LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
PeterLohbeck
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 okt 2020 16:34

Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door PeterLohbeck »

Alle Tesla's hebben meerdere camera's rondom het voertuig om beelden te verkrijgen bij eventuele aanrijdingen, inbraak of beschadiging in parkeerstand.
Nu staan er twee Tesla's van een eigenaar vaak recht voor mijn huis geparkeerd. Nu weet ik dat hij zijn camera's altijd heeft ingeschakeld en worden beelden van ons huis constant vastgelegd. Is dit wettelijk toegestaan in verband met de privacywetten?

Peter
Laatst gewijzigd door Radar op 19 okt 2020 17:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast ter verduidelijking

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Jablan »

Twijfel. Het maken van beelden vanaf de openbare weg is toegestaan. Maar bewakingscamera's en dergelijke mogen alleen het eigen terrein meenemen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Revoked »

Je kunt die camera's niet eens aan- of uitzetten. Ze staan altijd in guardmode. Bij beweging slaan ze de beelden op en de Tesla zal je vragen of je de beelden wil houden of verwijderen. Er is ook een mogelijkheid om altijd alles in de cloud op te slaan. En dat mag gewoon.
Verkeersstromen gebruikt Tesla voor AI, wat je zelf met de beelden doet is per land anders. Maar voor eigen gebruik is het bijna overal toegestaan.

omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door omega19 »

Dit is wel een interessante video in dit kader ?

https://www.autovisie.nl/nieuws/tesla-s ... ppen-dief/

jvanderplas
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 sep 2020 15:39

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door jvanderplas »

Of je nou in je recht staat of niet, je kan er weinig aan veranderen ben ik bang.

hebra98
Berichten: 1435
Lid geworden op: 09 nov 2012 15:33

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door hebra98 »

U kunt ook uw eigen auto strategisch plaatsen dat de Tesla (s) hem in de gaten kan houden. :twisted:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Interessante vraag. Tesla is een Amerikaans merk. De privacywetten zijn daar een stuk lakser dan hier. Kan me daarom voorstellen dat de toegepaste techniek botst met wetgeving in ons land.

Arizonakid
Berichten: 1129
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ten eerste, die camera’s staan zeker niet altijd aan, maar kunnen bij parkeren worden ingeschakeld door de bestuurder, de zogenaamde “sentry mode”.
Ook dan nemen ze niet continue alles op, maar reageren ze op beweging, bij een Model 3 te zien omdat dan ook de stadlichten gaan branden. Ze reageren dus ook niet als je binnen in huis loopt, er moet echt iets/iemand langslopen/fietsen/watdanook.
De beelden worden verder alleen opgeslagen als er een opslagmedium in de auto is, USB stick of SSD bijvoorbeeld.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Bob Schurkjens schreef:
19 okt 2020 18:42
Interessante vraag. Tesla is een Amerikaans merk. De privacywetten zijn daar een stuk lakser dan hier. Kan me daarom voorstellen dat de toegepaste techniek botst met wetgeving in ons land.
Ben ook wel benieuwd of dit soort juridische componenten meegenomen worden bij typegoedkeuringen voor de nl markt.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door 16again »

PietertjeTwee schreef:
19 okt 2020 18:44
jvanderplas schreef:
19 okt 2020 18:18
Of je nou in je recht staat of niet, je kan er weinig aan veranderen ben ik bang.
Mwah, nee hoor. Als TS inderdaad in zijn recht staat en de buurman niet mee wil werken is het een kwestie van naar een advocaat stappen en een kort geding aanhangig maken.
Waarom kort geding? Wat is het spoedeisende karakter?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door berndv »

Heeft u het al geprobeerd om op de goede ouderwetse manier contact te leggen? Gewoon door in gesprek te gaan en te vragen hoe of wat?

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Dit is op dit moment een redelijk hot issue aangezien niet enkel Tesla maar steeds meer auto's al dan niet aftermarket zijn voorzien van dit soort camera's en een aantal filmt wel degelijk permanent of in ieder geval via burst mode
Strikt genomen voldoen als deze camera's (net zoals camera's in deurbellen etc) in een aantal gevallen niet aan de wetgeving (en helaas is die wetgeving en hoe deze wordt geïnterpreteerd binnen Europa ook nog eens redelijk verschillend).
Overall zou ik me niet zo'n zorgen maken over de beelden die een Tesla maakt (op een paar meter nog wel ok) de meesten hebben niet voor niets naast de gebruikelijk camera's ook nog een blackvue dashcam om wat bruikbaarder beelden te krijgen.


alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
19 okt 2020 23:12
PietertjeTwee schreef:
19 okt 2020 18:44
jvanderplas schreef:
19 okt 2020 18:18
Of je nou in je recht staat of niet, je kan er weinig aan veranderen ben ik bang.
Mwah, nee hoor. Als TS inderdaad in zijn recht staat en de buurman niet mee wil werken is het een kwestie van naar een advocaat stappen en een kort geding aanhangig maken.
Waarom kort geding? Wat is het spoedeisende karakter?
Hert doorlopend inbreuk op het privacyrecht. Ik zou eerst een inzageverzoek doen op basis van de AVG, daar heb je geen advocaat voor nodig.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
20 okt 2020 11:59
16again schreef:
19 okt 2020 23:12
PietertjeTwee schreef:
19 okt 2020 18:44

Mwah, nee hoor. Als TS inderdaad in zijn recht staat en de buurman niet mee wil werken is het een kwestie van naar een advocaat stappen en een kort geding aanhangig maken.
Waarom kort geding? Wat is het spoedeisende karakter?
Hert doorlopend inbreuk op het privacyrecht. Ik zou eerst een inzageverzoek doen op basis van de AVG, daar heb je geen advocaat voor nodig.
ik zou eerst gewoon het gesprek aangaan met die buurman. Meer met de insteek van wat neem je op, hoeveel neem je op, wat bewaar je van die opnames en hoe lang bewaar je die opnames. Maar ja, wie ben ik. Natuurlijk kan je ook direct naar de rechter stappen en van alles gaan eisen in een kort geding. Dat is inderdaad het recht dat je hebt.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door criticus2 »

ik zou wel blij zijn met gratis camerabewaking van mn perceel ... wel even afspraak maken dat bij calamiteiten er makkelijk toegang is tot de beelden.

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door JozJan »

Ik zou gewoon ophouden met druk te maken om iets triviaals als dit. Alsof de buurman zijn auto daar neerzet om jouw huis te filmen, pff.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door 16again »

omega19 schreef:
19 okt 2020 17:51
Dit is wel een interessante video in dit kader ?

https://www.autovisie.nl/nieuws/tesla-s ... ppen-dief/
Als ik dat bekijk is mijn eerste reactie: zet er nog maar een paar cameras bij.

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
20 okt 2020 12:08
ik zou eerst gewoon het gesprek aangaan met die buurman. Meer met de insteek van wat neem je op, hoeveel neem je op, wat bewaar je van die opnames en hoe lang bewaar je die opnames. Maar ja, wie ben ik. Natuurlijk kan je ook direct naar de rechter stappen en van alles gaan eisen in een kort geding. Dat is inderdaad het recht dat je hebt.
De eerste stap is niet naar de rechter gaan. Eerst ga je in gesprek, dan stuur je een formele brief en daarna ga je pas naar de rechter toe. Deze drie stappen zijn allen gebaseerd op de AVG, doe doet namelijk steeds (impliciet) een beroep daarop.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Camera's op Tesla van buurman filmen mijn huis, is dit privacyschending?

Ongelezen bericht door Revoked »

Maar krijgen we nou voor elk merk een topic?

Gesloten