Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bovendien als hij in een eengezinswoning woont, kunnen zijn buren vanaf de bovenverdieping ook in zijn tuin kijken.

Ik kijk vanuit mijn appartement op een heleboel tuinen / terrassen, zou ik de hele dag legaal kunnen gluren naar de buren. Met mijn smartphone kan ik dan ook nog lekker inzoomen, kan ik zo bij iedereen naar binnen kijken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door scontra »

riddert schreef:
11 jan 2023 14:59
Logisch nadenkend kan ik geen bezwaar bedenken. Er zijn best veel woonwijken waar je in andermans tuin kunt kijken, bijvoorbeeld bij een rijenhuis met een bovenverdieping.
Deze ramen welke u hier aangeeft liggen, recht vooruit gemeten, minimaal twee meter van een erfgrens en zijn daarmee legaal.
De ramen van de schutting van de buurman liggen, recht vooruit gemeten, slechts 10cm van de erfgrens en zijn daarmee illegaal.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door PGros »

julier schreef:
11 jan 2023 14:41
Mijn buurman heeft een schuur geplaatst met in de achterwand, op 10 cm van de erfgrens een aantal vensters met doorzichtig glas.
Nu dacht ik dat art. 50 lid 1 BW dat uitdrukkelijk verbiedt.
Nee, zegt de gemeente dat mag. De buurman is niet in overtreding.
Wie weet hoe het zit en op grond waarvan kan de gemeente dit zeggen?
Ik weet niet hoe de vraagstelling was en hoe en waarop de gemeente reageerde. Vaak wordt er niet goed geluisterd en reageren ze gewoon op het feit dat de schuur niet op 2 meter maar op 10 centimeter van de erfgrens staat. En dat vindt de gemeente prima want dat mag en is hij niet in overtreding.
Staat de achterwand met de ramen ook naar de tuin toe van jullie? Want als de achterkant dus in hun eigen tuin staat (en de zijkant naar jullie tuin wijst) mogen de ramen wel op 10 cm zitten omdat deze naar achteren kijken en dat je opzij kijkend de tuin in kijkt is ook niet verboden.
In de wand die naar jullie tuin wijst mogen geen ramen zitten.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door kuklos »

Als ik het bericht van TS lees heb ik toch een aantal vragen:
julier schreef:
11 jan 2023 14:41
Mijn buurman heeft een schuur geplaatst met in de achterwand, op 10 cm van de erfgrens een aantal vensters met doorzichtig glas.
Ik neem aan dat de ramen naar jullie tuin kijken?
En dat deze op een hoogte zijn dat iemand die staat of zit er direct doorheen kan kijken?
En dat er verder niets op de erfgrens staat dat het zicht van de ramen belemmert?
julier schreef:
11 jan 2023 14:41
Nu dacht ik dat art. 50 lid 1 BW dat uitdrukkelijk verbiedt.
Nee, zegt de gemeente dat mag. De buurman is niet in overtreding.

Wie weet hoe het zit en op grond waarvan kan de gemeente dit zeggen?
Wat heb je precies aan gemeente gevraagd? En wat was hun precieze reactie?

Tenslotte nog de vraag of je wel eens een gesprek bent aangegaan met de buurman hierover en wat zijn reactie was.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Bij een vraag aan de gemeente of een bepaald bouwwerk is toegestaan, toetst de gemeente aan de hand van het bestemmingsplan en aanverwante regels of het bouwwerk (vergunningvrij) gebouwd mag worden. Een schuurtje in de achtertuin mag in de meeste gevallen vergunningvrij gebouwd worden. De gemeente zal dus zeggen dat het schuurtje, vanuit hun oogpunt, is toegestaan. Dat raam bij de erfgrens, daar bemoeit de gemeente zich niet mee.

Vergunningvrij betekent echter niet regel-vrij.

Uit het civiel recht vlogt dat zonder nadrukkelijke toestemming van de eigenaren en gebruikers van het naastgelegen erf, een doorzichtig raam zo dicht bij de erfgrens en wat gericht is op de erfgrens niet is toegestaan. Op uw eerste verzoek zal de buurman het raam volledig moeten blinderen met een permanent aangebracht materiaal (dus een rolgordijn is niet genoeg).

Doet de buurman dat niet, dan zult u helaas juridische stappen moeten ondernemen om hem te dwingen uw rechten te respecteren.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door rwolters »

Waarom zijn raampjes in een schuur erger dan de erfafscheiding zoals die bij nieuwbouw wordt opgeleverd? (Vaak paaltjes met een stuk ijzerdraad erover). Als raampjes niet mogen dan is zo'n erfafscheiding superillegaal. En toch wordt het dagelijks geleverd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door alfatrion »

ZeerPrivé schreef:
11 jan 2023 17:41
Of hij heeft er helemaal niet bij stil gestaan, dat de buurman daar een probleem mee zou hebben. Als ik de buur was, zouden die ramen me geen bal interesseren.
De oplossing is eenvoudig: ondoorzichtige folie aanbrengen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door scontra »

Doorzichtige ramen moeten, recht vooruit gemeten, minimaal twee meter van een erfgrens liggen en zijn daarmee legaal.
De ramen van de schutting van de buurman liggen, recht vooruit gemeten, slechts 10cm van de erfgrens en zijn daarmee illegaal.

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door riddert »

Ik vraag me onderhand wel af wat er eerst als erfafscheiding stond.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De Ts reageert niet op alle vragen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door kuklos »

Toch is de wetgeving hierin best vreemd.
Als de erfgrens leeg is of bijvoorbeeld een hek dat bestaat uit palen en twee ijzerdraden is dat geen probleem, maar zodra je een schuur bouwt op diezelfde plek waar eerst een grens stond die ook geen zicht afschermde mag die schuur geen ramen bevatten die uitkijken op de tuin van de buurman.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind dat niet zo vreemd: de reden is het gluurders-effect waarover ik eerder al schreef.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door scontra »

riddert schreef:
12 jan 2023 13:21
Ik vraag me onderhand wel af wat er eerst als erfafscheiding stond.
Dat doet eigenlijk niet ter zake, het gaat er om dat er nu bebouwing staat met doorzichtige ramen op 10cm afstand van de erfgrens en dat laatste mag nou eenmaal niet.

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

scontra schreef:
12 jan 2023 17:35
riddert schreef:
12 jan 2023 13:21
Ik vraag me onderhand wel af wat er eerst als erfafscheiding stond.
Dat doet eigenlijk niet ter zake, het gaat er om dat er nu bebouwing staat met doorzichtige ramen op 10cm afstand van de erfgrens en dat laatste mag nou eenmaal niet.
Volgens mij doet het wel terzake, want een eerdere tuinafscheiding is eigendom van beiden. Mag 1 buur dan zo maar beslissen om die te verwijderen? (met het doel om de bediscussieerde schuur er neer te zetten ? Of is Ts akkoord gegaan met het verwijderen van (een deel van) de tuinafscheiding en de afspraak om er een schuur neer te zetten, zonder dat hij erbij heeft gezegd dat hij er ramen in wilde doen?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Doorzichtig glas in erfafscheiding

Ongelezen bericht door scontra »

HandigeHarrie schreef:
15 jan 2023 14:52
scontra schreef:
12 jan 2023 17:35
riddert schreef:
12 jan 2023 13:21
Ik vraag me onderhand wel af wat er eerst als erfafscheiding stond.
Dat doet eigenlijk niet ter zake, het gaat er om dat er nu bebouwing staat met doorzichtige ramen op 10cm afstand van de erfgrens en dat laatste mag nou eenmaal niet.
Volgens mij doet het wel terzake, want een eerdere tuinafscheiding is eigendom van beiden. Mag 1 buur dan zo maar beslissen om die te verwijderen? (met het doel om de bediscussieerde schuur er neer te zetten ? Of is Ts akkoord gegaan met het verwijderen van (een deel van) de tuinafscheiding en de afspraak om er een schuur neer te zetten, zonder dat hij erbij heeft gezegd dat hij er ramen in wilde doen?
De nieuwe bebouwing de buurman staat 10cm van de erfafscheiding en ik heb niet gelezen dat er geen erfafscheiding meer staat op of tegen de erfgrens aan de zijde van Ts.

Plaats reactie