LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door berndv »

Het is ook heel goed mogelijk dat deze boete is geïnitieerd door een geïrriteerde buurtbewoner die geklaagd heeft over een geparkeerde bus, welke volgens de apv niet geparkeerd mag worden, waarna handhaving plaats vindt.

stofzuigertje

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ik kan in 1x zien of een busje H1, H2 of H3 is.
Van de meeste merken die te hoog zijn is lijstje mogelijk.

Verder vergeten vele de maximale lengte van 6 meters die lastiger te zien is.

Maar nog iets wat ik vergat;
De op eigen terrein!
In mijn gemeente geld het parkeerverbod tot 2.4 hoog en 6 meter lang op Openbare weg!
Dat betekend dat een hoge bus naast je eigen huis op eigen erf wel mag, ongeacht hoeveel uitzicht buren verpest word!

De meeste gemeentes pakken de standaard VNG versie van APV en passen die aan door weghalen overbodige of zelf toevoegen.
Ze mogen alles aanpassen maar van 18.00 tot 6.00 uur + weekend is vrijwel standaard.
De taxi bussen en pakket bezorgers die door Post NL verplicht worden een H2 dus 260 hoog te kopen hebben vrijwel alle een ontheffing, vooral voor het bezorgen na 18.00 uur!

Meestal geld het niet voor industrie terrein en enkele andere online aangegeven plekken.
Buiten bebouwde kom ook niet dus mensen die aan de rand van een stad wonen komen er zo ook onderuit.
Ik zou kijken voor inruil lagere H1 en probleem is opgelost.

De reden dat vele gemeentes dit doen is de vele bouwvakker bussen die naast de auto de straat vullen en parkeer problemen veroorzaken.
Dan moet je bij je baas stallen en naar werk fietsen.
Helaas is dat voor deze persoon niet mogelijk.
Ik woon naast bouwvakker met bus en aanhanger dus 2 ruime plekken weg.
Hij had een open laadbak die 5,90 lang was dus legaal, klagen helpt niet!
Wel is bij mijn in wijk voldoende ruimte maar elders zou ik hier ook niet blij mee zijn.

Meestal zijn enkele boze bewoners met parkeer overlast vlak voor verkiezingen de oorzaak dat ze vragen gaan stellen en de stadswacht/parkeerbeheer moet dan controleren en dat is leuke inkomsten na jarenlang gedogen!
Dat betekend dat een kleine groep in jou gemeente voldoende kan zijn voor deze niet leuke wet handhaven actie.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door Miepje1 »

GJvdZ schreef:Ik snap de regelgeving trouwens wel. Je moet er niet aan denken dat iedereen in een woonwijk zo'n grote bus voor z'n huis neer zet.
Ik woon dus in zo'n wijk. Allemaal hardwerkende ZZP-ers of mensen met een klein bedrijf. Allemaal een eigen auto en ook nog een bus. Te weinig parkeerruimte... Dus wij hebben met grote regelmaat zo'n lel van een bus het hele weekend voor het raam staan. Weg uitzicht.
De gemeente is ijverige aan het handhaven geslagen... tot voor kort konden die grote bussen nog gewoon in de straat waar ze horen, half op een stoep of zo, bij de eigenaar voor de deur. Nu niet meer en daarom staan ze bij ons.
Wat doe je dan? Niks toch? De gemeente handhaaft netjes, vinden zij, en wij zijn de klos.

stofzuigertje

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als er bij Miepje 1 in de straat een 240 hoge komt en de 260 hoge word ingeruild is dat geen oplossing helaas.

Wel is nu klagen rendabel.
tot volgende week woensdag doen ze meer!
Wel zou ik voor meer parkeerruimte op aangewezen terreinen zijn waar elke ZZPer zijn voertuig kwijt kan.

Half op stoep is dubbel fout....
Maar bussen van minder dan 6 meter lang en 240 of minder hoog, daar kom je helaas niet vanaf Miepje1.
Wel kun je proberen zo te parkeren dat er geen bus meer tussen kan.... iets meer ruimte met jou buren en zo alles vol zetten!

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik heb intussen, en met mij vele medebewoners, de moed maar een beetje opgegeven. We gaan wel binnenkort de gemeente vragen ook eens wat handhavers rond te sturen ná 17.00, als ze allemaal thuis zijn. En samen met de buren 'breed' parkeren vind ik dat weer niet erg sociaal...

Danser
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2017 21:13

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door Danser »

Het betreft een klacht van buren...helaas.(Van je buren moet je het hebben......not)
Het irritante is alleen dat buurtbewoners met eigen parkeerplaats, deze niet gebruiken om zo hun voortuin vrij te laten en wijzelf geen eigen parkeerplaats hebben. Ook nog een dubbel gevoel: wij hebben in al die jaren zelf nooit melding gedaan van "strafbare feiten" die er in de straat plaatsvinden, maar nu 1 pers gaat melden, ben je wel eerder geneigd zelf ook te gaan melden... hier pass ik voor..bah.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, als je gewoon op de openbare weg mag parkeren (niet betaald of alleen voor vergunninghouders), dan is dat vragen om op straat parkeren.

Ik ben wel benieuwd wat voor strafbare feiten er dan zoal in je staat gebeuren. Klinkt als een enge buurt, als er veel strafbare feiten gebeuren.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door berndv »

Vaak worden deze zaken ook niet heel proactief gehandhaafd maar eerder reactief, dus mijn vermoeden klopte dus wel redelijk. Tja, feitelijk heeft de handhaving een punt, maar voor de sfeer in de buurt was het wellicht beter geweest om gewoon even aan te bellen en uit te leggen. Hoe zij met hun eigen parkeerplaats om gaan doet verder niet heel erg ter zake, als het hun eigen parkeerplaats is, mogen ze zelf weten wat ze er mee doen, en als ze er voor kiezen om niet die parkeerplaats te gebruiken, maar een openbare, is dat hun goed-recht. Er is geen wet die bepaalt dat je op je eigen parkeerplaats moet parkeren als je deze hebt.

Blijft dus alleen de vraag over hoe de regels van de a.p.v. bekend gemaakt zijn, en of het kans van slagen heeft als u zich beroept op het wellicht ontbreken van de borden die aangeven welke parkeerregels er vanuit de a.p.v. gelden. Het staat er inderdaad wel in:
Artikel 5:7 Parkeren van grote voertuigen

1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter en/of een hoogte van meer dan 2,4 meter op de weg te parkeren elders dan op een door het college aangewezen plaats.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 07.00 tot 20.00 uur.
3. Het college kan van de in het eerste lid gestelde verbod ontheffing verlenen.
Artikel 5:8 Parkeren van uitzichtbelemmerende voertuigen

1. Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hun anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.
2. Het verbod geldt niet gedurende de tijd die nodig is voor en gebruikt wordt voor het uitvoeren van werkzaamheden waarvoor de aanwezigheid van het voertuig ter plaatse noodzakelijk is.
De vraag is even of de gemeente hier apart op moet wijzen met borden, of dat het net zoals als de wet, men wordt geacht deze te kennen.

Danser
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2017 21:13

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door Danser »

Ik denk dat het 't laatste betreft. De tijden zijn hier echter aangepast: 8.00- 18.00 uur ondanks dat ze verwijzen naar apv 5.7 waarin 7.00- 20.00 uur staat

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door witte angora »

Danser schreef:Het betreft een klacht van buren...helaas.(Van je buren moet je het hebben......not)
Het irritante is alleen dat buurtbewoners met eigen parkeerplaats, deze niet gebruiken om zo hun voortuin vrij te laten en wijzelf geen eigen .
Ik snap het. In Nijmegen had ik er ook zo eentje. Een wijk met vergunningparkeren, ik woonde er net, kon geen vergunning krijgen. Kom je zondagavond laat thuis, heb je even geen puf om een kwartier te lopen, en jawel, maandagmorgen om 10.00 uur al een bon. Straat was verder leeg. Komt een buurvrouw aan de overkant naar buiten: 'ja wij moeten ook betalen dus u ook'. Niet dat ze zelf een auto heeft, maar ja.

En weet je, dit soort mensen blijft zeuren en zieken onder het mom van burgerplicht of wat dan ook, je kunt met ze in gesprek gaan, maar ze blijven op 'hun' strepen staan, dat verander je niet. Maar o wee als je zelf een keer aan de bel trekt, dan ben je meteen de ergste vijand. Vragen of ze hun eigen parkeerplaats willen gebruiken zal, vermoed ik, 'not done' zijn.

Je zult dus een andere oplossing moeten bedenken. Concreet gaat het er op neer komen: een andere bus.

Knap trouwens dat de buren kennelijk de regelgeving beter kenden dan jij zelf, en wisten dat je bus te hoog is. Lijkt me geen fijne buurt om te wonen, sorry.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door BL2 »

gosewijn schreef:IK vraag mij af hoe die agent weet of de bestelwagen te hoog is , heeft hij-zij deze nagemeten. .
Als een wagen te hoog, breed of lang lijkt, kan deze natuurlijk handmatig nameten. Elke KPLD auto heeft een meetlint aan boord, ook om ladingen in breedte en hoogte na te kunnen meten. Dat lijkt me het punt ook niet in deze, de auto is gewoon te hoog.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door gosewijn »

Ik heb in veel grote steden gewerkt , maar heb nog nooit een bord gezien dat dit niet mocht. Wel vrachtwagens met bepaalde tonnage.
In het buitenland ,oa, Frankrijk kwam ik wel borden tegen , maar die was voor zigeuners en campers omdat die midden in de stad overnachten.

stofzuigertje

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De meeste gemeentes hebben als tijden 6.00 tot 18.00 uur maar ze mogen iets afwijken.
Verder meestal naast werkdagen ook gehele weekend.

Pas na ingaan deze plaatselijke tijd kun je klagen, dus om 17.00 uur controleren als het meestal om 18.00, soms om 20.00 uur ingaat is nutteloos.

De uitzicht regel is niet overal, dus een 238 cm hoge H1 bus die ik bezit mag gewoon bij U voor het raam helaas, het gehele jaar in de meeste gemeentes.

Voor werkzaamheden als riool ontstop service, die mogen altijd op elke tijd staan omdat we 24 uren service willen.
Verder hebben die meestal een ontheffing op woonadres omdat ze vaak oproepbaar zijn.

Wel jammer dat bij de bijna 400 gemeentes er niet 1 landelijke regel komt, en vooral in regio's met verschillende tijden zal de Politie die niet voor elke gemeente de tijden uit zijn hoofd kan leren alleen in de nacht controleren, en soms niet eens in weekend omdat ook die soms helaas ontbreekt.
Voor een verhuiswagen van 320 cm hoog hoef je geen ontheffing tijdens het laden / lossen te vragen en bij een boete kun je dan achteraf bewijs leveren waarom je stond.

Ja, leuk die APV maar als je kunt aantonen dat je aan het werk was of laden/lossen is seponeren en als dat te vaak gebeurde doen de stadswacht of politie ook niets meer.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door gosewijn »

bus die ik bezit

Hoeveel auto s heb jij ?????
Een verhuis wagen heeft de zelfde rechten en plichten. Als de verhuizers gaan koffie drinken of eten , MOETEN zij de auto wegzetten . Dan zijn zij namelijk niet aan het laden of lossen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef:Ja, leuk die APV maar als je kunt aantonen dat je aan het werk was of laden/lossen is seponeren en als dat te vaak gebeurde doen de stadswacht of politie ook niets meer.
Als we gewoon on topic blijven en het over de casus van ts blijven houden, dan zie ik dat argument als kansloos, aangezien het om het woonadres van ts gaat die een bedrijfsbus particulier rijdt.

stofzuigertje

Re: Bestelbus partikulier aangeschaft...parkeerboete

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niets!

Ja, Gosewijn, die zijn van een stichting en als ik een trekhaak nodig heb even ruilen, geen €600,- voor haakje maar pak je busje die 3500 Kg mag trekken!
De Iveco Daily is enkele oudere lichte uitgezonderd alle tot 3500 Kg op trekhaak.
Meer als een Benz, VW, Opel of Fiat....

Kampeerauto staat normaal 11 maanden stil, maar als gehele familie en vriendenkring het gebruikt, want als ik in de boot zit kan ik niet rijden.
Zo werkt dat en dat mag, een stichting heeft ook lage belastingtarief van ondernemers zonder de bijtelling of 500 Km per jaar regel.
Elk bestuurslid kan elk voertuig gebruiken als nodig.

Stichtingen zijn het gat in de wet.

en als de Topic starter €2000,- per jaar betaalde is de notaris + KVK kosten er binnen 1 jaar uit.
Wel een iets lagere dus geen H2 maar H1 bus kopen, helaas zijn die meestal ook iets korter!

Gesloten