CAK rekent dubbele bijtelling

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Kees&Eef
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:35

CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Kees&Eef »

Mijn schoonouders hebben bij de verkoop van hun boerderij het geld in beleggingen gestopt. Mijn schoonvader is ondertussen overleden, dus hebben we het alleen over mijn schoonmoeder.
Even afgezien van het feit dat de beleggingen met MIN 5% rendeerden, rekent de belastingdienst 6,17% van het bedrag boven een bepaalde grens (~32.000 euro) als inkomen en telt dat bedrag op bij het verzamel inkomen. Hierdoor komt het verzamel inkomen, in het geval van mijn schoonmoeder, ca 25.000 euro hoger uit dan wat zij aan AOW en Pensioen ontvangt. Dit hoge bedrag krijgt de CAK van de belastingdienst.. Hier zit dus al een bijtelling in.
Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt nogmaals dit bedrag bijgeteld, de tweede keer dus. Hierdoor "lijkt" haar inkomen dus ca 50.000 euro hoger te liggen en komt ze voor de maximale eigen bijdrage van 2887 euro per maand in aanmerking. De AOW van ca 1300 euro wordt al direct naar het CAK doorgeschoven en het pensioen van ca 1100 per maand gaat daar ook heen. Het restant van ca 500 euro wordt dus iedere maand van de spaarrekening betaald. binnen een jaar is ook die spaarrekening leeg als we niets doen.
Ondertussen hebben we de beleggingen gestopt en daar de spaarrekening mee aangevuld. Maar dit woekert nog zeker twee jaar door omdat we het pas na 1 januari rond kregen met de bank.
Hoe kan het dat het vermeende/fictieve rendement van beleggingen twee keer aangerekend wordt???

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De cijfers die u hanteert zijn niet correct.

Het vrij te laten vermogen is niet € 32.000, maar € 57.000.

Voor de bijtelling door het CAK geldt een ander bedrag, maar ook een ander percentage van 4 procent.

Ook worden er nog een aantal bedragen afgetrokken voordat de berekening gemaakt wordt van de eigen bijdrage.


En er moet meer dan vier ton vermogen zijn om een bijtelling te hebben van € 25.000.


Dus die bankrekening zal echt niet na een jaar leeg zijn.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door 16again »

Kees&Eef schreef:
02 mar 2024 14:17
Ondertussen hebben we de beleggingen gestopt en daar de spaarrekening mee aangevuld. Maar dit woekert nog zeker twee jaar door omdat we het pas na 1 januari rond kregen met de bank.
Sowieso gaat aanpassing niet automatisch, en dien je dan herberekening aan te vragen.

Kees&Eef
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:35

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Kees&Eef »

@ Lady1234: Het bedrag dat Het CAK hanteert als vrij te laten vermogen is voor 1 persoon 31.747 euro (op het formulier van de CAK, wat de belasting rekent moet ik even nakijken, maar dat is ongeveer hetzelfde in 2022)
Bij de oude regeling was dat 4% van al het vermogen, dus spaargeld en beleggingen. Na door de hoge raad terug gefloten te zijn is het percentage voor spaarrekeningen 0-0,1% (afhankelijk van het jaar en instantie) en voor beleggingen is dat nu 6,17%
Er zat meer dan 4 ton in beleggingen, niet in spaargeld, is was namelijk een boerderij verkocht..
Nu hebben we alle beleggingen omgezet in spaargeld, dus is er nu wel wat om dat extra te betalen.
MAAR zelfs met een herberekening wordt de bijtelling twee keer gerekend, een keer door de belasting in het verzamelinkomen en 1 keer door het CAK als bijtelling..

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de berekening van de eigen bijdrage 2024 wordt gekeken naar het vermogen per 1 januari 2022 en het inkomen van 2022.

De extra bijtelling door het CAK is 4 procent.

En hebt u alle posten wel afgetrokken die daarvoor in aanmerking komen? Zak en kleedgeld, premie zorgverzekering en ga maar door.

Via internet kunt u een proefberekening maken.

Het is toch niet zo bijzonder dat uiteindelijk iemand met een vermogen van meer dan vier ton een flinke eigen bijdrage betaalt?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Even afgezien van het feit dat de beleggingen met MIN 5% rendeerden, rekent de belastingdienst 6,17% van het bedrag boven een bepaalde grens (~32.000 euro) als inkomen en telt dat bedrag op bij het verzamel inkomen. Hierdoor komt het verzamel inkomen, in het geval van mijn schoonmoeder, ca 25.000 euro hoger uit dan wat zij aan AOW en Pensioen ontvangt.

Dit hoge bedrag krijgt de CAK van de belastingdienst.. Hier zit dus al een bijtelling in.
Bijtelling? Box 3 is gewoon belasting op inkomen verdiend uit sparen of beleggen. Bij beleggen is het een fictief rendement, dus dat er niet zo goed belegt is en verlies geleden is, doet er niet toen.

De belastingdienst geeft alle boxen door aan het CAK.
Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt nogmaals dit bedrag bijgeteld
Geloof niet dat ik dit kan volgen. Hoe bedoelt u dit?
Bij de berekening van de eigen bijdrage wordt nogmaals dit bedrag bijgeteld, de tweede keer dus. Hierdoor "lijkt" haar inkomen dus ca 50.000 euro hoger te liggen en komt ze voor de maximale eigen bijdrage van 2887 euro per maand in aanmerking.
Het CAK houdt rekening met eigen vermogen. Hoe meer vermogen iemand heeft, hoe hoger de eigen bijdrage. Maar wat de relatie is met het inkomen verdiend met beleggen, is me niet duidelijk?
Hoe kan het dat het vermeende/fictieve rendement van beleggingen twee keer aangerekend wordt???
Geen idee wat u hiermee bedoelt. Is het niet zo dat u belasting op inkomsten uit beleggingen en het rekening houden met eigen vermogen door elkaar haalt? Want dat is niet hetzelfde.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Voor de vermogensrendementsheffing is het vrij te laten vermogen in 2023 € 57.000.

Kees&Eef
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 aug 2012 10:35

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Kees&Eef »

@ speedy123 Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen: Bij de belastingdienst wordt het fictief rendement van de beleggingen (min het belastingvrij vermogen) opgeteld bij het inkomen dat ze heeft uit AOW en Pensioen.
In cijfers: (ongeveer waarden, want de exacte getallen gaat niemand verder aan ;-) ) AOW 15000, Pensioen 17000, bij elkaar 32000 euro per jaar. Door de spaartegoeden en beleggingen komt er in box 3 nog 23000 bij, waardoor haar jaarinkomen op 55000 komt.. Het CAK hanteert deze 55000 euro als inkomen, waar dus al 23000 in zit van de beleggingen.
Het CAK trekt daar nog wat dingen vanaf waardoor het bedrag zakt tot ongeveer 37000. Vervolgens rekent het CAK met de oude regeling van 2022, 4% van al het vermogen en beleggingen (min de belastingvrije grens) erbij: 23000 euro..
Dus zowel de belasting als het CAK tellen het fictieve rendement van de beleggingen, en het spaargeld op bij het geld dat ze krijgt van AOW en Pensioen. Twee keer dus...
Is het zo duidelijk?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Kees&Eef schreef:
04 mar 2024 13:51
@ speedy123 Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen: Bij de belastingdienst wordt het fictief rendement van de beleggingen (min het belastingvrij vermogen) opgeteld bij het inkomen dat ze heeft uit AOW en Pensioen.
In cijfers: (ongeveer waarden, want de exacte getallen gaat niemand verder aan ;-) ) AOW 15000, Pensioen 17000, bij elkaar 32000 euro per jaar. Door de spaartegoeden en beleggingen komt er in box 3 nog 23000 bij, waardoor haar jaarinkomen op 55000 komt.. Het CAK hanteert deze 55000 euro als inkomen, waar dus al 23000 in zit van de beleggingen.
Het CAK trekt daar nog wat dingen vanaf waardoor het bedrag zakt tot ongeveer 37000. Vervolgens rekent het CAK met de oude regeling van 2022, 4% van al het vermogen en beleggingen (min de belastingvrije grens) erbij: 23000 euro..
Dus zowel de belasting als het CAK tellen het fictieve rendement van de beleggingen, en het spaargeld op bij het geld dat ze krijgt van AOW en Pensioen. Twee keer dus...
Is het zo duidelijk?
Nee totaal niet duidelijk. Laat ik het nog een keer proberen, wellicht wordt het u dan duidelijk.

De belasting dienst belast het rendement op vermogen. Dat fictieve rendement wordt opgeteld bij het belastbaar inkomen waarover belasting wordt geheven. Dus 6,17 procent van 4 ton.

CAK neemt dat belastbaar inkomen over. Echter het CAK kijkt ook naar het vermogen zelf, de Bijtelling vermogen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja en die 6,17% van vier ton is € 24.680.

En het CAK rekent 4% over een iets hoger bedrag dan vier ton. En als dat € 23.000, is het belaste vermogen € 575.000.

Helemaal geen “oude” regeling. Dat is al een paar jaar zo.

De maximale eigen bijdrage is € 2.870,40 per maand.
Dat kan wel een tijdje betaald worden van een half miljoen.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door 16again »

Ik snap niet hoe mijn tante in de zorg maar 700,- aan CAK bijbetaalt, ondanks een vergelijkbaar banksaldo.
Betreft overigens wel een particuliere instelling waar al 2600,- p/m aan wordt bijbetaald.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

€ 2.600 plus € 700 is volgens mij al € 3.300,00. Dus wat begrijpt u dan niet?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door 16again »

Die 2600 wordt niet aan het CAK betaald, maar aan de particuliere instelling. En daar krijg je nog wat voor terug: Voor ruimere kamer , betere verzorging door meer personeel, mooiere omgeving etc.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dacht u dan dat moeder van de Ts voor haar bijdrage niets krijgt?

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Speedy123 »

16again schreef:
04 mar 2024 18:47
Ik snap niet hoe mijn tante in de zorg maar 700,- aan CAK bijbetaalt, ondanks een vergelijkbaar banksaldo.
Betreft overigens wel een particuliere instelling waar al 2600,- p/m aan wordt bijbetaald.
Er bestaan twee soorten bijdrages namelijk laag en hoog.

Als bijvoorbeeld er nog een thuis wonende partner is, dan betaalt je tante het lage tarief.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
04 mar 2024 23:21
Dacht u dan dat moeder van de Ts voor haar bijdrage niets krijgt?
Ja.
De moeder van TS krijgt hetzelfde als een arme sloeber in dezelfde verzorginstelling. Die niet die hoge bijdrage betaalt.

@Speedy123:
Geen thuiswonende partner oid.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Wonderlijk dat die arme sloeber dan niet in het schuurtje moet verblijven op water en brood.😡

Maar niets hoeft de Ts te weerhouden zijn moeder in een particuliere instelling te laten opnemen.

Maar hij is nu al bang dat de bankrekening na een jaar leeg is.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 10:05
Wonderlijk dat die arme sloeber dan niet in het schuurtje moet verblijven op water en brood.😡
Voor zover ik weet: Eigen bijdrage betaal je aan het CAK, maar de instelling krijgt voor iedere bewoner een vast bedrag, ordegrootte 6000,- p/m.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Lady1234 schreef:
05 mar 2024 10:05
Wonderlijk dat die arme sloeber dan niet in het schuurtje moet verblijven op water en brood.😡

Maar niets hoeft de Ts te weerhouden zijn moeder in een particuliere instelling te laten opnemen.

Maar hij is nu al bang dat de bankrekening na een jaar leeg is.
Tja sommige ouderen zijn erg oplettend en zorgen ervoor dat hun een groot deel van hun vermogen al naar de kinderen gegaan is ruim voordat ze opgenomen worden in een instelling.

Ouderen die er niet goed opgelet hebben en nog veel vermogen hebben als ze opgenomen worden, die betalen inderdaad tot meer dan 30K per jaar. Als iemand dan nog jarenlang in leven blijft in het verzorgingshuis. Dan gaat het rap met de erfenis.

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: CAK rekent dubbele bijtelling

Ongelezen bericht door Erthanax »

De sterkste schouders moeten nu eenmaal de zwaarste lasten dragen. Mijn ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan, ik ook niet. Mijn grootmoeder was blij dat ze niet “van de bedeling” in het verzorgingshuis woonde.

Overigens zijn lang niet alle particuliere verzorgingshuizen zo goed als ze zelf beweren. Er is her en der ook wel gedoe met te weinig of onbevoegd personeel.

Plaats reactie