Blunder van UWV, Wob verzoek

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Blunder van UWV, Wob verzoek

Ongelezen bericht door Erthanax »

knuffel26 schreef:
05 jan 2024 13:02
Erthanax schreef:
04 jan 2024 23:58
Knuffel26, wat is eigenlijk uw bedoeling met dit topic? Wat verwacht u van het forum?
Nou misschien om mijn frustraties een beetje te uiten. (…)
Aha. Ik hoop dat het de gewenste opluchting brengt.

Mijn ervaring met het UWV is beperkt en gelukkig slechts zijdelings, maar erg onder de indruk was ik er niet van. Onlogische brieven vol tegenstrijdigheden en zelfs onjuistheden, mondeling afraden bezwaar te maken (“heeft toch geen zin, want het hele team heeft ernaar gekeken”) en meer van dat fraais. Het bezwaar werd overigens toegewezen.

Voor u is uw zaak inmiddels een principekwestie. Dat mag natuurlijk en het is mogelijk zelfs lovenswaardig, maar verlies de redelijkheid en vooral uw eigen welbevinden niet uit het oog. Houd voor ogen dat het u meer moet opleveren (financieel of emotioneel) dan het kost.

knuffel26
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 mar 2007 21:44

Re: Blunder van UWV, Wob verzoek

Ongelezen bericht door knuffel26 »

Lady1234 schreef:
05 jan 2024 16:14
Ik lees hier over de arbeidskorting, dat het voornemen is dat die ook geschrapt wordt voor diegenen die hun uitkering via de werkgever ontvangen.

Is het straks weer gelijk, maar beiden slechter af.

https://www.sazas.nl/accountant/nieuws- ... n%20werken.
Bij fiscale uitruil is het ook nog afhankelijk van of er een dagloon wordt berekend, of dat er naast een uitkering wordt gewerkt. In het tweede geval is er sprake van inkomstenverrekening. UWV gaat bij dagloonberekening wel uit van het lagere inkomen (lager dagloon = lagere uitkering). Maar bij inkomstenverrekening is het juist andersom. Als het inkomen dan lager wordt, worden er minder inkomsten verrekend dus (meestal) hogere uitkering. Hoewel het niet altijd opgaat, bv. als er sprake is van een inkomenseis, dan moet je wel minimaal een bepaald bedrag verdienen om een hogere uitkering te krijgen, vind ik toch dat UWV daar consequent in moet zijn. De politiek (Minister van SZW) zegt ook dat het in de praktijk niet hoort uit te maken, maar snapt intussen niet dat UWV er een potje van maakt, of beter gezegd: wil het niet snappen.

knuffel26
Berichten: 43
Lid geworden op: 30 mar 2007 21:44

Re: Blunder van UWV, Wob verzoek

Ongelezen bericht door knuffel26 »

Nou inmiddels heb ik de uitspraak van de rechtbank binnen. De rechtbank is van mening dat informatie ouder dan 5 jaar (ook al zijn het persoonlijke beleidsopvattingen) in beginsel wel openbaar, moet worden gemaakt. Het UWV heeft niet voldoende gemotiveerd waarom het belang van UWV het algemeen belang overstijgt. UWV kan nog in Hoger Beroep, maar in de tussentijd kan ik dit stuk gebruiken voor de inhoudelijke zaak.

Plaats reactie