LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen bijdrage CAK

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

eigen bijdrage CAK

Ongelezen bericht door m.wil »

Mijn zus is verstandelijk beperkt en werkt bij de sociale werkvoorziening. Zij woont onder begeleiding en moet dus ook een hoge eigen bijdrage betalen aan het CAK. Vorige week kwam al de definitieve beslissing en de berekening van het CAK over de eigen bijdrage 2012. Zo snel zijn ze nog nooit geweest ! De belasting gegevens over 2010 worden gehanteerd.
Zelfs de aftrek van 15% van inkomsten uit tegenwoordige arbeid was al verwerkt ! Maar wel veel minder aftrek als een jaar geleden, terwijl het inkomen hetzelfde was. Ik wilde graag weten hoe zij de berekening maken en stelde de vraag: wie bepaalt de inkomsten uit arbeid (zijn die bruto of netto) en uit welk jaar zijn die? Het antwoord was dat zij de gegevens aangeleverd krijgen van het UWV en het zou gaan om 2011. Volgens mij klopt hier iets niet. Zijn er meer mensen die al een bericht hebben gehad en vraagtekens hebben bij de berekening?

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: eigen bijdrage CAK

Ongelezen bericht door fisbel »

U moet uitgaan van het verzamelinkomen 2010. Dat is het bruto inkomen als er geen aftrekposten zijn zoals specifieke zorgkosten. Uw zus betaalt de hoge bijdrage. Dat is ook logisch omdat zij opgenomen is en zij geen kosten heeft van huisvesting, eten / drinken. Aan de hand van het inkomen wordt berekend hoeveel de eigen bijdrage is. Wat verblijft is een 'goed zakgeld'

U kunt zelf de hoogte van de eigen bijdrage berekenen met de volgende rekenmodule: http://www.hetcak.nl/smartsite.dws?id=68841

m.wil
Berichten: 35
Lid geworden op: 07 jun 2005 18:10

Re: eigen bijdrage CAK

Ongelezen bericht door m.wil »

beste fisbel.

wat u schrijft is mij natuurlijk bekend, ook dat ik het zelf kan berekenen. Maar dat is het hem juist ! Ik kan het niet berekenen als mij niet wordt uitgelegd wat de inkomsten zijn uit tegenwoordige arbeid, zoals gevraagd wordt in het rekenprogramma? Over welk jaar gaat dat? Het staat niet op de site, niet in de brochure. Als ik het telefonisch vraag, zegt het CAK dat het gaat om het inkomen van 2011 ! Men stuurt mij naar het UWV en het UWV weet van niets...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: eigen bijdrage CAK

Ongelezen bericht door puma73 »

tegenwoordige arbeid
Men heeft inkomsten uit tegenwoordige arbeid als men nog werkzaam is.

inkomen uit een uitkering, welke dan ook zijn GEEN inkomsten uit tegenwoordige arbeid

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: eigen bijdrage CAK

Ongelezen bericht door kiz »

puma73 schreef:
tegenwoordige arbeid
Men heeft inkomsten uit tegenwoordige arbeid als men nog werkzaam is.

inkomen uit een uitkering, welke dan ook zijn GEEN inkomsten uit tegenwoordige arbeid
m.wil schreef:Mijn zus is verstandelijk beperkt en werkt bij de sociale werkvoorziening.
Inkomsten uit tegenwoordige arbeid dus, puma.

Gesloten