Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Madeleine15
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2023 10:56

Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Madeleine15 »

Hoe vergaat het je fiscaal als Nederlands ingezetene met een Belgisch overheidspensioen en Belgische nationaliteit?

Een vraag die wellicht heel weinig mensen zich hoeven te stellen. Maar ook al zijn de gegadigden op één hand te tellen, toch had ik graag hun relaas gelezen. Betalen jullie ook zowel in België als in Nederland belasting over een Belgisch overheidspensioen? Volgens het belastingverdrag tussen België en Nederland (artikel 19.2b) zou namelijk alleen België belasting hierover mogen heffen. Nederland geeft aan dit ook te moeten aangeven in de Nederlandse aangifte i.v.m. het totale wereldwijde inkomen. Hierdoor gaat het verzamelinkomen in Nederland omhoog en betaal ik onrechtstreeks dubbele belasting.

Zijn er onder jullie lotgenoten met soortgelijke lotgevallen?

Graag een reactie. Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het belastingverdrag is bedoeld om dubbele belasting te voorkomen. Uw situatie staat ook duidelijk op deze pagina van de Belastingdienst:
Belastingdienst schreef:Voorbeeld
U heb de Nederlandse nationaliteit, en u woont ook in Nederland. U krijgt een overheidspensioen uit België. Dan betaalt u over dat pensioen belasting in Nederland. Hebt u niet de Nederlandse nationaliteit, dan betaalt u in België belasting.
Als u inderdaad indirect meer belasting moet betalen, kunt u een afspraak maken bij de Belastingdienst. Dan krijgt u waarschijnlijk een beter en duidelijker antwoord dan via de Belastingtelefoon.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als u in Nederland aangifte doet, staan er regels op het formulier ter voorkoming van het betalen van dubbele belasting.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op deze pagina staat uitgelegd dat de aangifte inkomstenbelasting (online) iets anders is dan de aangifte wereldinkomen (op papier). U moet beide doen.

Weet u zeker dat u onbedoeld of indirect dubbele inkomstenbelasting betaalt over uw Belgische overheidspensioenen? Het is natuurlijk wel inkomen en telt daarom, lijkt mij, wel mee voor andere belastingen, heffingen of tegemoetkomingen die afhankelijk zijn van het verzamelinkomen.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Aangifte wereldinkomen zal niet van toepassing zijn. De Ts woont in Nederland.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dan raakte ik in verwarring door de door TS gebruikte formulering “wereldwijde inkomen” 😬.
Hoe dan ook, dat TS indirect toch dubbel betaalt, staat volgens mij nog niet vast.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Belgisch overheidspensioen in Nederland?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Een opgave van “wereldwijd” inkomen is alleen van belang voor mensen die in het buitenland wonen en uit Nederland een inkomen verkrijgen. Een en ander ter berekening van de verplichte bijdrage aan het CAK voor zorgkosten.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... ng-betalen

Plaats reactie