ;-);-)

Denk dat het mogelijk moet zijn om aan de hand van een ID( waar de gemeente opstaat waar je woonachtig dient te zijn;-)) een conclusie te trekken, dat iemand misschien niet helemaal op de hoogte is van de geldende APV en misschien enige coulance toe te passen

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: APV

Ongelezen bericht door john18 »

ZaBo schreef:
Ik als niet 100% Nederlander begrijp je wel hoor ;-);-)
Ik ben ook geen 100% Nederlander. Ik ben dubbel talig {gebrekkig Nederlands} opgevoed. En toen ik nog op de MAVO zat is bij mij dyslectie geconstateerd. Dat was net voor mijn examen. Maar toch geslaagd :D. Tevens ook de reden waarom ik onlangs mijn opleiding niet heb gehaald.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: APV

Ongelezen bericht door john18 »

Dat zit nu juist inbegrepen in dat "wordt geacht". Het is een noodzakelijke fictie, omdat anders iedereen zegt "o ja joh? Dat wist ik niet...".


Dat weet ik. Maar ik wist niet van het bestaan van de APV en dat dat weer gemeenten regels zijn. Zo leer je weer wat :wink:
Ik doel gewoon op dat er door de agenten in dit geval wel enige coulance had kunnen zijn. Zij weten immers ook niet alle regels.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: APV

Ongelezen bericht door gosewijn »

Er is een Rechter geweest die heeft gezegd ,dat iedereen de wet moet kennen, flauwe kul is. Ik als Rechter weet het ook niet.
Welke zaak het was weet ik niet meer , zal beslist juresprudentie van zijn .

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: APV

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Bent U alcoholist?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: APV

Ongelezen bericht door ZaBo »

gosewijn schreef:Er is een Rechter geweest die heeft gezegd ,dat iedereen de wet moet kennen, flauwe kul is. Ik als Rechter weet het ook niet.
Welke zaak het was weet ik niet meer , zal beslist juresprudentie van zijn .
Ik begrijp dit niet helemaal, u bent rechter maar weet niet of uw collega heeft gezegd dat het flauwekul is, dat iedere Nederlander geacht is de wet te kennen?

Heb dit wel altijd in mijn opvoeding meegekregen en ook op school, of snap ik iets niet? ( kan hoor want snap niet altijd alles)

Gesloten